valde jag rätt ssd disk ??

Permalänk

@hollowman71: Inte skillnad i pris men i prestanda mellan H5 Ultimate och H5 Ultimate universal (klenare)

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Jag hade köpt en 960 EVO 250GB till moderkortet då den har 2st M.2/NVMe slots
Kostar lite mer men tycker det är så värt det för upp till 3200MB/sec, bra mycket snabbare än vanlig SSD har en själv och är riktigt nöjd.

En del kanske tycker det är overkill dock, men jag tittar på pris/prestanda och då vinner den lätt

Du menar väl att du inte bryr dig om pris/prestanda för den är katastrofal för nvme diskar.

Det finns massor med tester och benchmarks på nätet som visar på samma sak. Om man inte kör tung bildredigering, rendering eller något annat som jobbar hårt med stora filer under längre tid så är skillnaden obetydlig.

Men det är bra prestanda på pappret. Om en vanlig SSD laddar assets på 0,3s och en NVME SSD på 0,2s så är det en prestanda boost på 33%! Men är det något du kommer märka? Troligtvis inte.

Det sagt så har jag också en 960. Men jag erkänner att det är habegäret som vann där

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anaii:

Du menar väl att du inte bryr dig om pris/prestanda för den är katastrofal för nvme diskar.

Det finns massor med tester och benchmarks på nätet som visar på samma sak. Om man inte kör tung bildredigering, rendering eller något annat som jobbar hårt med stora filer under längre tid så är skillnaden obetydlig.

Men det är bra prestanda på pappret. Om en vanlig SSD laddar assets på 0,3s och en NVME SSD på 0,2s så är det en prestanda boost på 33%! Men är det något du kommer märka? Troligtvis inte.

Det sagt så har jag också en 960. Men jag erkänner att det är habegäret som vann där

Kan inte annat än instämma...
(Uppenbarligen behövde jag kompensera litet för någonting ändå... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Du menar väl att du inte bryr dig om pris/prestanda för den är katastrofal för nvme diskar.

En GTX 1050 är bättre än en 1080 Ti bara för att den också klarar 60FPS i spelet och kostar mindre?
Man vill ju ändå helst ha det snabbaste och här skiljer det 2-300kr för att få nånting som är mer än 6 gånger snabbare.
Varför i hela guds frid skulle man köpa nånting sämre?
Jag håller med om att dom flesta inte använder fulla hastigheten, men det är ändå pris/prestanda som vinner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krakkan:

*host* https://imgur.com/a/buzMX *host* Ingen aning om vad du menar
960 EVO 250GB+PrimoCache med 2133Mhz ram.
Funderar på att göra en tråd om just PrimoCache när jag får tid! Så andra vet inställningar osv.

Inte jag heller. *host* http://i.imgur.com/U4LeLWb.png *.*

Samsumg 850 evo var populär för den var prisvärd. Nu idag har flera tillverkare kommit ikapp och de är mer lika.
Många köper dock en Samsumg 850 evo för man vet vad man får, det är lite som med Noctua fläktarna.
Det finns säkert bättre, men de (Samsumg 850 evo, Noctua ) är ändå ett säkert kort.

Om jag var TS skulle jag inte anstränga mig så mycket att byta SSD till en som i princip är identisk.

Skrivet av Krakkan:

Jag hade köpt en 960 EVO 250GB till moderkortet då den har 2st M.2/NVMe slots
Kostar lite mer men tycker det är så värt det för upp till 3200MB/sec, bra mycket snabbare än vanlig SSD har en själv och är riktigt nöjd.

En del kanske tycker det är overkill dock, men jag tittar på pris/prestanda och då vinner den lätt

Håller med att skillnaden är liten, för den större skaran är dock steget till 500GB ssd bättre. Och på 500GB så blir skillnaden lite större i kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nice

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krakkan:

En GTX 1050 är bättre än en 1080 Ti bara för att den också klarar 60FPS i spelet och kostar mindre?
Man vill ju ändå helst ha det snabbaste och här skiljer det 2-300kr för att få nånting som är mer än 6 gånger snabbare.
Varför i hela guds frid skulle man köpa nånting sämre?
Jag håller med om att dom flesta inte använder fulla hastigheten, men det är ändå pris/prestanda som vinner.

Skiljer det inte mer än så skulle jag inte tveka en sekund, när jag köpte min var det inte heller så stor skillnad mellan alternativen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Jag hade köpt en 960 EVO 250GB till moderkortet då den har 2st M.2/NVMe slots
Kostar lite mer men tycker det är så värt det för upp till 3200MB/sec, bra mycket snabbare än vanlig SSD har en själv och är riktigt nöjd.

En del kanske tycker det är overkill dock, men jag tittar på pris/prestanda och då vinner den lätt

Håller med här!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Krakkan:

Jag hade köpt en 960 EVO 250GB till moderkortet då den har 2st M.2/NVMe slots
Kostar lite mer men tycker det är så värt det för upp till 3200MB/sec, bra mycket snabbare än vanlig SSD har en själv och är riktigt nöjd.

En del kanske tycker det är overkill dock, men jag tittar på pris/prestanda och då vinner den lätt

Menar du verkligen att den upplevda skillnaden är så stor att 960 Evo för 1298:- "lätt" vinner mot 850 Evo för 899:- i "pris/prestanda"? Prispåslaget är alltså 400 kr eller 45 %. När drar du nytta av dina 3 200 MB/s?

Säger absolut inte att 960 Evo är ett dåligt köp; M.2 är ju en mycket trevlig formfaktor och visst är det häftigt med PCIe/NVMe-SSD! Ifrågasätter bara om det verkligen är rimligt att som en generell rekommendation säga att den "lätt" vinner mot 850 Evo i "pris/prestanda" (vad nu det betyder).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hollowman71:

tjenare !!
satte ihop ett nytt data paket till sonen

Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB
ASUS PRIME Z370-A
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
Corsair Force LE200 240GB
Cryorig H5 Ultimate

men nu var jag så osäker om jag valde fel ssd disk
som ni ser så tog jag en Corsair Force LE200 240GB skulle jag valt en Samsung 850-Series EVO 250GB istället den verkar vara mångas favorit !!
glömde googla om ssd diskar har varit mycket focus på processor och moderkort och minnen så jag glömde helt av ssd och resurs på sånna

Med vänlig hälsning peter

Jag tänker bryta in och säga att valet av SSD va sådär. Force LE200 disken är en DRAM-Less, alltså en disk utan minne. Dom är billigare, men presterar faktiskt sämre i de mesta. Att köra spel och program är rätt så funkis på dom. Men att köra operativet på en sån är inte rekomenderat.
Snabbt förklarat här:

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Menar du verkligen att den upplevda skillnaden är så stor att 960 Evo för 1298:- "lätt" vinner mot 850 Evo för 899:- i "pris/prestanda"? Prispåslaget är alltså 400 kr eller 45 %. När drar du nytta av dina 3 200 MB/s?

Säger absolut inte att 960 Evo är ett dåligt köp; M.2 är ju en mycket trevlig formfaktor och visst är det häftigt med PCIe/NVMe-SSD! Ifrågasätter bara om det verkligen är rimligt att som en generell rekommendation säga att den "lätt" vinner mot 850 Evo i "pris/prestanda" (vad nu det betyder).

Pris per prestanda så är 960 Evo nog den stora vinnaren, men pris emot behov, så har de flesta användare inget större behov av en snabb dator för annat än spel.

Jag tycker 300kr är lite pengar för en snabbare dator generellt, men samtidigt som jag skrev, så skulle man kanske gå upp till en 500GB ssd om man har större budget och då ökas prisskillnaden.

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

Jag tänker bryta in och säga att valet av SSD va sådär. Force LE200 disken är en DRAM-Less, alltså en disk utan minne. Dom är billigare, men presterar faktiskt sämre i de mesta. Att köra spel och program är rätt så funkis på dom. Men att köra operativet på en sån är inte rekomenderat.
Snabbt förklarat här: https://www.youtube.com/watch?v=ybIXsrLCgdM&t=246s

Tur jag tog en Samsung 960 EVO 250GB istället då😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hollowman71:

Tur jag tog en Samsung 960 EVO 250GB istället då😀

Skickades från m.sweclockers.com

Den är nog ett minimum om man skall ha spel på den tror jag.
Edit, själv har jag 500 gig.

Jag har 250GB på min laptop, men upplever ofta att det är litet på gränsen för vad som är bekvämt, men detta kan delvis lösas med en sekundärdisk för lagring av saker man inte använder så ofta, det är inte så farlig latens på vissa typer av spel, tex äventyrs spel och liknande på en mekanisk hårddisk.

Edit, antar att "Canadas most famous Gayman on the internet" (vilket han dock inte är tror jag...) har någon poäng.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Den är nog ett minimum om man skall ha spel på den tror jag.
Edit, själv har jag 500 gig.

Jag har 250GB på min laptop, men upplever ofta att det är litet på gränsen för vad som är bekvämt, men detta kan delvis lösas med en sekundärdisk för lagring av saker man inte använder så ofta, det är inte så farlig latens på vissa typer av spel, tex äventyrs spel och liknande på en mekanisk hårddisk.

Edit, antar att "Canadas most famous Gayman on the internet" (vilket han dock inte är tror jag...) har någon poäng.

Joo sant det där med utrymmet kommer även att köra en vanlig mekanisk disk har en 1t hybrid disk sshd som får duga så länge får i gramtiden köpa en till Samsung 960 EVO 250GB SSD M.2 eller en 500gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hollowman71:

Joo sant det där med utrymmet kommer även att köra en vanlig mekanisk disk har en 1t hybrid disk sshd som får duga så länge får i gramtiden köpa en till Samsung 960 EVO 250GB SSD M.2 eller en 500gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror jag blir bra, han kommer ändå att få plats med minst två-tre tunga spel utöver OS på den om man hushåller litet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

tjenare !!
satte ihop ett nytt data paket till sonen

Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB
ASUS PRIME Z370-A
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
Corsair Force LE200 240GB
Cryorig H5 Ultimate

men nu var jag så osäker om jag valde fel ssd disk
som ni ser så tog jag en Corsair Force LE200 240GB skulle jag valt en Samsung 850-Series EVO 250GB istället den verkar vara mångas favorit !!
glömde googla om ssd diskar har varit mycket focus på processor och moderkort och minnen så jag glömde helt av ssd och resurs på sånna

Med vänlig hälsning peter

Det är rätt minimal skillnad mellan SSDers prestanda. Viktiga är mest att du har en. Corsair Force LE kör dock inte Sandforce kontrollern som många verkar tro, utan en mer robust Phison S11, jämför med OCZ Trion 150 som också är väldigt pålitlig.

Satsa hellre på en större än lite snabbare dock, för det du kommer sakna först är utrymmet att använda allt du vill ha på den.

Så kör på den du har nu, och vänta tills du hittar ett bra erbjudande på en större till nästa gång är mitt råd.

Skrivet av Mizzarrogh:

Ja, jag har också den (960), men Corsair är definitivt inget skit, ärligt talat tycker jag att samsungdiskarna är ganska överprisade idag, viss det är bra grejer, men det är inte så extremt skillnad.

Skrivet av Mizzarrogh:

Har inte hårdkört min ännu, men den, 960, blir inte så våldsamt varm vid normal användning.

Så... om du nu inte använder den.. vf har du lagt pengarna på?
Benchmark bilder?

960 EVO 250GB har alla möjliga problem, och är inte mycket snabbare alls i praktiken vs 850 EVO. En 850 EVO 500GB är betydligt vettigare råd.

Att man ens tror 3200MB/s spec är vad som spelar roll, visar att du uppenbarligen har noll koll på vf som spelar roll med en SSDs prestanda. Men jag antar du läser 30GB sekventiella filer till RAM dagligen... eller?

Just 250GB lider av för liten cache, för långsamt TLC NAND och klarar inte ens av hårt jobb. (Om du inte visste det är lägre latens bättre, och denna slår i taket)

Och om du nu ska kopiera filer...

Så är den slöare än SATA diskar kan vara.
Den kommer förlora mot både 850 EVO 500GB och 1TB.

Detta är förklaringen:

Ser du? Super snabb.... pytte liten tid. Sen dyker den som en sten. Snitt på <400MB/s.
När den dyker flyger latens (svartiden) i taket och disken blir märkbart segare....

Förstå mig rätt. Det är en kanonbra disk... till rätt pris.

Men du kan lika bra ta en 850 EVO för betydligt lägre pris, som faktiskt ger mer effektiv prestanda, då de har snarlik QD1 prestanda. 850 EVO 500GB kan mätta SATA 3 prestanda, även efter cachen, och är bättre val då den är mer stabil i prestanda, och inte har problem med drivrutiner och buggar.

Skillnaden är minimal... i bästa fall i prestanda, men 850 EVO är mycket stabilare, både i temp och i beprövad teknik.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det är rätt minimal skillnad mellan SSDers prestanda. Viktiga är mest att du har en. Corsair Force LE kör dock inte Sandforce kontrollern som många verkar tro, utan en mer robust Phison S11, jämför med OCZ Trion 150 som också är väldigt pålitlig.

Satsa hellre på en större än lite snabbare dock, för det du kommer sakna först är utrymmet att använda allt du vill ha på den.

Så kör på den du har nu, och vänta tills du hittar ett bra erbjudande på en större till nästa gång är mitt råd.

Så... om du nu inte använder den.. vf har du lagt pengarna på?
Benchmark bilder?

960 EVO 250GB har alla möjliga problem, och är inte mycket snabbare alls i praktiken vs 850 EVO. En 850 EVO 500GB är betydligt vettigare råd.

Att man ens tror 3200MB/s spec är vad som spelar roll, visar att du uppenbarligen har noll koll på vf som spelar roll med en SSDs prestanda. Men jag antar du läser 30GB sekventiella filer till RAM dagligen... eller?

Just 250GB lider av för liten cache, för långsamt TLC NAND och klarar inte ens av hårt jobb. (Om du inte visste det är lägre latens bättre, och denna slår i taket)
http://tssdr1.thessdreview1.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/11/Samsung-960-EVO-PCMark-8-Av-Lat.png

Och om du nu ska kopiera filer...
http://tssdr1.thessdreview1.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/11/Samsung-960-EVO-30GB-Av-MBs.png
Så är den slöare än SATA diskar kan vara.
Den kommer förlora mot både 850 EVO 500GB och 1TB.

Detta är förklaringen:
http://tssdr1.thessdreview1.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/11/Samsung-960-EVO-250GB-HDTune.png
Ser du? Super snabb.... pytte liten tid. Sen dyker den som en sten. Snitt på <400MB/s.
När den dyker flyger latens (svartiden) i taket och disken blir märkbart segare....

Förstå mig rätt. Det är en kanonbra disk... till rätt pris.

Men du kan lika bra ta en 850 EVO för betydligt lägre pris, som faktiskt ger mer effektiv prestanda, då de har snarlik QD1 prestanda. 850 EVO 500GB kan mätta SATA 3 prestanda, även efter cachen, och är bättre val då den är mer stabil i prestanda, och inte har problem med drivrutiner och buggar.

Skillnaden är minimal... i bästa fall i prestanda, men 850 EVO är mycket stabilare, både i temp och i beprövad teknik.

Fan kommer du nu med den info nu när grejerna har kommit 😉😱 jaja blir då inte sämre än vi har nu i burken
Blir att bygga ihop den imorgon sen kommer det säkert fler frågor hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Fan kommer du nu med den info nu när grejerna har kommit 😉😱 jaja blir då inte sämre än vi har nu i burken
Blir att bygga ihop den imorgon sen kommer det säkert fler frågor hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Jag (och andra) har skrivit mer eller mindre samma sak flera gånger om i många liknande trådar.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1499479-behalla-crucia...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1495321-ha-kvar-850-ev...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1487671-ar-det-vart-at...
Så infon har funnits att läsa om du tittat runt lite.
Vissa är dock extremt besatta av att titta på benchmarks, utan att förstå vad de gör och visar. Är som barn som går runt och tittar på hastighetsmätaren på bilen för att se hur snabb den är.

Sen när man tittar på dem som verkligen jämför och har båda, så ser man hur lite nytta det gör.

Men om du nu har köpt det, så kör på det. Den är ju inte direkt dålig, mer att det inte är värt pengarna vs en vanlig SSD. Vill man lägga pengarna på det dock så gör det. Så länge man är beredd på vad det kommer "ge dig" i skillnad.

Nästa SSD du köper så kan du ta en stor 500-1000GB SATA SSD så har M.2 disken för systemet och SATA SSDn för spelet sen. Tillgången på NAND väntas ju bättra nu under 2018, så förhoppningsvis ser vi lägre priser igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

*host* https://imgur.com/a/buzMX *host* Ingen aning om vad du menar
960 EVO 250GB+PrimoCache med 2133Mhz ram.
Funderar på att göra en tråd om just PrimoCache när jag får tid! Så andra vet inställningar osv.

Roliga siffror men som normal användare lär du ju aldrig märka av den skillnaden? Skulle väl vara om du flyttar riktigt stora filer men hur ofta gör man det på en 250GB SSD och därtill har en läsbar källa som kan leverera i den hastigheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

En GTX 1050 är bättre än en 1080 Ti bara för att den också klarar 60FPS i spelet och kostar mindre?
Man vill ju ändå helst ha det snabbaste och här skiljer det 2-300kr för att få nånting som är mer än 6 gånger snabbare.
Varför i hela guds frid skulle man köpa nånting sämre?
Jag håller med om att dom flesta inte använder fulla hastigheten, men det är ändå pris/prestanda som vinner.

Man väljer ju efter sitt behov. De flesta användare har inte oändligt med pengar och spelar man bara CS på 1080p i 60hz så är 1050 ett klart bättre val än 1080Ti eftersom den klarar av allt man vill göra men kostar 1/5 så mycket.

Det är lite samma sak vi ser när folk rekommenderar en 250gb m.2 för 1300kr över en 250gb SATA6 SSD för 900kr. För en normal användare kommer man inte märka skillnaden i hastighet mellan dem.

Skrivet av hollowman71:

Fan kommer du nu med den info nu när grejerna har kommit 😉😱 jaja blir då inte sämre än vi har nu i burken
Blir att bygga ihop den imorgon sen kommer det säkert fler frågor hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Har du inte tryckt in den i lådan ännu är det ju lätt att returnera och ta t.ex. en 500GB Evo 850 istället. Tycker det är flera som säger emot att skaffa NVMe diskar i varje sån här tråd om man inte vet specifikt varför man ska ha dem och de användarna som vet att de har det behovet är rätt sällan här och frågar.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jag (och andra) har skrivit mer eller mindre samma sak flera gånger om i många liknande trådar.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1499479-behalla-crucia...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1495321-ha-kvar-850-ev...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1487671-ar-det-vart-at...
Så infon har funnits att läsa om du tittat runt lite.
Vissa är dock extremt besatta av att titta på benchmarks, utan att förstå vad de gör och visar. Är som barn som går runt och tittar på hastighetsmätaren på bilen för att se hur snabb den är.

Sen när man tittar på dem som verkligen jämför och har båda, så ser man hur lite nytta det gör.

Men om du nu har köpt det, så kör på det. Den är ju inte direkt dålig, mer att det inte är värt pengarna vs en vanlig SSD. Vill man lägga pengarna på det dock så gör det. Så länge man är beredd på vad det kommer "ge dig" i skillnad.

Nästa SSD du köper så kan du ta en stor 500-1000GB SATA SSD så har M.2 disken för systemet och SATA SSDn för spelet sen. Tillgången på NAND väntas ju bättra nu under 2018, så förhoppningsvis ser vi lägre priser igen.

lugnt paddanx !!
menade inget illa så var lite ironi i mitt inlägg tidigare !
klart hade jag kollat runt lite här på forumet kanske jag kommit fram till en annan slutsats kanske var bara det att jag glömde det där med kolla info om ssd diskar hade fullt upp med att ha koll på processor m.m
men som sagt blir nog bra ändå . som du säger nästa ssd disk får bli en sata ssd

tack alla ändå för råden alltid lika svårt att veta om man valt rätt grejer men en sak är jag då säker på att det blir då mycket bättre än det sonen sitter på idag ..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Det är rätt minimal skillnad mellan SSDers prestanda. Viktiga är mest att du har en. Corsair Force LE kör dock inte Sandforce kontrollern som många verkar tro, utan en mer robust Phison S11, jämför med OCZ Trion 150 som också är väldigt pålitlig.

Satsa hellre på en större än lite snabbare dock, för det du kommer sakna först är utrymmet att använda allt du vill ha på den.

Så kör på den du har nu, och vänta tills du hittar ett bra erbjudande på en större till nästa gång är mitt råd.

Så... om du nu inte använder den.. vf har du lagt pengarna på?
Benchmark bilder?

960 EVO 250GB har alla möjliga problem, och är inte mycket snabbare alls i praktiken vs 850 EVO. En 850 EVO 500GB är betydligt vettigare råd.

Att man ens tror 3200MB/s spec är vad som spelar roll, visar att du uppenbarligen har noll koll på vf som spelar roll med en SSDs prestanda. Men jag antar du läser 30GB sekventiella filer till RAM dagligen... eller?

Just 250GB lider av för liten cache, för långsamt TLC NAND och klarar inte ens av hårt jobb. (Om du inte visste det är lägre latens bättre, och denna slår i taket)
http://tssdr1.thessdreview1.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/11/Samsung-960-EVO-PCMark-8-Av-Lat.png

Och om du nu ska kopiera filer...
http://tssdr1.thessdreview1.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/11/Samsung-960-EVO-30GB-Av-MBs.png
Så är den slöare än SATA diskar kan vara.
Den kommer förlora mot både 850 EVO 500GB och 1TB.

Detta är förklaringen:
http://tssdr1.thessdreview1.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/11/Samsung-960-EVO-250GB-HDTune.png
Ser du? Super snabb.... pytte liten tid. Sen dyker den som en sten. Snitt på <400MB/s.
När den dyker flyger latens (svartiden) i taket och disken blir märkbart segare....

Förstå mig rätt. Det är en kanonbra disk... till rätt pris.

Men du kan lika bra ta en 850 EVO för betydligt lägre pris, som faktiskt ger mer effektiv prestanda, då de har snarlik QD1 prestanda. 850 EVO 500GB kan mätta SATA 3 prestanda, även efter cachen, och är bättre val då den är mer stabil i prestanda, och inte har problem med drivrutiner och buggar.

Skillnaden är minimal... i bästa fall i prestanda, men 850 EVO är mycket stabilare, både i temp och i beprövad teknik.

Intressant,
Har just fått den så tanken är att den skall grillas litet extra nu under veckan, skall bli spännande att se...

Edit, jag har en större modell, är det samma med dem också, eller?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Blir fundersam över detta, 960 250GB går endast ner i prestanda när du kopierar ÖVER 22GB filer, vilken ingen vanlig användare nånsin gör! Så hela den diskussionen faller helt flat tycker jag!

När det kommer till CPU/GPU så ska man ha dom där extra 5-10 FPS för 500kr mer, men när det kommer till lagring ska man nöja sig med mindre?

Jag är helt säker på att han kommer bli nöjd med sin 960 EVO, kommer fortsätta rekommendera den i framtiden också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Fan kommer du nu med den info nu när grejerna har kommit 😉😱 jaja blir då inte sämre än vi har nu i burken
Blir att bygga ihop den imorgon sen kommer det säkert fler frågor hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker inte du ska vara orolig, det är endast över 22GB filstorlek som prestandan går ner i write läget, ingen vanlig användare kommer nånsin upp i dom storlekarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vissa är dock extremt besatta av att titta på benchmarks, utan att förstå vad de gör och visar. Är som barn som går runt och tittar på hastighetsmätaren på bilen för att se hur snabb den är.

Du är inte lite fräck du heller? Varför tror du folk är på ett forum som heter Sweclockers???

Jag kommer sluta svara på dessa troll fasoner, löjligt!

Permalänk
Skrivet av Krakkan:

Tycker inte du ska vara orolig, det är endast över 22GB filstorlek som prestandan går ner i write läget, ingen vanlig användare kommer nånsin upp i dom storlekarna.

Okej tack ragge för info. 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ähh lägger in en till fråga har utan att starta en ny tråd googlst runt men fattar inte. Det är ju så här att jag har ju en sshd som satt i den gamla datorn med Windows 10 på hur gör jag för att radera den då jsg kan ha den som extra hårddisken? Trodde man kunde sätta i den i htpc och formatera den men det jgivk ju inte!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Jag hade köpt en 960 EVO 250GB till moderkortet då den har 2st M.2/NVMe slots
Kostar lite mer men tycker det är så värt det för upp till 3200MB/sec, bra mycket snabbare än vanlig SSD har en själv och är riktigt nöjd.

En del kanske tycker det är overkill dock, men jag tittar på pris/prestanda och då vinner den lätt

De flesta som köper 960 EVO 250GB inklusive jag själv ångrar digert senare att man inte tog 500gb modellen istället.
Det är VERKLIGEN värt att investera i en 500gb. 250gb tar slut väldigt snabbt.

Förövrigt så rekommenderar jag starkt Samsung 960 EVO som m2 ssd enhet.

Skrivet av ekstrand:

Jag kör med Alphacool HDX kylplattor till min Samsung 960 EVO, funkar klockrent.

Sjukt grym ssd också.

Mycket klokt val med alphacool kylflänsar, har det jag också.
Det kan vara mycket behändigt då EVO 960 opererar mellan 50-60 grader under användning.

Permalänk
Avstängd

Jag tog 500 gig modellen, har den samma problem?
M2 är det som gäller på den håller jag fö med om, klart mycket smidigare att hålla på med även om den lär prestera samma.
Syns inte ens att den sitter där nu när jag skruvade dit grafikkortet, inga strömkablar, inget skit...
Tycker nästan det är värt de extra hundralapparna för M2 bara för att slippa alla lösa, glappande kontakter, avbrutna plaststift, brottas med stela kablar, mm....

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Placering av m2porten kan säkert påverka beroende på var den sitter då denna SSD blir rätt varm under load (50-60grader)

På vissa moderkort sitter dom under CPU andra vid GPUn. Bäst måste väl vara om man har m2slotten lite på sidan av dessa på moderkortet för att värmen inte lätt ska sprida sig? (Oavsett om man kör med m2 kylflänsar eller ej)