Permalänk
Medlem

Tvingad Omstart

Så, jag kommer hit för lite råd nu efter jag har skaffat lite ny hårdvara till min dator
Jag har en Lenovo Erazer x310 och har börjat att byta ut lite saker i den. Har precis fått ett GeForce 1060 6gb grafikkort som jag har satt in och installerat, problemet var att jag inte hade ett nätaggregat som funkade till grafikkortet och köpte en Andersson 650 watt brons certifikerat nätaggregat. Men problemet jag har nu är att jag sitter och spelar Playerunkown's Battlegrounds och så stängs datorn av och startar om utan en blåskärm.
Skärmen blir svart, står så i cirka 5-10 sekunder och sedan startar den om av sig själv.

Jag vet ej varför den gör så och därför söker råd och hjälp här på forumet
Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Det kan vara lite vad som helst är jag rädd. Börja med de självklara, och kolla temperaturer, men egentligen tror jag det är din snikvariant till PSU som spökar. Har egentligen inget att grunda det på, så det är inte mycket att ta som grund för att springa ut och köpa ett nytt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

För att utesluta eller konstatera nätagget.
Kör stresstest på CPUn.
Funkar?
Kör stresstest på GPUn med furmark.
Funkar?
Kör dom båda samtidigt. Dör datorn? Nätagget.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

För att utesluta eller konstatera nätagget.
Kör stresstest på CPUn.
Funkar?
Kör stresstest på GPUn med furmark.
Funkar?
Kör dom båda samtidigt. Dör datorn? Nätagget.

Är där ett speciellt stresstest program som du kan rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det kan vara lite vad som helst är jag rädd. Börja med de självklara, och kolla temperaturer, men egentligen tror jag det är din snikvariant till PSU som spökar. Har egentligen inget att grunda det på, så det är inte mycket att ta som grund för att springa ut och köpa ett nytt.

Han skriver att han har ett nytt PSU.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem

Körde precis ett stress test vid namn av: "3DMARK" och efter jag hade kört testet så skulle den ladda upp resultatet och då kraschade datorn igen
Provat att köra ett stress test för grafikkortet, där gick den inte upp i mer än 80grader och funkade felfritt (verkade det som iallafall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4xon:

Är där ett speciellt stresstest program som du kan rekommendera?

CPU-Z kan du stressa cpun med.
Och nej du ska inte köra 3dmark. Utan kör med 2 program som kan stressa vardera.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

@Frantz3n: Så nya saker kan inte vara trasiga?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4xon:

Så, jag kommer hit för lite råd nu efter jag har skaffat lite ny hårdvara till min dator
Jag har en Lenovo Erazer x310 och har börjat att byta ut lite saker i den. Har precis fått ett GeForce 1060 6gb grafikkort som jag har satt in och installerat, problemet var att jag inte hade ett nätaggregat som funkade till grafikkortet och köpte en Andersson 650 watt brons certifikerat nätaggregat. Men problemet jag har nu är att jag sitter och spelar Playerunkown's Battlegrounds och så stängs datorn av och startar om utan en blåskärm.
Skärmen blir svart, står så i cirka 5-10 sekunder och sedan startar den om av sig själv.

Jag vet ej varför den gör så och därför söker råd och hjälp här på forumet
Tack i förhand

Lämna tillbaka och köp ett annat agg. Det blev sågat i test hos SweC.

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/test/23297-andersson-mission-sg-g...

Visserligen är ATX-standarden på 120 mV, men troligen så är det PSUn som är dåligt.
Om det är nått man verkligen borde köpa som är bekvämt bra nog så är det PSUn.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag känner trådskaparen och det är PSUn med 650. Dvs 2.0

Jag har bett han att prova att spela med sitt gamla grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Han skriver att han har ett nytt PSU.

Ja, som jag skriver så tror jag att hans pissbudget skit PSU, är felkällan. Det är dock inte det snällaste sättet att uttrycka det på, varför jag formulerade mig... annorlunda. Men oavsett om det visar sig vara felkällan eller inte, så är PSU aldrig rätt ställe att snåla på pris, och kvalitet.

Skrivet av Frantz3n:

Jag känner trådskaparen och det är PSUn med 650. Dvs 2.0

Jag har bett han att prova att spela med sitt gamla grafikkort.

Fast det bevisar ju egentligen ingenting det i heller... Om det inte krashar är det för att man... inte belastar PSU't lika hårt med det gamla grafikkortet, eller för att grafikkortet är orsaken till krashen?
Som regel, rena omstarter osv är inte relaterade till prestanda komponenter i datorn. De triggar blåskärmar. Att spänningen är instabil, ger den typen av fel, eftersom säkerhetsfunktioner klipper när spänningen blir för hög, och grejerna helt enkelt inte klarar av att fungera som avsett, när spänningen blir för låg. Och sist är där alltid PSU'ts egen säkerhetsventil, som gör att det stänger av när det blir för varmt. Alla tre leder till den här typen av "krasch". Datorn bara slocknar, och startar upp snällt, eftersom belastningen helt plötsligt är låg igen.
Tyvärr är det inte den enda möjligheten, men det är ur min erfarenhet den vanligaste.

Att PSU't ovanpå allt inte fått speciellt bra omdöme i tester hjälper ju inte i heller.
Jag hade försökt leta fram ett annat PSU att testa med. Eftersom det inte framgår vad det gamla var för något är det svårt att säga om han kan testa med det. Kan han testa med det gamla grafikkortet, och det nya PSU't, samt med det gamla PSU't, och det nya grafikkortet, torde det vara relativt säkert att säga att om det fungerar med de gamla delarna i stället för de nya, så är det PSU't, och om inte, så är det rimligtvis grafikkortet. Men då måste det gamla PSU't ha en rimlig chans att faktiskt driva det nya grafikkortet...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ja, som jag skriver så tror jag att hans pissbudget skit PSU, är felkällan. Det är dock inte det snällaste sättet att uttrycka det på, varför jag formulerade mig... annorlunda. Men oavsett om det visar sig vara felkällan eller inte, så är PSU aldrig rätt ställe att snåla på pris, och kvalitet.

Fast det bevisar ju egentligen ingenting det i heller... Om det inte krashar är det för att man... inte belastar PSU't lika hårt med det gamla grafikkortet, eller för att grafikkortet är orsaken till krashen?
Som regel, rena omstarter osv är inte relaterade till prestanda komponenter i datorn. De triggar blåskärmar. Att spänningen är instabil, ger den typen av fel, eftersom säkerhetsfunktioner klipper när spänningen blir för hög, och grejerna helt enkelt inte klarar av att fungera som avsett, när spänningen blir för låg. Och sist är där alltid PSU'ts egen säkerhetsventil, som gör att det stänger av när det blir för varmt. Alla tre leder till den här typen av "krasch". Datorn bara slocknar, och startar upp snällt, eftersom belastningen helt plötsligt är låg igen.
Tyvärr är det inte den enda möjligheten, men det är ur min erfarenhet den vanligaste.

Att PSU't ovanpå allt inte fått speciellt bra omdöme i tester hjälper ju inte i heller.
Jag hade försökt leta fram ett annat PSU att testa med. Eftersom det inte framgår vad det gamla var för något är det svårt att säga om han kan testa med det. Kan han testa med det gamla grafikkortet, och det nya PSU't, samt med det gamla PSU't, och det nya grafikkortet, torde det vara relativt säkert att säga att om det fungerar med de gamla delarna i stället för de nya, så är det PSU't, och om inte, så är det rimligtvis grafikkortet. Men då måste det gamla PSU't ha en rimlig chans att faktiskt driva det nya grafikkortet...

Jag har möjligheten att prova PSUn med mitt gamla grafikkort, men inte tvärtom. Min gamla PSU är på 280 Watt som sakna slad till grafikkortet. Men ska sticka iväg och försöka lämna tbx PSUn och skaffa en EVGA SuperNOVA 650 GQ istället

Permalänk
Medlem

Mm, 280w är nog lite tunt, och rusa ut och köpa kablar för att få det att fungera, om det alls är möjligt, känns inte så aktuellt. Som jag skrev, jag misstänker PSU't över allt annat, så förhoppningsvis löser det sig.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Efter MÅNGA om och men, mycket testande och göra saker om och om så verkar det ha löst sig?!
Jag avinstallerade alla mina drivers (för andra gången) men istället för att gå in på Nvidia's hemsida och ladda ner drivers där ifrån direkt, så körde jag skivan till grafikkortet och fick dra ner gamla drivers ifrån den först, efter det så ville inte min andra skärm funka, men nu får jag iallafall inga black screens. So verkar ha löst sig på den fronten iallafall

Tack för alla tips

(PS. Ska inväg och byta ut PSUn till en lite kraftigare idag)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den behöver inte vara kraftigare, däremot högre kvalitet.
Jag har ett x år gammalt Corsair 620W i min dator till i5-4570, GTX1060 osv

Permalänk
Medlem

Efter ha bytat ut min Andersson 650 Watt (Brons Certifikerad) till en EVGA 650 Watt (Guld Certifikerad) så startade jag upp PUBG, satt och spelade och efter gamet var slut och skulle precis hoppa ut så kraschade datorn igen. Så PSUn är inte problemet, om det inte är så att sladdarna ligger och trycker till något som dom inte ska, eftersom jag har en extremt liten chassi..

Back to square one

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Mm, 280w är nog lite tunt, och rusa ut och köpa kablar för att få det att fungera, om det alls är möjligt, känns inte så aktuellt. Som jag skrev, jag misstänker PSU't över allt annat, så förhoppningsvis löser det sig.

Skrivet av tcntad:

Den behöver inte vara kraftigare, däremot högre kvalitet.
Jag har ett x år gammalt Corsair 620W i min dator till i5-4570, GTX1060 osv

Tyvärr så hjälte det inte med det nya nätdelen heller. Provat 3 st olika nätdelar. Detta kan vi utesluta nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem

Då är det nog tyvärr rätt svårt att felsöka vidare utan att byta en sak i taget, och testa hela datorn, en del i taget. Rimligtvis börjar du med det vanliga memtest & prime95, men om problemet fortsätter att enbart uppstå under, eller strax efter kraftig belastning av både grafikkort och CPU... Moderkort?

Nå, lycka till.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Efter provande med andra spel så verkar det som att det ändast är Playerunknown's Battlegrounds som verkar vara problemet, det är det ända spelet som tvingar fram en omstart. Vet ej varför, tydligen så kan det vara något med uppdateringen. Men såg att mitt nya grafikkort låg på ca 80-85 grader medans jag spelade, vet ej om det kanske blir överhettat? Men borde det ju inte bli med 5 fläktar i datorn (samt provat med att ha sidan på datorn av).

Permalänk
Medlem

@J4xon: Vilket 1060 rör det sig om? 80-85 grader på ett kort med en lite maffigare kylare på låter lite mycket...

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

@J4xon: Vilket 1060 rör det sig om? 80-85 grader på ett kort med en lite maffigare kylare på låter lite mycket...

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk

Är det inte så att kanske moderkortet behöver uppgradera bios? En del nya nVidia kort fungerar ju tydligen inte så bra ihop med vissa äldre bios.
Dock i och med att du uppgraderar en märkesdator så vet jag inte hur tillgången på nyare bios är för det moderkortet du har.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_Beluga:

Är det inte så att kanske moderkortet behöver uppgradera bios? En del nya nVidia kort fungerar ju tydligen inte så bra ihop med vissa äldre bios.
Dock i och med att du uppgraderar en märkesdator så vet jag inte hur tillgången på nyare bios är för det moderkortet du har.

Tror du bios kan vara problemet? Svåra biten är att kolla upp modellen på moderkortet. Eftersom det står inget printat 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2