AMD Ryzen 2000 "Pinnacle Ridge" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

3DMark Score
19145
Graphics Score
23081
Physics Score
22128
Combined Score
7717
Graphics Test 1
111.66 fps
Graphics Test 2
91.12 fps
Physics Test
70.25 fps
Combined Test
35.9 fps

Tack!
Ser ut som att de 691 poäng lägre resultatet från mitt stock resultat kommer sig av lägre gpu prestanda i stort sett. Physics FPS är upp 11,8% från mitt stock test och 4,1% från mitt 4GHz test.
Var detta med 4.2GHz klocken? isåfall skulle jag se över sekundärtimings på minnena för du borde kunna få högre resultat då det är 13,5% högre frekvens under fysiktestet än stock på min och 5% över klockade och då är inte den sänkta minnes & cache latensen medräknad, det låter som du har rätt höga sekundärtimings.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Tack!
Ser ut som att de 691 poäng lägre resultatet från mitt stock resultat kommer sig av lägre gpu prestanda i stort sett. Physics FPS är upp 11,8% från mitt stock test och 4,1% från mitt 4GHz test.
Var detta med 4.2GHz klocken? isåfall skulle jag se över sekundärtimings på minnena för du borde kunna få högre resultat då det är 13,5% högre frekvens under fysiktestet än stock på min och 5% över klockade

Det är 4.2
Har redan hårda subtimings tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Det är 4.2
Har redan hårda subtimings tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Underligt, med såpass mycket högre frekvens plus som sagt cache & minneslatens förbättringar borde det synas större skillnad, kan såklart vara någon eufi grej som spökar eller strömschema i windows som behöver tweakas lite. Du ser mina siffror i signaturen för firestrike, kan slänga upp en ny bild på nuvarande timings & aida minnestest om du vill jämföra ifall det går att se något uppenbart.

Edit; la in RTC & aida ifall du vill kolla av
Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt intressant att folk redan börjat få sina processorer. Tycker det är skumt av AMD att lägga embargot på recensioner så pass sent.

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag blir mer förvirrad ju mer jag läser om det.

Det mest komplicerade här är att hålla isär begreppen Zen och Ryzen. Ryzen är ett produktnamn på en serie med processorer. Zen är arkitekturen som varje processor i den serien bygger på och den ligger även till grund för processorerna som kallas Threadripper och Epyc.

Nu har vi fått andra generationens Ryzen, alltså Ryzen 2X00. Arkitekturen är en uppfräschning av Zen som kallas Zen+. Det är inte andra generationens Zen utan mer som generation 1.5 för att det främst har gjorts små förbättringar generellt och inga stora hopp.

Tredje generationens Ryzen, Ryzen 3X00, kommer att bygga på Zen 2, alltså andra generationens Zen. Det här räknas som en helt ny generation för att förändringarna här kommer att vara mycket större. Den serien släpps någon gång nästa år.

2017: Ryzen 1 bygger på Zen 1
2018: Ryzen 2 bygger på Zen+
2019: Ryzen 3 bygger på Zen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

3DMark Score
19145
Graphics Score
23081
Physics Score
22128
Combined Score
7717
Graphics Test 1
111.66 fps
Graphics Test 2
91.12 fps
Physics Test
70.25 fps
Combined Test
35.9 fps

min FX8350 i 5,1 GHz får endast Physics Score 9862p

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

min FX8350 i 5,1 GHz får endast Physics Score 9862p

Nästan lite taskigt & ta i med en 2700x som jämförelse då min 1800 dubblerar den siffran i stockhastighet

@SirMacke Kom just på en sak, är du säker på stabiliteten på 4.2GHz klocken? Man kan nämligen få en halvstabil klock som tar sig genom cinebench just precis men som drar ner resultatet jämfört med lite högre vcore vid samma frekvens, har du upplevt att den inte velat reagera ordentligt under full load?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Underligt, med såpass mycket högre frekvens plus som sagt cache & minneslatens förbättringar borde det synas större skillnad, kan såklart vara någon eufi grej som spökar eller strömschema i windows som behöver tweakas lite. Du ser mina siffror i signaturen för firestrike, kan slänga upp en ny bild på nuvarande timings & aida minnestest om du vill jämföra ifall det går att se något uppenbart.

Edit; la in RTC & aida ifall du vill kolla av
Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Lite hög tRFC men annars var det inget som stack ut, slog du av core performance boost förresten? Det är ett måste för stabil och sval manuell OC. Lika så kan för låg vcore orsaka poäng tapp, har den blivit lite underlig under full load, typ en småfrysning nån sekund?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Datavetare

En uppmaning kring att skruva på tREF (Refresh Period) och tRFC (Refresh Cycle Time): se till att inte bara kolla om systemet är "stabilt", verifiera också att det inte blivit mottagligt för Row Hammer.

Row Hammer är som Meltdown/Spectre på steroider då man lurat ut sätt att utnyttja denna sårbarhet från webbläsarens JavaScript motor och sårbarheten gör det möjligt att ändra innehåll i RAM, något som t.ex. kan utnyttjas av virus/malware till att få root/admin rättighet.

Finns en del olika testprogram för detta, bl.a. så innehåller nyare versioner av MemTest86 ett deltest för just Row Hammer (Test 13).

Orsaken till att aggressivare timings i allmänhet samt att ökning av tREF (högre värde ger bättre prestanda) reps. lägre värde för tRFC (lägre värde ger bättre prestanda) är att en DRAM cell i grunden är en kondensator. Denna kondensator förlorar sin laddning med tid samt läsning av en cell påverkar dess laddning. "D" i DRAM är att den här typen av minne måste konsekvent uppdateras (dynamic RAM).

tREF är tiden mellan uppdatering av celler. Blir denna för allt för lång kraschar systemet då RAM börjar tappa information, men finns ett spann där Row Hammer attack blir möjligt medan "normal" användning tenderar vara "stabilt".

tRFC är tiden som spenderas att ladda upp cellerna. Är denna för kort hinner inte minnescellerna blir tillräckligt laddade. Här kan det vara så att de flesta mönster fungerar medan vissa andra mönster av olika anledningar kräver lite längre tid. Med mindre marginal kring för vad som är ett och vad som är noll blir det lättare att lyckas med Row Hammer.

Aggressivare timings påverkar hur många gånger det är möjligt att läsa en specifik cell, då läsningen är förstörande så ökar risken för lyckad Row Hammer ju oftare man hinner läsa per tREF.

DDR4 ska när den körs med JEDEC specificerade timings vara helt immun mot Row Hammer, möjligen förklarar det varför JEDEC har så väldigt konservativ frekvens och primärtimings. Min R5 1600 verkar inte heller mottaglig mot Row Hammer med DDR4-2993 CL16 minnen körandes med XMP specificerade timings.

Orsaken till att jag kom in på Row Hammer var att jag i forum kring diskussioner av tRFC/tREF i flera fall såg uppmaningar att ignorera fel i MemTest86 om det bara är Test 13 som går fel men systemet i övrigt är "stabilt". Ingen verkar inse implikationen av detta (attackvektor via webbläsaren)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Vad säger du om VRM kylningen på de billigare varianterna? Förutsatt att man inte ska monster-överklocka?

Tex på:

MSI X470 GAMING PRO
ASUS TUF X470-PLUS GAMING

De ser helt ok ut

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Ni som har fått er 2700X, vart har ni beställt ifrån? Av ren nyfikenhet.

Ser lovande ut för övrigt, kul med en refresh och att AMD är aggressiva, hoppas på Threadripper 2 i sommar.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ni som har fått er 2700X, vart har ni beställt ifrån? Av ren nyfikenhet.

Ser lovande ut för övrigt, kul med en refresh och att AMD är aggressiva, hoppas på Threadripper 2 i sommar.

Mvh

Beställde av Webhallen, hämtning i butik. Av en slump kollade jag mailen innan jag gick för att hämta dottern på dagis och såg att den fanns att hämta. På väg hem med en 2700X. Dock hade de inga moderkort vilket det inte är nån brådska med. Mitt X370 får jobba nån dag till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

hur mycket klockar 2700x ryzen med luft mot gamla 1800x ? 100-200mhz tro ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Vad jag märkt hittills är att min 2700X går väldigt varm i stock, runt 48-50c i idle, och ~75c under AVX belastning på alla kärnor (detta med en custom loop). Vet inte om jag satt CPU blocket fel men det brukar vara svårt att göra det. Kan vara så att det är en offset på temp avläsning precis som förra generationens X Ryzens, svårt att veta då Ryzen Master inte har uppdaterats att stödja Ryzen 2 ännu.

En ngt positiv grej var att mitt RAM bootade i 3600 MHz no problem utan nån form av tweakning, det har ingen av de 2st 1700 eller 1700X jag hade lyckats med. Jag hoppas det är stabilt bara.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En uppmaning kring att skruva på tREF (Refresh Period) och tRFC (Refresh Cycle Time): se till att inte bara kolla om systemet är "stabilt", verifiera också att det inte blivit mottagligt för Row Hammer.

Row Hammer är som Meltdown/Spectre på steroider då man lurat ut sätt att utnyttja denna sårbarhet från webbläsarens JavaScript motor och sårbarheten gör det möjligt att ändra innehåll i RAM, något som t.ex. kan utnyttjas av virus/malware till att få root/admin rättighet.

Finns en del olika testprogram för detta, bl.a. så innehåller nyare versioner av MemTest86 ett deltest för just Row Hammer (Test 13).

Orsaken till att aggressivare timings i allmänhet samt att ökning av tREF (högre värde ger bättre prestanda) reps. lägre värde för tRFC (lägre värde ger bättre prestanda) är att en DRAM cell i grunden är en kondensator. Denna kondensator förlorar sin laddning med tid samt läsning av en cell påverkar dess laddning. "D" i DRAM är att den här typen av minne måste konsekvent uppdateras (dynamic RAM).

tREF är tiden mellan uppdatering av celler. Blir denna för allt för lång kraschar systemet då RAM börjar tappa information, men finns ett spann där Row Hammer attack blir möjligt medan "normal" användning tenderar vara "stabilt".

tRFC är tiden som spenderas att ladda upp cellerna. Är denna för kort hinner inte minnescellerna blir tillräckligt laddade. Här kan det vara så att de flesta mönster fungerar medan vissa andra mönster av olika anledningar kräver lite längre tid. Med mindre marginal kring för vad som är ett och vad som är noll blir det lättare att lyckas med Row Hammer.

Aggressivare timings påverkar hur många gånger det är möjligt att läsa en specifik cell, då läsningen är förstörande så ökar risken för lyckad Row Hammer ju oftare man hinner läsa per tREF.

DDR4 ska när den körs med JEDEC specificerade timings vara helt immun mot Row Hammer, möjligen förklarar det varför JEDEC har så väldigt konservativ frekvens och primärtimings. Min R5 1600 verkar inte heller mottaglig mot Row Hammer med DDR4-2993 CL16 minnen körandes med XMP specificerade timings.

Orsaken till att jag kom in på Row Hammer var att jag i forum kring diskussioner av tRFC/tREF i flera fall såg uppmaningar att ignorera fel i MemTest86 om det bara är Test 13 som går fel men systemet i övrigt är "stabilt". Ingen verkar inse implikationen av detta (attackvektor via webbläsaren)!

Jättebra att informera och varna och man ska absolut inte ignorera rowhammer, med det sagt kommer ett litet litet men, har nu kört färdigt fyra pass av test 13 det så kallade Hammer testet utan errors. Detta vid 3466Mt med en tRFC på 260. (Se RTC screenshot för alla timings) Tar rätt lång tid att testa så fler pass dröjer...
Hur låg tRFC lär man ner i och vid vilken frekvens innan rowhammer blir mer av ett problem än det är vid XMP timings? Automatisk tRFC med XMP landar på 570 så det är en rätt duktig sänkning.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Runda två färdig med fyra pass så 8 totalt utan errors

Edit2: Ytterligare 4 rundor utan errors (16 rundor/4 timmar), detta kan nog rulla hur länge man nu behagar så frågan är väl hur mycket känsligare låga timings faktiskt gör det hela.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Vad jag märkt hittills är att min 2700X går väldigt varm i stock, runt 48-50c i idle, och ~75c under AVX belastning på alla kärnor (detta med en custom loop). Vet inte om jag satt CPU blocket fel men det brukar vara svårt att göra det. Kan vara så att det är en offset på temp avläsning precis som förra generationens X Ryzens, svårt att veta då Ryzen Master inte har uppdaterats att stödja Ryzen 2 ännu.

En ngt positiv grej var att mitt RAM bootade i 3600 MHz no problem utan nån form av tweakning, det har ingen av de 2st 1700 eller 1700X jag hade lyckats med. Jag hoppas det är stabilt bara.

AMD har inte dementerat eller bekräftat men av de som fått tag på ett tidigt ex så verkar konsensus råda att det är en offset på 20C för att kunna vräka på med XFR, så det är nor inget att oroa sig för.

Något du kan testa är ju att ha t. ex HWMONITOR igång och sedan sätta datorn i sleep och se om den genast landar på 50C eller så. Alternativt ställ radiatorfläktarna på fullt blås och se vad för temp du får i idle. Är det fortfarande högt då så är det ju rätt tydligt att det är en offset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

hur mycket klockar 2700x ryzen med luft mot gamla 1800x ? 100-200mhz tro ?

Verkar så, inte så bra mao. Många jämför med 1700x, men eftersom 2700x är nya flaggskeppet borde man jämföra med 1800x, även om prisbilden är en annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

postar bilden här då det handlar om Ryzen 2 (hämtad från tråden som handlar om ryzen 1)

Frågan är hur mycket det kommer att gynna spelprestandan.

Någon som har en 2700X och kan köra cinebench i 2800Mhz (samma som sweclockers gör. skulle vara intressant
https://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

AMD har inte dementerat eller bekräftat men av de som fått tag på ett tidigt ex så verkar konsensus råda att det är en offset på 20C för att kunna vräka på med XFR, så det är nor inget att oroa sig för.

Något du kan testa är ju att ha t. ex HWMONITOR igång och sedan sätta datorn i sleep och se om den genast landar på 50C eller så. Alternativt ställ radiatorfläktarna på fullt blås och se vad för temp du får i idle. Är det fortfarande högt då så är det ju rätt tydligt att det är en offset.

Tack för tipset, ska testa det men jag är rätt säker på att det är en offset då BIOS alltid är nästan alltid exakt 20c under vad den är vid idle i windows.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

postar bilden här då det handlar om Ryzen 2 (hämtad från tråden som handlar om ryzen 1)

Frågan är hur mycket det kommer att gynna spelprestandan.

Någon som har en 2700X och kan köra cinebench i 2800Mhz (samma som sweclockers gör. skulle vara intressant
https://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-...

https://i.imgur.com/2g3BcZL.jpg

och minnet på 2666MHz 15-16-16-36

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

postar bilden här då det handlar om Ryzen 2 (hämtad från tråden som handlar om ryzen 1)

Frågan är hur mycket det kommer att gynna spelprestandan.

Någon som har en 2700X och kan köra cinebench i 2800Mhz (samma som sweclockers gör. skulle vara intressant
https://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-...

https://i.imgur.com/2g3BcZL.jpg

Skrivet av ClintBeastwood:

och minnet på 2666MHz 15-16-16-36

ok men även org Ryzen 2 2933MHz med "standard inställningar

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Jättebra att informera och varna och man ska absolut inte ignorera rowhammer, med det sagt kommer ett litet litet men, har nu kört färdigt fyra pass av test 13 det så kallade Hammer testet utan errors. Detta vid 3466Mt med en tRFC på 260. (Se RTC screenshot för alla timings) Tar rätt lång tid att testa så fler pass dröjer...
Hur låg tRFC lär man ner i och vid vilken frekvens innan rowhammer blir mer av ett problem än det är vid XMP timings? Automatisk tRFC med XMP landar på 570 så det är en rätt duktig sänkning.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Runda två färdig med fyra pass så 8 totalt utan errors

Edit2: Ytterligare 4 rundor utan errors (12 rundor/3 timmar), detta kan nog rulla hur länge man nu behagar så frågan är väl hur mycket känsligare låga timings faktiskt gör det hela.

Har själv inte alls ens reflekterat över Row Hammer tidigare. Har känt till problemet sedan tidigare, men tänkt att det mest var relevant för DDR3 (DDR3 är också rejält mycket känsligare jämfört med DDR4). Såg uppmaningar om att ignorera sådana fel i samband med när jag läste på exakt vad tREF och tRFC (och en rad andra saker kring DRAM) faktiskt är.

Vad jag förstod från resultaten är att ett system kan fungera med extremt aggressiva timings med en uppsättning RAM utan att några problem rapporteras från Test 13, medan en annan uppsättning kan få problem väldigt tidigt. Verkar också som problemet är mindre om man har två stickor jämfört med att ha fyra stickor. Också så att ju högre minneskapacitet ju större risk. Båda är egentligen är rätt naturligt, blir hårdare tryck på minnesbussen ju fler celler som måste uppdateras.

Möjligen har moderkort påverkan, vilken spänning man kör RAM borde definitivt påverka. Spekulerar här, men om "klassisk" elektronik på något sätt är applicerbart borde högre spänning för RAM minska risken (går snabbare att ladda cellerna till en viss energinivå).

Har testat två system med m.h.a. detta program. Båda kör Linux och saknar skärmar, så MemTest86 var opraktiskt (kör helst från USB-sticka eller åtminstone med filsystemet i read-only läge, om systemet är mottagligt kan ju vad som helst råkas skrivas till disk annars). Då inget rapporterades efter att kör över natten tycker jag det är "good enough".

DDR4 ska vara rätt bra skyddad, man trodde som sagt initialt att den här minnestypen överhuvudtaget inte var mottaglig, vilket visade sig vara fel.

Jag vet inte hur MemTest86 genererar sitt testmönster, detta är ju vad man rekommenderar

"We believe that there is likely a killer data pattern specific and unique to every system, but that discovering a single pattern to find more issues on all systems is highly unlikely due to architectural differences," the authors wrote. "That is why we endorse the use of random data patterns as a default hammering strategy."

Edit: värt att tänka på att ändringar för tRFC blir rätt irrelevanta när kvoten mellan tRFC/tREF blir riktigt liten.
Som exempel, tar man siffrorna listade ovan där tRFC=333 och tREF=13266 så kan en säkning av tRFC till så lågt som 200 aldrig ge mer än 1,0 % ökning i minnesprestanda...

Detta då: "användbar" tid är (tREF - tRFC) / tREF.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ok men även org Ryzen 2 2933MHz med "standard inställningar

Detta är det bästa jag kan göra, Asus Hero VI har en bugg som göt att även om man sätter 15-16-16-36 i UEFI så blir det 16-16-16-36. Buggen har funnits jag vet inte hur länge, tycker den borde vara fixad vid detta laget. Hade jag ett fungerande Ryzen Master funkande hade jag kunnat sätta 15-16-16-36 via det.

Kan nämnas att jag inte ominstalleras Windows 10, detta är en "smutsig" installation med allt satt till stock i BIOS/UEFI. Använder AMD Ryzen power schemat.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har själv inte alls ens reflekterat över Row Hammer tidigare. Har känt till problemet sedan tidigare, men tänkt att det mest var relevant för DDR3 (DDR3 är också rejält mycket känsligare jämfört med DDR4). Såg uppmaningar om att ignorera sådana fel i samband med när jag läste på exakt vad tREF och tRFC (och en rad andra saker kring DRAM) faktiskt är.

Vad jag förstod från resultaten är att ett system kan fungera med extremt aggressiva timings med en uppsättning RAM utan att några problem rapporteras från Test 13, medan en annan uppsättning kan få problem väldigt tidigt. Verkar också som problemet är mindre om man har två stickor jämfört med att ha fyra stickor. Också så att ju högre minneskapacitet ju större risk. Båda är egentligen är rätt naturligt, blir hårdare tryck på minnesbussen ju fler celler Som måste uppdateras.

Möjligen har moderkort påverkan, vilken spänning man kör RAM borde definitivt påverka. Spekulerar här, men om "klassisk" elektronik på något sätt är applicerbart borde högre spänning för RAM minska risken (går snabbare att ladda cellerna till en viss energinivå).

Har testat två system med m.h.a. detta program. Båda kör Linux och saknar skärmar, så MemTest86 var opraktiskt (kör helst från USB-sticka eller åtminstone med filsystemet i read-only läge, om systemet är mottagligt kan ju vad som helst råkas skrivas till disk annars). Då inget rapporterades efter att kör över natten tycker jag det är "good enough".

DDR4 ska vara rätt bra skyddad, man trodde som sagt initialt att den här minnestypen överhuvudtaget inte var mottaglig, vilket visade sig vara fel.

Jag vet inte hur MemTest86 genererar sitt testmönster, detta är ju vad man rekommenderar

"We believe that there is likely a killer data pattern specific and unique to every system, but that discovering a single pattern to find more issues on all systems is highly unlikely due to architectural differences," the authors wrote. "That is why we endorse the use of random data patterns as a default hammering strategy."

Vad jag fattat så finns det faktiskt ett tillägg iom DDR4 som kallas TRR som ska helt omöjliggöra Rowhammer, detta är dock inte implementerat i allt som stödjer DDR4 då det inte är ett krav. Vet ärligt talat inte om Ryzen har stöd för TRR eller inte men det finns dock på alla minnesmoduler med samsung chip (som mina har och de flesta som pressar timings på Ryzen). Det som dock kommit fram är att AMD's minneskontroller har hanterat Rowhammer betydligt bättre på det äldre arkitekturerna som ändå körde DDR3 som i sig ska vara vansinnigt mycket mer känsligt för Rowhammer.

Från en studie om Rowhammer; https://users.ece.cmu.edu/~yoonguk/papers/kim-isca14.pdf

Hur som så tror jag inte att vi ska överdriva riskerna med Rowhammer och polerade minnestimings även om man nu aldrig ska underdriva säkerhetsrisker.

Skrivet av Yoshman:

Edit: värt att tänka på att ändringar för tRFC blir rätt irrelevanta när kvoten mellan tRFC/tREF blir riktigt liten.
Som exempel, tar man siffrorna listade ovan där tRFC=333 och tREF=13266 så kan en säkning av tRFC till så lågt som 200 aldrig ge mer än 1,0 % ökning i minnesprestanda...

Fast här räknar du fel då det inte gäller alla minnesoperationer, du kan väldigt enkelt testa detta själv och tRFC sänkning ger betydligt mer än du hävdar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Detta är det bästa jag kan göra, Asus Hero VI har en bugg som göt att även om man sätter 15-16-16-36 i UEFI så blir det 16-16-16-36. Buggen har funnits jag vet inte hur länge, tycker den borde vara fixad vid detta laget. Hade jag ett fungerande Ryzen Master funkande hade jag kunnat sätta 15-16-16-36 via det.

Kan nämnas att jag inte ominstalleras Windows 10, detta är en "smutsig" installation med allt satt till stock i BIOS/UEFI. Använder AMD Ryzen power schemat.

https://i.imgur.com/jKMNra4.png

https://i.imgur.com/0Bfr1Zd.png

https://i.imgur.com/kYWQ5M1.png

kanon kan du inte köra cpun i endast 2800Mhz också snälla

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: Jaha, den detaljen missade jag. Återkommer.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

kanon kan du inte köra cpun i endast 2800Mhz också snälla

Hmm verkar som Asus har lite att jobba på med sina BIOS, jag sätter 2800 MHz men då låser den frekvensen til 4150 MHz...

Edit: Satte 44x multipel nu och får 5.5 multipel. Dvs 550 MHz

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Hmm verkar som Asus har lite att jobba på med sina BIOS, jag sätter 2800 MHz men då låser den frekvensen til 4150 MHz...

Ok. Men oj vilket resultat du kom med +13% mot 1800X (2700X 1852p) är och nosar på 7900K som kostar 10`000kr. Men 30% snabbare än intels snabbaste konsument CPU 8700K

(blir nya tr4 "2950" 13% snabbare så går den förbi intels 7980 som kostar 20`000kr. Gött att vi har AMD som utmanar så intel inte kan mjölka oss längre)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Sorry, jag har satt allt mellan 2800 upp till 3300 och det blir ändå 4150. Så manuell nedklockning funkar inte alls.

Dock upptäckte jag det här när jag höll på felsöka BIOS, intressant då det är en X370 bräda. Såg dock ingen skillnad med den enabled, men kanske är fler kärnor aktiva vid en högre frekvens med den på. Får undersökas i morgon.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ok. Men oj vilket resultat du kom med +13% mot 1800X (2700X 1852p) är och nosar på 7900K som kostar 10`000kr. Men 30% snabbare än intels snabbaste konsument CPU 8700K

(blir nya tr4 "2950" 13% snabbare så går den förbi intels 7980 som kostar 20`000kr. Gött att vi har AMD som utmanar så intel inte kan mjölka oss längre)

http://www.forumbilder.se/H6IUU/cinebench-r15.png

4350 MHz (alla kärnor denna gång) och DDR4@ 3600 Mhz 16-16-16-36-1T (troligen inte stabilt och 1.450V satt i BIOS men verkar bli strax över 1.52 om CPU-Z stämmer). Inget jag kommer köra 24/7 även om det var stabilt.

Näh nu är det läggdags, Ryzen 2 lansering i morron, taggad :D!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|