Gäller GDPR för offentligt anställda i tjänst?

Permalänk
Medlem

Gäller GDPR för offentligt anställda i tjänst?

Vet inte vart jag skulle fråga detta, vet inte om den passar i konsumenträtt eller någon annanstans, sorry mod.

Mailade datainspektionen för 23 månader sedan men inte fått något svar än så frågar här ifall det är någon som har koll.

Får man lägga ut handlingar på nätet som privatperson som handlar om sina egna ärenden med myndigheter? Tex läkarjournaler, bygglovshandlingar, Socialtjänstens beslut, Arbetsförmedlingens beslut osv osv osv?

Så om jag hade träffat en läkare, läkaren antecknar träffen i journal som jag sen kommer åt på mina sidor på 1177, går jag då lägga upp den på sociala medier där läkarens namn såklart står med?

Eller tex en bygglovshandling som man tycker är väldigt konstig formulerad & man då lägger upp den på nätet för att be ifall någon kan tolka vad som står i handlingen?

Så offentligt anställda, när dom är i tjänst & utför myndighetsutövning, är dom också då skyddade av GDPR?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

@JesperA: Du kan väl plocka bort/stryka över läkarens/handläggarens namn så är det ju inga problem? Skriva typ XXXX istället. För du är väl inte ute efter att hänga ut någon person utan vill väl bara ha hjälp med en frågeställning?

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på vad det är för typ av handling.

Frågan du ska ställa är nog inte om de anställda omfattas av GDPR, utan snarare om handlingen i fråga är sekretessmarkerad (mao om det är en allmän handling eller inte).

Läs mer om det här
http://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/riksdagsforval...
https://www.regeringen.se/49bb7c/contentassets/bf7be71e6ad145...

För att svara på dina exempel:

Läkarjournal omfattast typiskt sett av sekretess.
https://www.1177.se/Regler-och-rattigheter/Patientjournalen/

EDIT:
Verkar gå att komma runt om man ger sin tillåtelse

Citat:

Sekretessen och tystnadsplikten kan brytas om patienten själv går med på det eller om det står klart att patienten eller någon närstående inte lider men av att uppgifterna lämnas ut. Därutöver får uppgifter av det slaget bara röjas om det enligt lag eller förordning finns en skyldighet att lämna ut uppgifter, t.ex. på begäran av domstol och vissa tillsynsmyndigheter (bl.a. Socialstyrelsen) samt i vissa fall då personalen har en skyldighet att göra anmälan till annan myndighet, t.ex. om ett barn riskerar att fara illa.

Även smittskyddsläkaren kan med stöd av smittskyddslagen (2004:168) begära upplysningar om en patient eller ta del av en patients journal.

https://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/sekretess

Bygglovshandlingar är oftast allmänna handlingar.
https://www.lawline.se/answers/offentlighetsekretess-rorande-...

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Ska det publiceras på nätet och inte i journalistiskt syfte så ska inte någon annans namn vara med. De är fysiska personer precis som alla andra.

Kommuner brukar få skit för att de publicerar t.ex. bygglovsansökningar/handlingar med namn (på fastighetsägare) på nätet. Det är inte okej. Uppgifter du får via att begära ut allmänna handlingar kanske inte är okej att publicera heller. Sen kan det ju bero på vad det gäller för form av personuppgifter.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren allihopa 👍

När man läser dom lagarna som hänvisats i tråden så står det egentligen bara hur sekretessen ser ut för myndigheten & hur lagen är till för att skydda den enskilde (privatpersonen), jag hittar dock inte i lagen någon bestämmelse för vad som gäller om den enskilde i sitt egna ärende har rätt att bestämma huruvida en sekretessbelagd handling även skall vara sekretessbelagd efter att den enskilde blivit delgiven om sin egna handling.

@ToddTheOdd: Nej, ingen uthängning men frågan är om det räcker att stryka över namnen, tex en liten kommun har ju kanske bara en person som beslutar om bygglov, om jag då censurerar dennes namn på handlingen jag begärt ut & sen publicerar resten så är det ju bara för vem som helst att gå in på kommunens hemsida & söka i personalregistret eller befattningstiteln & då får denne reda på vem som utfärdat beslutet, men är det okej ändå att ta bort alla namn & publicera när folk ändå kan sen ta reda på personuppgifterna. Är det okej så räcker det ju inte att ta bort alla namn utan då innebär det ju att man inte ens får publicera beslutets övriga innehåll heller?

@MaxieTheHatter: Tack, mycket matnyttigt, men är ju snäppet oklart, reglerna & lagarna är ju formulerade på så sätt att lagen är till för att skydda den enskilde, jag kan inte tolka något från lagen hur bestämmelserna är för det omvända scenariot.

Så precis som du säger, så står det på Socialstyrelsens hemsida att sekretessen kan åsidosättas om den enskilde ger tillåtelse, MEN, är detta överordnat GDPR? Jag hittar inget prejudikat heller så kanske får jag vända mig till JO för att få ett definitivt ställningstagande. Vilken bestämmelse har företräde?

Lawline: https://www.lawline.se/answers/ar-anstallningsavtal-och-tjans...

Där är t.om anställningsavtal & tjänsteintyg inte sekretessbelagda + kommunen har ju ett register på deras hemsida med sina anställdas namn, email & telefonnummer så där är dom ju inte skyddade av GDPR? Även när man lämnar in klagomål till kommunen så blir det offentliga handlingar som alla kan ta del av, där står namn & personnummer på den som klagar & namnet på tjänstepersonen man riktar sin klagan mot.

Så som sagt, vad är överordnat, GDPR eller SoL/Övriga lagar?

https://skl.se/naringslivarbetedigitalisering/digitalisering/...

Där skriver man att man INTE får publicera namn på enskilda/privatpersoner. Men det står även följande:

"På webbsidan får man publicera personuppgifter om tjänstemän och förtroendevalda som har anknytning till deras tjänsteutövning eller uppdrag som till exempel yrkestitel."

@Petterk: ja kommuner får skit för att dom lämnar ut uppgifter om enskilda privatpersoner, detta för att handlingarna kanske är skyddade av sekretess eller i övrigt inte tillgängliga, min frågeställning handlar dock om motsatt håll än det exemplet. Personuppgifterna i mitt hypotetiska exempel är bara namn.

Jag hör vad ni säger & ja det lutar mot att man inte får delge namn på tjänstepersoner trots att handlingarna "ägs" av den enskilde & alla lagar är ju utformade för att skydda den enskilde.

Mer länkar:
http://www.allmanhandling.se/2017/12/25/tjansteman-vagrade-up...
https://www.expowera.se/juridik/pul-personuppgiftslagen/publi...

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

@JesperA: Skulle nog säga att det är okej att publicera vem som är domare och nämndemän i t.ex. ett domstolsmål. Lite beroende på syfte då. Är det sekretess på handlingarna kan det ju motverka sitt syfte att avslöja t.ex. läkare och så vidare för allmänheten. Det kan lätt bli en diskussion runt personen om det ligger på någon form av forum och personen kan inte kommentera saken själv. Så tipset är nog att inte göra det även när det är okej. När du begär ut dina egna handlingar gör inte myndigheter någon bedömning om uppgifter i dessa (som personuppgifter) omfattas av sekretess, när du begär ut allmänna handlingar kan de däremot göra det. De kan också lämna ut relativt känsliga personuppgifter när du begär ut allmänna handlingar som du kanske inte ska publicera. Något helt enkelt svar finns nog inte.