Byte av Hårdvara utan installera om Windows 10

Permalänk

Byte av Hårdvara utan installera om Windows 10

Hej

Har sett att vissa byter ut hårdvara utan att installera om Win 10 eller så gör de en "repair" / Upgrade så att de sparar alla program och inställningar samt filer.

Någon här som har erfarenhet av detta och hur bra det funkar samt hur man går tillväga på bästa sätt?

Såg lite Youtube videos och verkar ganska straight forward men vissa fick problem efter.

Vad tror ni om detta, bra eller dåligt?

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Hej

Har sett att vissa byter ut hårdvara utan att installera om Win 10 eller så gör de en "repair" / Upgrade så att de sparar alla program och inställningar samt filer.

Någon här som har erfarenhet av detta och hur bra det funkar samt hur man går tillväga på bästa sätt?

Såg lite Youtube videos och verkar ganska straight forward men vissa fick problem efter.

Vad tror ni om detta, bra eller dåligt?

Det beror verkligen på. Vilka komponenter ska du byta ut? Oftast så fixar Windows drivrutinsbiten själv, men byter man exempelvis moderkort eller processor så kan det bli lustiga problem; Allt ifrån siraps-segt till problem att boota in i Windows.

Ska du göra detta så rekommenderar jag att du tar en backup på allt det viktiga, ifall du sedan inte kan logga in i Windows utan en ominstallation.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Installerade nytt moderkort och processor för några månader sedan. Kör på samma Windows-installation och har inga som helst problem med stabilitet eller prestanda.

Allt viktigt är givetvis sparat på andra diskar än Windows-disken, ifall något skulle hända.

Jag gjorde inget speciellt – bara installerade den nya hårdvaran och startade datorn. Dock inget jag rekommenderar. Bättre att vara på den säkra sidan och installera om Windows.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Testa helt enkelt, upstår problem så installera om.
Att byta cpu mellan tillverkarna AMD/INTEL kan ge dig problem.

Ska du bara byta grafikkort eller mindre komponenter så behövs mest sannolikt inte.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Det beror verkligen på. Vilka komponenter ska du byta ut? Oftast så fixar Windows drivrutinsbiten själv, men byter man exempelvis moderkort eller processor så kan det bli lustiga problem; Allt ifrån siraps-segt till problem att boota in i Windows.

Ska du göra detta så rekommenderar jag att du tar en backup på allt det viktiga, ifall du sedan inte kan logga in i Windows utan en ominstallation.

Skrivet av Jonny Myran:

Installerade nytt moderkort och processor för några månader sedan. Kör på samma Windows-installation och har inga som helst problem med stabilitet eller prestanda.

Allt viktigt är givetvis sparat på andra diskar än Windows-disken, ifall något skulle hända.

Jag gjorde inget speciellt – bara installerade den nya hårdvaran och startade datorn. Dock inget jag rekommenderar. Bättre att vara på den säkra sidan och installera om Windows.

Skrivet av hakd:

Testa helt enkelt, upstår problem så installera om.
Att byta cpu mellan tillverkarna AMD/INTEL kan ge dig problem.

Ska du bara byta grafikkort eller mindre komponenter så behövs mest sannolikt inte.

Ok. Täntke eventuellt byta CPU och moderkort. Sett på Youtube att vissa kör på då man har så mycket program och annat skit som man inte vill installera om. Vissa program har extra tillägg, fonter och annat skit till sig samt 1 miljon andra saker.

Rent helvete att installera om allt så vill undvika till max om det går.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Min ssd med först win7 och sen uppdaterat till win10 har kört på ca 5 olika plattformar utan att jag har installerat om win, i värsta fall kommer den säga att du ska skriva in ny win cd nyckel. Kör på.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@ericsundell2:
Har bytt moderkort på datorer ett antal gånger utan att (behöva) installera om Windows.
I de fall det har blivit problem, är det drivrutin till disk (SATA/M.2) kontrollern som Windows inte har hittat, och Windows ger därmed BSOD.

Det finns program som man startar från skiva/USB vilka kan installera dessa i en befintlig Windows installation, de är dock inte gratis.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Lånar tråden lite. Såg att Asus hade nya drivisar till mitt chipset. Sköter Windows update det eller ska man plocka ner manuellt? Hur ser man vilken chipset version man har?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Lånar tråden lite. Såg att Asus hade nya drivisar till mitt chipset. Sköter Windows update det eller ska man plocka ner manuellt? Hur ser man vilken chipset version man har?

Gör en manell sökning efter uppdateringar, så ser du om det sköts av WU.

Jag litar dock inte för 5 öre på att WU installerar rätt, efter att ha spenderat en hel tid på att rätta till fel installerade drivrutiner, och installerar alltd manuellt om det går.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Personligen har jag inte installerat om Windows de senaste åren när jag bytt delar. Har bytt plattform och grafikkort utan några som helst problem. Ser dock till att avinstallera de gamla drivrutinerna så snart som möjligt och kör sen t.ex CCleaner.

Tyvärr, eller till fördel så blev det dock en ominstallation nu för någon månad sedan eftersom Windows blev korrupt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Gör en manell sökning efter uppdateringar, så ser du om det sköts av WU.

Jag litar dock inte för 5 öre på att WU installerar rätt, efter att ha spenderat en hel tid på att rätta till fel installerade drivrutiner, och installerar alltd manuellt om det går.

Frågan är dom om det är med BIOS. If its not broken dont fix it.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS