Permalänk
Medlem

Hyra en plug aerator

Så hösten börjar göra sitt intåg och det är dags att förbereda gräsmattan inför nästa år. Jag skulle behöva lufta min gräsmatta då den är väldigt kompakterad, men jag vet inte vart man kan hyra en bensindriven luftningsmaskin som gör hål i marken och lyfter upp pluggar med material.

Något av dom manuella sätten (grep (hjälper dessutom inte mot kompaktering), luftare som man sätter under skorna) är inte aktuellt då jag har 6000m2 gräsmatta. Efter att pratat med fd kollegor från golfbanan så är deras intryck att plugg luftarna som du kan montera bakom en åkgräsklippare inte fungerar optimalt oavsett hur mycket du tynger ner dom.

Så är det någon som dels vet vad en plug aerator heter på svenska, och vart man kan hyra dom? Har pratat med Cramo och Ramirent och dom har inte, bauhaus har bara vertikalskärare.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvanteP:

Så hösten börjar göra sitt intåg och det är dags att förbereda gräsmattan inför nästa år. Jag skulle behöva lufta min gräsmatta då den är väldigt kompakterad, men jag vet inte vart man kan hyra en bensindriven luftningsmaskin som gör hål i marken och lyfter upp pluggar med material.

Något av dom manuella sätten (grep (hjälper dessutom inte mot kompaktering), luftare som man sätter under skorna) är inte aktuellt då jag har 6000m2 gräsmatta. Efter att pratat med fd kollegor från golfbanan så är deras intryck att plugg luftarna som du kan montera bakom en åkgräsklippare inte fungerar optimalt oavsett hur mycket du tynger ner dom.

Så är det någon som dels vet vad en plug aerator heter på svenska, och vart man kan hyra dom? Har pratat med Cramo och Ramirent och dom har inte, bauhaus har bara vertikalskärare.

Hör med någon fotbolls klubb om du kan hyra av dem, en del klubbar går samman, eller känner till hyrbanor som har egna maskiner, om inte annat kanske du får uppslag om var du kan hyra maskiner.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Kanske inte är vad du söker, men alltså har du 6 hektar skulle jag börja fundera på riktiga grejer och begagnad jordbruksutrustning.

Edit, läste fel, läste 60 000...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Kanske inte är vad du söker, men alltså har du 6 hektar skulle jag börja fundera på riktiga grejer och begagnad jordbruksutrustning.

0,6 hektar

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Så hösten börjar göra sitt intåg och det är dags att förbereda gräsmattan inför nästa år. Jag skulle behöva lufta min gräsmatta då den är väldigt kompakterad, men jag vet inte vart man kan hyra en bensindriven luftningsmaskin som gör hål i marken och lyfter upp pluggar med material.

Något av dom manuella sätten (grep (hjälper dessutom inte mot kompaktering), luftare som man sätter under skorna) är inte aktuellt då jag har 6000m2 gräsmatta. Efter att pratat med fd kollegor från golfbanan så är deras intryck att plugg luftarna som du kan montera bakom en åkgräsklippare inte fungerar optimalt oavsett hur mycket du tynger ner dom.

Så är det någon som dels vet vad en plug aerator heter på svenska, och vart man kan hyra dom? Har pratat med Cramo och Ramirent och dom har inte, bauhaus har bara vertikalskärare.

Hör med en golfklubb om du kan köpa tjänsten av dem. Jag tror inte att du får hyra maskinen, men kanske köpa arbetet av deras personal. Det kan även vara så att golfklubben själv köper in tjänsten, då kan du ju fråga om kontaktuppgifter till det företaget.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Hör med en golfklubb om du kan köpa tjänsten av dem. Jag tror inte att du får hyra maskinen, men kanske köpa arbetet av deras personal. Det kan även vara så att golfklubben själv köper in tjänsten, då kan du ju fråga om kontaktuppgifter till det företaget.

Nej det har jag redan kollat. Har tre golfbanor/klubbar i närheten, och alla köper in tjänsten av klubb 1, men klubb 1 utför inte arbeten åt privatpersoner (vilket jag förstår till fullo).

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

Heter hålpipsluftare på svenska tror jag. Själv håller jag på att renoverar min gräsmatta just nu och har köpt en bensindriven vertikalskär, dressjord och frön. Så hoppas det blir bra till våren. Borde det inte fungera med en sån här : https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/graskl...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av safarisoya:

Heter hålpipsluftare på svenska tror jag. Själv håller jag på att renoverar min gräsmatta just nu och har köpt en bensindriven vertikalskär, dressjord och frön. Så hoppas det blir bra till våren. Borde det inte fungera med en sån här : https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/graskl...

Skickades från m.sweclockers.com

Nja alltså det finns såna som du länkade fast pluggluftningsvariant, men enligt sakkunniga så är dom inte ens i närheten av en självgående bensindriven variant.

Och jag behöver en maskin som tar upp material från gräsmattan, den är så satans kompakterad. Har körts med grävare, bomlyftar, traktorer över gräsmattan genom åren.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Skrivet av SvanteP:

Nja alltså det finns såna som du länkade fast pluggluftningsvariant, men enligt sakkunniga så är dom inte ens i närheten av en självgående bensindriven variant.

Och jag behöver en maskin som tar upp material från gräsmattan, den är så satans kompakterad. Har körts med grävare, bomlyftar, traktorer över gräsmattan genom åren.

Verkar vara svårt att få tag på i Sverige, framförallt dyrt. Har sett det på Youtube, följer en del gräsmattenördar där. Har själv letat efter just en sån, men gav upp. Verkar helt omöjligt. Det var en till salu i våras som gick för 3000:- på en auktionssajt. Men missade den precis. 😕

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

@svantep Är det för mycket jobb att köra ett varv med jordfräs och "börja om" med gräsmattan, om den nu är helt sönderkörd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla med Bevattningsteknik om dom vet någon som har deras maskiner för uthyrning om dom inte hyr ut själva.
http://www.bevattningsteknik.se/katalog/artikel/grasmatteluft...
140 000 :- är kanske inget man kanske vill betala som den lilla kostar.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..