Problem med lång post Aorus elite x570

Permalänk
Medlem

Problem med lång post Aorus elite x570

Hej!

Uppgraderade nyligen datorn med följande delar:

G.Skill Flare X DDR4 16GB 3200Mhz
Gigabyte X570 AORUS ELITE
3700X

Tyvärr var en ramsticka trasig, så har fått skicka tillbaka båda stickorna.

Mitt problem är att det tog extremt lång tid för datorn att "POSTA", typ 45 sekunder innan man såg Aorus-loggan. Efter det tog det bara 5 sek innan man var inne i Windows.
Detta var när jag körde med 1 ramsticka.

Är det uppdatering av BIOS som gäller för att fixa detta? Någon som har haft liknande problem?

Läste även på reddit att man kan minska ner tiden lite genom att inaktivera "CSM-support".

Känns lite drygt eftersom min gamla setup med 3770K tar runt 10sek från start in till Windows.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag lider också av detta problem och sitter på nedanstående hårdvara.
G.Skill Trident Z RGB LED DDR4 3600MHz 2x16GB
Aorus X570 Pro
3900X

Tycker det är konstigt att inte fler rapporterar detta beteende här på swec då det verkar väldigt vanligt när man läser i utländska forum. Såvida jag inte missat någon samlingstråd i ämnet då.

Symptomen på uppstart i mitt fall innebär att vid varm boot hör man CPU fläkten varva upp och sen ner, sen gör chassifläktarna samma sak och därefter ser man BIOS på skärmen. Är det kall boot är det än värre då den gör ovanstående resa två gånger innan den går vidare och det senare tar säkert 30sek i anspråk.

Jag kör senaste fw på BIOS och har även provat att inaktivera CSM men det gjorde ingen skillnad alls.

Många verkar ju säga att föregående version av ryzen var likadan och att det löstes efter tid med BIOS fw. Det är väl bara att hoppas att det fixas inom tid här med.

Men det känns bra tråkigt att en splitt ny dators boot tid är sämre än ens gamla trotjänare (som var en 2500K btw).

Permalänk
Medlem

Mitt Z390 Auros Elite gör samma sak, lite slumpmässigt (vad det känns som) varvar fläktarna upp & ned 0-3 ggr innan den faktiskt kommer igång och visar något på skärmen. Så verkar vara något som kan hända oavsett om det är Intel eller AMD chipset i dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Mitt Z390 Auros Elite gör samma sak, lite slumpmässigt (vad det känns som) varvar fläktarna upp & ned 0-3 ggr innan den faktiskt kommer igång och visar något på skärmen. Så verkar vara något som kan hända oavsett om det är Intel eller AMD chipset i dem.

På så vis!
Annars verkar problemet uppstå på brädor från olika tillverkare i AMD:s fall.

Eller så är ditt och mitt fläktproblem inte knutna med första inlägget. Vilket jag inte hoppas nu när jag fått ihop riggen helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av G M R:

På så vis!
Annars verkar problemet uppstå på brädor från olika tillverkare i AMD:s fall.

Eller så är ditt och mitt fläktproblem inte knutna med första inlägget. Vilket jag inte hoppas nu när jag fått ihop riggen helt.

Attans, var på sätt och vis lite glad när det fanns en möjlighet att det jag hade var ett "standard"-beteende bland Aorus korten Tanken på att montera ned datorn och eventuellt börja krångla med garanti-ärenden lockar inte direkt men borde kanske ändå ta tag i det gräva lite i vad som egentligen händer.

Permalänk
Skrivet av Gwaniiz:

Hej!

Uppgraderade nyligen datorn med följande delar:

G.Skill Flare X DDR4 16GB 3200Mhz
Gigabyte X570 AORUS ELITE
3700X

Tyvärr var en ramsticka trasig, så har fått skicka tillbaka båda stickorna.

Mitt problem är att det tog extremt lång tid för datorn att "POSTA", typ 45 sekunder innan man såg Aorus-loggan. Efter det tog det bara 5 sek innan man var inne i Windows.
Detta var när jag körde med 1 ramsticka.

Är det uppdatering av BIOS som gäller för att fixa detta? Någon som har haft liknande problem?

Läste även på reddit att man kan minska ner tiden lite genom att inaktivera "CSM-support".

Känns lite drygt eftersom min gamla setup med 3770K tar runt 10sek från start in till Windows.

Att det tar lång tid när man installerat nya stickor är inget konstigt eftersom datorn gör ramtraining.

Prova att aktivera xmp om du inte gjort det innan, boota datorn som vanligt och starta sedan om, gå nu in i bios och ramsettings , lägg sedan in alla siffror manuellt, antingen så står det en nolla och så har du en siffra (timing) till vänster, nollan betyder auto" men siffran du ser till vänster är den som används och det är dom du ska lägga in manuellt.
Står det 0 på både vänstra och högra sidan så låt det vara.
Min dator tar lite längre tid med ryzen 3700x än med 1600x som jag hade innan. Förut va jag inne på 12-15 sekunder, nu tar det närmare 20.

Att fläkttarna går på max vid boot är inte konstigt då cpun brukar maxa när man bootar. Min gör det 1 gång för att sen varva ner.
Kommer att komma bättre bios med nästa agesa, sj har jag inga direkta problem alls men fick pula en hel del med PBO för att komma upp i utlovade hastigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

Att det tar lång tid när man installerat nya stickor är inget konstigt eftersom datorn gör ramtraining.

Prova att aktivera xmp om du inte gjort det innan, boota datorn som vanligt och starta sedan om, gå nu in i bios och ramsettings , lägg sedan in alla siffror manuellt, antingen så står det en nolla och så har du en siffra (timing) till vänster, nollan betyder auto" men siffran du ser till vänster är den som används och det är dom du ska lägga in manuellt.
Står det 0 på både vänstra och högra sidan så låt det vara.
Min dator tar lite längre tid med ryzen 3700x än med 1600x som jag hade innan. Förut va jag inne på 12-15 sekunder, nu tar det närmare 20.

Att fläkttarna går på max vid boot är inte konstigt då cpun brukar maxa när man bootar. Min gör det 1 gång för att sen varva ner.
Kommer att komma bättre bios med nästa agesa, sj har jag inga direkta problem alls men fick pula en hel del med PBO för att komma upp i utlovade hastigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Har provat både med xmp samt manuellt knappat in siffror ifrån "Ryzen DRAM Calculator", men märker ingen större skillnad. Möjligtvis att det går 1-2 sekunder snabbare. :/

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Hej!

Uppgraderade nyligen datorn med följande delar:

G.Skill Flare X DDR4 16GB 3200Mhz
Gigabyte X570 AORUS ELITE
3700X

Tyvärr var en ramsticka trasig, så har fått skicka tillbaka båda stickorna.

Mitt problem är att det tog extremt lång tid för datorn att "POSTA", typ 45 sekunder innan man såg Aorus-loggan. Efter det tog det bara 5 sek innan man var inne i Windows.
Detta var när jag körde med 1 ramsticka.

Är det uppdatering av BIOS som gäller för att fixa detta? Någon som har haft liknande problem?

Läste även på reddit att man kan minska ner tiden lite genom att inaktivera "CSM-support".

Känns lite drygt eftersom min gamla setup med 3770K tar runt 10sek från start in till Windows.

Vad kör du för SSD/HDD?

Med min Samsung 850 EVO SATA så ser jag aldrig Aorusloggan vid boot.
Bara då jag precis flashat BIOS första starten. Då skymtas den kanske 0.5 sekund..

Edit: Det enda jag ändrat i BIOS är att XMP är aktiverat. Resten default.
Edit 2: Boot klockat på 25 sekunder till windowsinloggningen. Det är betydligt segare än med min gamla Intel 3770 bräda

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X, Gigabyte Elite X570, 32GB Ballistix Sport, NH-D15S, SAPPHIRE NITRO+ RX 7900 XTX, Corsair AX760, LG OLED C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajox:

Vad kör du för SSD/HDD?

Med min Samsung 850 EVO SATA så ser jag aldrig Aorusloggan vid boot.
Bara då jag precis flashat BIOS första starten. Då skymtas den kanske 0.5 sekund..

Edit: Det enda jag ändrat i BIOS är att XMP är aktiverat. Resten default.
Edit 2: Boot klockat på 25 sekunder till windowsinloggningen. Det är betydligt segare än med min gamla Intel 3770 bräda

Kör en gammal Samsung 830 som bootdisk och en Samsung 850 EVO som speldisk.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Det har inte med om systemet är "segt" eller inte att göra, det är en massa saker som skall testas innan dom får "klartecken" av processorn. Det beror på att moderna system börjar bli rätt komplexa. Det går att snabba upp genom att slå på "fast boot" i bios, men då kan det gå så snabbt så att man inte hinner komma in i bios om man skulle behöva det. En annan sak som snabbar upp är att stänga av CSM, då tappar man support för en del äldre hårdvara vilket inte spelar någon roll på en sprillans dator.

Min överlägset snabbast bootande dator är ett Intel-system med Haswell 4570S på ett Gigabyte B85-moderkort, den bootar in i Windows på ett par sekunder(med en jättegammal SSD, så skyll inte booten på eran SSD). Men det är för att systemet knappt har några funktioner jämfört med ett modernt system.

Ett annat sätt att kringå saken för den otålige är att använda Windows-vila, då bootar datorn på typ en sekund, men den är heller aldrig HELT avstängd.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det är väldigt stor skillnad på olika SSD enheter innan de är initierade för att användas av systemet.

Jag gjorde själv "misstaget" att slå på snabbaste bootläget på Elite. Fick köra en reset av BIOS för att komma in till BIOS igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X, Gigabyte Elite X570, 32GB Ballistix Sport, NH-D15S, SAPPHIRE NITRO+ RX 7900 XTX, Corsair AX760, LG OLED C2 42"