Verkar ha två konton, ser bara ett och får alltid ange lösenord vid inloggning

Permalänk
Medlem

Verkar ha två konton, ser bara ett och får alltid ange lösenord vid inloggning

Hej
Jag har ett underligt problem som jag väldigt gärna skulle vilja få löst.
Jag installerade windows för rätt länge sedan och jag kan inte komma på hur det blev så här men jag ska försöka förklara problemet för er, hoppas någon har en lösning.

När jag startar min dator så kommer jag till välkommen-scenen och där kommer det upp att fel lösenord är inskrivet. Jag vet ju mitt lösenord men vill att det ska logga in automatiskt i windows och har följt guider för att det ska göra det. Men det fungerar som sagt inte. Här är grejen, när jag klickar på Ok-knappen så är det två konton som jag får välja mellan. Båda har samma namn (det är möjligt att det ena skapades när jag följde en guide för att slippa logga in) och lösenordet fungerar på båda.

Jag tänkte att det kanske var för att jag hade två konton på datorn som gjorde att jag fick "fel lösenord"-felet vid uppstart och gick in för att försöka ta bort det ena kontot. Väl inne där ser jag endast ett konto, mitt administrator-konto. Inget under gäst-fliken eller någon annanstans. Finns det något annat sätt att lösa mitt problem med att "fel lösenord"-felet? Jag har även lagt till en sifferkod som man har som val men det hjälper inte heller. Och ja, jag har bockat i att det inte ska frågas om lösenord.

Kan någon hjälpa mig?
Så här ser det ut:

Permalänk
Medlem

@tintinj:
I kör skriv detta lusrmgr.msc och i fönstret som ploppar upp välj Användare i vänsterfältet (eller vad det nu står på Svenska, eftersom jag har Windows på Engelska).

I högerfältet, dubbelklicka på det konto du inte vill se och i det nya fönstret som ploppar upp bocka i "Account is disabled".

Vet dock inte om ovanstående kommer att lösa att du måste ange lösenord, men har för mig att det frågar efter det eftersom det finns två konton.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@tintinj:
I kör skriv detta lusrmgr.msc och i fönstret som ploppar upp välj Användare i vänsterfältet (eller vad det nu står på Svenska, eftersom jag har Windows på Engelska).

I högerfältet, dubbelklicka på det konto du inte vill se och i det nya fönstret som ploppar upp bocka i "Account is disabled".

Vet dock inte om ovanstående kommer att lösa att du måste ange lösenord, men har för mig att det frågar efter det eftersom det finns två konton.

Tack för tipset, jag tycker mig känna igen det där programmet och där finns bara ett konto utöver de som verkar vara standardkonton. Se bild:

Permalänk
Medlem

Kör -> netplwiz -> bocka ur "Användarnamn och lösenord måste anges..."

Om du har ett Microsoft-konto så anger du din e-postadress och ditt lösenord, annars anger du ditt Windows-konto och lösenord.
Starta om datorn och du bör bli inloggad automatiskt.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av chif:

Kör -> netplwiz -> bocka ur "Användarnamn och lösenord måste anges..."

Om du har ett Microsoft-konto så anger du din e-postadress och ditt lösenord, annars anger du ditt Windows-konto och lösenord.
Starta om datorn och du bör bli inloggad automatiskt.

Det där steget har jag gjort sen innan och den rutan är urbockad redan

Permalänk
Medlem

@tintinj:
Du har troligtvis råkat ut för det som beskrivs här:
Two Duplicate User Names on Windows 10 Login Screen

Det beskrivs även där hur man löser det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@tintinj:
Du har troligtvis råkat ut för det som beskrivs här:
Two Duplicate User Names on Windows 10 Login Screen

Det beskrivs även där hur man löser det.

Tack! Jag ska läsa det som står när jag får tid, nu är jag upptagen fram till sent ikväll/inatt så beroende på hur berusad jag är när jag kommer hem får jag avgöra om det blir ikväll eller imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Det där steget har jag gjort sen innan och den rutan är urbockad redan

Säker på att du angett rätt användarnamn?

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av chif:

Säker på att du angett rätt användarnamn?

Ja det tror jag. Kan man logga in på datorn om man skriver fel användarnamn? Eller hur menar du?

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem sen några månader tillbaka, tar och bokmärker den här tråden och hoppas man får ordning på det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Ja det tror jag. Kan man logga in på datorn om man skriver fel användarnamn? Eller hur menar du?

Anger du fel så blir du inte automatiskt inloggad.
Som sagt, du måste ange din e-post om du har ett Microsoft-konto och ditt användarnamn om du har ett lokalt konto.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av chif:

Anger du fel så blir du inte automatiskt inloggad.
Som sagt, du måste ange din e-post om du har ett Microsoft-konto och ditt användarnamn om du har ett lokalt konto.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för förklaringen, nu förstår jag
Jag gjorde så nu. Bockade först i eftersom det redan var urbockat och klickade på verkställ, sen bockade jag ur och fick skriva användarnamn och lösenord och skrev min mail för Microsoftkontot och lösenordet. Jag hoppas att det fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Tack för förklaringen, nu förstår jag
Jag gjorde så nu. Bockade först i eftersom det redan var urbockat och klickade på verkställ, sen bockade jag ur och fick skriva användarnamn och lösenord och skrev min mail för Microsoftkontot och lösenordet. Jag hoppas att det fungerar

Bara att starta om för att se om det fungerade.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av chif:

Bara att starta om för att se om det fungerade.

Haha ja jag gjorde det, men då det alltid annars loggat in automatiskt när jag bara startat om kontra när jag stängt av och sedan startat datorn och jag inte tänkte på det då så får det vänta tills nästa gång. Jag ska försöka tänka på det till nästa gång den ska startas om