Plattor för kontroll av Home Assistant

Permalänk
Medlem

Plattor för kontroll av Home Assistant

Hej. Jag har kommit så pass långt att jag ska sätta upp ett "testrum" i källaren. Jag kör RaspberryPi 3B+ med Home Assistans och Z-Wave-prylar, och ska koppla in lite lampor snart. Min tanke är att ha en surfplatta på väggen där man kan styra saker direkt i rummet om man är där. Ni som gör likadant, vad använder ni för surfplatta för detta? Jag tänkte begagnade iPad 2, för de är inte så dyra (jobbar inom IT, så kan få dem billigt) eller finns det billigare och/eller bättre plattor för detta ändamål? Skulle en Android vara att föredra?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Förstår inte vitsen med att ha en platta på väggen, då kan man ju lika gärna gå till lampknappen. Jag har löst det med rörelsesensorer och eller mobil app samt kopplat ihop med google home.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Förstår inte vitsen med att ha en platta på väggen, då kan man ju lika gärna gå till lampknappen. Jag har löst det med rörelsesensorer och eller mobil app samt kopplat ihop med google home.

Smidig informationscentral, underlättar vid felsökning, smidig override när de där 1% fallen dyker upp och man behöver aktivera en scen/lampa etc etc. Man får ju givetvis tänka igenom placering av plattan om man ska ha den fast monterad, eller för den delen kan man ju köra fler plattor. inget hinder direkt.

En platta på väggen är ju ett komplement precis som styrning via telefon är. Jag har en platta direkt innanför entrén, den visar kamera feed, status på sensorer etc som primär display, vill jag kan jag sen gå vidare i menyer o styra övriga enheter om jag så behagar.

För att besvara TS,
Ipads är ju rätt stabila plattor och de flesta dashboards är ju webb-baserade och kan således bara öppnas i webbläsaren.
Nackdelen med Ipads är ju att de är ganska låsta, så att få skärmen att aktiveras/avaktiveras på kommando är så vitt jag vet inte möjligt.

Där är ju Android bättre, med t.ex FullyKiosk så kan du antingen använda kameran som närvarosensor eller helt enkelt skicka kommandon via mqtt eller http get för att tända o släcka skärmen.

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com