LG 34 950F Pajade efter 4 dar, går ej att få ny

Permalänk
Medlem

LG 34 950F Pajade efter 4 dar, går ej att få ny

Hej,

Införskaffade mig en LG 34950F, den plastiga skärmen höll i 4 dar. Sen vart den en ziggzagg strimmad linje i grön och lila färg som gick uppifrån till ned i mitten. Och skärmen kunde bara visa lila och gröna färger.

Inet kan skapa reperation ärende på den, jag får inte den utbytt. Får vänta 3 veckor isf.. Och vara utan skärm så länge går inte för mig. Tacka vet jag asus on site!!!

Jag gjorde ett återköp, eftersom skärmen inte går att få tag på undrar jag vad som finns att ersätta, har ni några ideer? Kan inte gå tillbaks till 27 efter ha suttit vid en 34 ultrawide. MVH

Permalänk
Bildexpert 📺

@J0VI: Det är oklart vad du frågar efter här? Är det ett konsumentärende kring trasig skärm och därmed en fråga för en annan forumdel. Eller har det löst sig och du funderar på en ersättare till LG 34 950F – som jag gissar är en 34GK950F? Dvs denna skärm: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4807216

Permalänk

https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyra-produkter/hemelektronik/

Citat:

Lånevara

Under tiden som din trasiga vara är på reparation är det vanligt att du får låna en liknande vara. Är det till exempel en telefon så måste inte företaget erbjuda en identisk låneprodukt.

Du bör få en lånevara om reparationen tar längre tid än en vecka. Särskilt eftersom du kan kräva skadestånd för kostnader du haft genom att du varit utan telefon. Så genom att erbjuda en lånetelefon kan företaget alltså slippa att betala eventuellt framtida skadestånd till dig.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av J0VI:

Hej,

Införskaffade mig en LG 34950F, den plastiga skärmen höll i 4 dar. Sen vart den en ziggzagg strimmad linje i grön och lila färg som gick uppifrån till ned i mitten. Och skärmen kunde bara visa lila och gröna färger.

Inet kan skapa reperation ärende på den, jag får inte den utbytt. Får vänta 3 veckor isf.. Och vara utan skärm så länge går inte för mig. Tacka vet jag asus on site!!!

Jag gjorde ett återköp, eftersom skärmen inte går att få tag på undrar jag vad som finns att ersätta, har ni några ideer? Kan inte gå tillbaks till 27 efter ha suttit vid en 34 ultrawide. MVH

Denna skulle i så fall kunna vara en bra ersättare. Du får dock 120hz max

https://www.inet.se/produkt/2215183/asus-34-rog-swift-pg349q-...

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk

låter som den skulle kunna behandlas som doa!

Permalänk
Medlem

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4807216 ja det är den här @laxpudding

Jag har följt dina skärmtrådar i några månader nu i jakt på en skärm och slog till på den här. Nej jag undrar vad det finns för alternativ om det är något jag missat, dvs annat märke med samma panel. Jag får ju ingen ny skärm av inet utan de vill reperera den och får va utan i en månad ca. And thats it.

Har beställt en ny lg 950f från computersalg.se Men tack så mycket för tips!

Permalänk
Bildexpert 📺

@J0VI: Jag tror – men jag är inte snabb med att leta fram det senaste – att 34GK950F är tämligen fåtalig på marknaden med just IPS 144 Hz-kapacitet och 3440x1440-panel. Detta eftersom det kräver nyare kretsuppsättningar för den bandbredden och tydligaste undantaget är G-sync Ultimate-skärmar likt Acer X35 och Asus PG35VQ.

Finns fler skärmar med IPS/3440x1440-panel men då 100 eller 120 Hz pga av begränsningar i bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

låter som den skulle kunna behandlas som doa!

Precis men nu är det vi Inet vi pratar om, deras service är inte mycket att hänga i julgranen precis, har själv dålig erfarenhet av den. Det bästa vore om TS skapar två trådar för att få svar på sina frågeställningar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av J0VI:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4807216 ja det är den här @laxpudding

Jag har följt dina skärmtrådar i några månader nu i jakt på en skärm och slog till på den här. Nej jag undrar vad det finns för alternativ om det är något jag missat, dvs annat märke med samma panel. Jag får ju ingen ny skärm av inet utan de vill reperera den och får va utan i en månad ca. And thats it.

Har beställt en ny lg 950f från computersalg.se Men tack så mycket för tips!

Vad ska du göra med skärmen när Inet väl lyckats "reparera" den? Eller lyckades du få köpet hävt?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vad ska du göra med skärmen när Inet väl lyckats "reparera" den? Eller lyckades du få köpet hävt?

De gick med på återköp. Jag kände inte för att ha något reperat bara efter 4 dar då vill jag ha en ny, hur har du resonerat? Jag har aldrig behöve krångla förut efter alla års datorbygg.

Men nu väntar jag på en ny från computer salge.se hoppas den är bra! Tack så mycket alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av J0VI:

De gick med på återköp. Jag kände inte för att ha något reperat bara efter 4 dar då vill jag ha en ny, hur har du resonerat? Jag har aldrig behöve krångla förut efter alla års datorbygg.

Men nu väntar jag på en ny från computer salge.se hoppas den är bra! Tack så mycket alla

Ja det var ju bra att du fick lämna tillbaks den, mindre roligt för nästa kund dock som får din skärm.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi: Va? Vem skulle få hans trasiga skärm menar du? Möjligen så får någon som köper en precis likadan/"den" skärmen någon/några delar i hans nuvarande återköpta skärm om den går att reparera. Men inte kommer den säljas som ny inte. Sådan delar säljs som "refurbished/renoverade". Kan t.ex ske om någon har en skärm i ett år och den sedan går sönder så kan man få en "renoverad" som ersättningsprodukt istället för en fabriksny.

Permalänk
Medlem

Har en likadan skärm jag som jag fick byta totalt sex eller sju gånger innan jag fick en utan antingen pixelfel eller totalt doa. Fortsatte byta mest för skojs skull då jag ville se hur många man kan gå igenom innan man får en fungerande.

Hoppas fler ser tråden och kanske funderar en extra gång innan de ger sig på att köpa samma modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@muSashi: Va? Vem skulle få hans trasiga skärm menar du? Möjligen så får någon som köper en precis likadan/"den" skärmen någon/några delar i hans nuvarande återköpta skärm om den går att reparera. Men inte kommer den säljas som ny inte. Sådan delar säljs som "refurbished/renoverade". Kan t.ex ske om någon har en skärm i ett år och den sedan går sönder så kan man få en "renoverad" som ersättningsprodukt istället för en fabriksny.

Jaså det tror du inte? Det är dock Inet vi pratar om så inget skulle förvåna mig, jag tror att dom säljer vidare skärmen utan åtgärd till nästa köpare. Om dom brytt sig om TS så hade dom tagit skärmen på DOA och låtit han fått en ny direkt.
Möjligt att skärmen hamnar på deras "fyndhörna".

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Jaså det tror du inte? Det är dock Inet vi pratar om så inget skulle förvåna mig, jag tror att dom säljer vidare skärmen utan åtgärd till nästa köpare. Om dom brytt sig om TS så hade dom tagit skärmen på DOA och låtit han fått en ny direkt.
Möjligt att skärmen hamnar på deras "fyndhörna".

Nu vet jag inte om Inet kommer sälja en trasig skärm eller inte, men jag köpte en skärm från Elgiganten på black friday som hade en vertikal pixelrad som lös/blinkade i lila. Helt oanvändbar. Jag gick till Elgiganten och fick beskedet att det skulle ta minst tre veckor att reparera den, och att jag inte kunde få en ny då den var slut i webblager samt att den enda butiken som hade kvar ett exemplar låg i Norrland, och den kunde de inte skicka ner. Han rekommenderade mig att ångra köpet, vilket jag gjorde. En halvtimme senare ser jag att min skärm ligger på deras hemsida i min stad som fyndvara "nyskick - i originalförpackning", till ett dyrare pris än jag köpte den på black friday.

Kan inte ha varit kul för nästa kund som fick den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Nu vet jag inte om Inet kommer sälja en trasig skärm eller inte, men jag köpte en skärm från Elgiganten på black friday som hade en vertikal pixelrad som lös/blinkade i lila. Helt oanvändbar. Jag gick till Elgiganten och fick beskedet att det skulle ta minst tre veckor att reparera den, och att jag inte kunde få en ny då den var slut i webblager samt att den enda butiken som hade kvar ett exemplar låg i Norrland, och den kunde de inte skicka ner. Han rekommenderade mig att ångra köpet, vilket jag gjorde. En halvtimme senare ser jag att min skärm ligger på deras hemsida i min stad som fyndvara "nyskick - i originalförpackning", till ett dyrare pris än jag köpte den på black friday.

Kan inte ha varit kul för nästa kund som fick den..

För du var nog enda kunden att returnera en vara till Elgiganten strax efter black Friday? Vad du gjorde är ett typexempel på förhastad slutsats. Säger inte att det var som du påstår men kan lika gärna inte vara så. Vilket gör att det blir ryktesspridning istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

För du var nog enda kunden att returnera en vara till Elgiganten strax efter black Friday? Vad du gjorde är ett typexempel på förhastad slutsats. Säger inte att det var som du påstår men kan lika gärna inte vara så. Vilket gör att det blir ryktesspridning istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, den skärmen fanns i en enda stad i Norrland. Sedan lämnar jag in min och helt plötsligt finns det utöver ett exemplar i Norrland även en fyndvara i min lilla stad. Absolut, det finns en teoretisk möjlighet att någon annan inom en kvart eller så efter mig kom in med exakt samma modell i min lilla stad, men den sannolikheten är ju ganska astronomisk liten

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Som sagt, den skärmen fanns i en enda stad i Norrland. Sedan lämnar jag in min och helt plötsligt finns det utöver ett exemplar i Norrland även en fyndvara i min lilla stad. Absolut, det finns en teoretisk möjlighet att någon annan inom en kvart eller så efter mig kom in med exakt samma modell i min lilla stad, men den sannolikheten är ju ganska astronomisk liten

Eller så hade de en redan defekt skärm på lager men använde delar från din för att fixa den. Och nu kunde de sälja en hel. Finns ofta anledningar till allt. För om det är så allvarlig defekt som du hade så skulle de ju bara få den nya i retur. Varför skulle de vilja gå igenom det frivilligt??

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Eller så hade de en redan defekt skärm på lager men använde delar från din för att fixa den. Och nu kunde de sälja en hel. Finns ofta anledningar till allt. För om det är så allvarlig defekt som du hade så skulle de ju bara få den nya i retur. Varför skulle de vilja gå igenom det frivilligt??

Kan lova dig att Elgiganten själva inte reparerar några skärmar, gissar att dom flesta trasiga skärmar slängs och ersätts med en ny.
Men våran @laxpudding har säkert bättre koll på det.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Eller så hade de en redan defekt skärm på lager men använde delar från din för att fixa den. Och nu kunde de sälja en hel. Finns ofta anledningar till allt. För om det är så allvarlig defekt som du hade så skulle de ju bara få den nya i retur. Varför skulle de vilja gå igenom det frivilligt??

Vi har gått lite för off topic så vi får nog avsluta detta snart
Elgiganten (åtminstone i min stad) gör inte reparationer på plats. Som sagt fick jag beskedet att en reparation skulle ta minst 3 veckor. Det är lite skillnad på tre veckor och en halvtimme.

Så då finns i princip bara alternativet att någon klampade in till min lokala Elgiganten 5-15 minuter efter mig med exakt samma skärm som var slut i resten av Sverige förutom en butik i Norrland. Absolut, det finns en teoretisk möjlighet, men jag bedömer att den är nära på noll.

Jag tror anledningen till varför den kom upp som fyndvara är enkelt. Jag tackade nej till reparation av skärmen, och skärmen hanterades alltså därför inte som ett garantiärende, utan ett vanligt återköp (det står till och med på kvittot).

Men vi får nog helt enkelt komma överens om att vi inte är överens
Jag tycker det är solklart vad som har hänt, då åtminstone jag bedömer det som att sannolikheten för något annat scenario är försumbar, men det verkar inte du tycka

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Hade jag velat vara mer säker på att det var min skärm hade jag självklart kunnat köpa skärmen igen och testat den på plats. Hade jag då sett samma fel kanske man skulle kunna dra slutsatsen att det var samma skärm?
Men den skeptiske kanske skulle tycka att det faktiskt är möjligt att någon annan har klampat in direkt efter mig och lämnat tillbaks en skärm av en annan anledning som också råkade ha exakt samma fel. Då kanske jag istället skulle ha kollat serienumret på skärmen, och om det matchade med den nya skärmen kanske man skulle kunna dra slutsatsen att det var samma skärm?
Men då kanske den konspiratoriske skulle hävda att fabriken ju faktiskt kan ha haft ett fel som gjorde att två skärmar med exakt samma fel också råkade få samma serienummer.

Absolut, det hade också kunnat hända. Så är man tillräckligt skeptiskt/konspiratorisk kan man ju aldrig vara säker på något.

Nu förstår jag självklart att du inte är så skeptisk, men min poäng är att man kan dra det hur långt som helst med mer och mer osannolika scenarier och därmed hävda att "du kan faktiskt inte veta till 100%"

Permalänk
Bildexpert 📺

Stämmer att vanliga butiker saknar i stort sett reparationsmöjligheter. Deras serivce-avdelningar består av personal som gör grundläggande felsökning samt sköter logistiken runt returer och service.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Stämmer att vanliga butiker saknar i stort sett reparationsmöjligheter. Deras serivce-avdelningar består av personal som gör grundläggande felsökning samt sköter logistiken runt returer och service.

Det är inte mycket reparationer alls längre. När min son kastade en bil på min nya LG tv var det på gränsen att det inte var lönt att göra det pga. vad det kostar. Tror det var en skillnad på 1500 sek för försäkringsbolaget.

Jag var hemma och pratade med han som bytte panelen och han sa att det är väldigt lite byten de gör. Det har minskat rejält enligt honom.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED