Studentdator Chromebook? Budget MAX 5000 kr

Permalänk

Studentdator Chromebook? Budget MAX 5000 kr

Tjena!

Tänkte köpa en ny studentdator. Vill ha något rätt litet och lätt med bra batteritid då det är tungt att slita runt med en stor gaming laptop. Jag spelar nästan ingenting alls och datorn kommer användas till pluggande, surfande och att se film på mestadels. Funderar på en Chromebook då dom är billigast men har ingen koll på vad som är bra. Sett flera olika för runt 3-4 tusen på rea men som sagt ingen koll.

Vill ha något runt 13-14"(blir 13" litet?) , som inte väger för mycket och inte laggar av att ha lite tabs uppe. Gärna bra skärm också. Touch har jag ingen åsikt om men skulle väl vara roligt att ha. Ska man sikta på minst i3?

Hur fungerar det med Microsoft Word och annat då mina kurser mestadels använder Word. Fungerar online versionen nog bra?

Tack!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Plastkasse90:
Jag som en tidigare Chromebook användare hade köpt en Windows dator, åtminstone med Ryzen 3 & 8GB RAM, eller som i alla fall går att uppgradera till 8GB RAM.
Har 4GB på min Microsoft Surface 3, funkar idag men ingenting jag hade köpt på en ny dator.
LENOVO S145-14API 14" HD 4290 kronor R3, 8GB, 14" men endast HD.
Lenovo Ideapad S145-15API 15.6" FHD 4490 kronor R3, 8GB, FHD men klumpig på 15,6"
Eller denna med i3 om vi kollar på högre priser.
Lenovo Ideapad S145 14" FHD 4690 kronor

Skrivet av Plastkasse90:

Hur fungerar det med Microsoft Word och annat då mina kurser mestadels använder Word. Fungerar online versionen nog bra?

Fungerar inte så bra. Många funktioner som saknas. Går inte att ändra vilken sida som skall vara 1 i sidnumreringen för att ta ett exempel.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Plastkasse90:
Jag hade köpt en Windows dator, åtminstone med Ryzen 3 & 8GB RAM, eller som i alla fall går att uppgradera till 8GB RAM.
Har 4GB på min Microsoft Surface 3, funkar idag men ingenting jag hade köpt på en ny dator.
LENOVO S145-14API 14" HD 4290 kronor
Lenovo Ideapad S145-15API 15.6" FHD 4490 kronor
Eller denna med i3 om vi kollar på högre priser.
Lenovo Ideapad S145 14" FHD 4690 kronor

Detta baserar du enbart på bristen av ram? Som sagt enbart en studie/surfdator ska jag ha den till och på resande fot. Men du rekommenderar en Windows? Inte mycket slöare då?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Plastkasse90: Baserar vad på bristen av RAM? Dessa laptops? Windows?

Baserar dessa laptops på att de är prisvärda.

Baserar att du borde köpa en Windows laptop på att du använder Word där många funktioner saknas. Går inte att ändra vilken sida som skall vara 1 i sidnumreringen för att ta ett exempel.

Lenovo IdeaPad S145 med Intel Core i3 1005G1, 8GB RAM & NVMe SSD kommer vara lika rapp som en notebook för 10K i användningen du beskriver.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Chromebook är väldigt begränsade när det kommer till det mesta, min känsla är precis som för netbooks på sin tid. Bättre köpa en riktig dator när dom finns så billigt som rekommendationerna ovan

Permalänk
Medlem

@Plastkasse90: Köpte en Asus302 , fungerar bra för mig. Dags att uppdatera då jag har haft den i ca 2år och känner att den börjar bli lite seg.

Sparar allt skolarbete i googledrive, fungerar hur bra som helst.
Ifall jag ska klaga på något är det att alla program inte stöds eller är utformade för chromebooks

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Plastkasse90: Baserar vad på bristen av RAM? Dessa laptops? Windows?

Baserar dessa laptops på att de är prisvärda.

Baserar att du borde köpa en Windows laptop på att du använder Word.

Lenovo IdeaPad S145 med Intel Core i3 1005G1, 8GB RAM & NVMe SSD kommer vara lika rapp som en notebook för 10K i användningen du beskriver.

Nu har jag inte hunnit fråga lärarna om det går bra med andra format än just word, men tror att Google docs också kan fungera men har förut alltid använt mig av Word då jag aldrig haft något annat än Windows. Men du håller dig fortfarande fast vid Windows? Har du någon Chromebook du skulle rekommendera?

Tack!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Buddah13: 2 år är ju orimligt kort tid. Hade min Samsung Series 3 Chromebook i fem år innan bristen på RAM gjorde den för långsam att använda och den nådde EOL hos Google.

Skrivet av Plastkasse90:

Nu har jag inte hunnit fråga lärarna om det går bra med andra format än just word, men tror att Google docs också kan fungera men har förut alltid använt mig av Word då jag aldrig haft något annat än Windows. Men du håller dig fortfarande fast vid Windows? Har du någon Chromebook du skulle rekommendera?

Word har ju många fler funktioner än Docs. Om någon i ett grupparbete inte vill arbeta i Docs så ligger du illa till när du är begränsad till online versionen.
Jag rekomenderar fortfarande Windows. Min Chromebook kostade 2500 kronor. För 7 år sedan fanns det inga vettiga Windows laptops för 2500 kronor så jag är nöjd med mitt val. Idag finns det mängder med bra Windows laptops för 4-5K.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av medbor:

Chromebook är väldigt begränsade när det kommer till det mesta, min känsla är precis som för netbooks på sin tid. Bättre köpa en riktig dator när dom finns så billigt som rekommendationerna ovan

Det är väl dryga tusenlappen i skillnad men hur bra fungerar en Windows Laptop för under 5000 kr? Förut var det ju inget att ha direkt. Långsamma och laggiga.

Permalänk
Skrivet av Buddah13:

@Plastkasse90: Köpte en Asus302 , fungerar bra för mig. Dags att uppdatera då jag har haft den i ca 2år och känner att den börjar bli lite seg.

Sparar allt skolarbete i googledrive, fungerar hur bra som helst.
Ifall jag ska klaga på något är det att alla program inte stöds eller är utformade för chromebooks

Vilka program är det som inte funkar?

Permalänk
Medlem

Microsofts ekosystem vinner över Googles alla dar i veckan imo. Speciellt i universitets/högskolestudier. Speciellt eftersom man ofta får Office paketet från skolan att installera på privat dator. Ska man skriva rapport är referenssystemet i Word tusen gånger bättre än Google Docs. Integrationen Onedrive-Office-Outlook är även den bra.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Plastkasse90:

Det är väl dryga tusenlappen i skillnad men hur bra fungerar en Windows Laptop för under 5000 kr? Förut var det ju inget att ha direkt. Långsamma och laggiga.

De funkar bra! Core i3 1005G1, 8GB RAM, NVMe SSD. Kommer flyta hur bra som helst. Du kan spela på den!

Skrivet av Plastkasse90:

Vilka program är det som inte funkar?

Word.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

De funkar bra! Core i3 1005G1, 8GB RAM, NVMe SSD. Kommer flyta hur bra som helst. Du kan spela på den!
https://youtu.be/oTEC3i55ACI

Word.

Batteritid då? Skönt att slippa ladda. Där verkar chromebooks mycket bättre än Windows.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Plastkasse90: Om du köper en i3 Windows laptop med 50kWh batteri så kommer den ju att räcka ungefär lika länge som en i3 Chromebook med 50kWh batteri. Google skapar inte energi i sitt operativsystem.

Vill du ha bättre batteritid kan du i Windows undervolta din processor så att datorn blir svalare, tystare och får bättre batteritid. Det kan du inte göra på en Chromebook.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Har Chromebook i jobbet (skola), nej, nej, nej... Den är för begränsad. Visst, den är rätt underhållsfri, men det är windows oxå idag. Men det är för mycket meck med att få enkla saker att funka som bara fungerar i windows eller för den delen macos.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Har Chromebook i jobbet (skola), nej, nej, nej... Den är för begränsad. Visst, den är rätt underhållsfri, men det är windows oxå idag. Men det är för mycket meck med att få enkla saker att funka som bara fungerar i windows eller för den delen macos.

På vilka sätt är den begränsad? Många verkar gilla den och då även studenter.

Såg just en sida som heter inrego.se som säljer begagnade datorer. Kan det vara vettigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plastkasse90:

På vilka sätt är den begränsad? Många verkar gilla den och då även studenter.

Såg just en sida som heter inrego.se som säljer begagnade datorer. Kan det vara vettigt?

Det är inga problem att få dom att tokhänga sig. De är väldigt hårt knutna till googles värld vilket gör att filstöd och annat är långt ifrån 100. Utskrifter är ett problem. Så fort det inte är nått som google har outofthebox så är det 50/50 om det funkar eller är ett jäkla meck att få det att lira. Pga att allt är i molnet så blir det problem där man har begränsad uppkoppling som tex när man åker tåg.

Win är en mogen plattform och allt som dykt upp sen win7 bara funkar. Där har ChromeOS en bra bit kvar.

Batterierna kan vara rätt trötta i beggade maskiner och på dagens burkar så är dom inte längre utbytbara. Sen är oftast en ny budgetmaskin prestandamässigt i klass med äldre topoftheline när det allt utom möjligtvis spel.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Tempel: Appropå tåg så vägrar min Chromebook att ansluta just till SJ:s WiFi.
Inga problem med min Surface Pro.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk

Kanske får bli en Windows dator då. Tack för tipsen! Lutar väl åt den Ideapad 145 14" FHD som Eric länkade.

Permalänk
Medlem

En annan sak som suger rejält med CBs är att den stänger ner saker i bakgrunden för att minnet tar slut... ja om den inte tokhänger maskinen. Eftersom jag är 50+ brukar jag ha lite gubbmusik på i bakgrunden, byter man flik tillbaka för att få igång musiken igen så börjar den om... sjukt störande när man inte vet hur långt in man var...

Fått börja om på den här 2ggr, vore då fan om man inte skulle få lyssna på den till slutet... https://www.facebook.com/sundayswerve/videos/1969727463171736...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Tempel: Appropå tåg så vägrar min Chromebook att ansluta just till SJ:s WiFi.
Inga problem med min Surface Pro.

Ideapad verkar trevlig men just batteriet verkar inte vara det bästa. Hade gärna sett att den klarar runt 8 timmar + utan att ladda den.

Permalänk
Medlem

@Plastkasse90:

Diverse, tex vill jag använda mig av bravebrowser istället för chrome. Sen har det varit andra appar som är anpassade för android telefoner som inte skalar som dem borde på skärmen.

Permalänk

Köpte Ideapad S145 men batteritiden verkar inte vara något att direkt hurra för sen tycker jag skärmen är rätt kass och extremt dåliga view angles. Måste få skärmen exakt rätt annars ser det rätt kasst ut. Ska använda den någon dag annars kanske jag köper något annat. Något tips på en dator med bättre skärm och batteritid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plastkasse90:

Köpte Ideapad S145 men batteritiden verkar inte vara något att direkt hurra för sen tycker jag skärmen är rätt kass och extremt dåliga view angles. Måste få skärmen exakt rätt annars ser det rätt kasst ut. Ska använda den någon dag annars kanske jag köper något annat. Något tips på en dator med bättre skärm och batteritid?

Vad är viktigast?

Prioritera gärna batteritid, lagringsutrymme, skärmkvalitet, byggkvalitet, prestanda, pris, portabilitet, vikt, skärmstorlek, etc...

Troligen kan man få en dator med bra batteritid och skärm men kommer behöva leva med kanske jögre vikt eller andra kompromisser.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Vad är viktigast?

Prioritera gärna batteritid, lagringsutrymme, skärmkvalitet, byggkvalitet, prestanda, pris, portabilitet, vikt, skärmstorlek, etc...

Troligen kan man få en dator med bra batteritid och skärm men kommer behöva leva med kanske jögre vikt eller andra kompromisser.

Skulle väl säga batteritid, prestanda, portabilitet, skärm i den ordningen. Lagringsutrymme är väl inte jätteviktigt då jag inte tänkt spela värst mycket. 14" skärm för portabilitet. Tror 15" blir för stort och 13" jobbigt i längden att skriva på. Kan väl sträcka budgeten lite om det ger väsentlig skillnad i vad man får för pengarna.

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Plastkasse90:
Jag som en tidigare Chromebook användare hade köpt en Windows dator, åtminstone med Ryzen 3 & 8GB RAM, eller som i alla fall går att uppgradera till 8GB RAM.
Har 4GB på min Microsoft Surface 3, funkar idag men ingenting jag hade köpt på en ny dator.
LENOVO S145-14API 14" HD 4290 kronor R3, 8GB, 14" men endast HD.
Lenovo Ideapad S145-15API 15.6" FHD 4490 kronor R3, 8GB, FHD men klumpig på 15,6"
Eller denna med i3 om vi kollar på högre priser.
Lenovo Ideapad S145 14" FHD 4690 kronor
Fungerar inte så bra. Många funktioner som saknas. Går inte att ändra vilken sida som skall vara 1 i sidnumreringen för att ta ett exempel.

Jag köpte s145 men den är väldigt seg och laggar mycket. Trodde den skulle vara rapp men det är den inte alls. Nu kör jag Microsoft edge för att den är låst med Windows S, så kanske påverkar lite men den är under all förväntan. Dessutom så är batteriet väldigt svagt. Knappt 3 timmars användning när man surfar. Ska det vara såhär eller är det något jag missat?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Plastkasse90: Låter konstigt. Jag kör en på pappret mycket långsammare laptop som flyter på hur bra som helst.

Microsoft Switching out of S mode in Windows 10

Vad har du för Power mode? Stängt av Bluetooth när du inte använder det? Batteritiden är oavsett inte jättebra på den för att den bara har ett 35Wh batteri, liknande som på de flesta billiga Chromebooks. Men den borde ge över 4 timmar vid normal användning.

Om du inte är nöjd kan du ju lämna tillbaka den och köpa en Chromebook.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Plastkasse90: Låter konstigt. Jag kör en på pappret mycket långsammare laptop som flyter på hur bra som helst.

Microsoft Switching out of S mode in Windows 10

Batteritiden är inte jättebra på den för att den bara har ett 30kWh batteri, liknande som på de flesta billiga Chromebooks.

Om du inte är nöjd kan du ju lämna tillbaka den och köpe en Chromebook.

Om man skriver på messenger så tar det kanske 3 sekunder innan rutan kommer upp. YouTube tar lång tid på sig att ladda sidan. Scrolla en sida laggar. Skärmen har jättedåliga view angles. Skärmen dog tvärt och började flimra och blev svart så var tvungen att starta om den. Synd på batteriet då jag hade hoppas på att kunna ha datorn med mig utan laddaren.

Kör balanserat på power mode. Bluetooth är av.

Om jag byter till vanliga Windows, kan jag göra en ominstallation och få S igen om jag vill lämna tillbaka datorn?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Plastkasse90:

Om man skriver på messenger så tar det kanske 3 sekunder innan rutan kommer upp.

Min supergamla och mycket sämre i5-3317U skickar meddelanden i Messenger direkt, så det verkar vara något riktigt konstigt. Har du bra internet?

Skrivet av Plastkasse90:

Skärmen har jättedåliga view angles.

Billig TN panel. Den enda nackdelen som datorn har på pappret. Den är sånn.

Skrivet av Plastkasse90:

Skärmen dog tvärt och började flimra och blev svart så var tvungen att starta om den.

Så skall den inte vara, det är en defekt.

Skrivet av Plastkasse90:

Om jag byter till vanliga Windows, kan jag göra en ominstallation och få S igen om jag vill lämna tillbaka datorn?

"Once you've switched out, there's no going back." Men att lämna tillbaka datorn borde du kunna göra ändå.

Men om du är missnöjd kan du ju lämna tillbaka den nu och köpa en Chromebook. Där kan jag dock inte hjälpa dig då det var sju år sedan jag köpte min och hade koll på dem.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|