Permalänk

Vad prioritera i ett datorbygge?

Hej alla!
Söker råd i mitt datorbygge. Det jag använder datorn främst till är "multitasking". Kör med 3 skärmar och mycket videovisning och programanvändning samtidigt. Spelar även liiiite liiite CS:GO.
Vad ska prioriteras mest då vid multitasking?
Budget ca 10-12K utan skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tysonswe86:

Hej alla!
Söker råd i mitt datorbygge. Det jag använder datorn främst till är "multitasking". Kör med 3 skärmar och mycket videovisning och programanvändning samtidigt. Spelar även liiiite liiite CS:GO.
Vad ska prioriteras mest då vid multitasking?
Budget ca 10-12K utan skärm

Snabba minnen, skulle satsat på en ryzen processor då du får mer bang for the buck här. Dessutom gillar ryzen snabba minnen. 3600mhz minnen är väll att rekommendera till ryzen men minst 3200 mhz minnen. Finns en del minnen som är bättre för klockning. Då kan det även vara bra med minnes kylare. Självklart även ett bättre grafikkort då du uppenbarligen nyttjar mycket grafik. Skulle tippa på ett 2060 super och en ryzen 2700x plus skulle kunna täcka ditt behov. Om du sysslar med videoredigering skulle jag nog även köra ytterligare en snabbare processor då arbetet flyter på bättre vid dessa arbeten. Men vanlig multitasking 2700x, och du är i hamn.
Superkorten har högre klockfrekvens från start och är därmed snabbare. Så tipset är snabb gpu med bra minne, snabba ramminnen för snabbt arbetsminne. 32 gb minne så är du safe för många processer i snabbt användande även om du skulle spela och köra annat vid sidan av. Hoppas detta hjälper
Någon annan får gärna inflika om man anser att något i tipset behöver uppgraderas, ändras. ☮

Permalänk
Medlem

@Tysonswe86: Jag skulle främst prioritera en tyst dator.
Kanske något i still med detta.
Lista från Komponentkoll

Först korgen har 3600 och 580
Andra har 2700x och 1660 super
Annars är de identiska.

Ifall du behöver många trådar så välj 2700, annars är 3600 ett bra val.
Jag tycker det är värt att välja 1660 super över 580 ett stort hopp i prestanda https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 989 kr hos Komplett)
Grafikkort: ASUS Radeon RX 580 8GB DUAL OC (DUAL-RX580-O8G) (1 999 kr hos CDON)
Chassi: Fractal Design Define Nano S (699 kr hos Elgiganten)
Moderkort: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Moderkort (1 402 kr hos CDON)
RAM: Kingston HyperX FURY (2 090 kr hos Webhallen)
SSD: Crucial P1 3D NAND M.2 NVMe SSD 1TB (1 449 kr hos Dustin)
PSU: be quiet! Pure Power 11 500W (799 kr hos Inet)
CPU-kylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare (379 kr hos Inet)
Summa: 10 806 kr

Ett dyrare alternativ.
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 2700 (2 090 kr hos Webhallen)
Grafikkort: Palit GeForce GTX 1660 Super Gaming Pro OC grafikkort (2 749 kr hos Elgiganten)
Chassi: Fractal Design Define Nano S (699 kr hos Elgiganten)
Moderkort: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Moderkort (1 402 kr hos CDON)
RAM: Kingston HyperX FURY (2 090 kr hos Webhallen)
SSD: Crucial P1 3D NAND M.2 NVMe SSD 1TB (1 449 kr hos Dustin)
PSU: be quiet! Pure Power 11 500W (799 kr hos Inet)
CPU-kylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare (379 kr hos Inet)
Summa: 11 657 kr

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Tysonswe86: Vad menar du med multi tasking?
Renderar du i Corona & foldar@home samtidigt som du själv spelar & streamar CS:GO?
Eller snackar vi bara många fönster och flikar i Google Chrome?

Generellt så är mycket RAM minne och en processor med många kärnor och trådar att rekomendera om du multitaskar typ Ryzen 5 6C/12T & 32GB RAM. Men om ditt användande liknar det ovan så kanske vi snackar Threadripper, 128GB RAM, ett Radeon kort och ett FirePro kort.

Skrivet av Honskadad:

Då kan det även vara bra med minnes kylare.

Minneskylare gör ingen skillnad till DDR4. De är så strömsnåla ändå.

Skrivet av Honskadad:

Skulle tippa på ett 2060 super

Ett 2060 Super är galet overkill till någon som spelar liiiite liiite CS:GO.
RX 580 duger utmärkt till det.

Grafikkort CS:GO
Skrivet av Noob I am:

CPU: AMD Ryzen 7 2700 (2 090 kr hos Webhallen)

AMD Ryzen 7 2700 har utgått hos Webhallen av någon dum anledning tyvärr. Så man får kolla på andra ställen om man skall köpa den.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Tack alla för era svar. Med multitasking kan det vara 2-3 streamar/videos igång samtidigt som det klickas flitigt på chromecast och även användning av program så ingen direkt "tung redigering" av något slag.
Min dator idag har 7-8 år på nacken så allt modernt är väl bättre än den jag har idag men vill gärna slippa köpa ny om 2 år igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tysonswe86:

Tack alla för era svar. Med multitasking kan det vara 2-3 streamar/videos igång samtidigt som det klickas flitigt på chromecast och även användning av program så ingen direkt "tung redigering" av något slag.
Min dator idag har 7-8 år på nacken så allt modernt är väl bättre än den jag har idag men vill gärna slippa köpa ny om 2 år igen

Oavsett vad du köper av de paket som du har fått föreslaget så kommer det bli bra. Välj en av dom så är det bara att klicka på köpknappen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Fint, gillar att andra gör inflikningar då tråden direkt blir mera levande och flera synvinklar på saken där även mer kunniga personer träder in i bilden. Tänkte mest starta diskussionen för att personen skulle få mera hjälp snabbt 😂
Fungerade utmärkt, no pain, no gain!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Tysonswe86:

Tack alla för era svar. Med multitasking kan det vara 2-3 streamar/videos igång samtidigt som det klickas flitigt på chromecast och även användning av program så ingen direkt "tung redigering" av något slag.
Min dator idag har 7-8 år på nacken så allt modernt är väl bättre än den jag har idag men vill gärna slippa köpa ny om 2 år igen

Om du visar något på en chromecast så belastar inte det datorn något nämnvärt eftersom att det är chromecasten som decodar videon.
Vad har du för dator idag? Processor? Grafikkort? Chassi? Moderkort? RAM? Lagring? Nätaggregat? Processorkylare? Fläktar?
Varför är du inte nöjd med den?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|