Kan inte nå hemsidor på egen server längre

Permalänk

Kan inte nå hemsidor på egen server längre

Jag fick inkopplat fiber tidigare idag från Telia (hade ADSL innan) och har nu suttit ett par timmar med att konfigurera den nya WIFI-routern som de skickade med. (Sagem Fast5370e-01)
Det mesta verkar fungera, men jag kan inte nå mina hemsidor längre som jag har på en server här hemma.
Man kan nå hemsidorna utifrån, men jag själv kan inte nå dem från samma nätverk.

Jag har stängt av den inbyggda brandväggen i den nya routern och alla portar är öppna etc.
Börjar bli lite rörigt i skallen nu och söker därför efter hjälp med att lösa detta knasiga problem.

Permalänk

Det är inte så att du går via en publik DNS som säger 123.123.123.123 till din hemsida men du har den på en lokal adress 192.168.1.2 så du behöver en lokal DNS som pekar rätt?

Det är vad jag kan komma på som man brukar missa men det kanske är något helt annat

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Jubileumsmästare

Problemet är att din router troligtvis inte har stöd för NAT loopback.
Det lättaste sättet för dig att komma runt detta är att lägga in de lokala IP-adresserna för hemsidorna i din hostfil på datorn.

Permalänk
Skrivet av Fahrbot:

Problemet är att din router troligtvis inte har stöd för NAT loopback.
Det lättaste sättet för dig att komma runt detta är att lägga in de lokala IP-adresserna för hemsidorna i din hostfil på datorn.

Så kanske det är, hade "det svarta" Tecnicolor innan, och den måste ha haft stöd för NAT då? (Har inte pillat med det tidigare så jag är osäker.)
Finns det inget annat att göra än "fullösningen" med att lägga till i host-filen?

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Guldstrand:

Så kanske det är, hade "det svarta" Tecnicolor innan, och den måste ha haft stöd för NAT då? (Har inte pillat med det tidigare så jag är osäker.)
Finns det inget annat att göra än "fullösningen" med att lägga till i host-filen?

Tror inte det finns något annat sätt att komma runt det om du saknar NAT loopback.
Men vill du ha en "snyggare" lösning så är väl alternativet att sätta upp en egen DNS-server och ha interna IP-nummer till dina hemsidor där, så sätter du den DNS-servern som primär på dina datorer.

Permalänk
Skrivet av Fahrbot:

Tror inte det finns något annat sätt att komma runt det om du saknar NAT loopback.
Men vill du ha en "snyggare" lösning så är väl alternativet att sätta upp en egen DNS-server och ha interna IP-nummer till dina hemsidor där, så sätter du den DNS-servern som primär på dina datorer.

Det fungerade tidigare med min förra router (technicolor) som jag använde fram till igår kväll.
Så det måste uppenbarligen ha något med routern att göra.

Permalänk

Jag har nu kommit fram till att det måste vara "NAT loopback" som ställer till det en del för mig.
Tack för er input, även om det var få svar.