Låg Fps men bra dator. Vad kan det vara?

Permalänk
Medlem

Även om det inte behöver vara orsaken till ditt FPS-problem så mår inte din Samsung 860 EVO bra.

Jämför värdena mot min Samsung 850 EVO:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/29581928

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

@Joppis: Konstigt för jag har inte en samsung 850 evo.

Permalänk

@sarlucic: Hur lägger man in bilder här på sweclockers?

Permalänk
Medlem

20 vs 163GB ledigt utrymme på en SSD systemdisk kommer göra en del skillnad.

Kör en diskrensning och se om du t.ex. har några systemåterställningspunkter som går att ta bort.
Sen så ser du också ut att ha en gammal firmware på din SSD.

Ladda ner Samsung Magician och kolla efter ny firmware.

Permalänk

@TechWolf: Jag har fortfarande kvar garantin så ska nog gå och kolla med webhallen.

Permalänk
Skrivet av Julle12341:

@TechWolf: Jag har fortfarande kvar garantin så ska nog gå och kolla med webhallen.

Det måste ha hänt något skumt. Provat att köra kortet smått överklockat?

Permalänk
Medlem

Är det exakt 24 FPS i alla spel? Låter isåfall som att du råkat komma åt och slå på en framerate limiter av nåt slag. Du nämnde att du installerat MSI Afterburner. Det kommer tillsammans med RivaTuner Statistics Server. Det är ett separat program som fungerar tillsammans med Afterburner, och det i programmet finns det också en framerate limiter. Om Rivatuner är igång på din dator, se till att limitern är på 0 (avstängd) eller hur hög du nu vill ha den.

Finns också en limiter i Nvidias kontrollpanel sedan version 441.87. Dubbelkolla där också.
https://www.windowslatest.com/2020/01/07/limit-frame-rate-with-nvidia-control-panel/

Hur kopplar du skärmen? Displayport eller HDMI?

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk

@Cypress_86: Hur gör man det på afterburner?

Permalänk

@Poppu-chan: Nej. det är inte 24 fps i alla spel men det är låg fps i alla spel. Har dock provat att köra valorant där det är hög fps. runt 300. Men i farcry 5 så är det 40-50 fps. I gta 5 så är det 50-57 fps. Lägre än förut när jag har spelet dem spelen. Riva tuner är installerat ska kolla så att det inte är på någon limit. Tack för tipset!

Permalänk

@Poppu-chan: Min dator är kopplad till dispalyport.

Permalänk

@Cypress_86: På fan speed på afterburner så är den på det minsta och på core voltage också. ska jag ändra det?

Permalänk
Skrivet av Julle12341:

@Cypress_86: På fan speed på afterburner så är den på det minsta och på core voltage också. ska jag ändra det?

Du bör köra med Fan speed på Auto, absolut inte på minsta.
Prova att sätta den på Auto och testa att spela.

Permalänk
Medlem

Inte läst hela tråden men 10% ledigt är för lite för en ssd, jag skulle rekommendera minst 30% ledigt för bästa prestanda

Permalänk

@Cypress_86: Ska prova det.

Permalänk

@medbor: Tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av Julle12341:

Hur går det?