Permalänk
Medlem

Styrning av många fläktar

På gamla dar tänkte jag till slut sätta in RGB fläktar i mitt stora chassi. Frugan skrattar å kallar det 40-årskris
Men hur som helst
Jag har plats med 140mm fläktar å tänkte ha 10-12st fläktar

1. Vilka 140mm skall man köpa titta pä Corsair QL å LL men även Akassa vega TLY
https://www.komplett.se/product/1119984/datorutrustning/dator...

2. Hur skall man styra dessa? Sett corsairs commander pro men de styr bara 6 fläktar??
Nått tips på jag skall lösa styrningen å vilka fläktar?
Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

@marcaz: Dom här fläktarna kommer du verkligen gilla https://www.inet.se/hitta?q=lian+li+sl120
Corsair fläktar är nice: men dom kommer ge dig en mardröm med kablar.
Kolla denna video så kommer du att bli övertygad att dessa fläktar är awesome. https://www.youtube.com/watch?v=psrybC0Y6rE

Permalänk
Medlem

Jag har 3 vanliga fläktar + 9 corsair fläktar med 2 fläkthubbar (för rgb och 3 fläktar kopplade till commander pron) samt en commander pro, behövde ha en extra intern usb så har en sådan också

Allting fick plats i mitt Lian-Li PC-O11 Dynamic

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

@Axel95:
De ser trevliga ut men verkar inte finnas i 140mm

Permalänk
Medlem

@rinosaur:
Men kan man styra
RGB individuellt med Commander PRO? Eller koller alla fläktar bete sig likadant?

Permalänk
Medlem

@marcaz: jag hade LL120 & 140 i mitt gamla bygge, varje fläkt går att styra RGB individuellt med Commander PRO via Corsairs iCue program

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem

@antherz:
Har du andra fläktar idag eller inga RGB
Men kan man styra 10-12 fläktar individuellt via commander Pro. Är det inte max 6 st
Måste nog läsa på om C-Pro

Permalänk
Medlem

@marcaz: Lät dom sitta i datorn när jag sålde den. Idag har jag bara Noctua fläktar utan RGB

Köper du 2 st "Startpaket" med fläktar så får du med 2x RGB Lighting Hub vilket ska vara tillräckligt för att adressera alla fläktarna individuellt. RGB Hubbarna kopplar du till C-Pron, frågan är om du klarar dig på 1st C-Pro med så många fläktar (C-Pro har 6st fläkt headers) i värsta fall kan man alltid köra några Y splitters.

EDIT: blev lite snurrigt så vet inte om jag skrev rätt.
Du bör iallafall ha 2st https://www.webhallen.com/se/product/296596-Corsair-RGB-Fan-L...
samt åtminstonde 1st https://www.webhallen.com/se/product/295242-Corsair-Commander...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem

@antherz:
Ja men kan få 2st C-Pro att fungera som om det fanns 1 med 12 ingångar? Så jag kan få 12 fläktar att rulla efter varandra eller blir det 2 separata system så att det blir 2å2 fläktar så att säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av antherz:

@marcaz: jag hade LL120 & 140 i mitt gamla bygge, varje fläkt går att styra RGB individuellt med Commander PRO via Corsairs iCue program

Behöver dock RGB noden för att koppla in RGB kablarna som sedan går till en C-pro

Skrivet av marcaz:

@antherz:
Har du andra fläktar idag eller inga RGB
Men kan man styra 10-12 fläktar individuellt via commander Pro. Är det inte max 6 st
Måste nog läsa på om C-Pro

Ja dem har 6st fläktheaders men den klarar av att man splittar varje header så att man driver 2 fläktar per header

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

@marcaz: Osäker då jag enbart hade 1 C-pro, risken finns att den kommer bli 2 separata "system" som du säger. Kanske finns någon annan på forumet som har testat detta?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av antherz:

@marcaz: Osäker då jag enbart hade 1 C-pro, risken finns att den kommer bli 2 separata "system" som du säger. Kanske finns någon annan på forumet som har testat detta?

Går att seriekoppla dem genom att man kopplar in den andra C-pro USB kabeln i den första. Så har jag gjort. Man får fortfarande upp 2st i Icue så man får ställa in dem så oavsett.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

@marcaz: Tyvärr inte. Hoppas att dom kommer snart i 140.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcaz:

@rinosaur:
Men kan man styra
RGB individuellt med Commander PRO? Eller koller alla fläktar bete sig likadant?

Jag kan styra fläktarna i grupper om 3 via ICUE. Vill du ha separat styrning så måste du ha ännu fler commander pros och det innebär ett jävla bök med otroligt många RGB-sladdar också, just nu har jag kopplat varje brygga med 3 fläktar till commander pron.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

@rinosaur:
Snyggt så in i bomben!
Så du använder typ 3 kanaler då så de reagerar 3å3 så att säga?
Men kommer inte 2 commander att göra så att det blir 6 olika styrningar fast ggr 2?
Så att två fläktar kommer att betee sig lika dant?
Det blir inte 12 helt olika kanaler? Så teoretiskt kan man bara ha 6st individuella kanaler?
Om man använder commander så använder man inte sånt där aura stni från moderkorten?
Utan allt styrs via corsairs mjukvara.
Man kan inte ha andra märken på fläktar utan man måste ha corsair LL eller QL modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcaz:

@rinosaur:
Snyggt så in i bomben!
Så du använder typ 3 kanaler då så de reagerar 3å3 så att säga?
Men kommer inte 2 commander att göra så att det blir 6 olika styrningar fast ggr 2?
Så att två fläktar kommer att betee sig lika dant?
Det blir inte 12 helt olika kanaler? Så teoretiskt kan man bara ha 6st individuella kanaler?
Om man använder commander så använder man inte sånt där aura stni från moderkorten?
Utan allt styrs via corsairs mjukvara.
Man kan inte ha andra märken på fläktar utan man måste ha corsair LL eller QL modeller?

Tack!

2 commander pro kommer ge dig möjligheten att styra fläktarna separat tack vare 12 fläktkontakter, däremot har dom plats för 2 RGBn (2x 3) på varje. Totalt 4 hubbar, med 3 RGB-kontakter i varje alltså

Otroligt rörigt att förklara

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W