Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hade inte du fått hem 3-4 kort redan?

Verkar vara en scalper.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Webhallen verkar ha fått in några kort. Fick precis ett mail om att min order finns att hämta.
Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC 10GB

Beställdes 15.08 17 sep

Permalänk

Gött att det rör på sig

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk

Gött, Webhallen skickades nyss mitt Palit 3080 som jag beställde igår

Permalänk
Medlem

Väldigt kul att höra att Webhallen skickar ut kort! Håller alla tummar och tår jag kan hitta för att dem får in Strix snart

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Inaktiv

Bra att det iaf rullar på så smått på vissa kort

Permalänk
Medlem

Ska vi få tillbaka den här tråden på banan igen kanske?

Nån som hört eller sett någonting mer om några leveranser från diverse AIB:s eller ÅF?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Ska vi få tillbaka den här tråden på banan igen kanske?

Nån som hört eller sett någonting mer om några leveranser från diverse AIB:s eller ÅF?

Webhallen verkar ha skickat ut kort idag. Oklart dock hur många.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av FortuN:

3 FE kort jag fick tag i som jag inte ska ha.

Pics or didn't happen.

EDIT: Efter en vecka med RTX 3090 måste jag säga att jag är helnöjd med den. Det var visserligen ett impulsköp efter att ha torskat på 3080, men då jag ändå jobbar en del i DaVinci så får jag absolut nytta av mängden VRAM som 3090 erbjuder. Och för spel är ju uppgraderingen fenomenal för mig som tidigare hade 1070.

Skulle absolut inte rekommendera 3090 om man bara ska spela, men är man produktiv i programvaror som drar nytta av hårdvaruaccelerering är det absolut ett prisvärt och effektivt kort. Att utöver det få så bra prestanda i spel är riktigt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Pics or didn't happen.

EDIT: Efter en vecka med RTX 3090 måste jag säga att jag är helnöjd med den. Det var visserligen ett impulsköp efter att ha torskat på 3080, men då jag ändå jobbar en del i DaVinci så får jag absolut nytta av mängden VRAM som 3090 erbjuder. Och för spel är ju uppgraderingen fenomenal för mig som tidigare hade 1070.

Skulle absolut inte rekommendera 3090 om man bara ska spela, men är man produktiv i programvaror som drar nytta av hårdvaruaccelerering är det absolut ett prisvärt och effektivt kort. Att utöver det få så bra prestanda i spel är riktigt trevligt.

Av nyfikenhet, vad kör du typiskt i resolve som smakar VRAM? Jag vet att man kan, men är oklar på vad man behöver göra typiskt för att nå taket just nu om man inte går hardcore 30-noder 4K film typ. Om det inte är så att kanske Fusion-kompositioner äter vram, för det använder jag mig typiskt inte av utan byter till AE osv.

Själv jobbar jag med grading på ett 1080Ti de senaste åren, allra främst 1080p för det är det svensk TV fortsätter vara. Nån gång då och då ett 4K projekt men har inte stött på något mer än att allt är lite långsammare allmänt då, men inget som påvisar VRAM-trubbel. Enda gångerna VRAM verkar riktigt gå i taket är när jag fått in h265-material (eller högprofils h264) från någon drönarkamera och avkodningen går bananas, men går rent praktiskt att kringgå genom att stänga av hw-accelererad videoavkodning i resolve eller genom att göra optimized media.

Bara nyfiken på dina arbetsscenarion, om du vill och får dela med dig förstås, och om jag baserat på det skymtar något praktiskt hinder i horizonten. För min del kunde jag inte rättfärdiga 3090 pga det är ändå min personliga dator det handlade om. Visst jobbar hemifrån ibland (i EM blir det premiär för första RTX 3080-gradeade programmet för min del!) Men man kanske har ett fall för arbetsgivaren sen att gå med 3090 när det blir dags för uppgradering.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Jäkla skit, det känns ju spontant som att jag kommer att få vänta LÄNGE på mitt 3080 Strix. Beställde två dagar sent. :/

Beställde 15:09 från Webhallen å det sysns inget kort i horisonten. Mailade ASUS idag å klagade som *** att de inte kan varken lev eller informera om datum
Får se om jag får nått svar

Permalänk
Medlem

Nä hörni, nu kan vi väl återgå till topic? Onödigt att det blir en massa sidor om en scalper.

Tycker vi kan komma överens om två saker här:
1. Det går att göra en profit på att köpa flera kort - när det är så förbannat svårt att få tag i ett - och sälja dyrare.
2. Det är omoraliskt (men inte olagligt) att göra ovanstående.

Dvs, alla har rätt att utnyttja situationen men då har också alla rätt att tycka att beteendet är jävligt dåligt.

On topic: Fortfarande ingen som hört nåt om Asus Strix? Är det nästa vecka som gäller eller?

Permalänk
Medlem

2 veckor till 3070, rätt nyfiken på prestandan mot 2080ti priset är ju riktigt najs
kommer även storleksmässigt passa bra i min lilla coolermaster låda.

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcaz:

Beställde 15:09 från Webhallen å det sysns inget kort i horisonten. Mailade ASUS idag å klagade som *** att de inte kan varken lev eller informera om datum
Får se om jag får nått svar

Bra gjort ! Kan inte Asus.David göra ett gästspel i tråden och informera oss lite? Känns som att ASUS har mest problem att få ut kort till ÅF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

inte skeppad än tyvärr, förhoppningsvis denna veckan om GPU tilldelningen är bra

Något nytt om TUF och framförallt Strix? Hur ser det ut med leveranserna som planerades denna veckan?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Det känns som att det ligger i Nvidias intresse att se till att folk har god tillgång till kort inom några veckor? Snart kommer AMD med sin release - och om nu deras hype stämmer kanske det finns både liknande prestanda OCH tillgång - och det kommer Nvidia förlora enormt på om de inte ligger före och "låser fast" kunder med Nvidia-kort och deras features. Tror inte att de vill att fler hoppar över till Team Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Det känns som att det ligger i Nvidias intresse att se till att folk har god tillgång till kort inom några veckor? Snart kommer AMD med sin release - och om nu deras hype stämmer kanske det finns både liknande prestanda OCH tillgång - och det kommer Nvidia förlora enormt på om de inte ligger före och "låser fast" kunder med Nvidia-kort och deras features. Tror inte att de vill att fler hoppar över till Team Red.

Håller med helt och hållet. Tror det var Gamer's Nexus som beskrev det som "AMD; bollen ligger i eran hörna". Även om jag kört nvidia i över 10 år nu måste jag erkänna att det finns en del av mig som genuint vill att AMD ska komma med ett vettigt alternativ. Inte minst för att det skulle gagna alla konsumenter med hälsosam konkurrens.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Det känns som att det ligger i Nvidias intresse att se till att folk har god tillgång till kort inom några veckor? Snart kommer AMD med sin release - och om nu deras hype stämmer kanske det finns både liknande prestanda OCH tillgång - och det kommer Nvidia förlora enormt på om de inte ligger före och "låser fast" kunder med Nvidia-kort och deras features. Tror inte att de vill att fler hoppar över till Team Red.

jepp. jag börjar närma mig punkten där jag inte köper om korten blir tillgängliga för att det är så nära att jag lika gärna kan vänta på amd för att se vad de har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcaz:

Beställde 15:09 från Webhallen å det sysns inget kort i horisonten. Mailade ASUS idag å klagade som *** att de inte kan varken lev eller informera om datum
Får se om jag får nått svar

Kan säga att har du beställt kl 15:09 så ligger du väldigt långt bak i kön. Sinnessjuka mängder beställningar som kom in på korten inom första minuterna. Nu vet jag dock inte hur många av dem som avbeställt eller redan fått leveranser så det kan också påverka, men var förberedd på att du kommer vänta ett tag till.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Håller med helt och hållet. Tror det var Gamer's Nexus som beskrev det som "AMD; bollen ligger i eran hörna". Även om jag kört nvidia i över 10 år nu måste jag erkänna att det finns en del av mig som genuint vill att AMD ska komma med ett vettigt alternativ. Inte minst för att det skulle gagna alla konsumenter med hälsosam konkurrens.

Kommer de med något i närheten av 3070 i november och om jag inte fått min 3080 så blir det AMD rakt av. Skiter i hur bra 3080 är på pappret, går det inte att köpa så existerar inte det och existerar den inte så spelar det ingen roll hur bra den är...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Teddis:

Av nyfikenhet, vad kör du typiskt i resolve som smakar VRAM?

Fusion och playback av RAW (främst CRI-filer) i realtid upplever jag fungera mycket mer stabilt med mer VRAM. Jobbar dagligen med 4K-scans och att kunna jobba med det oavbrutet utan att behöva göra cache är mycket bekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Fusion och playback av RAW (främst CRI-filer) i realtid upplever jag fungera mycket mer stabilt med mer VRAM. Jobbar dagligen med 4K-scans och att kunna jobba med det oavbrutet utan att behöva göra cache är mycket bekvämt.

Ah ok intressant! Ganska annorlunda workflow-behov än mig mao

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Själv spelar jag nästan enbart World of Tanks i 1080, så mitt GTX970 räcker och blir över. Däremot ligger det nära till hands att skaffa ett 3070 (eller 3060 beroende på hur dess prestanda ser ut) till äldsta sonen som kör mycket Microsoft Flight Simulator 2020 - för närvarande på min gamla i5-750 med ett GTX970... Det funkar, men endast på låga settings.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Många bokade flera kort för att efterfrågan och köerna är som dom är.
Titta bara på dom som bokade Elgiganten, dom som inte bokat på fler ställen än där får vänta länge.
Spelar ju knappast någon större roll för konsumenten (möjligtvis för butikerna) om man avbokar sina ordrar först efter att man fått hem ett kort redan.
Det betyder bara att någon annan i kön får det snabbare än dom trodde dom skulle få det.

Själv bokade jag 4st 3090, 2st på komplett, 1st på proshop och sen en halvtimma efter realease så fick jag äntligen komma fram till kassan på nvidias hemsida. Alla dom korten utanför nvidia fick preliminär leverans i Oktober eller november.
Var FE kortet jag helst ville ha, men det var väldigt osäkert om det skulle skickas öht för mig.
Så fort FE kortet fick leverans, så avboka jag mina andra ordrar.
Dock så han min proshop order gå iväg den också, (trotts att dom sagt oktober som leverans) för nvidia skickade inte "din order har blivit skickad" mailet för ens samma dag som det skulle levereras.
Så alternativet för mig var att skicka tillbaka ordern från proshop, och betala frakt för det osv.
Eller sälja vidare det på blocket/tradera, vilket jag gjorde.
Dock inte till något ockerpris, men till lite vinst ja.
Ser absolut själv inget fel med det, men vi fungerar alla olika och det är okej att det är så!

Jag gick inte in för att köpa flera kort och sen sälja vidare med bots osv, utan ville bara ha ett kort så snart som möjligt.
En situation som jag tror många här är i.

Helt rätt

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Det blev lite mycket ”du e dum å dolig” i tråden.
Vill man fortsätta diskussionen om scalping så finns det numera en tråd här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vardagsrum:

Något nytt om TUF och framförallt Strix? Hur ser det ut med leveranserna som planerades denna veckan?

TUF har skeppats fler men ser tyvärr ut som skeppningar av STRIX blivit uppskjutet till början av Oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

TUF har skeppats fler men ser tyvärr ut som skeppningar av STRIX blivit uppskjutet till början av Oktober.

riiiiiiiiippppppppppp xD

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

TUF har skeppats fler men ser tyvärr ut som skeppningar av STRIX blivit uppskjutet till början av Oktober.

Hur många är "fler" ? 1, 2, 3st, 10, 20, 30. 100,200,300 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

TUF har skeppats fler men ser tyvärr ut som skeppningar av STRIX blivit uppskjutet till början av Oktober.

Aja, blir väll att vänta ett tag till på min strix.
Det skadar ju inte att ha ångerrätt kvar när AMD benchmark kommer...

"början av Oktober" det är ju nu! hmm...

Permalänk
Medlem

Hoppas en av dom korten TUFfar hem till min postlåda.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2