Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Med tanke på Russells starka kopplingar till Mercedes så känns det osannolikt att han hamnar i ett stall utan Mercedes motor. Sen är han väl redan bekräftad för Williams 2021? Sen gör han väl rätt bra ifrån sig där, så är väl inte helt otippat på att han kommer hamna i Mercedes tids nog.

Politiken i F1 är ologisk ibland.
Ryktas lite löst om att hans plats kan tas av Perez och han då får lämna trots att han har kontrakt, och det skulle isf öppna för att han får leta plats på annat håll. Har inte Mercedes plats för honom så är det inte helt omöjligt att han kan hamna på Red Bulls (eller något annat team som letar förare) radar, och jag tror inte Mercedes skulle vara alltför ovilliga att låna/släppa honom.

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

En del av problemet är att Max överpresterar sett till bilens kapacitet, vilket gör att den som sitter i andra bilen hamnar i underläge redan från start

Detta tror jag också är sant. Med en annan förare än Verstappen hade nog Redbull slagits med Renault, Racing Point och McLaren den här säsongen. Därför hade det varit kul att se Perez eller Hülkenberg i den andra bilen, och då se hur någon av dom kan mäta sig mot Verstappen.

Skrivet av Mieriola:

Politiken i F1 är ologisk ibland.
Ryktas lite löst om att hans plats kan tas av Perez och han då får lämna trots att han har kontrakt, och det skulle isf öppna för att han får leta plats på annat håll. Har inte Mercedes plats för honom så är det inte helt omöjligt att han kan hamna på Red Bulls (eller något annat team som letar förare) radar, och jag tror inte Mercedes skulle vara alltför ovilliga att låna/släppa honom.

På de citat jag har sett från Wolff så låter det som att Russel sitter i en Mercedes 2022. Det vore väl ändå klokt av Mercedes att låta sin kronprins köra jämte Hamilton en eller två säsonger innan han lägger ned?

Permalänk
Medlem

Hamilton har ännu inte skrivit på för Mercedes. Varken Hamilton eller Mercedes har ju något bättre val, så varför skriver han inte på?

Kan det ha att göra med att han nyss slog Schumachers rekord på 91 segrar och därmed känner att han inte har mer att bevisa inom sporten?

Hamilton måste ju också ha någon form av motivation för att fortsätta. Nu har han pengar, inskriven i historieböckerna och erkänt en av de bästa genom tiderna. Varför skulle han fortsätta? Vad kan motivera honom? Det som talar mot är hans 5 (snart 6) mästerskapstitlar mot Schumachers 7. Kommer han fortsätta 2 säsonger i hopp om att slå även det rekordet för att sedan lägga av?

Han är ju dessutom mycket för filantropi, han kanske känner att han ska göra mer nytta på annat sätt, nu när han "klarat av" formel 1?

Kanske önsketänkande från min sida, hoppas personligen att han inte fortsätter. Sporten hade nog blivit roligare då. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Det som talar mot är hans 5 (snart 6) mästerskapstitlar mot Schumachers 7. Kommer han fortsätta 2 säsonger i hopp om att slå även det rekordet för att sedan lägga av?

6, snart 7 mästerskapstitlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

6, snart 7 mästerskapstitlar.

Åfan, då är min källa fel. Desto mindre som talar emot Hamiltons fortsättning i formel 1 dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Åfan, då är min källa fel. Desto mindre som talar emot Hamiltons fortsättning i formel 1 dock

Det jag läst och förstått är att Hamilton inte är säker på att han vill köra 3 år till vilket är det merca vill skriva, ihop med lön såklart.

Samtidigt att han med största sannolikhet tar sin 7e iår gör det väl mer motiverat att fortsätta i och med att reglementet ser mer eller mindre lika ut sätter upp Hamilton i en position att han har goda förutsättningar att ta en 8e titel nästa säsong också och då bli ensam med flest titlar.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Fascinerande att läsa om bristande motivation. Hör man samma om vvs ingenjör kalle. Ska han mäkta med att arbeta fram till pension?

Känns som det finns tråkigare jobb än köra racing

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Det jag läst och förstått är att Hamilton inte är säker på att han vill köra 3 år till vilket är det merca vill skriva, ihop med lön såklart.

Samtidigt att han med största sannolikhet tar sin 7e iår gör det väl mer motiverat att fortsätta i och med att reglementet ser mer eller mindre lika ut sätter upp Hamilton i en position att han har goda förutsättningar att ta en 8e titel nästa säsong också och då bli ensam med flest titlar.

Så kan det mycket väl vara. Var mest önsketänkande spekulationer från min sida

Skrivet av oqvist:

Fascinerande att läsa om bristande motivation. Hör man samma om vvs ingenjör kalle. Ska han mäkta med att arbeta fram till pension?

Känns som det finns tråkigare jobb än köra racing

Fast en VVs-ingenjör måste fortfarande jobba för att få mat på bordet. En förare av Hamiltons kaliber har förmodligen så han klarar sig åtminstone ett tag framöver. Sen är det ju en del mer press som formel 1-förare än vvs-are

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fascinerande att läsa om bristande motivation. Hör man samma om vvs ingenjör kalle. Ska han mäkta med att arbeta fram till pension?

Känns som det finns tråkigare jobb än köra racing

Måste ju vara rätt slitsamt också; enorm press, mycket resande över hela världen, ständig mediabevakning, osv.
Dessutom så har ju VVS-Kalle med all sannolikhet ett fortsatt behov av en inkomst och kanske inte har dörren vidöppen in i någon annan bransch, men t.ex. en Hamilton är väl rimligen ekonomiskt oberoende vid det här laget och är även själv ett starkt varumärke som öppnar många dörrar.

Just Hamilton har ju dessutom tydligt visat att han även har andra intressen, så om han i något läge skulle säga att han nu slagit alla rekorden och tycker att han är "klar med F1", har pengar så det räcker och blir över och istället vill gör något annat så tycker ju inte jag att det vore så konstigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Åfan, då är min källa fel. Desto mindre som talar emot Hamiltons fortsättning i formel 1 dock

Njae, jag tror nog han är rätt sugen på även slå Schumacher mästerskapsrekord (vilket lär vara minst lika creddit som antal segrar eller?), vid det här laget känns det i princip som att det räcker att ställa upp nästa år

Toto Wolff har väl också bara kontrakt denna säsong och har inte förlängt än. Det är nog en kombination av detta, samt längden på kontrakten som drar ut på det.

edit.
Som Zmutch redan sagt ser jag, ibland är det bäst att läsa klart innan man svarar

Permalänk
Medlem

Skulle tro att Hamilton inte är intresserad av en treårsförlängning av ett par möjliga anledningar.
Om vi antar att han inte har fått nog och tappat motivationen så ligger troligtvis hans intresse i att maximera vinstpotentialen. Att Mercedes är förstahandsvalet för 2021 är givet, och jag tror att han gärna skulle skriva på för endast 2021 utan att tveka - kör klart reglementeseran, med möjlighet kliva av före det nya träder i kraft, åtta titlar och tresiffrigt antal vinster senare om suget tryter. Därefter kommer reglementesskiftet, och att Mercedes är topptippat även 2022 är ett faktum, så att skriva på ett tvåårskontrakt vore strategiskt riktigt om suget fortfarande finns. Men, det är ingen garanti att Mercedes kommer att dominera, och därav är ett kontrakt som sträcker sig bortom 2022 ett oattraktivt kontrakt utan någon form av utträdesklausul - vilket kan ta lång tid att utforma även om parterna är överens.

Mercedes däremot är säkerligen föga intresserade av ett ett- eller tvåårskontrakt. Ett år lämnar dem med en ny förare 2022 vilket är en chansning när de behöver vara längst fram från första racestart, så då är troligen även ett mindre namn än Hamilton att föredra. Det är inte direkt så att det saknas kompetenta förare nog för att säkra både förar- och konstruktörstitel 2021 där ute. Ett tvåårskontrakt skulle i värsta fall innebära att utöver ett 2022 i motvind så skulle även 2023 bringa åtminstone en ny förare in till teamet (under förutsättning att Bottas är kvar). Inte heller det är något man eftersträvar.

Sedan har ju 2020 varit speciellt. Förarna har fått mycket ledig tid vilket har fått flera att få upp ögonen för att det finns annat där ute att göra - familj, företagande, filantropi, varpakastning måhända ... Det är nog lätt att glömma som förare när det är jobb och resande nästan året runt. Måhända är det som sagt motivationen att lägga ner så oerhört mycket tid och energi på att späda på alla rekord man redan sitter på som tryter. Det skulle inte förvåna mig alls.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Skulle tro att Hamilton inte är intresserad av en treårsförlängning av ett par möjliga anledningar.
Om vi antar att han inte har fått nog och tappat motivationen så ligger troligtvis hans intresse i att maximera vinstpotentialen. Att Mercedes är förstahandsvalet för 2021 är givet, och jag tror att han gärna skulle skriva på för endast 2021 utan att tveka - kör klart reglementeseran, med möjlighet kliva av före det nya träder i kraft, åtta titlar och tresiffrigt antal vinster senare om suget tryter. Därefter kommer reglementesskiftet, och att Mercedes är topptippat även 2022 är ett faktum, så att skriva på ett tvåårskontrakt vore strategiskt riktigt om suget fortfarande finns. Men, det är ingen garanti att Mercedes kommer att dominera, och därav är ett kontrakt som sträcker sig bortom 2022 ett oattraktivt kontrakt utan någon form av utträdesklausul - vilket kan ta lång tid att utforma även om parterna är överens.

Mercedes däremot är säkerligen föga intresserade av ett ett- eller tvåårskontrakt. Ett år lämnar dem med en ny förare 2022 vilket är en chansning när de behöver vara längst fram från första racestart, så då är troligen även ett mindre namn än Hamilton att föredra. Det är inte direkt så att det saknas kompetenta förare nog för att säkra både förar- och konstruktörstitel 2021 där ute. Ett tvåårskontrakt skulle i värsta fall innebära att utöver ett 2022 i motvind så skulle även 2023 bringa åtminstone en ny förare in till teamet (under förutsättning att Bottas är kvar). Inte heller det är något man eftersträvar.

Sedan har ju 2020 varit speciellt. Förarna har fått mycket ledig tid vilket har fått flera att få upp ögonen för att det finns annat där ute att göra - familj, företagande, filantropi, varpakastning måhända ... Det är nog lätt att glömma som förare när det är jobb och resande nästan året runt. Måhända är det som sagt motivationen att lägga ner så oerhört mycket tid och energi på att späda på alla rekord man redan sitter på som tryter. Det skulle inte förvåna mig alls.

Mycket bra, jag tror det handlar om ifall Ferrari kan få igång bilen till 22 och 23. Då vill HAM dit och försöka ta en titel. Även om Mercedes inte vill skriva för 21 och 22(+1) så tror jag HAM kontrar med att han inte har några problem med att stå sidan av för att sedan hoppa in i vinnande team.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ugh, jag lider med Bottas. Han har verkligen oflyt...

Men återigen, något behöver att göras inom F1. Inför ett ballast-system eller någonting annat att reglera de snabbaste bilarna. Sju raka titlar för Mercedes är verkligen inte bra för sporten.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Ugh, jag lider med Bottas. Han har verkligen oflyt...

Men återigen, något behöver att göras inom F1. Inför ett ballast-system eller någonting annat att reglera de snabbaste bilarna. Sju raka titlar för Mercedes är verkligen inte bra för sporten.

såg 5 varv, sen slutade jag.
förra loppet såg jag 10 varv, sen slutade jag.

starten är intressant, den som kan kasta om det rätt så bra.

från att ja följt alla träningar slaviskt till att knappt bry mig.
och ja, det kan vara lite kul att se fighter i mitten, men inte alltid mittfältet bjuder upp de heller.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Idag var det ett bra race, spännande rakt igenom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Men återigen, något behöver att göras inom F1. Inför ett ballast-system eller någonting annat att reglera de snabbaste bilarna. Sju raka titlar för Mercedes är verkligen inte bra för sporten.

På sju år borde finansiellt starka stall som Red Bull och Ferrari kunnat göra något åt dominansen.

De borde sätta ett stramare utgiftstak. NHL har ett sådant och det är därför det är relativt jämt i NHL. Annars skulle lag som Toronto och andra finansiellt starka lag kunna köpa in alla de bästa spelarna och öka chansen att vinna (det är en lagsport och inte alltid så enkelt ändå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

såg 5 varv, sen slutade jag.
förra loppet såg jag 10 varv, sen slutade jag.

starten är intressant, den som kan kasta om det rätt så bra.

från att ja följt alla träningar slaviskt till att knappt bry mig.
och ja, det kan vara lite kul att se fighter i mitten, men inte alltid mittfältet bjuder upp de heller.

Jo, jag håller med. Håller på att tappa intresset. Mittfältet är det enda intressanta.

Skrivet av Fulci:

På sju år borde finansiellt starka stall som Red Bull och Ferrari kunnat göra något åt dominansen.

De borde sätta ett stramare utgiftstak. NHL har ett sådant och det är därför det är relativt jämt i NHL. Annars skulle lag som Toronto och andra finansiellt starka lag kunna köpa in alla de bästa spelarna och öka chansen att vinna (det är en lagsport och inte alltid så enkelt ändå).

Ja stramare utgiftstak samt bättre fördelning av medel till alla team hade säkert gjort det hela lite jämnare.

Ferrari var rätt nära med Vettel (bortsett från hans alla misstag), för något år sedan men sedan kom det ju en ändring i däckreglementet (minns inte exakt när) som inte passade Ferrari alls. Helt plötsligt låg de efter igen.
Men ja, Ferrari och RBR borde vara närmare Mercedes med tanke på hur mycket pengar de har. Men på något sätt har Mercan alltid visat sig vara för stark.

Håller tummarna för att 2022 reglementet jämnar ut och kastar om startfältet lite. Mercedes lär väl ha en till titel innan vi är där...

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Jo, jag håller med. Håller på att tappa intresset. Mittfältet är det enda intressanta.

Ja stramare utgiftstak samt bättre fördelning av medel till alla team hade säkert gjort det hela lite jämnare.

Ferrari var rätt nära med Vettel (bortsett från hans alla misstag), för något år sedan men sedan kom det ju en ändring i däckreglementet (minns inte exakt när) som inte passade Ferrari alls. Helt plötsligt låg de efter igen.
Men ja, Ferrari och RBR borde vara närmare Mercedes med tanke på hur mycket pengar de har. Men på något sätt har Mercan alltid visat sig vara för stark.

Håller tummarna för att 2022 reglementet jämnar ut och kastar om startfältet lite. Mercedes lär väl ha en till titel innan vi är där...

FIA inför ett budget-tak nästa år eller 2022 som kommer att sänka hur mycket varje stall får spendera på bilen. Detta gör FIA i syfte om att jämna ut planen för alla stall och göra F1 mer "sportsligt" och "tävlingsinriktat".

Förhoppningsvis hinner dem införa den för redan nästa säsong, annars gör dem det inför det nya utseendet på bilen 2022.

Permalänk
Medlem

Bilarna är för lättkörda och statiska. Det ska vara upp tillförare att hantera en svår bil för att öka misstag och variation i loppen.

Permalänk
Medlem

Vi tenderar att bli lite historielösa. Sett över en längre period av tid har ett team oftast varit överlägsna, sedan händer något och ett annat team tar över. Mercedes har inte alltid varit starkast, och kommer inte alltid vara det. Förhoppningsvis sker nästa skifte 2022.

För övrigt: om inte spiken var slagen i Albons kista är den det definitivt nu. Lider med honom. Han hade kunnat få en någorlunda lång karriär, men han kommer åka ut i år, och antagligen inte platsa i något annat team. För ung och oerfaren för ett team som RBR, samtidigt tror jag inte att en människa på planeten hade tackat nej om de fått chansen. Han försökte och det gick inte. Kan knappt föreställa mig det mentala svarta hål han befinner sig i. Då är det lätt att göra misstag som idag.

Hoppas inte Russel knäcks av sitt misstag. Alla missar ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Vi tenderar att bli lite historielösa. Sett över en längre period av tid har ett team oftast varit överlägsna, sedan händer något och ett annat team tar över. Mercedes har inte alltid varit starkast, och kommer inte alltid vara det. Förhoppningsvis sker nästa skifte 2022.

Absolut, dock har inget annat team varit så här överlägsna under så lång tid som Mercedes varit, de gick igenom det i F1 podden förra året, och detta år så fortsätter dominansen och kommer även göra det nästa år.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Absolut, dock har inget annat team varit så här överlägsna under så lång tid som Mercedes varit, de gick igenom det i F1 podden förra året, och detta år så fortsätter dominansen och kommer även göra det nästa år.

De har varit bäst/stabilast under flera år men bortsett från i år så har de inte varit överlägsna. Ferrari har varit en tuff utmanare om titeln (men oftast fallit på eget grepp) och Verstappen flåsar dem i nacken i sin Red Bull.

Hoppas på att regeländringarna kan skaka om det lite och göra det jämnare. Vi skulle behöva mindre fokus på bilens prestanda och mer på förarens skicklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

De har varit bäst/stabilast under flera år men bortsett från i år så har de inte varit överlägsna. Ferrari har varit en tuff utmanare om titeln (men oftast fallit på eget grepp) och Verstappen flåsar dem i nacken i sin Red Bull.

Hoppas på att regeländringarna kan skaka om det lite och göra det jämnare. Vi skulle behöva mindre fokus på bilens prestanda och mer på förarens skicklighet.

Har vi sett samma mästerskap? Ge mig ett år där Ferrari var nära titeln.
Ferrari hängde med bra för nåt år sedan, men det var pga några missöden från Mercedes i inledningen. Sen arbetade de sig ikapp och förbi och vann tryggt

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Ugh, jag lider med Bottas. Han har verkligen oflyt...

Men återigen, något behöver att göras inom F1. Inför ett ballast-system eller någonting annat att reglera de snabbaste bilarna. Sju raka titlar för Mercedes är verkligen inte bra för sporten.

Inget fan av ballastidén, men jag är av den åsikten att allt som inte syns på en F1-bil (växellåda, motor, batterier etc.) borde ha mycket stramare regler runt sig och man borde minska stallens utvecklingsutrymme markant. Att Merc har en supermotor tillför inget för oss åskådare. Säg då åt dem att "detta är maximalt antal hästar ni får ha och så här mycket får MGUK/H tillföra per varv, denna säsong". Om motortillverkarna gnäller och vill använda F1 som en utvecklingsplattform (vilket de uppenbarligen vill) kan man alltid höja dessa gränser mellan säsonger och på så sätt hindra att något stall springer iväg med motorprestandan (likt Merc). Aero, chassi och fjädringssystem är en annan femma kan jag tycka. Det är sånt man ser och särskiljer bilarna åt visuellt. Ger dem mer karaktär än bara olika färger.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Har vi sett samma mästerskap? Ge mig ett år där Ferrari var nära titeln.
Ferrari hängde med bra för nåt år sedan, men det var pga några missöden från Mercedes i inledningen. Sen arbetade de sig ikapp och förbi och vann tryggt

2018 hade Ferrari den bästa bilen 2/3 av säsongen. Nej det var inte på grund av missöden hos Mercedes. Missödena var dock en bidragande faktor. Sedan hade Mercedesen bättre utveckling under säsongen och var snabbare den sista 1/3 och vann VM. Har man den bästa bilen 2/3 av en säsong så ska man vinna. Dock gjorde inte Ferrari det då varken Kimi, men framförallt första föraren Vettel var för dålig. Vettel betedde sig som en rockie flera gånger under 2018. Framförallt tänker jag på Tyskland och Japan

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Mercan var bättre 2018 chassimässigt. Ferrari dopade motorn och blev påkomna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

2018 hade Ferrari den bästa bilen 2/3 av säsongen. Nej det var inte på grund av missöden hos Mercedes. Missödena var dock en bidragande faktor. Sedan hade Mercedesen bättre utveckling under säsongen och var snabbare den sista 1/3 och vann VM. Har man den bästa bilen 2/3 av en säsong så ska man vinna. Dock gjorde inte Ferrari det då varken Kimi, men framförallt första föraren Vettel var för dålig. Vettel betedde sig som en rockie flera gånger under 2018. Framförallt tänker jag på Tyskland och Japan

2018 hade Ferrari en så pass bra bil att att kunna vinna när tillfället gavs. Det fanns som alltid banor som passade det ena eller andra märket bättre, tack vare det samt Mercedes missöden så låg Ferrari först, vilket inte berodde på att de hade en överlag bättre bil.
På de första 10 loppen av 21 så hade Ferrari 4 vinster, RB 3 vinster och Mercedes 2 vinster (missöden).
När Mercedes fick ordning på sin skit så på de återstående 11 racen så vann Mercedes 8 lopp, Ferrari 2 och RB 1.
Jag tror att Vettel var stressad, han befann sig i ett läge han inte borde ha haft (ledning) och höll inte. Och Kimi är ingen dålig förare och skulle nu Ferrari haft bäst bil så borde han kunnat vinna när nu Vettel gick genom isen.

Men du säger att Mercedes bara varit dominanta detta år, så vilka andra år förutom 2018 tytcker du att någon annan varit nära någon av titlarna?

Skrivet av oqvist:

Mercan var bättre 2018 chassimässigt. Ferrari dopade motorn och blev påkomna.

Körde verkligen Ferrari motorn dopad 2018?
Vi "vet" att Leclerc hade en dopad motor i Saubern, sektortider på raksträckor talar sitt tydliga språk och jag kommer ihåg Ericssons intervju i någon av de sista loppen hur uppgiven samt arg han var över att Leclerc i en Sauber hade en lila sektor i kvalet på raksträckan.
Jag fick uppfattningen att Ferrari testade systemet på en bil under 2018 för att sedan själva köra det 2019.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

2018 hade Ferrari en så pass bra bil att att kunna vinna när tillfället gavs. Det fanns som alltid banor som passade det ena eller andra märket bättre, tack vare det samt Mercedes missöden så låg Ferrari först, vilket inte berodde på att de hade en överlag bättre bil.
På de första 10 loppen av 21 så hade Ferrari 4 vinster, RB 3 vinster och Mercedes 2 vinster (missöden).
När Mercedes fick ordning på sin skit så på de återstående 11 racen så vann Mercedes 8 lopp, Ferrari 2 och RB 1.
Jag tror att Vettel var stressad, han befann sig i ett läge han inte borde ha haft (ledning) och höll inte. Och Kimi är ingen dålig förare och skulle nu Ferrari haft bäst bil så borde han kunnat vinna när nu Vettel gick genom isen.

Det finns andra sätt att avgöra vilken bil som är bättre än att kolla på vinster. Nu hittar jag de inte längre men, det finns analytisk beräkningar som visade att Ferrarin var något snabbare fram tills att Mercedes introducerade sina turbin fälgar vid Spa/Singapore. När bilarna är så pass jämna har en vinst för många variabler i sig för att kunna påstå att den ena bilen är bättre än den andra. Mercedes var överlag det bättre stallet, dock hade Ferrari en snabbare bil fram tills Spa/Singapore.

Skrivet av issue:

Men du säger att Mercedes bara varit dominanta detta år, så vilka andra år förutom 2018 tytcker du att någon annan varit nära någon av titlarna?

Jag kan inte minnas att jag har uttryck något i denna stil. Kan du peka på vart jag har gjort det?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Så kan det mycket väl vara. Var mest önsketänkande spekulationer från min sida

Fast en VVs-ingenjör måste fortfarande jobba för att få mat på bordet. En förare av Hamiltons kaliber har förmodligen så han klarar sig åtminstone ett tag framöver. Sen är det ju en del mer press som formel 1-förare än vvs-are

Snabb googling gör gällande att Hamilton är god för $280 miljoner så typ 2,5 miljarder SEK så jag tror "han klarar sig ett tag framöver" ja

Missade lite nollor :)
Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|