Permalänk

Bluffrea!

Konstig sits!

Beställde en drös pc komponenter från en av de större "seriösa" handlarna på black friday!

Kundkorgen blev 10.000:- efter avdragen BF rabatt på dryga 2000:-

En av produkterna fanns inte på lager så allt skulle skickas när den inkom! Paketet är nu på väg till mig!

Har hållit koll på priserna sedan beställning och de har legat med mindre än 1% skillnad sedan BF, och hela beställningen har varit ca 25:- billigare minsann! Alltså i dryga 3v har samma korg kostat 9975-: helt utan någon "rabatt" p0 dryga 2000 som de påstod under BF.

Detta gör mig principiellt förbenad, funderar på att nyttja ångerrätten ut i det längsta bara för att jag tycker det är fel, sedan beställa av annan aktör för samma eller billigare pris.

Hur brukar ni göra vid liknande situationer?

Jag tänker hämta ut paketet, låta allt vara oöppnat, dra ett mail till kundtjänst och påpeka denna charlataniska "rean"

Det de inte hade på lager kostade 149:- så ändrade inköpspriset eller liknande argument håller ju inte!

Yes. Jag är surjävel, men att påstå det är nästan 25% rabatt är bara dåligt!

Permalänk
Medlem

Om de höjde innan BF för att sedan sänka tillbaka till ordinarie pris så håller jag med om att det är fulspel. Om priset bara har legat kvar sedan BF så är det väl vanlig konkurrens som gör detta och i så fall är du en surjävel för att använda dina ord.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla prisjakt om priserna legat på ditt pris förut då ser du svart på vitt om dom fejkade. Ligger priserna kvar på lägsta möjliga så har de väl sänkt priserna för gott i bästa fall, annars höjs de om ett tag och du gjort din rabatt.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Moderator
Moderator

@Michelangelo utan några referenser finns det inget sätt vi kan avgöra om du har rätt eller fel. Det är alldeles för vanligt att personer missuppfattar hur reor fungerar eller vilka varor som kampanjas ut och sedan bröstar upp sig om hur bluffigt det hela är. Det förekommer definitivt fulspel, men för att avgöra om så är fallet här behövs mer information.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag kollar alltid prisjakt under BF för att se om det verkligen är en bra rabatt emot ordinarie pris.
Om du nu ändå skall ha produkterna och dom inte var dyrare än nuvarande ordinariepris varför inte behålla dem?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Du måste ju jämföra vad priset var före BF vad det är efter är ointressant. Samt är det en custom build så kan ånger rätten vara bortkopplad då det byggdes specifikt till dig.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Du måste ju jämföra vad priset var före BF vad det är efter är ointressant. Samt är det en custom build så kan ånger rätten vara bortkopplad då det byggdes specifikt till dig.

Ångerrätt har man enligt lag så den kan de inte bara trolla bort.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tänk om det bara var tillåtet att ange ett pris helt carte blanche för en produkt, inget extra jamsande och lurendrejeri tillåtet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ångerrätt har man enligt lag så den kan de inte bara trolla bort.

Enligt 10 § distansL har du rätt till 14 dagars ångerrätt från den dagen du får varan. Däremot så framkommer det i 11 § distansL vissa situationer där en konsument inte har rätt till ångerrätten. I punkten 3 samma paragraf står det att en konsument förlorar sin ångerrätt om varan är tillverkad enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Eftersom du har beskrivit att varan är beställt med gravyr är det mycket möjligt att du inte kommer att kunna utöva din ångerrätt.

Så visst går det.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Alphahanne:

Ångerrätt har man enligt lag så den kan de inte bara trolla bort.

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Citat:

Ångerrätt gäller inte för avtal som
...
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel

Sedan beror det naturligtvis på hurpass specialtillverkad datorn är. Att plocka ihop delar från lagerhyllan som utan problem kan pluttas in i andra datorer påverkar rimligen inte ångerrätten i samma utsträckning som en dator man där man beställer alla delar med lasergraverade bilder på lemurer. Bara liiite OT

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Är det en dator bara ihopsatt av lösa komponenter tror jag inte den räknas som den har tydlig personlig prägel, inte om man driver det vidare. Det är klart om man vill ha en massa ingraverat eller specialbeställda dekaler, alternativt lackering, så kan jag köpa att det blir så.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Vad låg priserna på innan, ligger dom bara kvar efter rean så är det nog inte så konstigt. de senaste åren ser jag black friday som starten på en rea som håller på ungefär till påsk prismässigt...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.