Går inte och mappa hårddisken i nasen

Permalänk

Går inte och mappa hårddisken i nasen

Hej!
Jag har en nas DS212j det är en äldre Nas men fungerat för mig.
Nu har jag formaterat om datorn och när jag ska "mappa" hårddisken som det heter för att få upp olika sakerna jag har i nasen i utforskaren?
Nu säger den åt mig att "systemet svarar inte time out vid anslutning" ?
Någon som kan hjälpa mig?
Tack i så fall på förhand.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

Lite svårt att förstå riktigt vad du menar, men det låter ju som att du inte alls kommer åt NAS:en.

Är din dator och NAS:en verkligen i samma nätverk?
Vad har du för IP-adress på din dator respektive NAS:en?

Permalänk

II routerns inställningar såå står det under "internet " en helt annan p adress än vad jag har i Nas.en. 92.33.206.123. Jag har gått genom Routern och försökt på alla sätt jag kan för och försöka ändra denna iiip adressen men det går inte, det går inte att ändra den. Jag söker på vem som har p adressen och den ska tillhöra någon uppe i Stockholm. Jag hade ett kort tag VPN och det kanske är därifrån men jag har fabrksåterställt routern flera gånger och precis nu gen och samma p adress kommer upp igen.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr Simpson:

II routerns inställningar såå står det under "internet " en helt annan p adress än vad jag har i Nas.en. 92.33.206.123. Jag har gått genom Routern och försökt på alla sätt jag kan för och försöka ändra denna iiip adressen men det går inte, det går inte att ändra den. Jag söker på vem som har p adressen och den ska tillhöra någon uppe i Stockholm. Jag hade ett kort tag VPN och det kanske är därifrån men jag har fabrksåterställt routern flera gånger och precis nu gen och samma p adress kommer upp igen.

Det är troligen din publika ip du skriver, det är i vart fall en publik ip från Telenor och inte nån som används i ditt lan. Din nas har inte den adressen utan kolla på vad som är anslutet till lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja den som är till lanet är samma på både routern och Nas.en.
När jag mappar från både stationära datorn och bärbare kommer meddelandet upp "systemet svarar inte,, time out vid anslutnngen"

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt att hänga med i vad du skriver.
Men har har din dator samt NAS för intern IP-adress?

Troligtvigtvis något 192.168.x.x

Permalänk

Sorry för sena svaret men åt. Jo det stämmer det du skriver.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

Ok, så om du i filutforskaren skriver \\ipadress till NAS:en, får du inte upp NAS:ens utdelningar då?

Permalänk

Nej det får jag inte.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

Men vad har då för.IP-adress på din dator respektive NAS då?

Permalänk

192.168.0.1 på båda två

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

Dom måste ha olika adresser har dom samma får du konflikt, sätt 2 på NAS:en

Permalänk

Jag provade med en 2.a men det blev samma felmeddelande, tyvärr.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Simpson:

Jag provade med en 2.a men det blev samma felmeddelande, tyvärr.

NAS:en kan ha vilken IP som helst mellan .2 och .254. Kolla routern om någon IP delats ut till NAS:en, eller skriv "arp -a" i kommandotolken.

Eller missuppfattade jag att du nu har satt .2 som IP på NAS:en?

Permalänk

Där kom upp en massa internetadresser?

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk

eller ip adresser

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk

Jag satte nr 2 på nasen

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du låter din router tilldela IP-adresser via DHCP, och om du vill ha fast IP på någon enhet så reserverar du en adress i DHCP.

Permalänk
Medlem

Synology

Gå in på Kontrolpanel/Informationscenter/Nätverk i Synologyn och läs av vilken NAT adress den fått från Routern. Typ 192.168.1.xxx. Använd den adressen när du söker nätverksenhet enligt rådet du fick tidigare. Se till att du har inställningen Privat nätverk i datorn.

Se till att dhcp står på automatisk i routern. Problemet ligger då inte i routern om NAS en fått en lokal adress.

Vad har du för sorts router?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Ok ska försöka klara av det. In i routern och titta hur det ser ut. Tack så länge.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av No_Jah:

Jag skulle rekommendera att du låter din router tilldela IP-adresser via DHCP, och om du vill ha fast IP på någon enhet så reserverar du en adress i DHCP.

JA

Skrivet av Mr Simpson:

192.168.0.1 på båda två

Du ska inte ha statiska ip på någon enhet om du inte vet hur du ska konfigurera det på rätt sätt, se till att ALLT adresseras via dhcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag ville bara berätta att jag gjorde som ni sa och det löste sig.
Tack för visat intresse och utan ert deltagande hade det aldrig gått.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Simpson:

Jag ville bara berätta att jag gjorde som ni sa och det löste sig.
Tack för visat intresse och utan ert deltagande hade det aldrig gått.

Det är därför detta forumet finns, kul att det löste sig.