LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kan vara så. Man får inte samma sak när man väljer den upplösningen på icke-PC. Men då får man max 60 Hz istället

Låter rätt konstigt egentligen... Har alla här verkligen samma problem?
Kan man inte ställa om på TV:n nånstans att mappa 1:1 och inte hitta på några konstigheter?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

För mig fungerar det både med och utan PC läge både på TVn och när man kör HD-TV upplösning och PC upplösning. Dock får jag i vissa konfigurationer slå på "Just Scan" i "Aspec Ratio" settions på TVn för att den ska passa bra. Känns lite random när man behöver det och när det funkar bra i "Auto". Jag har dock inte fått mitt 3080 än så sitter på ett 1080Ti och kan därför inte köra med allt på max än, kanske påverkar på något sätt.

Edit: Om du inte hittar PC läget (det gjorde inte jag heller tills någon nu tidigare idag postade reddit länken) så slår du på det via "Home Dashboard" -> "Settings" (Kugghjulet) -> "Edit". Det är aningen (läs extremt) förvirrande då precis alla inställningar ändras när du slår på det men det enda det står där i menyn är något om ikon och namn för ingången...

Permalänk
Medlem

Har beställt en LG Oled 65 cx som jag ska hämta från netonnet lagershop. Är det någon fara/risker med hur den fraktas hem. Har ju bil men den är inte särskilt hög. En audi. Är såklart i sin originalkartong. Kan man ha den liggandes utan problem? Kan stabilisera med filtar och annat. Men ståendes går nog inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas_L:

Har beställt en LG Oled 65 cx som jag ska hämta från netonnet lagershop. Är det någon fara/risker med hur den fraktas hem. Har ju bil men den är inte särskilt hög. En audi. Är såklart i sin originalkartong. Kan man ha den liggandes utan problem? Kan stabilisera med filtar och annat. Men ståendes går nog inte...

min far och jag fraktade hem min i en Volvo S60, vi fick åka med bagageluckan öppen dock, gör inte som snubben på mitt utlämningsställe gjorde och snitta alla banden vissa håller ihop kartongen med pallen den fraktas på och vissa håller ihop själva kartongen. det var en utmaning och få upp den i lägenheten kan jag säga 😅

vi hade den liggandes kolla bara så att du har framsidan uppåt.

citera
Permalänk
Medlem

Köpte 55” c9 i somras, insåg dock att jag vill ha 65” så slog till på elgigantens rea på lg gx 65” för 25k.

Precis när jag skulle lägga beställningen så ändrades leveransdatum från januari till mars 🥲

Update: Lyckades få tidigare leveransdatum till 22 Jan ist

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Köpte 55” c9 i somras, insåg dock att jag vill ha 65” så slog till på elgigantens rea på lg gx 65” för 25k.

Precis när jag skulle lägga beställningen så ändrades leveransdatum från januari till mars 🥲

Ouch :/
Är det bra andrahandsvärde så man kan uppgradera sig med jämna mellanrum eller hade du tänkt använda den som en till TV hemma?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas_L:

Har beställt en LG Oled 65 cx som jag ska hämta från netonnet lagershop. Är det någon fara/risker med hur den fraktas hem. Har ju bil men den är inte särskilt hög. En audi. Är såklart i sin originalkartong. Kan man ha den liggandes utan problem? Kan stabilisera med filtar och annat. Men ståendes går nog inte...

Jag fraktade hem min liggandes i en Volvo kombi, det var inga problem att få plats.
Kartongen är 168 x 95 x 20.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Ouch :/
Är det bra andrahandsvärde så man kan uppgradera sig med jämna mellanrum eller hade du tänkt använda den som en till TV hemma?

Hade tänkt sälja c9 när gx anländer, verkar vara bra andrahandsvärde på äldre oled modeller också så är inte så oroad. I värsta fall kan jag alltid avbeställa gx

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dynax87:

min far och jag fraktade hem min i en Volvo S60, vi fick åka med bagageluckan öppen dock, gör inte som snubben på mitt utlämningsställe gjorde och snitta alla banden vissa håller ihop kartongen med pallen den fraktas på och vissa håller ihop själva kartongen. det var en utmaning och få upp den i lägenheten kan jag säga 😅

vi hade den liggandes kolla bara så att du har framsidan uppåt.

Tack, vi behöll banden på.

Skrivet av Promod:

Jag fraktade hem min liggandes i en Volvo kombi, det var inga problem att få plats.
Kartongen är 168 x 95 x 20.

Toppen, gick bra för mig med. 👍

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag inbillar mig men är inte ljudet i GX modellerna förvånansvärt bra? Då menar jag inte bara för att vara TV ljud då utan även jämfört med en rätt hyfsad soundbar, som t.ex. SN9YG som jag själv fick med på köpet. Nej, det slår inte ett hifi system för 50 papp med feta jättehögtalare och heller inte att basen motsvarar den på en IMAX, utan att det för att vara en TV är klart imponerande

Kanske inget för den som kör den som paradnummer i vardagsrummet men min 55" GX körs ju som monitor och finner det svårt att motivera att köra soundbaren också, och då fick jag den ändå med på köpet. Är väl eg bara de riktigt låga frekvenserna jag saknar men kör för det mesta hörlurar ändå för kritiskt lyssnande och i lyhörd lägenhet är det ändå inte läge för några basfester. Ljudet från CX däremot får väl beskrivas som rätt ok för att vara en TV men klart sämre än det i GX (då jämför jag ändå en 77" CX med en 55" GX så den extra storleken borde innebära lite mer utrymme för bättre högtalare i sig).

Nån som testat LG GX Soundbar förresten? Iom att att GX är så tunn och sitter så nära väggen så är även en vertikalt monterad SN9YG rätt klumpig i jämförelse.

Edit:

Rtings verkar hålla med ser jag

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/gx-oled

Permalänk
Medlem

Noterade en konstig sak på min CX..
Om jag outputar HDR i Windows 10 till TV:n, och ser att det bevisligen ser ut att vara HDR som spelas, sedan trycker 111111 för att få upp "diagnostik-vyn" (gå in på all settings -> markera programmes -> programme settings and tuner -> tryck 111111" och sedan går in på HDMI så står det HDR Type: SDR? Verkar förbli oavsett vad jag gör med datorn så det kanske är jag som missar något. Ser det ut på samma vis för er? Här är en random bild från internet som visar hur texten ser ut gällande HDR Type, vet dock inte om den personen ger HDR output från sin dator/konsol/box.

Och givetvis skiljer sig upplösning och frekvens mot denna exempelbild då jag kör 10bit RGB, 4k/120Hz.
https://displaycalibrations.com/images/posts/LG_OLED_Hidden_D...

Jag kör Windows 10 och ett 3080 med HDR påslaget i Display settings, och HDR-loggan kommer upp på TV:n. Men om jag stänger av HDR helt i Windows så står det fortfarande samma HDR-typ. Jag förmodar att diagnostikskärmen ger inkorrekt info, men varför?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Det är 20k skillnad i pris mellan Cx 65 och 77 tum. Undrar om det är värt? Jag vill gärna uppgradera till 77 tum, men det svider lite att betala 20k mer för ytterligare 12 tum.

Permalänk
Skrivet av Aligiggs:

Det är 20k skillnad i pris mellan Cx 65 och 77 tum. Undrar om det är värt? Jag vill gärna uppgradera till 77 tum, men det svider lite att betala 20k mer för ytterligare 12 tum.

Jag är i samma sits som du. Tänker att har man råd väljer man den större 😅
Dock svider det att den kostar dubbelt så mycket..
Har kikat en del på rtings test över inbränningar och det oroar också.

Permalänk
Medlem

Fler än mig som också har problem med linjer som går horisontellt över hela skärmen på sin CX? Jag märker enbart det när det är en extremt vit bild, t ex moln i spel eller en helvit bild. Frågade några andra på ett annat forum och de har också samma problem, något som verkar rätt vanligt med 2020-modellerna. Har mailat LG i alla fall och hoppas på att det är något som går att lösa via att man får en ny panel, annars är det rätt surt, 77'' CX är ingen billig leksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefly93:

Jag är i samma sits som du. Tänker att har man råd väljer man den större 😅
Dock svider det att den kostar dubbelt så mycket..
Har kikat en del på rtings test över inbränningar och det oroar också.

Tough choice 😅. Inbränning på 77 tum eller Cx model generellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Fler än mig som också har problem med linjer som går horisontellt över hela skärmen på sin CX? Jag märker enbart det när det är en extremt vit bild, t ex moln i spel eller en helvit bild. Frågade några andra på ett annat forum och de har också samma problem, något som verkar rätt vanligt med 2020-modellerna. Har mailat LG i alla fall och hoppas på att det är något som går att lösa via att man får en ny panel, annars är det rätt surt, 77'' CX är ingen billig leksak.

Fler här har ju rapporterat vertikal banding men tror ingen pratat om horisontella linjer?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Fler än mig som också har problem med linjer som går horisontellt över hela skärmen på sin CX? Jag märker enbart det när det är en extremt vit bild, t ex moln i spel eller en helvit bild. Frågade några andra på ett annat forum och de har också samma problem, något som verkar rätt vanligt med 2020-modellerna. Har mailat LG i alla fall och hoppas på att det är något som går att lösa via att man får en ny panel, annars är det rätt surt, 77'' CX är ingen billig leksak.

Testa med testvideon som @emilakered länkade i början av tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefly93:

Jag är i samma sits som du. Tänker att har man råd väljer man den större 😅
Dock svider det att den kostar dubbelt så mycket..
Har kikat en del på rtings test över inbränningar och det oroar också.

Jag slog till en 77 tum. Jag vet om jag köper en 65 tum jag kommer att ångra mig sen. Angående inbränning jag köpte elcare i samband med köpet vilket täcker inbränning och det kostar ~990kr vilket är ett bra pris för en tv som kostar 40k och dessutom ger 5 år garanti.

Permalänk
Medlem

Hej på er!
Jag har suttit i funderingar kring en LG cx 48 i några månader nu. Jag ville vänta och se om folk har fått problem med burn-in på sina skärmar. Detta verkar dock vara ett problem som blivit bra mycket ovanligare, så det känns ju skönt. Vet att LG kommer ha ett event snart i Januari, står lite på nätet att dem kommer introducera en ny 48 tums variant. Frågan är bara nu, ska man vänta eller ska man kanske beställa sig en 48 cx, nu när dem är på rea? Har en Asus ROG Strix XG438Q nu, men är sugen på cx oled då den fått riktigt fina betyg. Har ett 3090 Eagle OC, som är iväg på lagning. Hade oturen att få ett ex där ena kontaktpinnen lossnade från 8-pins anslutningen på kortet. Men vill ju kunna använda hdmi 2.1 nu när man väl har det på kortet 😁.

//Virtual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virtual:

Hej på er!
Jag har suttit i funderingar kring en LG cx 48 i några månader nu. Jag ville vänta och se om folk har fått problem med burn-in på sina skärmar. Detta verkar dock vara ett problem som blivit bra mycket ovanligare, så det känns ju skönt. Vet att LG kommer ha ett event snart i Januari, står lite på nätet att dem kommer introducera en ny 48 tums variant. Frågan är bara nu, ska man vänta eller ska man kanske beställa sig en 48 cx, nu när dem är på rea? Har en Asus ROG Strix XG438Q nu, men är sugen på cx oled då den fått riktigt fina betyg. Har ett 3090 Eagle OC, som är iväg på lagning. Hade oturen att få ett ex där ena kontaktpinnen lossnade från 8-pins anslutningen på kortet. Men vill ju kunna använda hdmi 2.1 nu när man väl har det på kortet 😁.

//Virtual

Skulle tro att det inte är någon större fara. Har man den som bildskärm måste man ju dra ner ljusstyrkan för att inte bli bländad. Det betyder att pixlarna inte behöver lysa så kraftigt vilket minskar risken för inbränning. Det i kombination med tv:ns egna screenshift och att den då och då gör en screen cycle när tvn är avstängd.

Sen är det väl vettigt att köra med svart bakgrund och dölja ikonerna till exempel. För säkerhets skull.

Det lär ju komma en uppdatering till nästa är av 48”. Finns det något du saknar i nuvarande modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Skulle tro att det inte är någon större fara. Har man den som bildskärm måste man ju dra ner ljusstyrkan för att inte bli bländad. Det betyder att pixlarna inte behöver lysa så kraftigt vilket minskar risken för inbränning. Det i kombination med tv:ns egna screenshift och att den då och då gör en screen cycle när tvn är avstängd.

Sen är det väl vettigt att köra med svart bakgrund och dölja ikonerna till exempel. För säkerhets skull.

Det lär ju komma en uppdatering till nästa är av 48”. Finns det något du saknar i nuvarande modell?

Jo läst på lite om deras sätt att minska risken för burn-in på skärmen. Yes tanken är svart bakgrund, dölja ikonerna och en screensaver efter kanske 3-4 minuter. Nej då, jag är inte så insatt i detta med skärmar. Men dem kostar ju en del ändå, så det skulle kännas surt att slänga ut pengarna på en cx, så kanske det kommer en ny nästa år som är bra mycket bättre, samt har ett likvärdigt pris mot dagens cx priser. Men vi kan ju bara spekulera i det än så länge, så det lutar nog åt att jag köper en 😀. Köper i så fall till 5 års garanti som täcker burn in via elgiganten Ville bara ha lite mer input från er mer kunniga på SweC 😉.

//Virtual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virtual:

Jo läst på lite om deras sätt att minska risken för burn-in på skärmen. Yes tanken är svart bakgrund, dölja ikonerna och en screensaver efter kanske 3-4 minuter. Nej då, jag är inte så insatt i detta med skärmar. Men dem kostar ju en del ändå, så det skulle kännas surt att slänga ut pengarna på en cx, så kanske det kommer en ny nästa år som är bra mycket bättre, samt har ett likvärdigt pris mot dagens cx priser. Men vi kan ju bara spekulera i det än så länge, så det lutar nog åt att jag köper en 😀. Köper i så fall till 5 års garanti som täcker burn in via elgiganten Ville bara ha lite mer input från er mer kunniga på SweC 😉.

//Virtual

Den här länken har varit uppe förut och vet att det är högst anekdotiskt men jag är inne på samma spår, kraftigt överdriven diskussion.

https://www.gamereactor.se/blogs/Petter/1101963/Inbranningar+...

Permalänk
Medlem

Har vi någon på swec som fått inbränning på sin oled? Hade vart intressant att höra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Har vi någon på swec som fått inbränning på sin oled? Hade vart intressant att höra.

Det har absolut förekommit men kanske inte i den här tråden.
Vet att någon hade bränt in TV4 loggan, någon hade bränt in nån webläsar logga, och tror någon rapporterade om inbränd Text-TV också... Har inte tid att gräva efter trådarna nu dock.
Tror de flesta var från modeller några generationer bakåt (typ 6 och 7 serien) men kan ha varit senare också.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@omdull

Inbränning på OLED ska man acceptera detta?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1531239-inbranning-pa-...

En logga pajade TV från Nyhetsmorgon.
#17658835

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sp1k3n:

@omdull

Inbränning på OLED ska man acceptera detta?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1531239-inbranning-pa-...

En logga pajade TV från Nyhetsmorgon.
#17658835

Det är fortfarande väldigt sällsynt och kommer med största sannolikhet inte att hända för just "dig".

Från RTINGS
"Update 05/31/2019: The TVs have now been running for over 9000 hours (around 5 years at 5 hours every day). Uniformity issues have developed on the TVs displaying Football and FIFA 18, and are starting to develop on the TV displaying Live NBC. Our stance remains the same, we don't expect most people who watch varied content without static areas to experience burn-in issues with an OLED TV."

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är fortfarande väldigt sällsynt och kommer med största sannolikhet inte att hända för just "dig".

Från RTINGS
"Update 05/31/2019: The TVs have now been running for over 9000 hours (around 5 years at 5 hours every day). Uniformity issues have developed on the TVs displaying Football and FIFA 18, and are starting to develop on the TV displaying Live NBC. Our stance remains the same, we don't expect most people who watch varied content without static areas to experience burn-in issues with an OLED TV."

Länkarna var menade för omdull som ställde frågan:

"Har vi någon på swec som fått inbränning på sin oled? Hade vart intressant att höra"

Har själv en LG OLED65E6V som har tuffat på sen Januari 2017 utan inbränningar. Undviker Nyhetsmorgon på TV4!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Har vi någon på swec som fått inbränning på sin oled? Hade vart intressant att höra.

Päronen har fått de galet lysande ikonerna från FHMs (med mera) presskonfer inbrända på sin E6 efter idogt tittande sen i mars.

Permalänk
Skrivet av Aligiggs:

Jag slog till en 77 tum. Jag vet om jag köper en 65 tum jag kommer att ångra mig sen. Angående inbränning jag köpte elcare i samband med köpet vilket täcker inbränning och det kostar ~990kr vilket är ett bra pris för en tv som kostar 40k och dessutom ger 5 år garanti.

Grattis! 😀
Nöjd?

Som jag förstått det täcker garantin egentligen inte i bränning utan det är mer goodwill från LG. Men jag kan ha fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefly93:

Grattis! 😀
Nöjd?

Som jag förstått det täcker garantin egentligen inte i bränning utan det är mer goodwill från LG. Men jag kan ha fel?

Elcare gör det explicit på alla ’plattskärmar’