Asus RT-AC86U router problem antal enheter

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC86U router problem antal enheter

Hej!

Jag har en helt ny router

Asus rt-ac86u.

Jag har konstant 17 enheter uppkopplade enligt appen eller när jag loggar in i routern.

Jag har fler enheter än så.

Dom får ipadress och kan surfa men syns inte i listan alls?

Jag kan inte tilldela dom regler etc.

Hur får man till så man kan ha fler enheter?

Är inte max enheter mer än 17?

Mvh Micke

Permalänk
Medlem

Hittar inget när jag googlar om att det skulle finnas en gräns på 17 enheter. Jag gissar på handhavandefel eller buggig FW. Testat att uppdatera FW?

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter på dig som att det är en bugg i interfacet som visar anslutna enheter snarare än att det är ett verkligt problem ?
Antal enheter du kan ansluta är hårdvarumässigt beroende på minnesmängd och hur du konfigurerar nätet, normalt sett är ju konsumentroutrar förinställda på /24 nät, (nätmask 255.255.255.0) den logisk gränsen är då kring 250 klienter för routern brukar ta ett par ip själv och 2 adresser försvinner för nätadressen och broadcast.
Troligen är även DHCPservern förkonfigurerad för detta så minst kring 250 enheter brukar vara förvalet i hemmaprylar och hårdvaran klarar troligen ännu fler men det anges inte på hemmaprylar var gränsen för hårdvaran går, jag har några Ciscoswitchar och där anges det 6800 klienter som max innan de inte klarar mer, adressminnet måste räcka och hårdvaran måste hinna med för att trafiken ska styras rätt och hinna fram men 6800 klienter är ju knappt nått som ens ett företag kommer upp i mer än ett extremfall på ett nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nejdå

Jag har just nu 56 enheter som är inloggade och fått ip adress. Då är minnet belagt till ungefär 200MB av 512. Adressområdet kan ställas in (under Lan) till max 256 per Lan, minus några som går åt till administration, som du ser i föregående inlägg.

Den enda gräns jag känner till i Asus är högst 64 manuellt låsta fasta adresser. Har du kollat under Nätverkskarta/Lista? Om du har några trådlösa enheter, som ligger på gränsen av radioräckvidden tvingas kanske routern logga in och ut dessa kontinuerligt och DHCP servern får svårt att hålla listan uppdaterad. Den måste ju vänta på svar från enheter. Det ser du i listan. I så fall kan du tillåta svagare radiosignal i Wireless.

Visa signatur

Gudrun1