Permalänk

Spärra uppkopplingar

Hej Sweclockers familj!

Min router är en Asus RT-AC68U och allt började när jag märkte lite strul med några enheter, sen var det svårt att kunna uppdatera firmware, kunde göra det bara manuellt.
När allt verkade fungera bra började jag att att kolla saker och tings och under Trafikanalys kunde jag se att förutom mina kända enheter fanns det några MAC adresser som hade tillgång till tjänster som vi inte känner till och det gjorde mig orolig.

Jag se att man kan blockera MAC adresser men det är inte det jag vill, jag vill kunna "låsa" router på ngt sätt så att inga nya enheter ska kunna ansluta sig utan min godkännande, typ, det räcker inte att har WIFI lösenord. Är det möjligt?

Om inte möjligt.....

En annan sak är det att jag kan ha mitt nätverk osynlig men jag vet inte hur det fungera, alla mina enheter tappar anslutning när jag gör det, någon som jan förklara hur jag kan ha mitt nätverk osynlig utan att tappa anslutning med mina enheter och hur jag kan "adda" nya enheter i mitt osynlig nätverket.

Tack på förhand!

Jag vill passa på att önska en 2021 fullpackad av nya möjligheter till alla, GOTT NYTT ÅR!

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem

Osynligt hjälper inte om det är någon som vill ta sig in.

Har du säkrat upp med ordentligt lösenord(minst 10 tecken random) med wpa2 samt stängt av wps?

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Reborn.swe:

Hej Sweclockers familj!

Min router är en Asus RT-AC68U och allt började när jag märkte lite strul med några enheter, sen var det svårt att kunna uppdatera firmware, kunde göra det bara manuellt.
När allt verkade fungera bra började jag att att kolla saker och tings och under Trafikanalys kunde jag se att förutom mina kända enheter fanns det några MAC adresser som hade tillgång till tjänster som vi inte känner till och det gjorde mig orolig.

Jag se att man kan blockera MAC adresser men det är inte det jag vill, jag vill kunna "låsa" router på ngt sätt så att inga nya enheter ska kunna ansluta sig utan min godkännande, typ, det räcker inte att har WIFI lösenord. Är det möjligt?

Om inte möjligt.....

En annan sak är det att jag kan ha mitt nätverk osynlig men jag vet inte hur det fungera, alla mina enheter tappar anslutning när jag gör det, någon som jan förklara hur jag kan ha mitt nätverk osynlig utan att tappa anslutning med mina enheter och hur jag kan "adda" nya enheter i mitt osynlig nätverket.

Tack på förhand!

Jag vill passa på att önska en 2021 fullpackad av nya möjligheter till alla, GOTT NYTT ÅR!

Kan du inte välja att bara tillåta vissa enheter i stället för att spärra enheter?
Att dölja ssidt ger ingen förbättring av säkerheten, om det påverkar på nått sätt så är det snarare åt andra hållet åtminstone om det är nått annat än en barn som försöker ansluta.
Däremot är kort radioräckvidd bra om du är orolig för wifisäkerhet, många ap med riktantenner som täcker rätt område och har lägsta möjliga förstärkning så maximerar du svårigheten att få kontakt med apn för "fel" klienter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Om någon kan knäcka dina lösenord så är MAC-låsning och ”osynligt” nätverk inga hinder alls. Båda är på-låstas-säkerhet som hindrar att någon råkar ramla in på ett öppet nätverk, inget mer.

Här kan du kolla upp vilken tillverkare som gjort utrustningen, utifrån MAC: https://macvendors.com/

Förmodligen är det något i ditt nätverk du inte tänkt på. Vad heter sidan i routern där du ser dem?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Spretcher:

Osynligt hjälper inte om det är någon som vill ta sig in.

Har du säkrat upp med ordentligt lösenord(minst 10 tecken random) med wpa2 samt stängt av wps?

Viste inte om det....

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kan du inte välja att bara tillåta vissa enheter i stället för att spärra enheter?
Att dölja ssidt ger ingen förbättring av säkerheten, om det påverkar på nått sätt så är det snarare åt andra hållet åtminstone om det är nått annat än en barn som försöker ansluta.
Däremot är kort radioräckvidd bra om du är orolig för wifisäkerhet, många ap med riktantenner som täcker rätt område och har lägsta möjliga förstärkning så maximerar du svårigheten att få kontakt med apn för "fel" klienter.

Kanske bättre att göra så....

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Om någon kan knäcka dina lösenord så är MAC-låsning och ”osynligt” nätverk inga hinder alls. Båda är på-låstas-säkerhet som hindrar att någon råkar ramla in på ett öppet nätverk, inget mer.

Här kan du kolla upp vilken tillverkare som gjort utrustningen, utifrån MAC: https://macvendors.com/

Förmodligen är det något i ditt nätverk du inte tänkt på. Vad heter sidan i routern där du ser dem?

Ska kolla på Mac tillverkaren, viste inte om man kunde göra det, jag googlade på Mac men fick inte ngt bra resultat.

Hjälper inte att blockera MAC?

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Reborn.swe:

Ska kolla på Mac tillverkaren, viste inte om man kunde göra det, jag googlade på Mac men fick inte ngt bra resultat.

Hjälper inte att blockera MAC?

Det finns miljarder macadresser att blockera och kanske 10 att tillåta, kan man välja att tillåta i stället för blockera är det troligen enklare och ger bättre resultat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Macfilter

I din router har du ett macfilter. Det är en bra ide att använda det.
Trådlös/trådlöst macfilter/aktivera/tillåt.

Där kan du både välja att avvisa eller tillåta valfria macadresser.
Varför inte bara tillåta de adresser som du känner till??

Att försöka hacka ditt wifinät genom att testa clonade macadresser är att försöka skjuta prick på månen när det filtret är inkopplat.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Att försöka hacka ditt wifinät genom att testa clonade macadresser är att försöka skjuta prick på månen när det filtret är inkopplat.

Du menar att man inte bara kan lyssna på trafiken och sedan välja en MAC-adress som man har sett har tillgång till nätet? Jag är genuint intresserad av en teknisk förklaring på varför det inte skulle fungera praktiskt, givet att man väljer en enhet som inte alltid är närvarande (typiskt en mobiltelefon).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av larryd:

I din router har du ett macfilter. Det är en bra ide att använda det.
Trådlös/trådlöst macfilter/aktivera/tillåt.

Där kan du både välja att avvisa eller tillåta valfria macadresser.
Varför inte bara tillåta de adresser som du känner till??

Att försöka hacka ditt wifinät genom att testa clonade macadresser är att försöka skjuta prick på månen när det filtret är inkopplat.

Alla dina enheter sänder ut sina oblockerade MAC hela tiden de är påslagna, okrypterat till alla som är i närheten.
Om någon vill gå runt ditt MAC-filter tar det mindre än en minut.

Här är en snubbe med gamingstol som gör det på 5, men det är mest för att han pratar under tiden: https://youtube.com/watch?v=pIehC7gNplA

Att ta sig förbi krypteringen är svårare, så lägg energin på att välja ett bra lösenord istället.

Det enda MAC-filter tillför är mer administration.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion