Telia i topp över internetleverantörer som delar IP-uppgifter till advokatfirmor

Permalänk
Medlem

Så oerhört illa att det kan få gå till såhär. Kackerlackfirmorna som bedriver den här typen av verksamhet borde ställas inför rätta och få böta samma hittepåbelopp som skaparna från Piratebay åkte på.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Då IP-adress är klassat som en personuppgift så är frågan hur det står sig att dela med sig av dessa till bolag som skickar vad som närmast liknas vid bluffakturor kontra GDPR?

Be om databasudrag följt av radering av 'kunduppgifter'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Skamligt att man tillåter sådan utpressningsverksamhet, om de skickar till alla 190000 & de betalat så blir det i minsta utfall 285miljoner så detta är ren & skär maffiaverksamhet som är laglig. Ser inget konstigt med att bahnhof tar upp detta visst en slags reklam, men de har ju hela tiden påpekat att de inte gillar massövervakning, därav att jag är kund hos de & kommer vara. Ser massövervakning som ett av de största hoten mot demokratin & ett fritt samhälle.

Det mesta du gör idag kan ju spåras digitalt. Vilka internetsidor du besöker, vilka sökningar du gör, vad du köper på ditt kredit kort, var du befinner dig då din mobil kan spåras osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Trams, haft de i 15 år aldrig avbrott och därför aldrig behövt support är nog därför deras support är som den är.

Lika tramsigt som när de hade ett stort avbrott i sthlm och beslutade sig för att helt enkelt stänga ner telefon supporten i ett par dagar för att det var mycket folk som ringde

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Köp legalt, då slipper man oroa sig, dessutom så får upphovsrättsinnehavaren lön för mödan

Permalänk
Medlem

Antalet utlämnade uppgifter är egentligen ganska orelevant om man bortser från antal kunder.

En liten firma med 100 kunder som lämnar ut 100 uppgifter är ju värre än Telia som lämnar ut hur många % av uppgifterna det nu är.

Men informera var väl inte vad Bahnhof ville göra, detta är skamlös reklam även om det är en bra sak de gör reklam för.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Vill minnas att Telia försökte hålla på uppgifter, mem åkte dit hårt i domstom. Har Banhof varit i samma sits?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Köp legalt, då slipper man oroa sig, dessutom så får upphovsrättsinnehavaren lön för mödan

Du inser väl att det är en väldigt liten del av film och serier som ens går att få tillgång till på ett legalt sätt?

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Medlem

Ni som läst mina inlägg ett tag vet ju redan vad jag tycker om nuvarande upphovsrättslagstiftning och att jag lever som jag lär vad gäller mina egna verk, så det känns bara onödigt att starta ytterligare ett meningslöst skyttegravskrig angående den biten. "Be the change you want to see" heter det ju och det duger gott åt mig, sen får andra göra som de vill

Jag har haft Bahnhof så länge jag haft fiber, och aldrig fått något sådant brev, och jag är knappast den försiktiga typen på "nätet" om man säger så, utan att gå in på detaljer

Det som är drygt är att när jag hade ADSL så hade jag Telia, då de var de enda som erbjöd 24Mbit/s. När det här med IPRED var nytt ringde jag och påtalade att Telia inte behöver lämna ut uppgifter då det verkar gå fint att låta bli för Bahnhof. Den nyttiga idioten i andra änden av luren svarar då att "Jamen vi följer bara lagen. Det Bahnhof gör är olagligt och så kan de inte hålla på i längden!" Well well well.... 12 år senare och Bahnhof verkar fortfarande "hålla på" och de har inte vikt ner sig. Har flera polare som på min inrådan skaffat Bahnhof så det lönar sig att ha lite stake och inte vika ner sig för dumheter. En ISP är ingenting utan sina kunder. Det vet Bahnhof.

Självklart håller de en så hög profil i de här frågorna för att det är bra PR och skaffar nya kunder så att de kan tjäna mer pengar. Alla företag vill tjäna pengar och allt de gör handlar i slutändan om att tjäna så mycket pengar som möjligt, men om deras strategi faktiskt gynnar mig som kund så har de min välsignelse. Skulle de någonsin svika sitt löfte så blir det såklart en annan tongång från mig, men så länge de levererar ska jag inte klaga på att det är en "gimmick" eller vad folk nu tjatar om.

Hellre ett "oseriöst" bolag som inte säljer ut mig än ett "seriöst" bolag som är nyttiga idioter åt rättighetsalliansen och dylikt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Antalet utlämnade uppgifter är egentligen ganska orelevant om man bortser från antal kunder.

En liten firma med 100 kunder som lämnar ut 100 uppgifter är ju värre än Telia som lämnar ut hur många % av uppgifterna det nu är.

Men informera var väl inte vad Bahnhof ville göra, detta är skamlös reklam även om det är en bra sak de gör reklam för.

Va! Skulle Bahnhof då inte ha några kunder....då deras utlämning var 0 [noll]

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Va! Skulle Bahnhof då inte ha några kunder....då deras utlämning var 0 [noll]

Klart att de har kunder, är nog ingen som påstått något annat.

Deras antal utlämnade uppgifter blir naturligtvis 0%

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Ja Telia är väl överlägset störst när det gäller antalet användare.

Vilket för mig är väldigt konstigt. På alla ställen jag bott har Telia alltid varit minst en hundring dyrare per månad jämfört med andra välkända konkurrenter. Finns det verkligen så många pensionärer som vill betala premium för ett företag som enligt vissa är mer svenskt än Sverige själv?

Skrivet av sperglord:

Supernöjd med Bahnhof, kundtjänst som faktiskt kan något om hur ett nätverk fungerar till skillnad från Telia som jag hade innan.
Dock inget att klaga i övrigt på hos Telia, stabilt och snabbt.

Ja, de har en bra kundtjänst. Tyvärr har de också i särklass längst väntetider för att nå kundtjänst. Är inte jättemånga gånger jag har kontaktat dem men varje gång har jag stått i telefonkö i närmare en timme. Inte ok. Det minsta de kan göra är att ge mig alternativet att lägga på så de kan ringa upp senare.

Skrivet av NutCracker:

Köp legalt, då slipper man oroa sig, dessutom så får upphovsrättsinnehavaren lön för mödan

Jag har betalat ett sexsiffrigt för media under mitt relativt korta liv så jag är absolut inte rädd att betala för mig.

Men på grund utav hur de stora bolagen betett sig, och beter sig, så har jag slutat med det. Ge mig en tjänst där jag kan streama och (om jag vill) ladda ner median i den kvalitet jag vill ha. Om de kan fixa det så är jag villig att betala en ganska fin månadssumma.

Tekniken finns. Kunderna finns. Kunskapen finns. Det är bara giriga jävlar med en pinne uppkörd någonstans som sätter stopp för det.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt att de får skicka utpressningsbrev.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vill minnas att Telia försökte hålla på uppgifter, mem åkte dit hårt i domstom. Har Banhof varit i samma sits?

När Bahnhof hotas med domstol så lägger de sig på rygg och sprattlar med benen.

Sen gör det som det blir tillsagda och gör något barnsligt för att folk skall prata mindre om att de gav upp direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

När Bahnhof hotas med domstol så lägger de sig på rygg och sprattlar med benen.

Sen gör det som det blir tillsagda och gör något barnsligt för att folk skall prata mindre om att de gav upp direkt.

Jag förmodar att det har du läst på nätet och det därigenom måste vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Jag förmodar att det har du läst på nätet och det därigenom måste vara så.

Litar du inte på sweclockers?

Kolla upp hur Bahnhof reagerade när de gav upp mot PTS gällande Elsevier.
Eller när de 2018 blev tvingade att lämna ut uppgifter till polisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Jag förmodar att det har du läst på nätet och det därigenom måste vara så.

Med tanke på att inlägget helt saknar substans och är avsiktligt vagt och flummigt formulerat utan att nämna ett enda specifikt namngivet fall när en av deras kunder fått ett utpressningsbrev så tror jag inte hen läst det på nätet, utan hen har bara hittat på det själv för att hen är avundsjuk på att har man Bahnhof, så får man inga utpressningsbrev även om man skulle dela med sig av filen

Man får gärna tycka att det är pajasfasoner om man vill.

Personligen skiter jag i om de har sina styrelsemöten jonglerande på enhjulingar endast iförda clownnäsor, sålänge inte min data lämnas ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Trams, haft de i 15 år aldrig avbrott och därför aldrig behövt support är nog därför deras support är som den är.

Grattis, du är en av de få som inte lider av Bahnhofs återkommande problem med att deras servrar tappar bort kunders config och lämnar dig utan IP i dagar innan det automatiskt förnyas. Och att de säljer bredband på nybyggda/utbyggda stadsnät som inte kommer aktiveras förrns om ett par månader. Eller har problem med att Bahnhof drar felaktiga belopp på autogiro och skickar "påminnelse" (inklusive avgift) till dig och anser att det är ditt fel. Och minimum 2 timmar telefonkö.

Bytte till Bredband2 efter två år med återkommande tekniska problem limiterade till Bahnhofs nät (hade Bahnhof i över 8 år), inte en sekund utan internet med Bredband2, lägre ping och inga routing problem internationellt som Bahnhof lider av konstant. Så njaee visst fungerar det för dig! Grattis! Men det gör inte Bahnhof till en bra ISP.

Därför är det så osmakligt att varje gång deras Trustpilot review score sjunker i takt med deras kundbas drar de igång sin smutskastningsmaskin. Mind you, Bahnhof lämnar även ut dina uppgifter vid förfrågan, Bahnhof helt och hållet följer de riktlinjer som getts till alla andra internetleverantörer av det rättsliga systemet. Det är bara ren smutskastning mot andra leverantörer.

Permalänk
Medlem

Iofs så tycker jag att bryter man mot lagen så har man förlorat sin personliga intighet och alla uppgifter ska gå till polis för utredning vid upptäckt och vidare till åtal.

Gäller alla brott, gör man en medveten handling så ska man inte kunna stå och grina när konsekvensen kommer.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Grattis, du är en av de få som inte lider av Bahnhofs återkommande problem med att deras servrar tappar bort kunders config och lämnar dig utan IP i dagar innan det automatiskt förnyas. Och att de säljer bredband på nybyggda/utbyggda stadsnät som inte kommer aktiveras förrns om ett par månader. Eller har problem med att Bahnhof drar felaktiga belopp på autogiro och skickar "påminnelse" (inklusive avgift) till dig och anser att det är ditt fel. Och minimum 2 timmar telefonkö.

Bytte till Bredband2 efter två år med återkommande tekniska problem limiterade till Bahnhofs nät (hade Bahnhof i över 8 år), inte en sekund utan internet med Bredband2, lägre ping och inga routing problem internationellt som Bahnhof lider av konstant. Så njaee visst fungerar det för dig! Grattis! Men det gör inte Bahnhof till en bra ISP.

Därför är det så osmakligt att varje gång deras Trustpilot review score sjunker i takt med deras kundbas drar de igång sin smutskastningsmaskin. Mind you, Bahnhof lämnar även ut dina uppgifter vid förfrågan, Bahnhof helt och hållet följer de riktlinjer som getts till alla andra internetleverantörer av det rättsliga systemet. Det är bara ren smutskastning mot andra leverantörer.

Jag har heller aldrig haft de problemen du beskriver, och inte heller någon av de ~15 andra personer som på min inrådan bytt till dem under åren. Har under mina 9 år med dem haft avbrott en gång och då var det för att Felia öppen fiber kukade ur så hade inget med Bahnhof att göra.

Pratade med Bahnhof's kundtjänst senast igår då vi skall flytta. Kom fram efter ca 3 minuters väntetid, fick prata med en trevlig och kompetent person, så har då inget att klaga på där heller.

Det enda negativa med dem är att de körde dubbel-NAT som standard (vet inte om det är så överallt eller om det bara gäller Fulia öppen fiber här i Jönköping), men var heller inget problem att kostnadsfritt på fast statisk IP som vanligt. Den gången tog det dock 20 minuter att komma fram, men då ringde jag kl 8 på morgonen så är väl högre tryck då. Men även den gången var det ett trevligt och kompetent bemötande.

Du begriper väl själv att om det visar sig att de någon gång skulle dela med sig av privatkunders IP på förfrågan av advokatfirmor och liknande skulle det bli en jättegrej i media? Andra operatörer skulle vara jävligt snabba att hugga och peka finger, och hela deras marknadsföringsstrategi som tagit år att bygga upp skulle raseras på några dagar. Sluta dra saker ur arslet. Ingen som är kund till Bahnhof har fått ett hotbrev. Om det skulle hända skulle det gå snabbare än när Felia drar ner brallorna och böjer sig frammåt när någon vill ha en kunds IP-adress.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men ställt i relation till hur många kunder respektive isp har? Detta blir ju sjukt missvisande. Telia lär ju ha mycket mer kunder än Banhof eller ComHem

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Bahnhof känner att de tappar lite för många kunder pga opålitlig drift och nonexistent support. Så de drar igång smutskast-maskinen igen.

Så om jag förstår rätt, så tycker du att Telias agerande är helt acceptabelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vilket för mig är väldigt konstigt. På alla ställen jag bott har Telia alltid varit minst en hundring dyrare per månad jämfört med andra välkända konkurrenter. Finns det verkligen så många pensionärer som vill betala premium för ett företag som enligt vissa är mer svenskt än Sverige själv?

Majoriteten har helt enkelt inget val. Dem får in ~ 400st kunder i litt område för att Bosse pensionär har tvingat på hela bostadsområdet Telia fiber utan möjlighet till annan operatör, och därmed 499kr per månad för 100/100.

Problemet är att samtliga över 45 inte borde få anse något om ny teknik innan dem klarat ett prov. Jag hatar Bosse pensionär...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det är inget märkvärdigt egentligen, de måste lämna ut vad de har enligt lag. Enda man kan göra är att överklaga vilket de gjort tidigare. Telia(och andra ISP) skiter nog i vad du sysslar med på din lina så länge som du betalar månadsfakturan tills de blir tvingade av polisen.

Angående utpressningsbrev så borde väl de flesta veta om att det är scam vid det här laget. Hade de trott att det fanns någon chans för dem att vinna i domstol så hade de inte skickat hotbrev som kräver folk på pengar som någon maffia
Borde väl räcka med att ett sånt fall går till domstol där anklagad nekar brott med krypterade diskar för att sätta stopp för deras scams och det vill de förstås inte.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Iofs så tycker jag att bryter man mot lagen så har man förlorat sin personliga intighet och alla uppgifter ska gå till polis för utredning vid upptäckt och vidare till åtal.

Gäller alla brott, gör man en medveten handling så ska man inte kunna stå och grina när konsekvensen kommer.

Men är ganska stor skillnad på att begått en handling, eller övervakas om man inte gjort något olagligt.
Sen blir det lite löjligt när man jagar barn som piratkopierar, men samtidigt i domstolar låter ekonomisk brottslighet gå förbi.(företag)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Grattis, du är en av de få som inte lider av Bahnhofs återkommande problem med att deras servrar tappar bort kunders config och lämnar dig utan IP i dagar innan det automatiskt förnyas. Och att de säljer bredband på nybyggda/utbyggda stadsnät som inte kommer aktiveras förrns om ett par månader. Eller har problem med att Bahnhof drar felaktiga belopp på autogiro och skickar "påminnelse" (inklusive avgift) till dig och anser att det är ditt fel. Och minimum 2 timmar telefonkö.

Bytte till Bredband2 efter två år med återkommande tekniska problem limiterade till Bahnhofs nät (hade Bahnhof i över 8 år), inte en sekund utan internet med Bredband2, lägre ping och inga routing problem internationellt som Bahnhof lider av konstant. Så njaee visst fungerar det för dig! Grattis! Men det gör inte Bahnhof till en bra ISP.

Därför är det så osmakligt att varje gång deras Trustpilot review score sjunker i takt med deras kundbas drar de igång sin smutskastningsmaskin. Mind you, Bahnhof lämnar även ut dina uppgifter vid förfrågan, Bahnhof helt och hållet följer de riktlinjer som getts till alla andra internetleverantörer av det rättsliga systemet. Det är bara ren smutskastning mot andra leverantörer.

Svar nej, Bahnhof lämnar endast ut vid grovkriminalitet och då på en direkt begäran av domstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Det är inget märkvärdigt egentligen, de måste lämna ut vad de har enligt lag. Enda man kan göra är att överklaga vilket de gjort tidigare. Telia(och andra ISP) skiter nog i vad du sysslar med på din lina så länge som du betalar månadsfakturan tills de blir tvingade av polisen.

Angående utpressningsbrev så borde väl de flesta veta om att det är scam vid det här laget. Hade de trott att det fanns någon chans för dem att vinna i domstol så hade de inte skickat hotbrev som kräver folk på pengar som någon maffia
Borde väl räcka med att ett sånt fall går till domstol där anklagad nekar brott med krypterade diskar för att sätta stopp för deras scams och det vill de förstås inte.

Om alla "måste", varför har inte Bahnhof gjort det, och hur har de kommit undan med att inte göra det i alla dessa år?

Det som andra operatörer gör fel är att de sväljer snacket om att de "måste" ditten och datten. Lagrar man inget så finns inget att lämna ut, och hotar PTS med vite så lagrar man inte en nolla mer än de kräver, och ger sedan sina kunder gratis VPN via Lex Integrity. det är så man agerar om man vill förvandla merparten av sina kunder till evangelister för deras förträfflighet. Det har Bahnhof fattat, och de har varit helt öppna med vad de gjort och hur de gjort det i alla år. Men ändå är det ingen annan som hakar på. För alla andra ISP's verkar se sina kunder som slit och släng. Avskum som bara ska betala räkningen, vara nöjda och glada och hålla käften. Det är den kulturen hos företagen man ger sitt aktiva medgivande till när man väljer Telia och andra ISP's som gladeligen kastar sina kunder under bussen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Svar nej, Bahnhof lämnar endast ut vid grovkriminalitet och då på en direkt begäran av domstol.

Felaktigt, Bahnhof lämnar ut uppgifter vid domstolsbeslut om uppgiftsutlämning oavsett anledning, precis som alla andra. Telia och andra kämpar mot påtryckningar i rätten men får fällande domar mot sig, Bahnhof har ännu inte valts som en måltavla. Men Bahnhof kommer att lämna ut uppgifter så fort de(copyright trollen) byter fokus från Telia och Comhem och fixar domstolsbeslut mot Bahnhof.

Om du är intresserad av att veta mer, var det efter detta som Bahnhof vände sig och accepterade att de måste lämna ut uppgifter vid domstolsbeslut. Bahnhof kan inte längre vägra, de har ingen legal grund att stå på, och inte heller har de råd att säga nej.

https://www.pts.se/globalassets/startpage/dokument/legala-dok...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vilket för mig är väldigt konstigt. På alla ställen jag bott har Telia alltid varit minst en hundring dyrare per månad jämfört med andra välkända konkurrenter. Finns det verkligen så många pensionärer som vill betala premium för ett företag som enligt vissa är mer svenskt än Sverige själv?

För mig är det tyvärr inte möjligt att välja någon annan operatör utan att flytta. Telia äger fibernätet här i området och har inte släppt in några andra operatörer. Antar att det finns några stycken som har Telia just av den anledningen också.

Sedan är det nog många som fortsatt vara kund bara för att.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Antalet utlämnade uppgifter är egentligen ganska orelevant om man bortser från antal kunder.

En liten firma med 100 kunder som lämnar ut 100 uppgifter är ju värre än Telia som lämnar ut hur många % av uppgifterna det nu är.

Men informera var väl inte vad Bahnhof ville göra, detta är skamlös reklam även om det är en bra sak de gör reklam för.

Skrivet av BrottOchStraff:

Men ställt i relation till hur många kunder respektive isp har? Detta blir ju sjukt missvisande. Telia lär ju ha mycket mer kunder än Banhof eller ComHem

Ja det kan ju vara av relevans. Beroende på vad man vill få fram såklat.

Jag tänker mig att det advokatfirmorna har som underlag när de frågar efter kunduppgifter är IPloggar som de vill matcha med en person.
Om en ISPs kunder är helt fyllda av loggar och en annan ISPs kunder inte alls dyker upp i loggarna så säger det väl visserligen mer om kunderna än om ISPn.
Alltså en ISP som knappt får typ noll förfrågningar om att lämna ut uppgifter för att deras användare är helylle och dygdiga - är denna ISP bättre än en annan ISP som nekar väldigt många förfråningar - men där varje användare dyker upp i utpressarnas loggar?

Alltså - tittar man bara på hur stor andel av användarna som lämnas ut så kan det likväl ha att göra med kundernas användarmönster.
Nu kan det ju vara precis det ni båda är intresserade av. Ingen av er har påstått något annat ;). Märk väl att här finns grava felkällor. Advokatformirna kanske skiter i att fråga en del internetleverantörer helt av olika anledningar och bara siktar på några få som de väljer att fråga igen och igen.
Men jag misstänker att det här kanske inte riktigt var vad någon av er egentligen var intresserade av.

Vill man ha fram hur lättvindigt ens ISP släpper uppgifter så får man kanske snarare titta på hur benägna respektive ISP är att ifrågasätta varje fall av uppgiftsutlämnning som marknadsdomstolen givit godkännande till.

Så tänker jag

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled