Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jo det kan man säkert, men då ökar ju priset ytterligare plus att man måste ha en dongel ikopplad till burken. Bästa hade ju varit 2,5 eller 5 gbps direkt på moderkortet.

Ja jag väntar också på bättre nätverk och fler utgångar på framsidan, annars får det bli en sådan här eller liknande med plats för 2.5"

https://www.amazon.com/Enclosure-Hagibis-Type-C-Docking-Stati...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicjor:

...

Extern skärm,bökigt att välja. Vilka sladdar funkar mm. Behövs stor skärm då själva datorn inte kan användas som en självständig skärm utan bara dubblering mot extern. Eller så har jag inte löst det än.

...

Givetvis går det att köra annat än skärmdubblering. Bara gå in i inställningar och sen bildskärm och ändra där.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicjor:

Macbook Air 8 gb ( Hade aldrig tidigare före det här köpet använt en Macbook). Har provat att leka lite under två dagar. Första intrycket från en pc lämnare! Ska ge Mac ett år och se om jag fastnar.

Mitt första intryck av Macbook Air än så länge!
Får återkomma om 3 månader och se vad känslan är då.

Välkommen hem! Enda problemet man får är att när man hunnit vänja sig efter en tid så upplevs man som fanatisk eftersom man blir tokig när man råkar känna på en PC laptop igen och inser hur dåliga trackpads och byggkvalitet fortfarande är.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Otroligt batteritid, fantastisk skärm, inga kompabilitetsproblem med programvara, inloggningsskärmen är redo när locket är helt öppnat, tyst och sval, fenomenal trackpad!

Enda minuset än så länge är webbkameran som är riktigt dålig. Att man inte valde att uppgradera denna i Covid-tider är för mig obegripligt. Mikrofonen och högtalarna är dock riktigt bra - vilket förbättrar videosamtalsupplevelsen rejält.

Som student som just nu skriver min kandidatuppsats vill jag dock främst lyfta tangentbordet som är ett av de trevligare jag någonsin skrivit på!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk

Är det någon som har testat att använda datorn för att redigera videos i final cut pro eller photoshop? Funderar på att köpa en Macbook Air 16GB till tjejen. Hon sitter på en Macbook Pro 15" från 2014 idag. Ibland kör hon live-streaming, digitala möten eller redigerar videos/foton. Ska försöka ta mig till en lokal butik och testa lite med en extern hårddisk så hon får se om hon gillar den.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Åsikter om 8GB vs 16GB?

Kollade lite prestandakörningar och de säger ju att tynger man ner den så kan man märka skillnad (samma som avsaknad av fläkt air vs pro). Personligen känner väl jag bara att det vore konstigt att köpa 8GB idag. 8GB hade jag i laptop 2011 och har 32GB sen några år på min desktop. Nu är jag användningsområde olika men men.

16 GB måste ha bättre andrahandsvärde. Lustigt nog kan man inte beställa alla varianter hos de som säljer Mac. Det verkar ju ändå vara beställningsvara. SSDn dör nog först så det är knappast värt att köpa för stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Är det någon som har testat att använda datorn för att redigera videos i final cut pro eller photoshop?

Final Cut Pro går fantastiskt bra på en M1:a. Jag kör mer Davinci Resolve Studio och det går också grymt bra på en M1:a, dock när man gör rirktigt tunga grades med NR etc så tar det tid att rendera. Provade att rendera ut ett projekt på min PC med överklockad 9900k/64GB RAM/3090 och det var 4-5 ggr snabbare än på M1:an.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Haft min MBA 16GB i ca 3 veckor nu och måste säga att jag är väldigt nöjd. Bygget känns mycket gediget och datorn känns oerhört snabb oavsett vad man sysslar med. Men det bästa måste jag säga är nog trackpaden. Den är fruktansvärt rapp och den är i en helt annan klass jämfört med min tidigare laptop. Input lag känns minimal och pekaren går exakt dit man vill. Även tangentbordet är förvånansvärt skönt att trycka på.

Det enda är att jag använt Windows hela mitt liv, så att komma in i macOS kommer ta lite tid. Många kommandon och inställningar att vänja sig vid.

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don’t need to be done.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

16 GB måste ha bättre andrahandsvärde. Lustigt nog kan man inte beställa alla varianter hos de som säljer Mac. Det verkar ju ändå vara beställningsvara. SSDn dör nog först så det är knappast värt att köpa för stort.

Varför skulle SSD dö först? Jag har haft SSD i datorn sen 2010 och inte haft nån dö för mig..

Går det att sätta in en annan i datorn eller?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En sådan laptop ska många ha i många, många år, vissa kanske i 5år. Och 8GB är väldigt tajt idag.
Men jag tycker M1an redan börjar kännas lite gammal så om man kan så ska man kanske vänta in nästa modell. Orsak till detta är att M1an var Apple första Armdator och först modellen av alla produkter brukar ha några brister som snart åtgärdas/minskas.

Hur resonerar du när du säger att M1 känns gammalt? Den buttf**kar i princip varenda laptop-CPU på marknaden med hästlängder.

Permalänk
Skrivet av Eckelhesten:

Hur resonerar du när du säger att M1 känns gammalt? Den buttf**kar i princip varenda laptop-CPU på marknaden med hästlängder.

Syftar på hela datorn. Och med lite gammal i avseende av att man inte precis är först att ha en M1a om man köper en nu, men man väljer ändå att köpa första version av en produkt. Ju längre denna tid går ju bättre är det att vänta in nästa version, men den behöver inte bli så mycket snabbare, men de löser barnsjukdomar som jag skrev.

Just Apple produkter är ofta såna att de har ett pris när de är nya, detta pris håller de tills det kommer en ny version. Så ska man köpa en Apple produkt så köp den i början, sedan blir den bara mindre prisvärd för varje dag, detta tills nästa version kommer. Och andra märken brukar sänka priset på deras produkter under tiden tills nästa kommer.

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Varför skulle SSD dö först? Jag har haft SSD i datorn sen 2010 och inte haft nån dö för mig..

Går det att sätta in en annan i datorn eller?

10 år låter bra. En har dött för mej efter 2 år. Ser jag på USB-minnen som använder liknande teknik har hälften dött före 10 år.
SSD kan bytas så det är ju bättre än RAM. De borde bli billigare med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

10 år låter bra. En har dött för mej efter 2 år. Ser jag på USB-minnen som använder liknande teknik har hälften dött före 10 år.
SSD kan bytas så det är ju bättre än RAM. De borde bli billigare med tiden.

USB minnen brukar använda de absolut billigaste flashmodulerna som går att få tag på, så går oftast inte att jämföra med SSD vad gäller livslängd.

Sen är varken SSD eller RAM utbytbara på Mac M1, allt är fastlött.

Permalänk
Medlem

Jag väl bara säga så här.

Efter att jag fick min MacBook Air M1 16/512, så har jag knappt ens startat min ett år gamla Dell XPS 13.

Det enda som XPS:en slår min MacBook på, är att skärmen i sig är något ljusstarkare (500 nits jfm 400 nits). I annat fall föredrar jag min MacBook för allt annat.

Nu när även Linux är bootbart från USB på MacBook M1, så ser jag inget skäl till att ha kvar XPS:en.

Permalänk
Medlem

Hur är det, är det utbytbar ssd i alla nya macbooks? Gäller även mac mini i så fall? Nvme-disk som sitter i dom eller?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Hur är det, är det utbytbar ssd i alla nya macbooks? Gäller även mac mini i så fall? Nvme-disk som sitter i dom eller?

Snäppet äldre intel macbooks hade nvme-stickor med annan pin-out så man kunde använda tredjeparts mha adapter. Nu med M1 och även nyare intel så har det varit fastlödd lagring.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Supernöjd! Har en 16 GB MBP M1. Det enda negativa jag har upplevt är vampire drain i viloläge. Delvis åtgärdat men förhoppningsvis helt löst i en framtida mjukvaruuppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icucode:

Supernöjd! Har en 16 GB MBP M1. Det enda negativa jag har upplevt är vampire drain i viloläge. Delvis åtgärdat men förhoppningsvis helt löst i en framtida mjukvaruuppdatering.

Kör du Big Sur 11.2? Vet du vad som orsakade vampire drain? Min dator tappar 1% per natt i viloläge här.

Har istället ett omvänt "problem" där datorn rapporterar mer i % än efter laddning!

Laddade till 98% för en och halv timme sedan och nu rapporterar dator att jag har 100% kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Välkommen hem! Enda problemet man får är att när man hunnit vänja sig efter en tid så upplevs man som fanatisk eftersom man blir tokig när man råkar känna på en PC laptop igen och inser hur dåliga trackpads och byggkvalitet fortfarande är.

He, jag som en icke-macanvändare upplever exakt samma sak med bärbara. Plastruckel med komponenter av usel kvalité, för att inte tala om all värme och allt ljud de avger. Har stannat vid en minibärbar med Intel Atom, över tio år gammal. Den känns gedigen, skärmen är överlägsen med dess höga DPI. Alla nya jag provat känns bara ...dåliga...

Nej, det finns inget nöje i att köpa något så billigt. Här har bärbara hamnat på en nivå för mig som är lägre än "den billigaste skit som fortfarande säljer", med andra ord de säljer inte till mig. Apple M1 känns lovande, som att för första gången på över 10 år sker det framsteg inom det bärbara segmentet. Ska bli roligt att komma till en affär och testa sen när corona farit förbi. Det kanske blir ett köp?

Permalänk

Det är lite intressant med alla som hackar på 8gb minne.
Kör precis samma program på min windows-laptop från 2018 som min macbook från 2016.
Docker, github desktop, vs code, spotify osv samtidigt. Motsvarande tjänster igång. Google synk, onedrive synk. Så dom gör i princip verkligen samma sak.
8gb i macbooken 16gb i windows-datorn, xps kör nyare i7, macbooken en i5, macbooken har ledigt minne medans windows-datorn segar.
Märks också när man kör bootcamp.

Dock är jag windows-person i första hand, men blir lätt att jag använder macbooken ändå då batteritiden är bättre (fastän den använts 2 år längre). Och skärmen även om bägge har 4k-skärmar.
Sedan är byggkvaliten i macbook riktigt bra. Även företagslaptop som var dyra från 2016 börjar kännas riktigt risiga (har sådan stående också, dell latitude)

Så, för tråden, skoj att läsa om att m1-ägarna verkar nöjda. Nu ska bara windows on arm komma så man kan köra bootcamp (vilket nog är vanligare än att köra en vpc på sin macbook som någon skrev), power bi finns ju inte för osx än.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Någon mer som fick "kernel panic" av senaste uppdateringen till 11.2? Verkar inte ha hänt något speciellt, bara fick upp någon konstig ruta efter uppdateringen att datorn stängdes pga ett "problem".

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don’t need to be done.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Snäppet äldre intel macbooks hade nvme-stickor med annan pin-out så man kunde använda tredjeparts mha adapter. Nu med M1 och även nyare intel så har det varit fastlödd lagring.

Okej! Trist. Hade varit bra att kunna byta om det behövs utan att behöva byta hela moderkortet.
Jag har en Macbook Pro Late 2013 och den har någon special-ssd-disk om jag inte minns fel. Det kanske är
annan pin-out som gör att det inte rakt av går att byta till en annan..

Skrivet av walkir:

Kör du Big Sur 11.2? Vet du vad som orsakade vampire drain? Min dator tappar 1% per natt i viloläge här.

Har istället ett omvänt "problem" där datorn rapporterar mer i % än efter laddning!

https://i.imgur.com/rcjjKiq.png

Laddade till 98% för en och halv timme sedan och nu rapporterar dator att jag har 100% kvar

Du kanske har 100% kvar av dina 98%

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

MacBook Pro M1. Bytte från en 2012 MacBook Pro. Mycket nöjdare än jag trodde. Gör inte så mycket resurstungt men Fusion 360, YouTube och sol-fil i webbläsare samtidigt på en extern skärm utan att datorn överhuvudtaget blir blir det minsta varm är imponerande.

Som referens står jobbets Dell bredvid, de är på helt olike existensplan.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Som referens står jobbets Dell bredvid, de är på helt olike existensplan.

Jag har en HP ZBook 14u G6 (32GB RAM/512GB SSD) som jobbdator där fläkten går på högvarv av ett vanligt videomöte. Helt vansinnigt att dessa maskiner kan gå på en bra bit över 30000:-. Duger däremot fint till att värma kaffet

Känns helt fantastiskt att ha en fläktlös MacBook Air som inte ens lider av coil-whine. Istället överröstas datorn av taklampan ovanför köksbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag har en HP ZBook 14u G6 (32GB RAM/512GB SSD) som jobbdator där fläkten går på högvarv av ett vanligt videomöte. Helt vansinnigt att dessa maskiner kan gå på en bra bit över 30000:-. Duger däremot fint till att värma kaffet

Känns helt fantastiskt att ha en fläktlös MacBook Air som inte ens lider av coil-whine. Istället överröstas datorn av taklampan ovanför köksbordet

Haha 😆 Ikea bjuder på samma upplevelse här genom deras standard led GU spottar

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med min uppgradering från Macbook Air 2015 till Macbook Air M1 8GB. Tyckte mig inte uppleva någon jätteskillnad då jag bytte men när jag provade den gamla efter några veckor funderade jag på hur jag kunnat tycka det var okej att det gick så långsamt

Batteritiden är fantastisk. Kommer verkligen inte på något att klaga på. Hade gärna haft en som jobbdator men då jag jobbar med plc-programmering är det tyvärr uteslutet

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att läsa eran respons här vad ni tycker om M1, är sugen att byta till M1 från min 2015 air men M1 kostar ju en del men å andra sidan så får man mycket prestanda och batteritid. Sen borde väl apple supporta m1 i minst lika länge som andra macar? t.e.x min 2015 supportas ju fortfarande och får uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag har en HP ZBook 14u G6 (32GB RAM/512GB SSD) som jobbdator där fläkten går på högvarv av ett vanligt videomöte. Helt vansinnigt att dessa maskiner kan gå på en bra bit över 30000:-. Duger däremot fint till att värma kaffet

Upplever samma med min Dell XPS 7590 15" (i7-9750H, 32GB RAM, GTX 1650).
Den stånkar och stönar och throttlar och har batteritid på några timmar. Windows ska vi inte tala om.

Svårt att hitta nackdelar med min 16GB Air än så länge, men får försöka för balansens skull och för att jag är gnällgubbe:

- Som terminalanvändare är det irriterande att dom fortfarande envisas med att Fn är på lillfingerplatsen (jag vet hur man mappar, shhh).
- Jag är inte så stressad över bara två usb-c portar, men man kunde väl fått en på vardera sida?
- Kör nästan alltid dockad till en större skärm, ihopfällt. Ibland är det strul med att väcka datorn från mina Logitech-grejer.
- Det känns lite 90-tal med all kant runt skärmen, speciellt efter att ha suttit vid XPS:ens superskärm.
- Kameran är ju skräp (Men jag tror det är bra för mig. På mitt förra jobb hade dom videokonferensskärmar som var uppemot 70" och det var väl inte alltid så kul att veta att dom i rummet kunde räkna blodkärlen i mina ögon när jag ringde in...)
- Känns orättvist att ta upp att jag måste köra Terminal i Rosettaläge för att det strular med vissa nodeprojekt jag konsultar på. Det är ju en arkitektur som är väldigt ny i sammanhanget och att det går så bra som det går efter bara ett par månader i det vilda är ju galet.
- Sparar den löjligaste till sist. Jag är lite besviken över att det är så smärtfritt. Det var bara att slå på datorn och fortsätta som om inget hade hänt, även efter ett år borta från macOS. Fattar att de återanvänt gamla formfaktorer för att slippa barnsjukdomar och andra giltiga skäl, men fan om jag inte hade velat känna samma som när jag bytte från windows till linux eller linux till Mac... Helt ny enhet! Helt nytt UI! Bytt BSD-utilities mot GNU så jag slapp skrika inombords när jag glömt växlarna till ett kommando och måste gå tillbaka till _nästan_ början!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Hakar på sur-tåget:

Jonasc har helt rätt.
- Designen är så fruktansvärt omodern, då framför allt kanterna på skärmen. Tänkte inte köpa datorn först pga detta.
- Kameran är riktigt dålig. Hur man kan göra det valet o samtidigt stå på scenen o tuta om FaceTime är helt oförsvarbart. Mikrofonerna verkar dock fungera bra då ingen har klagat på dessa.
- Laddaren är stor o klumpig, kabeln är stel och kort (och kladdig?). Vad hände med Magsafe?
- Ingen USB-B port är ju tveksamt beteende.Hur många enheter med USB C har ni hemma?
- Standardmodellen får anses vara prisvärd men 256/8GB borde ju vara olagligt 2021. För 5tkr till för 500/8GB finns det mycket andra intressanta datorer. Samma beteende dom har haft med iPhone PRO/MAX...
- Har en (Samsung) Thunderbolt 3 skärm, inte helt smärtfritt men det är det inte med jobbets Dell heller.

På lite gladare noter så har jag spelat en del CS/WC3/StarCraft2 på datorn då min andra burk är mellan grafikkort. Detta på en extern 3440x1440 skärm via Thunderbolt. Fungerar över all förväntan även om SC2 har lite synliga problem o sådär prestanda, fick köra på låga inställningar. WC3 rullade på mycket bra. Tog nog en kvart i CS innan fläkten startade lite halvförsynt. Självklart är det ingen spelmaskin men att det öht fungerar så bra som det gör är en galen upplevelse. Man kan alltså lite lite med polarna under tjänsteresan.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

- Laddaren är stor o klumpig, kabeln är stel och kort (och kladdig?). Vad hände med Magsafe?
- Ingen USB-B port är ju tveksamt beteende.Hur många enheter med USB C har ni hemma?

Haha, sladden är kladdig, inte använt den så hade inte märkt det!
Bifall på kort och kladdig, köp ej M1 om du inte vill ha kort och kladdig laddsladd.

Men inte är laddaren stor och klumpig? Det är den minsta laddare jag haft, har du en Pro-laddare som är märkbart större kanske?

USB undrar jag över lite, vad är det folk har på USB? Det enda jag har USB på är massa laddare till trådlösa grejer och dom sätter jag ju inte i datorn?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4