Hjälp mig hitta rätt!

Permalänk

Hjälp mig hitta rätt!

Jag förstår att det finns tusentals (kanske miljontals) trådar om speltips där ute. Men jag känner att jag behöver er hjälp nu då det INTE GÅR att hitta spel som passar mig (utöver de jag spelar med mina vänner).

Bakgrund:
Jag har spelat sen jag var liten (är nu 30) och gick från SNES till PS till Gamecube till PC. Började med CS när jag var 12 och blandade det sedan med WoW och LoL innan jag tog en paus i typ 6 år från spelande överlag.

Är nu tillbaka igen sedan 2 år och spelar CS:GO och Apex med mina vänner några gånger i veckan. Jag har även spelat både WoW Classic och nu senaste Shadowlands men har inte riktigt tiden eller orken att investera mig själv i det.

Problemet är att jag har haft sjukt svårt att hitta andra spel som jag kan utforska och spela när jag är själv. Visst kan jag spela någon CS eller Apex men vill gärna kunna spela annat också. Jag behöver hjälp med att hitta ett eller helst flera spel som jag kan spela!

Spel jag testat nyligen och inte fastnat för: Witcher 3, Cyperbunk, Watch Dogs 2, Jurassic World Evolution och Star Wars Battlefront 2 (tyckte dock det var rätt kul men det är någonting som gör att jag inte vill starta spelet).

WoW är egentligen mitt optimala spel sätt till spelstil och miljöer men jag känner inte att det är värt pengarna när jag kanske spelar max 5-10h i veckan (och jag vill inte spela private server). Problemet är alltså att jag inte har tid eller energi att investera mig för mycket i ett spel utan vill ha något som är KUL att komma tillbaka till några timmar i veckan utan att det är för många element att komma in i.

Vad kan jag spela? Eller är jag kanske ett lost cause?
(funderar på att testa Switch när de släpper en uppdatering senare i år då det känns som att flera spel där skulle passa mig)

Jag har en dator som kan köra typ allt.

Tack på förhand,
Nunchucks

Permalänk
Medlem

Så något där man inte behöver tänka eller sätts in sig så mycket i.
Så typ Diablo? Call of duty?
Du kan även titta på Twitch när andra spelar och se om du tror det verkar skoj eller ej.
Annars kanske du ska testa arkadspel typ deadly days eller plague Inc.

Permalänk
Medlem

Immortals Fenyx Rising
Zelda Breath of the Wild
Death Stranding (inte satt mig in än)

Kör på Hard så blir det dessutom lite utmaning.
Har samma spel "CV" som dig och lutar mig tillbaka åt dessa typ av spel när man varken orkar eller har luft för multiplayer efter jobb eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Roguelikes borde ju vara utmärkta överlag. Ofta billiga, utan någon riktig invänjningsperiod och kan spelas nära oändligt. De kan vara väldigt utmanande om du är ute efter det. Hades är rätt nytt och har fått riktigt bra kritik, annars finns ju klassiker som Binding of Isaac, enter the gungeon mm.

Permalänk
Medlem

Day Z - sjukt beroende framkallande. Mycket att utforska till en början iaf. Hard Core på alla sätt.
World of Warships. Ett lugnare FPS spel. Ofta kallat the thinking mans action game. Rätt segt i början innan man bli duktig och låser upp starka skepp.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Red dead redemption 2 kanske?
Spelar det själv nu, ett fantastiskt spel om man gillar vilda western.

Permalänk
Medlem

Testa Valheim

SteamPage

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Sötast
Permalänk
Medlem

Testa Dark Souls 3 eller Bloodborne om du har tillgång till en PS4. Man blir så jävla förbannad stundtals att man kastar kontrollen åt helvete och inte vill se spelet på några dagar ändå, sen när man lugnat ner sig så passar det bra att komma tillbaka igen. Riktigt roliga spel när man kommer in i dem efter nån timme.

Permalänk
Medlem

Dark Souls serien, Resident Evil 7, Alien Isolation, om du har ps4 så god of war, bloodborne, spiderman, last of us.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Uhlhorn:

Roguelikes borde ju vara utmärkta överlag. Ofta billiga, utan någon riktig invänjningsperiod och kan spelas nära oändligt. De kan vara väldigt utmanande om du är ute efter det. Hades är rätt nytt och har fått riktigt bra kritik, annars finns ju klassiker som Binding of Isaac, enter the gungeon mm.

Dead Cells rekommenderas starkt. Är normalt ingen fan av roguelikes alls, men på den här fastnade jag.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Medlem

Overwatch

Lätt att komma igång med men svårt att bemästra. Enkelt om man vill köra några prestigelösa matcher i olika spellägen, eller oändligt komplext om man får blodad tand och är tävlingsinriktad.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk

Tack för alla tips!

Har spanat in det ni skrivit och hittat lite som ändå verkar intressant. Har kommit fram till att jag nog vill köpa en kontroll, koppla in datorn till TV:n och spela lite mer chill-spel från soffan och fortsätta köra min FPS med vänner framför datorn.

Har märkt att för stora spel (open world) osv inte alls går hem hos mig. Vill ha mindre ytor med snabba kickar eller ett mer strömlinjeformat koncept. Vi får se vad jag hittar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nunchucks:

Vill ha mindre ytor med snabba kickar eller ett mer strömlinjeformat koncept.

Jag föreslår shoot 'em ups (eller shmups) alternativt bullet hell lir. En av mina personliga favoriter är Ikaruga som finns på de flesta plattformar idag.

Annars har du långköraren R-Type som har funnits med sedan 1980-talet som kommer med det senaste i R-Type Final 2.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Lirar Mudrunner nu, det går rätt snabbt att komma in i och kan nog funka bra även om man bara lirar några timmar i veckan.

Kortspel t.ex. Slay the Spire kanske kan passa?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz