Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem

Den gemensamma nämnaren i vårt fall verkar vara smb-share, fler på nätet som har detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Använder ej USB. Det är en SMB-share från en dator med mycket utrymme.

Okej. Mediafilerna på datorn. Men jag talar om själva indexet och bilderna som din Kodi-app hämtar från ThemovieDb.org och lagrar på Shielden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Okej. Mediafilerna på datorn. Men jag talar om själva indexet och bilderna som din Kodi-app hämtar från ThemovieDb.org och lagrar på Shielden.

Ingen aning. Antar att de lagras lokalt på Shielden? Tror du det kan vara felet? Kan man flytta den lagringen till datorn?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ingen aning. Antar att de lagras lokalt på Shielden? Tror du det kan vara felet? Kan man flytta den lagringen till datorn?

Okej. Men du köt ingen USB-sticka så indexet sparas på din Shield. Det utesluter att du skulle använda en USB-sticka som är för långsam, vilket kunde varit problemet. Fler frågor:

  • Har du inställt i Kodi att köra indexering av dina media-kataloger vid Kodis uppstart?

  • Är du dator alltid på och tillgänglig i nätverket?

Permalänk
Medlem

Jag har blivit tvungen att stänga av indexering vid uppstart. Datorn är alltid på.

Har kört något mediecenter som optimerat nfo-filer och gissar att det kan vara felet på en sådan fil för just en serie eller avsnitt. Får kolla om man kan se något i någon logg kanske, från när den srcrapar och stängs?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Handkontroll för spel, vilken rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Handkontroll för spel, vilken rekommenderas?

Kontroller med bluetooth. Använder själv Xbox variant, fungerar galant.

Permalänk
Medlem

Ni som streamar filmer till Shield, hur gör ni?
Tänker 4k HDR filmer. Fungerar Okey ibland via plex, andra gånger inte.
Både dator och shield är kopplade via kabel. NÄÄÄSTAN att jag kan koppla datorn direkt till TV men kabeln skulle behöva ligga rätt över "hobbyrummet" för att kunna kopplas och med barn är detta inte optimalt då något kommer gå sönder, antingen barn eller pryl

Tänker att det måste finnas något sätt för typ... lossless?
Dela hårddisk/mapp via nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Handkontroll för spel, vilken rekommenderas?

PS5 skulle också fungera klockrent vad jag läst. Jag sålde dock bort den så kan inte testa längre xD

Permalänk
Lego Master
Skrivet av MrWhizeguy:

Ni som streamar filmer till Shield, hur gör ni?
Tänker 4k HDR filmer. Fungerar Okey ibland via plex, andra gånger inte.
Både dator och shield är kopplade via kabel. NÄÄÄSTAN att jag kan koppla datorn direkt till TV men kabeln skulle behöva ligga rätt över "hobbyrummet" för att kunna kopplas och med barn är detta inte optimalt då något kommer gå sönder, antingen barn eller pryl

Tänker att det måste finnas något sätt för typ... lossless?
Dela hårddisk/mapp via nätverk?

Kör Plex från en polares bibliotek rakt över internet, fungerar perfekt att strömma 4K i original utan transcoding. Så antar att det beror mest på vad du har för hårdvara som strömmar, Shielden klarar vad du kastar på den (i min erfarenhet, åtminstone).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Ni som streamar filmer till Shield, hur gör ni?
Tänker 4k HDR filmer. Fungerar Okey ibland via plex, andra gånger inte.
Både dator och shield är kopplade via kabel. NÄÄÄSTAN att jag kan koppla datorn direkt till TV men kabeln skulle behöva ligga rätt över "hobbyrummet" för att kunna kopplas och med barn är detta inte optimalt då något kommer gå sönder, antingen barn eller pryl

Tänker att det måste finnas något sätt för typ... lossless?
Dela hårddisk/mapp via nätverk?

Plex inställt på direct play är direktavspelning utan transcoding. Något är felaktigt inställt i din klient eller plexserver. Se till så att du direct play aktiverat och max på alla bandbreddsinställningar mm. Finns ingen anledning att koppla datorn direkt till shielden istället för att gå via en switch eller router.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Kör Plex från en polares bibliotek rakt över internet, fungerar perfekt att strömma 4K i original utan transcoding. Så antar att det beror mest på vad du har för hårdvara som strömmar, Shielden klarar vad du kastar på den (i min erfarenhet, åtminstone).

Asus AC86U
3900x
3080rtx
SSD

Nu minns jag inte storleken men den låg kring 50gb iallafall, och ville inte riktigt. 4k HDR och allt lullull.. Har som inte haft problem med "normala" 4k rullar, bara de som blir rätt stora.

Skrivet av KulanZ:

Plex inställt på direct play är direktavspelning utan transcoding. Något är felaktigt inställt i din klient eller plexserver. Se till så att du direct play aktiverat och max på alla bandbreddsinställningar mm. Finns ingen anledning att koppla datorn direkt till shielden istället för att gå via en switch eller router.

Får kika igen då, gör en reset innan för o få en nystart. Vet att den ska ha legat på DirectPlay. Men något kan såklart ha spökat till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Asus AC86U
3900x
3080rtx
SSD

Nu minns jag inte storleken men den låg kring 50gb iallafall, och ville inte riktigt. 4k HDR och allt lullull.. Har som inte haft problem med "normala" 4k rullar, bara de som blir rätt stora.

Får kika igen då, gör en reset innan för o få en nystart. Vet att den ska ha legat på DirectPlay. Men något kan såklart ha spökat till det.

Jag kör från en NAS directplay till Nvidia Shield och allt inom 4k/remux fungerar kalas...förutom:
TrueHD7.1, ändra ljudkälla på filen i plex om möjligt
Hoppa allt som heter undertexter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Jag kör från en NAS directplay till Nvidia Shield och allt inom 4k/remux fungerar kalas...förutom:
TrueHD7.1, ändra ljudkälla på filen i plex om möjligt
Hoppa allt som heter undertexter.

Prima! sätter upp det ikväll igen då Tackar. Undertexter kör jag gärna utan då TVn inte hanterar det bra med FALD (kontrasten ändras längst ner aldeles för mycket och jag stör mig på det...) MEEEEEN frugan.... -_- får stå på mig då bådas ordförråd är så pass bra att vi ska klara oss utan HAHA! soffan en natt kan vara värt det!

Testar utan text och med stereo så kanske det går bättre.

Permalänk
Medlem

När det ändå pratas om Plex.

Plex appen startar om (krashar) för mig, ibland inte alltid, när jag startar en film med HDR eller Dolby Vision.
Om den krashar så är det direkt efter att jag väckt enheten, efter omstart av appen så fungerar det alltid.

Det kan ha med frame rate switching och HDR/DV kombinationen att göra.
Ex. 59.940 fps filmer har jag inte upplevt krashar efter lite (lite!) testande.

Shield -> Onkyo TX NR575E -> LG OLED C8 55"

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Lego Master
Skrivet av LudvigLindell:

När det ändå pratas om Plex.

Plex appen startar om (krashar) för mig, ibland inte alltid, när jag startar en film med HDR eller Dolby Vision.
Om den krashar så är det direkt efter att jag väckt enheten, efter omstart av appen så fungerar det alltid.

Det kan ha med frame rate switching och HDR/DV kombinationen att göra.
Ex. 59.940 fps filmer har jag inte upplevt krashar efter lite (lite!) testande.

Shield -> Onkyo TX NR575E -> LG OLED C8 55"

Vad händer om du vänder på HDMI-kedjan och kör Shielden direkt till TVn och sen eARC till receivern? För mig känner jag att bilden är prio, och därmed vill jag ha minsta antal enheter mellan källa och display. Ljudet "överlever" lite extra trams.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Någon som har haft problem med era Shield Pro (2019) segar ihjäl sig? Kan vara Plex-relaterat, använder den som klient. Om jag upptäcker att Shielden börjar tappa responsen så startar jag om den men ofta hinner det gå så långt att jag måste rycka strömmen.

Har en vanlig Shield i sovrummet och den har nog varit igång sedan den köptes i november utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Någon som har haft problem med era Shield Pro (2019) segar ihjäl sig? Kan vara Plex-relaterat, använder den som klient. Om jag upptäcker att Shielden börjar tappa responsen så startar jag om den men ofta hinner det gå så långt att jag måste rycka strömmen.

Har en vanlig Shield i sovrummet och den har nog varit igång sedan den köptes i november utan problem.

Haft några gånger ja. Oftast plex som fått den att hänga sig. Oklart varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Någon som har haft problem med era Shield Pro (2019) segar ihjäl sig? Kan vara Plex-relaterat, använder den som klient. Om jag upptäcker att Shielden börjar tappa responsen så startar jag om den men ofta hinner det gå så långt att jag måste rycka strömmen.

Har en vanlig Shield i sovrummet och den har nog varit igång sedan den köptes i november utan problem.

Har också haft problem med min Shield (2019 non pro) då jag använt Plex. Problemen har oftast inträffat då jag spelat upp något i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Prima! sätter upp det ikväll igen då Tackar. Undertexter kör jag gärna utan då TVn inte hanterar det bra med FALD (kontrasten ändras längst ner aldeles för mycket och jag stör mig på det...) MEEEEEN frugan.... -_- får stå på mig då bådas ordförråd är så pass bra att vi ska klara oss utan HAHA! soffan en natt kan vara värt det!

Testar utan text och med stereo så kanske det går bättre.

I feel you. Avskyr undertexterna numera, förstör bilden helt när man kör HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Prima! sätter upp det ikväll igen då Tackar. Undertexter kör jag gärna utan då TVn inte hanterar det bra med FALD (kontrasten ändras längst ner aldeles för mycket och jag stör mig på det...) MEEEEEN frugan.... -_- får stå på mig då bådas ordförråd är så pass bra att vi ska klara oss utan HAHA! soffan en natt kan vara värt det!

Testar utan text och med stereo så kanske det går bättre.

Det är jag allergisk mot som fasen... skulle vi skaffa TV istället för projje, så blir det lätt oled
Men du kan ändra texten, på appleTV har jag valt gul text och mer transparent... för tycker texten lyser för starkt annars, det bordfe gå på shielden med? Om inte annat så borde det gå i plex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Det är jag allergisk mot som fasen... skulle vi skaffa TV istället för projje, så blir det lätt oled
Men du kan ändra texten, på appleTV har jag valt gul text och mer transparent... för tycker texten lyser för starkt annars, det bordfe gå på shielden med? Om inte annat så borde det gå i plex.

Har gjort bättre. Men syns ändå. Har ett streck mitt i skärmen som man också ser kontrastskillnad. "inom ramarna" enligt Samsung. Hade jag vetat att deras dyrare paneler också är skräp, hade jag lika gärna kunnat köpa den billigaste 65" q85r borde vara hyfsad kan man tycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vad händer om du vänder på HDMI-kedjan och kör Shielden direkt till TVn och sen eARC till receivern? För mig känner jag att bilden är prio, och därmed vill jag ha minsta antal enheter mellan källa och display. Ljudet "överlever" lite extra trams.

C8 stödjer så vitt jag vet inte earc så det är no go. Verkar dock lösa vissa problem med krasher när jag testat..

Andra problem uppstår dock, ljudet hamnar ur sync och det verkar inte riktigt gå att korrigera via shielden, förmodligen nåt problem med Plex?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrWhizeguy:

Haft några gånger ja. Oftast plex som fått den att hänga sig. Oklart varför.

Skrivet av ZeneBent:

Har också haft problem med min Shield (2019 non pro) då jag använt Plex. Problemen har oftast inträffat då jag spelat upp något i 4k.

Då är det nog ganska "normalt" då, faktiskt börjat fundera på om min är defekt när det inte händer med den andra. Körde inledningsvis Plex Server på den men gav snart upp och körde Plex servern på en riktig server istället.

Kör ni bara klienten eller använder ni också Plex servern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Då är det nog ganska "normalt" då, faktiskt börjat fundera på om min är defekt när det inte händer med den andra. Körde inledningsvis Plex Server på den men gav snart upp och körde Plex servern på en riktig server istället.

Kör ni bara klienten eller använder ni också Plex servern?

Klient nu, med server hade jag lite mer problem dessvärre. Min dator står igång 24/7 ändå så lika bra o köra den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Då är det nog ganska "normalt" då, faktiskt börjat fundera på om min är defekt när det inte händer med den andra. Körde inledningsvis Plex Server på den men gav snart upp och körde Plex servern på en riktig server istället.

Kör ni bara klienten eller använder ni också Plex servern?

Jag kör server på min dator, använder den dock sällan, går via min nas där jag har serier, har även 500gb USB sticka som jag utökat internminnet med + en 5TB disk med filmer kopplad direkt i shielden och jag använder alltid MX player Pro då jag tittar på något.

Permalänk
Medlem

Funderar på sikt med att komplettera med två till. Någon som kör tubvarianten? Hur klarar den 4K remix av högsta kvalité?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Funderar på sikt med att komplettera med två till. Någon som kör tubvarianten? Hur klarar den 4K remix av högsta kvalité?

kör på Pro modellen istället, Tube varianten verkar ha viss strul med 4K remux av hög kvalité, inte hört något om en fix, synd att de snålade på hårdvaran i den.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/shield-tv/9/37255...

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

kör på Pro modellen istället, Tube varianten verkar ha viss strul med 4K remux av hög kvalité, inte hört något om en fix, synd att de snålade på hårdvaran i den.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/shield-tv/9/37255...

Ja, får nog bli det. Jag är nöjd med pro-modellen.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en shield pro, Men kan det vara någon ny version av shield på G detta år?
Senaste versionen börjar ju ändå närma sig 2 år.