Drönar-Racing-Tråden /Fpv-allting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Väldigt svårt att säga, 15g?

Quadsen väger kring 450gram med batteri och har en dragkraft på cirka 8-15kg. Eller konverterat så motsvarar det en bil på 450kg med 8000-15000hp

Skulle gärna se en på 45Kg med 1500 drag

Gissar dock att skalningen är långt ifrån linjär

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle gärna se en på 45Kg med 1500 drag

Gissar dock att skalningen är långt ifrån linjär

Bra gissning, blir svårare i större skalor pga batteriteknik och skalningen i kvadrat

Permalänk
Medlem
Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Bra gissning, blir svårare i större skalor pga batteriteknik och skalningen i kvadrat

Är det någon som kör med som ett dragpaket med hängande batterier under? Kanske blir bökigt att kontrollera (lagg av löst hängande delar) men borde vara lättare och ge bättre topp-prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det någon som kör med som ett dragpaket med hängande batterier under? Kanske blir bökigt att kontrollera (lagg av löst hängande delar) men borde vara lättare och ge bättre topp-prestanda

Skulle bli stört omöjligt att flyga, man ska inte underskatta hävarmseffekten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Skulle bli stört omöjligt att flyga, man ska inte underskatta hävarmseffekten

Ja, jo, men mjukvara och predictice känns som det borde gå. Man slipper ju alla böjande/brytande krafter och behöver bara hålla fläktarna isär med tunna pinnar och sen ren kraftöverföring i t.ex. nylonlinor... skulle vara kul att testa iaf

Vart letar man grejer som nybörjare? Folk snackar om motorer och styrsystem för några hundra kronor styck, är det så enkelt att bara pussla sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja, jo, men mjukvara och predictice känns som det borde gå. Man slipper ju alla böjande/brytande krafter och behöver bara hålla fläktarna isär med tunna pinnar och sen ren kraftöverföring i t.ex. nylonlinor... skulle vara kul att testa iaf

Vart letar man grejer som nybörjare? Folk snackar om motorer och styrsystem för några hundra kronor styck, är det så enkelt att bara pussla sen?

Droneit.se är en suverän svensk sida. Där kan du bygga samma drönare som vi "proffs" kör med

Och ja det stämmer, styckvis är grejerna inte alls dyra. Men det slutar ändock i cirka 3-4000kr för en komplett quad Givetvis beroende på vad man väljer för prylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det någon som kör med som ett dragpaket med hängande batterier under? Kanske blir bökigt att kontrollera (lagg av löst hängande delar) men borde vara lättare och ge bättre topp-prestanda

hade aldrig funkat hahaha, som kamera plattform och övervakning men att flyga runt i den tappningen är nooo way.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

hade aldrig funkat hahaha, som kamera plattform och övervakning men att flyga runt i den tappningen är nooo way.

Allting handlar ju om algoritmer, men helt klart skulle ju vissa rörelser bli extremt stora, och vissa saker helt omöjliga.

Skulle dock vara kul att testa. Borde ge bättre topphastighet iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Allting handlar ju om algoritmer, men helt klart skulle ju vissa rörelser bli extremt stora, och vissa saker helt omöjliga.

Skulle dock vara kul att testa. Borde ge bättre topphastighet iaf

Nej kommer inte funka, släpa en sladd efter sig som hade fått vara ohyggligt lång hade gett mer motstånd och tygnd än vad ett 4-6S acc väger så nej det hade inte gett bättre topphastighet eller prestanda. Pratar vi däremot som jag sklrev ovan som en kameraplattform typ som enbart ska hänga kvar på samma ställe plus minus ett par meter för att kompensera mot vinden (jag förutsätter GPS hold här) så hade du kunnat fått riktigt lång flygtid då du hade kunnat haft flera accar parallellkopplade för att ge mer ström=längre hängtid.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Nej kommer inte funka, släpa en sladd efter sig som hade fått vara ohyggligt lång hade gett mer motstånd och tygnd än vad ett 4-6S acc väger så nej det hade inte gett bättre topphastighet eller prestanda. Pratar vi däremot som jag sklrev ovan som en kameraplattform typ som enbart ska hänga kvar på samma ställe plus minus ett par meter för att kompensera mot vinden (jag förutsätter GPS hold här) så hade du kunnat fått riktigt lång flygtid då du hade kunnat haft flera accar parallellkopplade för att ge mer ström=längre hängtid.

Jag tänkte nog inte så långa sladdar, men absolut finns det ju en gräns för när man tappar på det. Men det är mycket billigare viktmässigt med att dra i en spänd lina än att bryta mot en arm

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tänkte nog inte så långa sladdar, men absolut finns det ju en gräns för när man tappar på det. Men det är mycket billigare viktmässigt med att dra i en spänd lina än att bryta mot en arm

Vah!? Vad är det du pratar om, vad försöker du uppnå? Detta kommer inte att bli bättre på något sätt.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Vah!? Vad är det du pratar om, vad försöker du uppnå? Detta kommer inte att bli bättre på något sätt.

Haha, inget seriöst antagligen, försöker bara tänka på max motorer och minimal vikt

Permalänk
Medlem

Skickade tillbaks min Insta360 GO2, kan nog räkna på en hand hur många saker jag returnerat senaste 10åren så brukar verkligen inte göra "felköp" men den var verkligen för känslig om något vibrerar det minsta även om det inte syns i FPV feeden.
Så var försiktig med att skaffa den om ni ska ha den på quads om dom inte är helt vibrationsfria.

Lägger hellre pengarna på ett nytt bygge så blev att beställa lite nytt när återköpet var klart. Blir old school anno 2018 när det verkade vara mer populärt (enligt youtube) med snabba "cruisers/freestylers" än rena flipp-floppare som dom flesta kör idag. Blir T-motor F80 Pro, Gemfan 6042x3/HQ 6x4x3VS1. 6S 1550mah. Cruiser med lite krut förhoppningsvis.. Tar väl några veckor men postar någon bild sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Skickade tillbaks min Insta360 GO2, kan nog räkna på en hand hur många saker jag returnerat senaste 10åren så brukar verkligen inte göra "felköp" men den var verkligen för känslig om något vibrerar det minsta även om det inte syns i FPV feeden.
Så var försiktig med att skaffa den om ni ska ha den på quads om dom inte är helt vibrationsfria.

Lägger hellre pengarna på ett nytt bygge så blev att beställa lite nytt när återköpet var klart. Blir old school anno 2018 när det verkade vara mer populärt (enligt youtube) med snabba "cruisers/freestylers" än rena flipp-floppare som dom flesta kör idag. Blir T-motor F80 Pro, Gemfan 6042x3/HQ 6x4x3VS1. 6S 1550mah. Cruiser med lite krut förhoppningsvis.. Tar väl några veckor men postar någon bild sen

Tråkigt, men ja den verkar känslig.

Kul med nytt bygge. Byggde precis min egen första, en Five33 racer. Kändes lite tungt att bygga på 20x20 när det var första quaden, men det gick bra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Häftig hobby ni har måste jag säga.

Permalänk
Medlem

Fick precis min dji fpv drönare. Har redan flygigt lite, det är super kul!! Jag har 10h träning i LiftOff, det hjälper kände jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av WenenOne:

Fick precis min dji fpv drönare. Har redan flygigt lite, det är super kul!! Jag har 10h träning i LiftOff, det hjälper kände jag

Simulator träning är A och O för att få in rätt ryggmärgssbeteende, när man väl har det så gäller det att ta klivet ut i verkligheten och omsätta träning till verklighet och vara beredd att misslyckas. Har man väl detta så är det bara att nöta på sedan

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Tråkigt, men ja den verkar känslig.

Kul med nytt bygge. Byggde precis min egen första, en Five33 racer. Kändes lite tungt att bygga på 20x20 när det var första quaden, men det gick bra.

Kul att det gick bra. Det trånga utrymmet i små quads kan vara väldigt frustrerande ibland när man ska klämma in allt. Pilligt.

Permalänk
Medlem

Min joystick är centrerad nu. Funderar på att göra den lös men jag ska film och fota mycket. Tänkte kanske är bättre att ha den centrerad då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WenenOne:

Min joystick är centrerad nu. Funderar på att göra den lös men jag ska film och fota mycket. Tänkte kanske är bättre att ha den centrerad då?

Beror på vilka lägen du tänker flyga i. Jag personligen kommer inte köra min i rent Acroläge eftersom den, om man ska vara ärlig, inte riktigt är byggd för det. Så jag har kvar throttle centrerad.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Den går köra rätt så bra i acro om man vågar

Permalänk
Medlem
Skrivet av WenenOne:

Den går köra rätt så bra i acro om man vågar https://www.youtube.com/watch?v=laMharaG_jU

Mja, det beror förstås på vad man förväntar sig av sin acro-drönare. Jag provade en i helgen och får nog säga att ja tycker den flyger som en tegelsten med elektronik på. Vilket förstås är helt förväntat.

Men den gör ju det man kan förvänta sig av en lite mer manöverbar drönare och du bör kunna följa allt du vill och filma.
Själv så förväntar jag mig att kunna gå 0-200-0 på 2 sek så jag får erkänna att jag själv kanske har lite högre krav än vad som är rättvist mot dji.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Mja, det beror förstås på vad man förväntar sig av sin acro-drönare. Jag provade en i helgen och får nog säga att ja tycker den flyger som en tegelsten med elektronik på. Vilket förstås är helt förväntat.

Men den gör ju det man kan förvänta sig av en lite mer manöverbar drönare och du bör kunna följa allt du vill och filma.
Själv så förväntar jag mig att kunna gå 0-200-0 på 2 sek så jag får erkänna att jag själv kanske har lite högre krav än vad som är rättvist mot dji.

Haha tegelsten :D, dem borde gjort ramen i carbon fiber. Man bygger sin egen efter sin kör still.

Filma du något när du provkörde? Vore kul att se

Permalänk
Medlem

Märkte att mitt Sequre SQ D60 inte riktigt pallar löda batteri-paddsen på kraftigare AIO:s.. bara lödigt 3" grejor med den hittills.
Finns inga större spetsar egentligen, bara annan form. Fattar inte att den är så rekommenderad på olika kanaler om den är så svag?

Lyckades med en gammal biffig oreglerad lödkolv men den är alldeles för varm så bara man nuddar mer än 2-sekunder ramlar allt tenn igenom padden istället

Känns iaf som den jobbiga biten av bygget är kirrat. Valde att ställa AIO:t på snedden bara för ram-tillverkaren (HaloRC, Osiris) tyckte det var lättare att löda det så provade. Vet inte om det är bättre eller sämre. 35v 1000uf kondingen var inte helt lätt att hitta plats till men tydligen är det rekommenderat att köra så stor?

Specs:
HaloRC Osiris 6" Ram
Aikon AK32Pro 50A
Aikon F7 Mini v2
T-Motor F80 PRO 1900KV
Crossfire Nano
Caddx Vista med Extended Antennen + 20cm Extended kamera kabel
Panasonic 1000uf 35V 105C
Tattu R-Line v3 1550 mAh 6S

Byggbild 1

Byggbild 2

Börjar närma sig men man ska inte ropa hej förrän den flyger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Märkte att mitt Sequre SQ D60 inte riktigt pallar löda batteri-paddsen på kraftigare AIO:s.. bara lödigt 3" grejor med den hittills.
Finns inga större spetsar egentligen, bara annan form. Fattar inte att den är så rekommenderad på olika kanaler om den är så svag?

Lyckades med en gammal biffig oreglerad lödkolv men den är alldeles för varm så bara man nuddar mer än 2-sekunder ramlar allt tenn igenom padden istället

Känns iaf som den jobbiga biten av bygget är kirrat. Valde att ställa AIO:t på snedden bara för ram-tillverkaren (HaloRC, Osiris) tyckte det var lättare att löda det så provade. Vet inte om det är bättre eller sämre. 35v 1000uf kondingen var inte helt lätt att hitta plats till men tydligen är det rekommenderat att köra så stor?

Specs:
HaloRC Osiris 6" Ram
Aikon AK32Pro 50A
Aikon F7 Mini v2
T-Motor F80 PRO 1900KV
Crossfire Nano
Caddx Vista med Extended Antennen + 20cm Extended kamera kabel
Panasonic 1000uf 35V 105C
Tattu R-Line v3 1550 mAh 6S

Byggbild 1
https://i.imgur.com/AL8RDXs.jpg

Byggbild 2
https://i.imgur.com/MQJ1vTN.jpg

Börjar närma sig men man ska inte ropa hej förrän den flyger...

Ja, det var en rejäl konding det Kul med byggen!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, det var en rejäl konding det Kul med byggen!

Mm, tänkte att det blir roligt med lite byggbilder. Kanske inspirerar någon att börja
Byggde 6" mycket för jag var sugen på att prova bi-prop men verkar svårt att få vibrationsfritt med bara två blad.
Har en gammal proppbalanserare så kanske man kan balansera upp dom om det blir vibrationer.
Tar det lite lugnt och siktar på maiden nästa helg tror jag. Dubbelkolla alla kopplingar. Får hoppas den flyger bra bara, man vet jue aldrig med en kombo av komponenter ingen annan jag sett kör.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkte lite på vilket läge på kontrollen som är bäst. Jag kör mode 2 nu. Funderat över om flera tänker som jag, att man kanske vill ha kontrollen mer som fps spel styrning, (Xbox kontroll eller ps kontroll). Är mode 3 på kontrollen bäst då?

Vad kör ni för mode på era kontroller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WenenOne:

Jag har tänkte lite på vilket läge på kontrollen som är bäst. Jag kör mode 2 nu. Funderat över om flera tänker som jag, att man kanske vill ha kontrollen mer som fps spel styrning, (Xbox kontroll eller ps kontroll). Är mode 3 på kontrollen bäst då?

Vad kör ni för mode på era kontroller?

mode 2 kör varenda kotte i hela europa/amerika. Vad du kör för mode spelar ingen roll annat än vad du är van vid. Vet att i asien kör dom ofta med mode 1. Vet ej varför.

Ivarjefall, nej du kommer inte bli snabbare med mode 3, men kanske känns bättre så då tycker jag du kan köra på det

Permalänk
Medlem

Nu flyger den iaf.. default tune så kanske kan förbättras. Motorerna låter lite funky?
Aja ganska nöjd ändå, drar batteri som i norden dock. 3min flygtid om man gasar på typ lol.
Kolla i 1440P+ annars ser det ut som blockig sörja..