Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jo, men jag "lånar" den av Telia så den kommer att åka tillbaka när jag säger upp mitt nuvarande abonnemang. Plus att det i förlängningen nog är bra om jag själv kan se till att uppdatera firmware mm, misstänker att Telia låser sina routrar och att eventuella uppdateringar sker via dom. Något dom knappast kommer att göra när jag använder en annan nätleverantör. Att Telais router räcker till 250/250 kan jag dock intyga, det är vad den används till nu

Köp RT-AX82U men vänta några dagar för den går på kampanj typ hela tiden och verkar gå att hitta för under 2000 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Har inte provat några ”My Cloud” lösningar, men brukar inte de ligga på en egen maskin typ en NAS?

Så är det säkert, jag hade nog inte koll på om de kopplas till router med usb eller nåt annat 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Så är det säkert, jag hade nog inte koll på om de kopplas till router med usb eller nåt annat 😊

En NAS kopplar du genom nätverkskabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Köp RT-AX82U men vänta några dagar för den går på kampanj typ hela tiden och verkar gå att hitta för under 2000 då.

Fast då är vi uppe på en bra bit över 1000:-

Jag tänker mig att det måste finnas funktionella routrar även för 1000:- eller mindre? RT-AX82U är säkert en alldeles utmärkt router, men det känns som lite overkill för mina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Fast då är vi uppe på en bra bit över 1000:-

Jag tänker mig att det måste finnas funktionella routrar även för 1000:- eller mindre? RT-AX82U är säkert en alldeles utmärkt router, men det känns som lite overkill för mina behov.

Finns gott om 11ax-routrar runt 1000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Fast då är vi uppe på en bra bit över 1000:-

Jag tänker mig att det måste finnas funktionella routrar även för 1000:- eller mindre? RT-AX82U är säkert en alldeles utmärkt router, men det känns som lite overkill för mina behov.

Kolla på TP-Link Archer C7, billig, enkel och funkar bra (min erfarenhet). Om den sen hanterar 250 Mbps LAN2WAN vetifan. Den hanterar iaf 100/100 som jag har.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

En NAS kopplar du genom nätverkskabel.

Haha, ja där ser man. Men då behöver jag en router med minst 5 utgångar alltså, och som fixar 250/100. Vilka ytterligare funktioner bör man ha om filtrerar på prisjakt? Tänker mig att den får kosta kring tusenlappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Fast då är vi uppe på en bra bit över 1000:-

Jag tänker mig att det måste finnas funktionella routrar även för 1000:- eller mindre? RT-AX82U är säkert en alldeles utmärkt router, men det känns som lite overkill för mina behov.

Skulle nog ta ASUS RT-AX55. Tänk på att den inte har USB uttag bara. Du använder förmodligen inte det i alla fall. 990kr på Netonnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Kolla på TP-Link Archer C7, billig, enkel och funkar bra (min erfarenhet). Om den sen hanterar 250 Mbps LAN2WAN vetifan. Den hanterar iaf 100/100 som jag har.

Archer C7 är gamla Wifi 5 standard. Skulle köpa en med Wifi 6. ASUS RT-AX55 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Haha, ja där ser man. Men då behöver jag en router med minst 5 utgångar alltså, och som fixar 250/100. Vilka ytterligare funktioner bör man ha om filtrerar på prisjakt? Tänker mig att den får kosta kring tusenlappen.

Finns inga Wifi 6 under 2500kr med fler än 4 portar. Bättre köpa typ en ASUS RT-AX55 och köpa till en billig switch t.ex. TP-Link TL-SG105

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Finns inga Wifi 6 under 2500kr med fler än 4 portar. Bättre köpa typ en ASUS RT-AX55 och köpa till en billig switch t.ex. TP-Link TL-SG105

Ok, det verkar vettigt. Jag roade mig med några reviews på Ax50, och i någon nämns TP-Link Archer AX50 som ett alternativ. Just nu också i princip samma pris. Vilken av dessa rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Archer C7 är gamla Wifi 5 standard. Skulle köpa en med Wifi 6. ASUS RT-AX55 istället.

Javisst är det så, men den är stabil, funkar bra och är billig, vilket är vad jag uppfattat är vad @Frispel är ute efter. Dessutom har jag personlig erfarenhet av den. Det är inte alltid nyast är bäst och vad som är bäst beror också på vad man prioriterar. För 685 kr så är Archer C7 i min mening mycket pang för pengarna.

Om den sen klarar av att "maxa" hans 250/250 lina, så kan jag inte svara helt säkert på det, men när jag läste på lite snabbt så verkar den göra det. Den har inga som helst problem med att hantera min 100/100 lina.

Själv har jag ingen bra erfarenhet av Asus prylar och det inkluderar den Asusrouter jag har. Har du personlig erfarenhet av RT-AX55?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Ok, det verkar vettigt. Jag roade mig med några reviews på Ax50, och i någon nämns TP-Link Archer AX50 som ett alternativ. Just nu också i princip samma pris. Vilken av dessa rekommenderas?

Personligen skulle jag välja ASUS. Har använt många ASUS och aldrig blivit besviken. Har ingen erfarenhet med TP-Link men funkar säkert helt ok också.
AX50 bygger på Intel Chipset och inte Broadcom, det låter bra i datorvärlden, men är tvärtom i router-världen i alla fall än så länge. Broadcom och Qualcomm gör bästa wifi chippen. Jag skulle definitivt välja RT-AX55 istället. Vill du hellre ha TP-Link köp AX10 den är 100 kr billigare.

EDIT: Såg att TP-Link AX1500 och AX10 är typ exakt samma router, men olika namn. AX1500 går att hitta för 650 kr nu om man vill spara lite pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Javisst är det så, men den är stabil, funkar bra och är billig, vilket är vad jag uppfattat är vad @Frispel är ute efter. Dessutom har jag personlig erfarenhet av den. Det är inte alltid nyast är bäst och vad som är bäst beror också på vad man prioriterar. För 685 kr så är Archer C7 i min mening mycket pang för pengarna.

Om den sen klarar av att "maxa" hans 250/250 lina, så kan jag inte svara helt säkert på det, men när jag läste på lite snabbt så verkar den göra det. Den har inga som helst problem med att hantera min 100/100 lina.

Själv har jag ingen bra erfarenhet av Asus prylar och det inkluderar den Asusrouter jag har. Har du personlig erfarenhet av RT-AX55?

Då skulle jag istället välja en TP-Link Archer AX1500 (verkar vara exakt samma som AX10, men billigare).
Det känns dumt att köpa gamla Wi-Fi 5 när Wi-Fi 6 är bättre och snabbare och båda kostar 650 kr.

Permalänk
Medlem

Rekommendationer trådlösa routers

Många som vill ha samma typer av router så jag sammanfattar här istället. Jag tar inte med någon gammal Wi-Fi 5 (AC) router då det är Wi-Fi 6 (AX) som gäller nu och idag behöver inte Wi-Fi 6 vara dyrare längre. Alla rekommendationer är personliga och det ligger mycket research bakom. Jag skulle själv köpa dessa om jag skulle köpa ny idag. (jag tar såklart inget ansvar över rekommendationerna).

Värt att tänka på är att Wi-Fi är enormt påverkat av störningar från grannars Wi-Fi och material och tjocklek på väggar/tak/golv. Du kan köpa hur dyr router som helst, men om den inte får mottagning genom din vägg spelar det ingen roll. Kan du dra en kabel snyggt, enkelt och smidigt istället så är det alltid bättre om du bryr dig om prestanda.

Rekommendationerna nedan är för trådlös Wi-Fi
(alla dessa klarar 1000 mbit utan problem om du kör med nätverkssladd)

Bästa budgetval (upp till 500 mbit)
TP-Link AX1500 650 kr
(alternativ ASUS RT-AX55 990 kr)

Bästa mainstream: (upp till 1000 mbit)
RT-AX82U går att hitta för under 2000 kr på kampanjer annars 2449 kr.
(alternativ RT-AX92U 1600 kr på kampanjer, äldre men prisvärd)

Bästa overkill: (alla mbit)
ASUS RT-AX89X 6500 kr

Bästa begagnade: (upp till 1000 mbit)
Netgear R7800 jag skulle säga att den är värd typ 500 kr. Kanske någon hundring mer om garanti/kvitto finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Då skulle jag istället välja en TP-Link Archer AX1500 (verkar vara exakt samma som AX10, men billigare).
Det känns dumt att köpa gamla Wi-Fi 5 när Wi-Fi 6 är bättre och snabbare och båda kostar 650 kr.

Att Wifi 6 är bättre och snabbare som standard tänker jag inte argumentera om. Den springande punkten är om produkten är bättre. Jag har ingen egen erfarenhet av AX1500 utan delar med mig av det jag har erfarenhet av. Det är fullt möjligt att AX1500 är en utmärkt router.

Skrivet av KAN1N:

Många som vill ha samma typer av router så jag sammanfattar här istället. Jag tar inte med någon gammal Wi-Fi 5 (AC) router då det är Wi-Fi 6 (AX) som gäller nu och idag behöver inte Wi-Fi 6 vara dyrare längre. Alla rekommendationer är personliga och det ligger mycket research bakom. Jag skulle själv köpa dessa om jag skulle köpa ny idag. (jag tar såklart inget ansvar över rekommendationerna).

Värt att tänka på är att Wi-Fi är enormt påverkat av störningar från grannars Wi-Fi och material och tjocklek på väggar/tak/golv. Du kan köpa hur dyr router som helst, men om den inte får mottagning genom din vägg spelar det ingen roll. Kan du dra en kabel snyggt, enkelt och smidigt istället så är det alltid bättre om du bryr dig om prestanda.

Rekommendationerna nedan är för trådlös Wi-Fi
(alla dessa klarar 1000 mbit utan problem om du kör med nätverkssladd)

Bästa budgetval (upp till 500 mbit)
TP-Link AX1500 650 kr
(alternativ ASUS RT-AX55 990 kr)

Bästa mainstream: (upp till 1000 mbit)
RT-AX82U går att hitta för under 2000 kr på kampanjer annars 2449 kr.
(alternativ RT-AX92U 1600 kr på kampanjer, äldre men prisvärd)

Bästa overkill: (alla mbit)
ASUS RT-AX89X 6500 kr

Bästa begagnade: (upp till 1000 mbit)
Netgear R7800 jag skulle säga att den är värd typ 500 kr. Kanske någon hundring mer om garanti/kvitto finns.

Har du egen erfarenhet av dessa?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Javisst är det så, men den är stabil, funkar bra och är billig, vilket är vad jag uppfattat är vad @Frispel är ute efter. Dessutom har jag personlig erfarenhet av den. Det är inte alltid nyast är bäst och vad som är bäst beror också på vad man prioriterar. För 685 kr så är Archer C7 i min mening mycket pang för pengarna.

Om den sen klarar av att "maxa" hans 250/250 lina, så kan jag inte svara helt säkert på det, men när jag läste på lite snabbt så verkar den göra det. Den har inga som helst problem med att hantera min 100/100 lina.

Själv har jag ingen bra erfarenhet av Asus prylar och det inkluderar den Asusrouter jag har. Har du personlig erfarenhet av RT-AX55?

Ganska säker på att TP-Link Archer C6 för 500 kr duger till 250/250.

Använder min Archer C7 med 300/300 och OpenWRT. Med avancerade regler skulle den inte klara det, men jag har inget problem att maxa med OpenWRT och har ingen anledning att tro att prestandan är sämre med deras egna firmware.

AX10/1500 kostar som påpekat lika mycket, men AX20 är mer lämplig (11ax på 2,4).

Permalänk
Medlem

R7800 med OpenWRT och NSS aktiverat, bör inte vara några problem upp till 1000/1000, ingen anledning att köra stock firmware då man får ut så mycket mer med OpenWRT.

https://forum.openwrt.org/t/ipq806x-nss-build-netgear-r7800-t...

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Att Wifi 6 är bättre och snabbare som standard tänker jag inte argumentera om. Den springande punkten är om produkten är bättre. Jag har ingen egen erfarenhet av AX1500 utan delar med mig av det jag har erfarenhet av. Det är fullt möjligt att AX1500 är en utmärkt router.

Har du egen erfarenhet av dessa?

Som jag skriver är det rekommendationer utifrån vad jag själv skulle välja om jag skulle köpa ny router idag. Jag har erfarenhet av Netgear R7800 som jag rekommenderar som begagnat köp då det är en av de bästa AC routrar som tillverkats.
Självklart kan personlig erfarenhet ge en bra inblick, men jag skulle inte bara för det rekommendera min gamla R7800 som nyköp för att jag vet att den fungerar super. Det är viktigt att man tänker på att man vill kunna använda routern i framtiden också och då finns det många fördelar med AX router. Det är också större chans att man får säkerhetsuppdateringar flera år framåt om man köper en nyare router än en några år gammal router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ganska säker på att TP-Link Archer C6 för 500 kr duger till 250/250.

Använder min Archer C7 med 300/300 och OpenWRT. Med avancerade regler skulle den inte klara det, men jag har inget problem att maxa med OpenWRT och har ingen anledning att tro att prestandan är sämre med deras egna firmware.

AX10/1500 kostar som påpekat lika mycket, men AX20 är mer lämplig (11ax på 2,4).

Jag kör stock firmware på min C7 rev 2. Jag har inte ens att jag har uppgraderat den och jag upplever den som väldigt stabil. Någon dag så får jag säkert för mig att prova OpenWRT på den.

AX20 låter onekligen lite intressant.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Som jag skriver är det rekommendationer utifrån vad jag själv skulle välja om jag skulle köpa ny router idag.

Det är helt ok, men jag tycker det är bra om det framgår vad som är grunden till rekommendationen.

Skrivet av KAN1N:

Jag har erfarenhet av Netgear R7800 som jag rekommenderar som begagnat köp då det är en av de bästa AC routrar som tillverkats.
Självklart kan personlig erfarenhet ge en bra inblick, men jag skulle inte bara för det rekommendera min gamla R7800 som nyköp för att jag vet att den fungerar super.

Nu var ju min rekommendation riktad till just @Frispel och jag gav den specifikt för att han "prioriterar stabilitet framför fartmonster" samt tar upp WRT54GL, som nog är bland det mest stabila som funnits.

I det läget tycker jag att just personlig erfarenhet av, eller god kännedom om, routern i fråga är en fördel. Den C7 jag har upplever jag som i princip lika stabil som WRT54GL (jag har faktiskt kvar 2 st sådana i gömmorna någonstans).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är helt ok, men jag tycker det är bra om det framgår vad som är grunden till rekommendationen.

Nu var ju min rekommendation riktad till just @Frispel och jag gav den specifikt för att han "prioriterar stabilitet framför fartmonster" samt tar upp WRT54GL, som nog är bland det mest stabila som funnits.

I det läget tycker jag att just personlig erfarenhet av, eller god kännedom om, routern i fråga är en fördel. Den C7 jag har upplever jag som i princip lika stabil som WRT54GL (jag har faktiskt kvar 2 st sådana i gömmorna någonstans).

Jag håller helt klart med om att det viktigaste med en router är att den är stabil. Det är skönt att veta att routern du rekommenderat är ordentligt inkörd av dig och superstabil för dig. Det finns ju risk att man åker på en router med riktig skräp-firmware, speciellt helt nya modeller med nya standarder. När AX var nytt var det enormt mycket strul med firmwares i början.

Grunden till mina rekommendationer är ett stort intresse av trådlösa routers och APs. Jag har 1000/1000 hemma och tyckte jag fick dålig mottagning och segt trådlöst internet för några år sedan på routern som ingick. Började läsa på mycket och åkte rakt ner i Wi-Fi träsket för att nå så bra prestanda som möjligt. Jag har läst router-specifikationer på hårdvarunivå, recensioner på bland annat smallnetbuilder som för övrigt är en väldigt bra sida om routers. Jag har även dubbelkollat just dessa rekommendationer mot kundrecensioner från Amazon då de har extremt många kundrecensioner per produkt (det ska man alltid kolla på när man kollar routers, blir väldigt kassa recensioner snabbt om firmware är kass). Jag har byggt flera trådlösa system med Unifi, ASUS, Netgear TP-Link och flera ISP-routers och har R7800 hemma och även kört RAX80 hemma ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag kör stock firmware på min C7 rev 2. Jag har inte ens att jag har uppgraderat den och jag upplever den som väldigt stabil. Någon dag så får jag säkert för mig att prova OpenWRT på den.

AX20 låter onekligen lite intressant.

TP-Link Archer AX20, Asus RT-AX55, Linksys MR7350, D-Link DIR-X1860, Netgear AX1800 RAX10 o.s.v. är nog bra alternativ för en billigare router med 11ax. Just 2,4 GHz 11ax och WPA3 är ju intressant framöver.

Det man ska tänka på är att custom firmware i princip inte finns till någon 11ax-modell och därför inte är att räkna med. Själv köpte jag Archer C7 just för att den hade bra stöd för OpenWRT, och jag har fortfarande inget som kör 11ax. Mobil ser ut att få vänta tills nästa år (eller i.a.f. en ny modell med ny hårdvara i det segmentet jag är intresserad av). Mig gör det inget om jag behöver köpa en AP eller ersätta routern lite framåt, har mer investerat i kabeldragning än router.

Gillar man inte något med de custom firmwares som finns så bör den programvara som TP-Link, Asus, Linksys, D-Link och Netgear har duga fint. TP-Links tycker jag ser ganska smidig ut, men den åkte ut på en gång för min del.

För Svenssons så har de apparna som tillverkarna har för att ställa in routern börjar bli kompetenta. Vill man köra mesh-system (wireless/trådlös backhaul) med flera noder kanske det inte är nämnda modeller man bör titta på däremot.

Permalänk
Medlem

Tillverkarens beskrivning av vad som skiljer några TP link archer modeller;

https://www.tp-link.com/se/compare/?typeId=9&productIds=34810...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Många som vill ha samma typer av router så jag sammanfattar här istället. Jag tar inte med någon gammal Wi-Fi 5 (AC) router då det är Wi-Fi 6 (AX) som gäller nu och idag behöver inte Wi-Fi 6 vara dyrare längre. Alla rekommendationer är personliga och det ligger mycket research bakom. Jag skulle själv köpa dessa om jag skulle köpa ny idag. (jag tar såklart inget ansvar över rekommendationerna).

Värt att tänka på är att Wi-Fi är enormt påverkat av störningar från grannars Wi-Fi och material och tjocklek på väggar/tak/golv. Du kan köpa hur dyr router som helst, men om den inte får mottagning genom din vägg spelar det ingen roll. Kan du dra en kabel snyggt, enkelt och smidigt istället så är det alltid bättre om du bryr dig om prestanda.

Rekommendationerna nedan är för trådlös Wi-Fi
(alla dessa klarar 1000 mbit utan problem om du kör med nätverkssladd)

Bästa budgetval (upp till 500 mbit)
TP-Link AX1500 650 kr
(alternativ ASUS RT-AX55 990 kr)

Bästa mainstream: (upp till 1000 mbit)
RT-AX82U går att hitta för under 2000 kr på kampanjer annars 2449 kr.
(alternativ RT-AX92U 1600 kr på kampanjer, äldre men prisvärd)

Bästa overkill: (alla mbit)
ASUS RT-AX89X 6500 kr

Bästa begagnade: (upp till 1000 mbit)
Netgear R7800 jag skulle säga att den är värd typ 500 kr. Kanske någon hundring mer om garanti/kvitto finns.

Beställde en RT-AX82U Mediamarkt hade rea nu så den låg på 1890kr. Får hoppas den levererar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Beställde en RT-AX82U Mediamarkt hade rea nu så den låg på 1890kr. Får hoppas den levererar

Kul! Intressant att höra hur den presterar av någon här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Kul! Intressant att höra hur den presterar av någon här på forumet.

Mm har installerat den nu och får inte Chromecast att fungera alls inte heller kan jag ansluta TVn på wi-fi alls. kopplar jag in gamla fungerar det direkt. provade slå av AX (Wifi6) men fungerade ändå inte, vad kan det vara tror vi?

Fixat : Protected Management Frames är standard "Forced" byter man till "Capable" eller slår av helt fungerar det utan problem

fixat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Mm har installerat den nu och får inte Chromecast att fungera alls inte heller kan jag ansluta TVn på wi-fi alls. kopplar jag in gamla fungerar det direkt. provade slå av AX (Wifi6) men fungerade ändå inte, vad kan det vara tror vi?

TVn klarar antagligen inte DFS kanalerna. Så sätt 5Ghz till kanal 36.
Chromecast har nåt fuffens med multicast så kolla att slå på det.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

TVn klarar antagligen inte DFS kanalerna. Så sätt 5Ghz till kanal 36.
Chromecast har nåt fuffens med multicast så kolla att slå på det.

Nix, funkade ej det heller.

Konstigt slår jag av WPA och kör open system så fungerar allt som det ska, försöker jag sen på WPA2-WPA3/WPA-WPA2/WPA/WPA2/WPA3 protocol fungerar det inte.

Förra routern hade jag WPA2, denna router kanske är paj på nåt sätt? Konstigt dock för på telefonerna fungerar det att köra med alla WPA

Känns ju som det är något strul med WPA, tur att man bara har 2 grannar som möjligtvis kan ansluta, jag får väll bjuda på det sålänge..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Känns ju som det är något strul med WPA, tur att man bara har 2 grannar som möjligtvis kan ansluta, jag får väll bjuda på det sålänge..

En riktig hacker ser till att DNS bara ger rätt svar till listade MAC-adresser, alla andra dirigeras till 4chan eller något annat kufiskt.