Köpare vill lämna tillbaka trasig vara (blocket)

Permalänk
Medlem

Köpare vill lämna tillbaka trasig vara (blocket)

Som rubriken lyder så har fått lite problem med en köpare på Blocket. Produkten som det handlar om är ett Valve Index.

(Sammanfattning längst ner)

Pga platsbrist så valde jag att lägga ut mitt Valve Index (som jag köpt för drygt 2 månader sedan här på Swec) till salu på blocket. Blev då kontaktad av en snubbe som var intresserad av att få den skickad. Även fast jag inte faktiskt sade att jag inte tar ansvar för postens slarv så var jag tydlig med att jag inte ville skicka med Blocket paket då jag isåfall skulle få ta smällen om den förstörs/kommer bort och att han själv får välja frakten beroende på om han vill ta risken med oförsäkrad frakt eller betala mer för försäkrad frakt. Nu tror jag dock inte att den gick sönder i frakten så det är relativt irrelevant men tänkte att det var bäst att ta med det ändå.

Iallafall, han bestämmer sig för att köra på Rek Extra 20 kg och swishar mig för produkten + 415 kr för frakten. Jag hade använt den och sedan packat ner den ca 1 vecka innan jag lade ut den till salu och tyckte därför att det kändes onödigt att packa upp den igen för att testa att allt fungerade, då det var sådan kort tid sedan jag använt den och den omöjligen kunde gått sönder medans den vilade i lådan. Köparen bad heller ej om bilder eller videor på den. Så jag tar själv lite bilder på skicket, så att inte jag får ta någon skit ifall att den skulle komma fram trasig, och skickar sedan iväg den.

Några dagar senare så hör han av sig och säger att headsetet inte fungerar. Jag ger han lite felsökningstips och sedan ber han om kvitto vilket jag skickar över.

Det går ett par dagar till och han hör av sig att headsetet fortfarande inte fungerar och att han vill ha pengarna tillbaka. Jag skriver då att jag självklart kan ta tillbaka grejerna och att han får pengarna tillbaka, men att han isåfall får skicka grejerna först och så ska jag kontrollera att de faktiskt inte fungerar och att det inte finns någon fysisk skada på dem som kan leda till att jag själv inte kan få de utbytta av steam support. Jag skriver även att han till att börja med själv får ta kontakt med steam support och försöka lösa det då det finns garanti kvar.

Han skriver då att han ska kolla på det imorgon.

Två dagar senare skriver han att han vill komma förbi och lämna tillbaka kittet.

Jag frågar då varför han inte kontaktar support och löser det via dem.

Han svarar då att han hellre vill ha ett set som han vet är nytt och utan skada.

Och här är det stora problemet. Känns som han inte ens vill lösa det utan vill nyttja som ett sorts öppet köp för att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka, då han inte gjort något försök alls att fixa det på egen hand, alltså via steam support.

Så min fråga är egentligen om jag har någon plikt eller bär något ansvar för detta? Jag har skickat iväg ett fungerande Valve Index, när jag packade ner den och tog fotona så fanns det inga skador eller repor eller liknande. Det finns garanti kvar så han kan få det som är trasigt utbytt sålänge han inte gjort någon fyskisk skada på den.

Sålde ett fungerande Valve Index med garanti på blocket. När köparen fick den fungerade inte headsetet. Jag ber han lösa det via Steam support då den fungerade när jag fick den. För någon anledning verkar han ej vilja göra detta utan vill hellre skicka tillbaka den. Har jag någon "plikt" att ta tillbaka varan och ge tillbaka pengarna eller vad bör jag göra?

fixade titeln
Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Har du lämnat garanti så får du ta ansvar för det. Valves garanti gäller endast ursprungsköparen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, du har ingen plikt till någonting alls.
Låt han kontakta supporten själv och sluta svara om han blir jobbig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Så länge ni inte kommit överens om att han får lämna tillbaka den till dig så behöver du inte göra något. Sen är det upp till dig om du vill det eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Har du lämnat garanti så får du ta ansvar för det. Valves garanti gäller endast ursprungsköparen.

Vad menar du med "lämnat garanti"? Och har aldrig läst om att det ska vara några problem att utnyttja garanti även fast man ej är ursprungsköparen. Även fast det möjligen må stå detta i tos eller liknande? Utan Valve brukar endast ibland be ursprungsköparen om tillstånd.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Vad menar du med "lämnat garanti"? Och har aldrig läst om att det ska vara några problem att utnyttja garanti även fast man ej är ursprungsköparen. Även fast det möjligen må stå detta i tos eller liknande? Utan Valve brukar endast ibland be ursprungsköparen om tillstånd.

Köparen har ett avtal med dig och inte Valve och det är du som har lämnat garanti på produkten i det här fallet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Det här är ju problemet med att köpa & sälja grejor begagnat. Finns ingen uppsida för säljaren.
Kommer grejorna fram trasiga av speditören så kommer ju köparen gråta, men vad ska säljaren göra? Ge tillbaka pengarna och stå förlusten?
Kommer grejorna fram hela, men köparen lyckas ha sönder dom relativt direkt, kommer ju denne återigen höra av sig och säga sig ha fått en defekt produkt....

Det enda rimliga är att köparen går med på att stå risken, att man anser att varan bytt händer så fort säljaren skickat iväg den. Men då finns risken att varan faktiskt är defekt redan vid avsändande...

Helt enkelt. Köp och sälj genom att träffas så att bägge parter är överrens om skicket på prylen.

Ontopic: Oklart varför TS erbjuder sig att ta tillbaka produkten. Har den fysiskt skadats av frakt eller köpare så är det inte glasklart att det går att få den utbytt på garanti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Köparen har ett avtal med dig och inte Valve och det är du som har lämnat garanti på produkten i det här fallet.

Okej, men jag har dock ej skrivit varken i blocket annonsen eller i meddelandena innan köp att det finns garanti på den! Utan det är endast nu i efterhand efter att han har köpt den som jag har skrivit att den är inom garanti perioden och att det bör gå att få den utbytt om han kontaktar steam support!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Som rubriken lyder så har fått lite problem med en köpare på Blocket. Produkten som det handlar om är ett Valve Index.

(Sammanfattning längst ner)

Pga platsbrist så valde jag att lägga ut mitt Valve Index (som jag köpt för drygt 2 månader sedan här på Swec) till salu på blocket. Blev då kontaktad av en snubbe som var intresserad av att få den skickad. Även fast jag inte faktiskt sade att jag inte tar ansvar för postens slarv så var jag tydlig med att jag inte ville skicka med Blocket paket då jag isåfall skulle få ta smällen om den förstörs/kommer bort och att han själv får välja frakten beroende på om han vill ta risken med oförsäkrad frakt eller betala mer för försäkrad frakt. Nu tror jag dock inte att den gick sönder i frakten så det är relativt irrelevant men tänkte att det var bäst att ta med det ändå.

Iallafall, han bestämmer sig för att köra på Rek Extra 20 kg och swishar mig för produkten + 415 kr för frakten. Jag hade använt den och sedan packat ner den ca 1 vecka innan jag lade ut den till salu och tyckte därför att det kändes onödigt att packa upp den igen för att testa att allt fungerade, då det var sådan kort tid sedan jag använt den och den omöjligen kunde gått sönder medans den vilade i lådan. Köparen bad heller ej om bilder eller videor på den. Så jag tar själv lite bilder på skicket, så att inte jag får ta någon skit ifall att den skulle komma fram trasig, och skickar sedan iväg den.

Några dagar senare så hör han av sig och säger att headsetet inte fungerar. Jag ger han lite felsökningstips och sedan ber han om kvitto vilket jag skickar över.

Det går ett par dagar till och han hör av sig att headsetet fortfarande inte fungerar och att han vill ha pengarna tillbaka. Jag skriver då att jag självklart kan ta tillbaka grejerna och att han får pengarna tillbaka, men att han isåfall får skicka grejerna först och så ska jag kontrollera att de faktiskt inte fungerar och att det inte finns någon fysisk skada på dem som kan leda till att jag själv inte kan få de utbytta av steam support. Jag skriver även att han till att börja med själv får ta kontakt med steam support och försöka lösa det då det finns garanti kvar.

Han skriver då att han ska kolla på det imorgon.

Två dagar senare skriver han att han vill komma förbi och lämna tillbaka kittet.

Jag frågar då varför han inte kontaktar support och löser det via dem.

Han svarar då att han hellre vill ha ett set som han vet är nytt och utan skada.

Och här är det stora problemet. Känns som han inte ens vill lösa det utan vill nyttja som ett sorts öppet köp för att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka, då han inte gjort något försök alls att fixa det på egen hand, alltså via steam support.

Så min fråga är egentligen om jag har någon plikt eller bär något ansvar för detta? Jag har skickat iväg ett fungerande Valve Index, när jag packade ner den och tog fotona så fanns det inga skador eller repor eller liknande. Det finns garanti kvar så han kan få det som är trasigt utbytt sålänge han inte gjort någon fyskisk skada på den.

Sålde ett fungerande Valve Index med garanti på blocket. När köparen fick den fungerade inte headsetet. Jag ber han lösa det via Steam support då den fungerade när jag fick den. För någon anledning verkar han ej vilja göra detta utan vill hellre skicka tillbaka den. Har jag någon "plikt" att ta tillbaka varan och ge tillbaka pengarna eller vad bör jag göra?

Ta förgivet att du inte får tillbaka samma Valve Index. mest troligen utbytt mot en icke fungerade. med tanke på att köparen inte kunde komma och Hämta/testa en produkt som köparen inte vet fungerar vid köpet, Men kan tänka komma hem till dig för att lämna tillbaka en produkt som dem vet inte fungerar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mattias10:

Okej, men jag har dock ej skrivit varken i blocket annonsen eller i meddelandena innan köp att det finns garanti på den! Utan det är endast nu i efterhand efter att han har köpt den som jag har skrivit att den är inom garanti perioden och att det bör gå att få den utbytt om han kontaktar steam support!

Då kan du med gott samvete säga till köparen att du inte längre har något med det att göra (och förslagsvis blocka om han inte ger sig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det här är ju problemet med att köpa & sälja grejor begagnat. Finns ingen uppsida för säljaren.
Kommer grejorna fram trasiga av speditören så kommer ju köparen gråta, men vad ska säljaren göra? Ge tillbaka pengarna och stå förlusten?
Kommer grejorna fram hela, men köparen lyckas ha sönder dom relativt direkt, kommer ju denne återigen höra av sig och säga sig ha fått en defekt produkt....

Det enda rimliga är att köparen går med på att stå risken, att man anser att varan bytt händer så fort säljaren skickat iväg den. Men då finns risken att varan faktiskt är defekt redan vid avsändande...

Helt enkelt. Köp och sälj genom att träffas så att bägge parter är överrens om skicket på prylen.

Ontopic: Oklart varför TS erbjuder sig att ta tillbaka produkten. Har den fysiskt skadats av frakt eller köpare så är det inte glasklart att det går att få den utbytt på garanti...

Tabbe från min del. Insåg det nu i efterhand att det var dumt att skriva att jag kan ta tillbaka den, men tycker att det känns viktigt att köparen är nöjd och tänkte att jag bara själv kunde lösa det via steam support sålänge det inte finns någon fysisk skada på den. Men nu när han inte ens tänker göra ett försöka att lösa det själv så känns det ju lite sisådär.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Okej, men jag har dock ej skrivit varken i blocket annonsen eller i meddelandena innan köp att det finns garanti på den! Utan det är endast nu i efterhand efter att han har köpt den som jag har skrivit att den är inom garanti perioden och att det bör gå att få den utbytt om han kontaktar steam support!

Ok då är jag med.
Ingen expert men är ganska säker på att ett garantiärende måste öppnas på det kontot som köpet gjordes på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Ok då är jag med.
Ingen expert men är ganska säker på att ett garantiärende måste öppnas på det kontot som köpet gjordes på.

Okej, inget jag hört om. Men det ska heller inte vara något problem då jag har kontakt med den ursprungliga köparen och han har erbjudit sig att hjälpa till vid eventuella garantiärenden.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Sötast

Den är såld.
Säg "Jag ångrar mig, gjort är gjort, lycka till" och sluta besvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon287298:

Då kan du med gott samvete säga till köparen att du inte längre har något med det att göra (och förslagsvis blocka om han inte ger sig).

Skrivet av Allexz:

Den är såld.
Säg "Jag ångrar mig, gjort är gjort, lycka till" och sluta besvara.

Får nog dessvärre bli så. Inte sugen på att ta tillbaka den längre om han inte ens tänkte göra ett försök att lösa det själv. Men tänker såklart ändå försöka hjälpa han om han ändrar sig och tänker försöka få den utbytt via Steam support.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Ok då är jag med.
Ingen expert men är ganska säker på att ett garantiärende måste öppnas på det kontot som köpet gjordes på.

Det där är BS. Garantin är knuten till produkten och alla som är återförsäljare av tillverkaren har en skyldighet att ta emot garantiärendet mot uppvisat kvitto. Du kan alltså lämna in den hos alla som säljer märket och öppna ett garantiärende så länge det är inom garantitiden. Detta är ett avtal mellan tillverkaren och återförsäljaren.

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig våga ta tillbaka det. Som någon sa, kanske är det inte samma headset som kommer tillbaka. Går säkert att kolla, men endast jobbigt för dig. Är inte billiga saker det handlar om

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Okej, de flesta verkar vara överrens om att jag inte borde ta tillbaka den och låta han lösa det på egen hand. Men det där med att jag tidigare sade att jag kunde ta tillbaka den, det är väl inte bindande på något sätt?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Du kollade inte upp vilket serienummer ditt headset hade innan du skickade iväg den? Kan vara smart i framtiden om produkter har det, så man kan kontrollera om de vill lämna tillbaka.

Jag skulle nog inte ta tillbaka det, men försöka hjälpa till så mycket som möjligt med garanti till Valve. Du tar kontakt o fixar RMA, han packeterar o skickar in. Om det inte går på RMA då, så är det inte ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Det där är BS. Garantin är knuten till produkten och alla som är återförsäljare av tillverkaren har en skyldighet att ta emot garantiärendet mot uppvisat kvitto. Du kan alltså lämna in den hos alla som säljer märket och öppna ett garantiärende så länge det är inom garantitiden. Detta är ett avtal mellan tillverkaren och återförsäljaren.

Garanti är hel frivilligt från tillverkaren och dom sätter sina egna krav och villkor. Reklamationsrätten är tvingande men gäller endast ursprungsköparen.

Från Valves garantivillkor
"Den här garantin kan överföras till fysiska personer som får hårdvaran som gåva från köparen. Överföring i enlighet med den här meningen ska inte på annat sätt utöka garantin. Köparen är fortfarande bunden att uppfylla sina skyldigheter i denna garanti, inklusive tvistlösning/bindande skiljedom/avstående från grupptalan."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Garanti är hel frivilligt från tillverkaren och dom sätter sina egna krav och villkor. Reklamationsrätten är tvingande men gäller endast ursprungsköparen.

Från Valves garantivillkor
"Den här garantin kan överföras till fysiska personer som får hårdvaran som gåva från köparen. Överföring i enlighet med den här meningen ska inte på annat sätt utöka garantin. Köparen är fortfarande bunden att uppfylla sina skyldigheter i denna garanti, inklusive tvistlösning/bindande skiljedom/avstående från grupptalan."

Vad händer då om återförsäljaren går i konkurs, försvinner garantin då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Du kollade inte upp vilket serienummer ditt headset hade innan du skickade iväg den? Kan vara smart i framtiden om produkter har det, så man kan kontrollera om de vill lämna tillbaka.

Jag skulle nog inte ta tillbaka det, men försöka hjälpa till så mycket som möjligt med garanti till Valve. Du tar kontakt o fixar RMA, han packeterar o skickar in. Om det inte går på RMA då, så är det inte ditt problem.

Nej, det tänkte jag dessvärre inte på. Men ska se till att göra det vid nästa försäljning! Och även tänka på att inte skriva något som kan vara bindande och potentiellt sätta mig i skiten. Det positiva när sådant här händer är iallafall att man lär sig massa viktiga grejer

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Vad händer då om återförsäljaren går i konkurs, försvinner garantin då?

Upplever att det är ovanligt att återförsäljare lämnar garanti öht, det brukar vara tillverkare som gör det. Men just garanti är ju ett frivilligt åtagande där avtalsvillkoren bestämmer vad som gäller, så på den punkten kan man nog räkna med att det är kört om motparten inte längre existerar.

Om du istället ser till reklamationsrätten så förs åtagandet över till den som levererat varan till återförsäljaren, typiskt någon importör/generalagent.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Upplever att det är ovanligt att återförsäljare lämnar garanti öht, det brukar vara tillverkare som gör det. Men just garanti är ju ett frivilligt åtagande där avtalsvillkoren bestämmer vad som gäller, så på den punkten kan man nog räkna med att det är kört om motparten inte längre existerar.

Om du istället ser till reklamationsrätten så förs åtagandet över till den som levererat varan till återförsäljaren, typiskt någon importör/generalagent.

OK, jag har för mig att nät ONOFF gick i konkurs blev alla kunder hänvisade till butiker som exempelvis Elgigianten. Det kan ju då ha rört sig om reklamationsärenden. Hittar ingen info men är även reklamationsrätten ett avtal mellan ursprungsköpare och tillverkare? Annars kan ju den som köpt varan begagnad alltid hävda reklamationsrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

OK, jag har för mig att nät ONOFF gick i konkurs blev alla kunder hänvisade till butiker som exempelvis Elgigianten. Det kan ju då ha rört sig om reklamationsärenden. Hittar ingen info men är även reklamationsrätten ett avtal mellan ursprungsköpare och tillverkare? Annars kan ju den som köpt varan begagnad alltid hävda reklamationsrätt.

Reklamationsrätten är en del av konsumentköplagen och gäller mellan säljare och köpare (inte tillverkaren), inte något som avtalas.
(Eller då specifikt i fallet att säljaren gått under, en leverantör till säljaren, möjligen tillverkaren.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Köplagen

Köplagen gäller vid köp mellan privatpersoner, dock kan du avtala bort denna genom att t.ex. skriva inga returer gäller och att eventuella skador under frakt inte är ditt ansvar.

Varan kan ses som felaktig om det är på något av följande sätt:

  • Varan är inte som säljaren har informerat dig.

  • Varan är i mycket sämre skick än du kunnat förutsätta, till exempel utifrån varans pris.

  • Säljaren har låtit bli att berätta för dig om något allvarligt fel på varan som säljaren kände till.

Skulle väl säga att din köpare yrkar #1 i detta fall.

Om något av punkterna stämmer gäller detta för köparen:

I första hand kan du kräva att säljaren åtgärdar felet, till exempel genom en reparation.
Om det inte är möjligt att åtgärda att felet kan du kräva att få ett prisavdrag. Prisavdraget ska motsvara vad det kostar dig att få felet åtgärdat.
Om varken en reparation eller ett prisavdrag är aktuellt kan du kräva att få häva köpet. Det innebär att du får lämna tillbaka varan till säljaren och att du får tillbaka de pengarna som du har betalat.
Du kan också kräva skadestånd från säljaren om du kan bevisa att du har fått merkostnader på grund av felet. Du måste i så fall kunna bevisa vilka kostnader du har haft, samt att de kostnaderna har en direkt koppling till felet.

Visa signatur

Intel i5 10600k @ 5.0GHz - Gigabyte Z490 Gaming Pro - 1 TB Crucial MX300 / 120GB Kingston SSD - Corsair RM750x - Palit GTX1080Ti SLI - Corsair RGB PRO 32 GB DDR4 3200MHz - Lian-Li 205M

Permalänk
Moderator
Moderator

Eftersom TS är osäker på vad som gäller är det underligt att ingen hänvisar till det rådande lagrummet, nämligen Köplagen. I korthet har köparen reklamationsrätt gentemot säljaren, men eftersom både köpare och säljare anses jämbördiga är det ofta svårt för köparen att få rätt då det blir svårt att avgöra var felet uppstått. Vill man som säljare slippa detta måste man avtala bort hela eller delar av lagen, vilket kan göras då den är dispositiv.

Skrivet av littlemac:

OK, jag har för mig att nät ONOFF gick i konkurs blev alla kunder hänvisade till butiker som exempelvis Elgigianten. Det kan ju då ha rört sig om reklamationsärenden.

I detta fall köpte EG upp en del av ONOFFs lager och butiker, och tog även över reklamationsärenden. Det beror inte på att de var tvungna utan de såg en möjlighet att ta över kunder och bedömde kostnaden för reklamationer vara värd denna nya kundgrupp.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoggePe:

Köplagen gäller vid köp mellan privatpersoner, dock kan du avtala bort denna genom att t.ex. skriva inga returer gäller och att eventuella skador under frakt inte är ditt ansvar.

Varan kan ses som felaktig om det är på något av följande sätt:

  • Varan är inte som säljaren har informerat dig.

  • Varan är i mycket sämre skick än du kunnat förutsätta, till exempel utifrån varans pris.

  • Säljaren har låtit bli att berätta för dig om något allvarligt fel på varan som säljaren kände till.

Skulle väl säga att din köpare yrkar #1 i detta fall.

Om något av punkterna stämmer gäller detta för köparen:

I första hand kan du kräva att säljaren åtgärdar felet, till exempel genom en reparation.
Om det inte är möjligt att åtgärda att felet kan du kräva att få ett prisavdrag. Prisavdraget ska motsvara vad det kostar dig att få felet åtgärdat.
Om varken en reparation eller ett prisavdrag är aktuellt kan du kräva att få häva köpet. Det innebär att du får lämna tillbaka varan till säljaren och att du får tillbaka de pengarna som du har betalat.
Du kan också kräva skadestånd från säljaren om du kan bevisa att du har fått merkostnader på grund av felet. Du måste i så fall kunna bevisa vilka kostnader du har haft, samt att de kostnaderna har en direkt koppling till felet.

Undersökningsplikt............. ( :

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Flipper:

Undersökningsplikt............. ( :

Citat:

31 § När varan har avlämnats skall köparen så snart omständigheterna medger det undersöka den i enlighet med god affärssed.

Köparen skall undersöka varan efter avlämnandet, vilket uppenbarligen gjorts då TS skriver att "Några dagar senare så hör han av sig och säger att headsetet inte fungerar.".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Eftersom TS är osäker på vad som gäller är det underligt att ingen hänvisar till det rådande lagrummet, nämligen Köplagen. I korthet har köparen reklamationsrätt gentemot säljaren, men eftersom både köpare och säljare anses jämbördiga är det ofta svårt för köparen att få rätt då det blir svårt att avgöra var felet uppstått. Vill man som säljare slippa detta måste man avtala bort hela eller delar av lagen, vilket kan göras då den är dispositiv.

I detta fall köpte EG upp en del av ONOFFs lager och butiker, och tog även över reklamationsärenden. Det beror inte på att de var tvungna utan de såg en möjlighet att ta över kunder och bedömde kostnaden för reklamationer vara värd denna nya kundgrupp.

Tips på vad man ska skriva nästa gång? Känns som att man skrämmer bort många potentiella köparen genom att exempelvis skriva "Säljes i befintligt skick. Jag tar ej ansvar för produkten efter att den har lämnat mina händer" eller liknande?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz