Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, tamme fanimig, du har rätt!

Jag googlade och fann att Yeti, Loch Ness, Big Foot, med flera djur, faller inom kryptozoologi vilket har visat sig vara skitsnack: https://en.wikipedia.org/wiki/Cryptozoology#Reception_and_pse...

Ska jag googla på chem trails pseudoscience nu?

Gört bara det får dig att ticka

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

De som använder "konspirationsteoretiker" som tillmäle uppvisar ju påfallande ofta betingningen att direkt avfärda sådant som någon auktoritet (ofta politisk) kallar för "konspirationsteori", oavsett hur absurd och osannolik den förmodade sanningen är.

Typ planen förintades totalt i WTC men samtliga av kaparnas pass flög ut genom fönstret och hittades fullt läsbara av myndigheterna.
Världens mest eftersökta man som plötsligt hittas när de inte hittar Obamas födelseattest.

Ibland krävs det inte att man är någon större konspirationsteoretiker för att förstå att det kan finnas politiska motiv bakom vissa saker. När man pratar med gemene man om t.ex. den händelsen så märker man att logiken i resonemanget ofta kan förenklas till att "det har både varit i nyheterna samt att Hollywood har gjort en film om det, så då har det hänt".

Det var därför kommandosoldaterna var tvungen att bränna kroppen och dumpa resterna i havet.

Tror man på en konspirationsteori tenderar man att tro på flera. Att det finns politiska motiv bakom saker och ting är inget nytt.

Att regeringar och "högt uppsatta människor" skulle ha samma smidiga och omedelbara makt som skildrat i Hollywoodfilmer är däremot komiskt på högsta nivå. Titta på vår egen regering och USA:s tidigare administration utan att avvika från huvudämnet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

Gört bara det får dig att ticka

Dessvärre måste jag nu tolka dig som ett obetalt troll!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Nepp! Nu låser vi tråden. Leder ingenvart med Flashbackutbildade diskussioner.

RIP John McAfee.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@Thomas @AplAy Vad härnäst? Ska ni klassa det här som tokerier med? 🤔

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De som inte var nöjda med det hade nog antingen politiska eller rasistiska anledningar att inte tro på det.

Med tanke på att det är den värsta amerikanska presidenten sedan FDR ifråga om att degradera konstitutionella medborgerliga rättigheter så kan det nog ha varit det första. Fortfarande konstigt att presidentkampanjen inte tänkt på en sån detalj långt i förväg med tanke på att presidentskapet är upphängt på att man är född amerikan.

Finns nog inte mycket mer att diskutera om det i den här tråden i vilket fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

De som använder "konspirationsteoretiker" som tillmäle uppvisar ju påfallande ofta betingningen att direkt avfärda sådant som någon auktoritet (ofta politisk) kallar för "konspirationsteori", oavsett hur absurd och osannolik den förmodade sanningen är.

Typ planen förintades totalt i WTC men samtliga av kaparnas pass flög ut genom fönstret och hittades fullt läsbara av myndigheterna.
Världens mest eftersökta man som plötsligt hittas när de inte hittar Obamas födelseattest.

Ibland krävs det inte att man är någon större konspirationsteoretiker för att förstå att det kan finnas politiska motiv bakom vissa saker. När man pratar med gemene man om t.ex. den händelsen så märker man att logiken i resonemanget ofta kan förenklas till att "det har både varit i nyheterna samt att Hollywood har gjort en film om det, så då har det alltså hänt i verkligheten".

Det var därför kommandosoldaterna var tvungna att direkt bränna kroppen och dumpa den i havet.

Precis, "konspirationsteoretiker" är en diskrediteringsterm. Den fyller ingen funktion i en diskussion.

Offtopic
Glöm inte building 7. Eller hur ett CNN's TV team lyckades ta sig in och få en intervju med Bin Laden, när inte ens USA's egna försvar visste vart han gömde sig—med försvarsbudget på miljader dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Dessvärre måste jag nu tolka dig som ett obetalt troll!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon116323:

Precis, "konspirationsteoretiker" är en diskrediteringsterm. Den fyller ingen funktion i en diskussion.

Offtopic
Glöm inte building 7. Eller hur ett CNN's TV team lyckades ta sig in och få en intervju med Bin Laden, när inte ens USA's egna försvar visste vart han gömde sig—med försvarsbudget på miljader dollar.

Building 7 skadades när en av towern kollapsade, det är något som konspirationswebsidor i stort sett aldrig tar upp, men det finns satellitbilder om man vill söka upp dem.
Sen måste man undra, om man nu sprängde upp WTC7, varför tog man inte det med i PR materialet när man sålde krigen efteråt?

När intervjuades Bin Laden? Journalisten Robert Frisk intervjuade Bin Laden 2 ggr innan 9/11, och läser man hans otroligt tjocka bok om mellanönstern så ger han detaljer på hur krångligt det är, och att AQ har aldrig gillat USA trots att Mujahediin tidigare jobbade med USA för att bli av med Sovjetunionen från Afganistan*

Believing widely doubted conspiracy theories satisfies some people’s need to feel special
https://digest.bps.org.uk/2017/09/01/believing-widely-doubted...

People who overestimate their political knowledge are more likely to believe conspiracy theories
https://www.psypost.org/2018/06/people-overestimate-political...

5 Pathetic Groups That People Think Rule the World
https://www.cracked.com/article_17469_5-pathetic-groups-that-...

* https://www.counterpunch.org/1998/01/15/how-jimmy-carter-and-...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Building 7 skadades när en av towern kollapsade, det är något som konspirationswebsidor i stort sett aldrig tar upp, men det finns satellitbilder om man vill söka upp dem.
Sen måste man undra, om man nu sprängde upp WTC7, varför tog man inte det med i PR materialet när man sålde krigen efteråt?

När intervjuades Bin Laden? Journalisten Robert Frisk intervjuade Bin Laden 2 ggr innan 9/11, och läser man hans otroligt tjocka bok om mellanönstern så ger han detaljer på hur krångligt det är, och att AQ har aldrig gillat USA trots att Mujahediin tidigare jobbade med USA för att bli av med Sovjetunionen från Afganistan*

Believing widely doubted conspiracy theories satisfies some people’s need to feel special
https://digest.bps.org.uk/2017/09/01/believing-widely-doubted...

People who overestimate their political knowledge are more likely to believe conspiracy theories
https://www.psypost.org/2018/06/people-overestimate-political...

5 Pathetic Groups That People Think Rule the World
https://www.cracked.com/article_17469_5-pathetic-groups-that-...

* https://www.counterpunch.org/1998/01/15/how-jimmy-carter-and-...

Skulle dammet eller vibrationer från kollapsen av tornen kollapsa building 7?

Bra fråga, om det inte togs upp, varför togs det inte upp?

Han intervjuades i Oktober, en månad efter 9/11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Han citerade inte men hans inlägg är en reaktion på det som skrevs innan. Jag är rätt säker på att han inte menade att McAfee var en konspirationsteoretiker.

Skrivet av Thomas:

Va? Nej, nu har du nog misstolkat grovt. Jag har inte sagt något om att McAfee var konspirationsteoretiker, och inte heller att han begått självmord. Däremot att vissa i tråden tycks vara konspiratoriskt lagda.

Uppfattat och klarerat, då är jag med

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon116323:

Skulle dammet eller vibrationer från kollapsen av tornen kollapsa building 7?

Bra fråga, om det inte togs upp, varför togs det inte upp?

Han intervjuades i Oktober, en månad efter 9/11.

Lite mer än damm..
https://www.youtube.com/watch?v=nEgPNNcdtu4

(men lämnar WTC diskussionen här samtidigt...det finns mängder av material online)

Av CNN? Varför är det inte med här?
https://en.wikipedia.org/wiki/Interviews_of_Osama_bin_Laden#U...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Lite mer än damm..
https://www.youtube.com/watch?v=nEgPNNcdtu4

(men lämnar WTC diskussionen här samtidigt...det finns mängder av material online)

Av CNN? Varför är det inte med här?
https://en.wikipedia.org/wiki/Interviews_of_Osama_bin_Laden#U...

Det är möjligt.

Tror det var CNN. Känd internationell MSM iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Verkligen en skum människa i sina sista år i livet. Ser fram emot dokumentärerna om honom, även om han inte är direkt obekant.

Att vara skyldig till McAfee-antiviruset och kopplingen till blandannat badsalt kommer jag nog aldrig glömma.

Om han var trevlig eller inte ver jag inte men han tog så vitt jag förstod. (jag förstod) avstånd från vad som hände med hans av senare. Det gick från bra till att vara värre eller lika med avast. Vet i alla fall hur jag tar bort avast.
Videon då han tog avstånd från sitt tidtagare företag tyckte jag var bra då kom. Nu vet jag inte. Och det har inte med det jag hört senaste dagarna.
Jag tillhörde dem som fick städa upp efter en felaktig uppdatering av antiviruset 2010. XP och blåskärmar.
Trend var inte lika illa att fixa. de han låsa updatering så bare MASSOR var drabbade.
Panda tor jag inte erkände att de hade minnesläckor så det skrekom det men jag anser det vara preskiberat. Trend och Panda samt en del andra.
Men MCAfee det var så stort så man kunde se rött. Gör fortfarande då jag ser det med 3 månader gratis på Lenova Dell HP datorer.

Ni får kalla mig blåögd om ni vill. Om kille inte mådde bra och skötte sig som ett, kanske ser ju ut så efter vad jag lästa senaste minuterna. Men att han ska dö. Verkar som att fler än en tycker att det vart bra.
Det kanske är bra? Likväl sorgligt.

Som en referens. Jag och Henrik Ponten hade olika åsikter om både det ena och det andra och jag vart lite sår då han gick ut i media och sa att han inte eller någon i hans familj någonsin hade piratkopierat något någonsin.
Vad vet man om de runt omkring sig och att göra dumheter av misstag
Jag vart chikad över att han dog och vad det betyder för hans nära och kära.
Oberoende av vad folk tycker om McAfee så hoppas jag att han hade nära och köra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Ser att det var väldigt populärt att snacka om >McAfee<.........

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Ser att det var väldigt populärt att snacka om >Mcafee<.........

Mmm, nu drack jag Cafee.

Permalänk
Medlem

Ok, nu tänker vi som en psykopat...och någon som vill spela ett sista spratt med världen.

"Jag vill och kommer inte överleva i fängelse i så lång tid. Men jag har ju sagt att många är ute efter mig inklusive staten...
Så..... om jag tar livet av mig i cellen, så kommer jag ändå gå ner som en hjälte, många kommer inte tro att jag tog livet av mig, utan jag hade kanske rätt hela tiden, det var staten!!! BWAhahaha BHAWHAHAHAH!!!"
*Hänger sig.

Där har ni en teori till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

De som använder "konspirationsteoretiker" som tillmäle uppvisar ju påfallande ofta betingningen att direkt avfärda sådant som någon auktoritet (ofta politisk) kallar för "konspirationsteori", oavsett hur absurd och osannolik den förmodade sanningen är.

Typ planen förintades totalt i WTC men samtliga av kaparnas pass flög ut genom fönstret och hittades fullt läsbara av myndigheterna.
Världens mest eftersökta man som plötsligt hittas när de inte hittar Obamas födelseattest.

Ibland krävs det inte att man är någon större konspirationsteoretiker för att förstå att det kan finnas politiska motiv bakom vissa saker. När man pratar med gemene man om t.ex. den händelsen så märker man att logiken i resonemanget ofta kan förenklas till att "det har både varit i nyheterna samt att Hollywood har gjort en film om det, så då har det alltså hänt i verkligheten".

Det var därför kommandosoldaterna var tvungna att direkt bränna kroppen och dumpa den i havet.

1. Obamas test är funnet sedan länge. Faktum är att det är de som tror på en konspiration som förnekar detta faktum.

2. Att man hittade deras "pass" har redan förklarats från officiella håll.

3. Konspirationsteoretiker är ett klassiskt exempel på att även en blind höna kan finna ett korn. De brukar oftast tro på en rad olika konspirationer och visar sig en av fem hundra stämma så tas det som bevis att alla andra också stämmer.

Mestadels brukar det handla om Dunning-Kruger där dessa tror att de är intelligenta nog att se "igenom lögnen" men i verkligheten är de bara icke pålästa.

Skrivet av anon116323:

Precis, "konspirationsteoretiker" är en diskrediteringsterm. Den fyller ingen funktion i en diskussion.

Offtopic
Glöm inte building 7. Eller hur ett CNN's TV team lyckades ta sig in och få en intervju med Bin Laden, när inte ens USA's egna försvar visste vart han gömde sig—med försvarsbudget på miljader dollar.

En term som är ganska talande. Använd Occrams rakblad brukar oftast vara nog och i detta fallet så var det helt enkelt så att Bin Laden sökte upp CNNs team och inte motsatsen. Building 7-konspirationen kan du väl inte tro på? Den är så fylld av hål att det är skrattretande om man tror på den.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Mestadels brukar det handla om Dunning-Kruger där dessa tror att de är intelligenta nog att se "igenom lögnen" men i verkligheten är de bara icke pålästa.

Jag vänder mig främst emot emot vänstermänniskors beskrivning av staten som en omnipotent och uteslutande god entitet, vilket är en av de bästa anledningarna till att tänka två gånger innan man accepterar sanningar som levereras via gammelmedier och kulturelit, i vilket fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

1. Obamas test är funnet sedan länge. Faktum är att det är de som tror på en konspiration som förnekar detta faktum.

2. Att man hittade deras "pass" har redan förklarats från officiella håll.

3. Konspirationsteoretiker är ett klassiskt exempel på att även en blind höna kan finna ett korn. De brukar oftast tro på en rad olika konspirationer och visar sig en av fem hundra stämma så tas det som bevis att alla andra också stämmer.

Mestadels brukar det handla om Dunning-Kruger där dessa tror att de är intelligenta nog att se "igenom lögnen" men i verkligheten är de bara icke pålästa.

En term som är ganska talande. Använd Occrams rakblad brukar oftast vara nog och i detta fallet så var det helt enkelt så att Bin Laden sökte upp CNNs team och inte motsatsen. Building 7-konspirationen kan du väl inte tro på? Den är så fylld av hål att det är skrattretande om man tror på den.

Hur är termen talande?

Kan du beskriva hur mötet arrangerades och källan?

Ang. building 7, vad kan du konstatera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vänder mig främst emot emot vänstermänniskors beskrivning av staten som en omnipotent och uteslutande god entitet, vilket är en av de bästa anledningarna till att tänka två gånger innan man accepterar sanningar som levereras via gammelmedier och kulturelit, i vilket fall.

Genom att kasta sten i glashus? Du beskriver "vänstermänniskor" precis som "de" påstås beskriva staten. Vilket är en grov generalisering. Staten är som vilken annan entitet som helst. Alltså så vida bred att den inte kan slussas in i ett fack även om det (antagligen pga. retorisk lathet) dagligen görs. Och du har rätt i att man skall vara kritisk MEN konspirationsteoretiker har tagit det till överdrivna höjder där man börjar ifrågasätta allt som inte talar för ens åsikt. Och mångt och mycket som står i "gammelmedia" är inte lögner även om det kan vara cherrypickat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och mångt och mycket som står i "gammelmedia" är inte lögner även om det kan vara cherrypickat.

Är det inte lögn inblandat om man bara benämner det som "agendasättande journalistik" istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Hur är termen talande?

Kan du beskriva hur mötet arrangerades och källan?

Ang. building 7, vad kan du konstatera?

Hur mötet arrangerades.

Termen är talande eftersom den faktiskt beskriver vad konspirationsteoretiker håller på med. Alltså konspirationer. Dessa brukar dessutom tro på fler än ett fåtal konspirationer. ¨

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det inte lögn inblandat om man bara benämner det som "agendasättande journalistik" istället?

?

Alla människor har en agenda. Du har en agenda. Jag har en agenda. Ibland är sagda agenda enbart att ifrågasätta generaliseringar och förenklad retorik.

Människor kan inte vara 100% objektiva. Vi har känslor, vi har åsikter etc. Det är ju knappt så att maskiner kan vara 100% objektiva. Och därför finns det en agenda. Oberoende är det oseriöst att förkasta källor enbart för att de tillhör "mainstreamedia".. vilket är extremt vanligt i konspirationsteoretiska kretsar och det är inte bara media utan det appliceras på alla som inte talar för deras åsikter. Så som den etablerade akademiska kretsen så som läkare och forskare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Oberoende är det oseriöst att förkasta källor enbart för att de tillhör "mainstreamedia".. vilket är extremt vanligt i konspirationsteoretiska kretsar och det är inte bara media utan det appliceras på alla som inte talar för deras åsikter. Så som den etablerade akademiska kretsen så som läkare och forskare.

Jag tillmäter bara inte gammelmedierna någon större vikt längre. Akademikerna du nämner som är statligt avlönade har snarare incitament för att spela med i olika politiska teatrar eftersom det t.ex. höjer chanserna för framtida forskningsanslag, där den som kan komma med de mest sensationella påståendena som man kan skrämma folket till att betala högre skatter genom blir mest värdefulla för statens syften.

Titta bara på det globala samhällsdebaklet de senaste 18 månaderna där tidigare etablerad vetenskap plötsligt kastas ut för att anpassas efter olika politiska syften, med samma akademiker som megafoner för den nya politiken. Roligast blir det när man jämför deras åsikter under en längre tid och märker att de byter åsikter till de rakt motsatta bereoende på vilken nation och politiker de lyder under.

Oavsett hur det är i verkligheten så har det stora flertalet ändå betingats till att inte överväga möjligheten att det kan vara på något annat sätt än enligt Sanningen (TM).

Permalänk
Medlem

Ja alltså, ni lägger ner bra med arbete helt i onödan då ingen kommer erkänna sig besegrad i debatten. Påminner allt för väl om UFO-tråden som gick samma väg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tillmäter bara inte gammelmedierna någon större vikt längre. Akademikerna du nämner som är statligt avlönade har snarare incitament för att spela med i olika politiska teatrar eftersom det t.ex. höjer chanserna för framtida forskningsanslag, där den som kan komma med de mest sensationella påståendena som man kan skrämma folket till att betala högre skatter genom blir mest värdefulla för statens syften.

Titta bara på det globala samhällsdebaklet de senaste 18 månaderna där tidigare etablerad vetenskap plötsligt kastas ut för att anpassas efter olika politiska syften, med samma akademiker som megafoner för den nya politiken. Roligast blir det när man jämför deras åsikter under en längre tid och märker att de byter åsikter till de rakt motsatta bereoende på vilken nation och politiker de lyder under.

Oavsett hur det är i verkligheten så har det stora flertalet ändå betingats till att inte överväga möjligheten att det kan vara på något annat sätt än enligt Sanningen (TM).

Och här har vi den källkritiska latheten. Du kan inte förkasta "akademiker" bara för att de är statligt avlönade. Det är bara oseriöst. Utan man måste försöka nå ursprungskällan för ett påstående och därigenom försöka identifiera agendan (orsaken till uttalandet). Vilket är själva grunden för källkritik. För annars riskerar man ju bara att få en sida av myntet och därigenom gå miste om faktan i utbyte mot cherrypickat struntprat.

Vilket gör din sista mening fullständigt hyckleri.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och här har vi den källkritiska latheten. Du kan inte förkasta "akademiker" bara för att de är statligt avlönade. Det är bara oseriöst. Utan man måste försöka nå ursprungskällan för ett påstående och därigenom försöka identifiera agendan (orsaken till uttalandet). För annars riskerar man ju bara att få en sida av myntet och därigenom gå miste om faktan i utbyte mot cherrypickat struntprat.

Det gör jag inte, jag bara påpekar problematiken som finns med korruption i staten och statliga institutioner, särskilt när samma akademiker används för att praktiskt taget bara leverera mer makt åt staten.

Åter igen, precis som med John McAfees eventuella självmord så är det du och flera andra i tråden som direkt förkastar möjligheten att det är något annat än ett självmord, baserat på att det är rapporterat så i vissa medier. Förstår du hur jag menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det gör jag inte, jag bara påpekar problematiken som finns med korruption i staten och statliga institutioner.

Åter igen, precis som med John McAfees eventuella självmord så är det du och flera andra i tråden som direkt förkastar möjligheten att det är något annat än ett självmord, baserat på att det är rapporterat så i vissa medier. Förstår du hur jag menar?

Nej det gör du inte. Du sitter och direkt påstår att akademiker skall skall misstros enbart för att de får lön indirekt av staten. Vilket även det är en extrem simplifiering.

Och nej. Jag förkastar inte möjligheten till att de var något annat än självmord utan jag vill se bevis för något annat innan jag börjar sprida teorier runt mig.

Som sagt. Occams rakkniv/blad.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Hur mötet arrangerades.

https://www.youtube.com/watch?v=uXRk4w60sxw

Termen är talande eftersom den faktiskt beskriver vad konspirationsteoretiker håller på med. Alltså konspirationer. Dessa brukar dessutom tro på fler än ett fåtal konspirationer. ¨

Videon du länkar till har väl inget med möten mellan reportrar och Bin Laden? Förutom i det avseendet att dom hade lyckats med det förut? Min poäng var att om försvarsbudgeten var enorm, varför tog det flera år att hitta honom? Verkar som att reportrarna lyckades bättre, kunde man då inte gjort det tidigare? Använt "reportrar"?

Konspirationsteoretiker är en diskrediterings term.

Det finns konspirationer, och har förmodligen alltid funnits. Om du menar att en person tänker kring konspirationer—varför tycker du att det är värt benämna "konspirationsteoretiker"? Det är som att säga bara för att någon har en hamburgare i munnen konstatera att "personen äter".