Vad är riskerna förutom ddos att hosta hemma?

Permalänk
Inaktiv

Vad är riskerna förutom ddos att hosta hemma?

Hej. Jag har en dator som står och har en enkel HTML sida som jag vill hosta hemma istället och tanken är att sätta upp en Tibia server på den också. Dock är riskerna med DDOS attacker stora och det påverkar ju hela mitt nätverk. Och vet inte vilken tjänst jag ska vända mig till ifall det blir så, finns det någon gratis som hjälper en vid DDOS attacker?

Jag har också läst någonstans att man kan dra igång VPN och host på samma server, men då måste man byta IP på domänen varje gång vilket är krångligt. Har just nu haft Loopia och One, tjänster som är dyra. Sen nu har spanat in OVH och det får bli den ifall riskerna att hosta hemma är för stora.

Vad har ni för tips och tricks när det kommer till att hosta hemma? Jag är mest van att bara slänger över filerna via Filezilla och köra.

Kortat ner trådtitel /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Nu hostar jag ingen sida för tillfället, men är ddos attacker så vanliga?
Är ju inte så att de ddosar random webbsidor...

De är alltid en risk när du kopplar upp flera saker(webbserver, kameror, smarta prylar) på samma nätverk.
Om en av enheterna har ett säkerhetsproblem så kan samtliga bli drabbade.

Se till att du har backuper och skydda data av högre värde.

Annars är det exakt som du gör idag när du är klar, öppnar FileZilla fast till en lokal IP.

Möjligen har vissa DNS leverantörer ddos skydd.
Men skyddar troligen enbart mot www-adressen och inte om de går mot din IP.
Dock inget jag kollat vidare på...

Permalänk
Medlem

Jag kör personligen en reverse proxy och webbserver hemma och sedan DNS och proxy hos Cloudflare.

Icke HTTP/HTTPS, som spelservrar, vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Jag har kört server hemma i 8 år. Dels privat och dels åt mitt företag.

Ingen DDOS alls.

Kör också Nginx Reverse Proxy (+ detta) med Cloudflare som extra layer of protection, men skulle vilja hävda att DDOS är ytterst ovanligt för enkla webbsidor. Ha i åtanke att DDOS är kostsamt, varför skulle någon vilja lägga de resurserna på dig, och din sida?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Enkla HTML-sidor kan du host:a på Firebase. Det är gratis och fungerar kanon.

Permalänk
Skrivet av anon321431:

Hej. Jag har en dator som står och har en enkel HTML sida som jag vill hosta hemma istället och tanken är att sätta upp en Tibia server på den också. Dock är riskerna med DDOS attacker stora och det påverkar ju hela mitt nätverk. Och vet inte vilken tjänst jag ska vända mig till ifall det blir så, finns det någon gratis som hjälper en vid DDOS attacker?

Jag har också läst någonstans att man kan dra igång VPN och host på samma server, men då måste man byta IP på domänen varje gång vilket är krångligt. Har just nu haft Loopia och One, tjänster som är dyra. Sen nu har spanat in OVH och det får bli den ifall riskerna att hosta hemma är för stora.

Vad har ni för tips och tricks när det kommer till att hosta hemma? Jag är mest van att bara slänger över filerna via Filezilla och köra.

Jag har hostat enkel website plus mail plus inkommande VPN plus gitlabserver för eget bruk hemma i åratal och inte sett röken av annat än de vanliga automatiserade dumheterna med bots som letar efter dåligt säkrad ssh, naiva sql injection-försök samt dåligt säkrade Wordpressinstanser.

De tips jag ger handlar om passiv säkerhet:
Ha ett syfte med varje port du öppnar.
Ha en (gärna automatiserad) plan för hur varje tjänst ska hållas uppdaterad.
Håll komplexiteten till ett minimum så du a) inte kollrar bort dig själv och b) minimerar risken för angrepp via dåligt skrivna plugins och tredjepartskomponenter.
Använd nyckelbaserad och/eller tvåfaktorsautentisering för all auth du presenterar mot Internet.

Det här slutar aldrig vara giltigt, men kan behöva kompletteras med mer aktiva säkerhetslager i form av IDS/IPS och liknande ifall du någon gång skulle bli ett attraktivt mål för verkliga angrepp.

Permalänk
Medlem

Nackdelen är ju att du har en attack vektor exponerad som syns vid portscanningar etc, så om någon bryter sig in har de full kontroll över burken och kan lansera attacker mot resten av grejerna på ditt nätverk.

Sen kan de ju nyttja din server och lagra olagligheter, ha som VPN vid andra attacker etc.

Jag hostade mycket själv tidigare, men när jag började få lite mer koll har jag helt gått över till molnet, senaste 15 åren typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Nu hostar jag ingen sida för tillfället, men är ddos attacker så vanliga?
Är ju inte så att de ddosar random webbsidor...

Hemsidor nej, spelservrar ja. OP var nog mer rädd för DDOS när det kommer till Tibia servern om det är tänkt att den ska vara öppen för mer än närmsta vännerna.

Det finns enormt med rövhål som gör dumma saker mot spelservrar. I många fall andra som hostar servrar själv för att driva trafik till sin tjänst.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Är det inte ändå billigare att ha servern hos någon annan? Lär vara billigare att hyra en VPS än elkostnaden. Plus att det nog är lugnt gällande DDOS då.

Visa signatur

press nu1mlock