iPhone 12 har tappat 10%(!) av maximal kapacitet under 9 månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Min Xs tog 1% av Batterihälsan de första 4 veckorna, sen mattade det av markant. Bytte batteri nästan exakt 2 år efter den inhandlades och nu ca 10 månader senare är den redan nere på 90%. Laddar den inte inom den perfekta zonen speciellt ofta men samtidigt hör jag andra som gör som mig och ändå sitter på 100% efter ett helt år. Jag tycker det är väldigt märkligt och undrar nästan om det är batterilotteri det är frågan om.

Ja, det är så att varje batteri kan skilja lite, lite mellan varandra och det är därför tillverkarna brukar säga en minimum kapacitet och ett typical kapacitet. Dvs, ett batteri får ha kapacitet som uppfyller minimum men inte typical kapacitet. På min Xiaomi Redmi Note 5 så specificeras batteriet så här "4000mAh (typ) / 3900mAh (min) lithium-ion polymer battery". Dvs alla batterier som håller minst 3900mAh kan användas i en telefon tillverkad.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Skrev lite tidigare i denna tråden om att jag har optimerad laddning, men att jag aldrig sett att det faktiskt funkar.

Visar sig att man måste ha vissa inställningar aktiva för att det ens ska funka:

” Here are a list of settings that must be enabled:
Settings > Privacy > Location Services > Location Services.
Settings > Privacy > Location Services > System Services > System Customization.
Settings > Privacy > Location Services > System Services > Significant Locations > Significant Locations.”

Tji fick jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

Skrev lite tidigare i denna tråden om att jag har optimerad laddning, men att jag aldrig sett att det faktiskt funkar.

Visar sig att man måste ha vissa inställningar aktiva för att det ens ska funka:

” Here are a list of settings that must be enabled:
Settings > Privacy > Location Services > Location Services.
Settings > Privacy > Location Services > System Services > System Customization.
Settings > Privacy > Location Services > System Services > Significant Locations > Significant Locations.”

Tji fick jag

Mitt batteri har också degraderats snabbare än i någon iPhone jag haft tidigare (96% efter 6 månader). Såg precis att ”significant locations” var avslagen (doh!). Tack för tipset!

Edit: iPhone 12

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Min Xs tog 1% av Batterihälsan de första 4 veckorna, sen mattade det av markant. Bytte batteri nästan exakt 2 år efter den inhandlades och nu ca 10 månader senare är den redan nere på 90%. Laddar den inte inom den perfekta zonen speciellt ofta men samtidigt hör jag andra som gör som mig och ändå sitter på 100% efter ett helt år. Jag tycker det är väldigt märkligt och undrar nästan om det är batterilotteri det är frågan om.

Jag laddar min 12 Pro varje natt, brukar väl ha en 40-50% kvar när jag pluggar i den. Har haft den sen den släpptes och den har fortfarande 100% batteri. Laddar nästan bara med USB till dator eller originalladdare (kanske 5-10 laddningar trådlöst). Verkar vara lotteri som sagt.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Köpte 12 mini på release dagen och ligger idag på 97%, laddar trådlös med 3:e parts laddare.
Laddar när det går under 20% och upp till ca 90%+.

Nånstans hade varit gött att slippa battrihälsans info, för då hade man inte haka upp sig på "små saker"...men man är ändå nyfiken.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Jag laddar min 12 Pro varje natt, brukar väl ha en 40-50% kvar när jag pluggar i den. Har haft den sen den släpptes och den har fortfarande 100% batteri. Laddar nästan bara med USB till dator eller originalladdare (kanske 5-10 laddningar trådlöst). Verkar vara lotteri som sagt.

Förmodligen ganska optimal laddning ändå. Långsam laddning genom datorn eller trådlöst vilket batteriet gillar och sen att den bara laddar upp till 80% och väntar till det börjar bli morgon innan den kör in sista 20%. Så det slits inte speciellt mycket.
Värre om man laddar lite hipp som happ kan jag tänka mig då telefonen inte lär sig hur den optimalt ska ladda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Värme är det värsta batteridödaren. Laddning sköter chippen om. Maginell skillnad genom att ladda den full vs 90% mm. Chippen vet vad dom gör.

Har du glömt den i bilen en var sommardag? Då kan batteriet dö helt.

Skitsnack, du får ut i storleksordningen 10x antal laddcykler som du laddar till 75% kontra 100% och den siffran mellan 90 och 100% ligger i storleksordningen 4x antal laddcykler.
Värme är ett problem men så länge du inte laddar mobilen i solen är det ett ickeproblem i Sverige.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Mitt batteri har också degraderats snabbare än i någon iPhone jag haft tidigare (96% efter 6 månader). Såg precis att ”significant locations” var avslagen (doh!). Tack för tipset!

Edit: iPhone 12

Haha ja då vart vi två i det träsket

Skrivet av bärplockaren:

Köpte 12 mini på release dagen och ligger idag på 97%, laddar trådlös med 3:e parts laddare.
Laddar när det går under 20% och upp till ca 90%+.

Nånstans hade varit gött att slippa battrihälsans info, för då hade man inte haka upp sig på "små saker"...men man är ändå nyfiken.

Lite lotteri som vissa skrivit innan verkar det ju vara.

Ja, jag är glad för att funktionen finns men bara när den är tillfredsställande.

Den som inte vet har inget ont av det…

Permalänk
Medlem

100% på min 12 PM köpt på release. Optimerad trådlös laddning nattetid.

Permalänk
Medlem

Hej,

Intressant ämne och har ingen direkt lösning förutom att hålla iOS uppdaterat, senaste versionen är 14.7.1.

På temat så anser jag att enbart titta på batterihälsa i iOS kan vara något missvisande utan man bör även ta antalet battericykler med i beräkningen. Har man 90%> batterihälsa på 500+ cykler så är det generellt väldigt bra, har du 90% på <200 så mindre bra.

Om man har en Mac så är det enklaste sättet att ladda hem "Coconut Battery" (gratisprogram) men finns även relativt enkelt sätt genom att exportera loggarna direkt i iOS, se länk!

Exempelbilden är från min egna telefon och som ni ser så har jag precis bytt batteri, cirka 9:e juli vilket betyder att jag i snitt använder 1 cykel på dygn. Vill minnas att jag hade "80% health" och runt 900 cykler innan bytet så batteriet ha stått upp helt OK i dryga 3 år.

Personligen orkar jag inte tänka på exakt hur jag laddar eller behandlar batteriet utan kör en mix av trådlös laddning över natten och på jobbet men använder även snabbladdare regelbundet, Apples egna. Vet att det tar mer stryk men att kunna ladda från 30% till 80% på cirka 30 min är nice! Dock undviker jag som många är inne på att helt ladda ur batteriet, sällan jag går under 20% som den "laddhoarder" man är

Permalänk
Medlem

12 Pro Max, inköpt vid släpp och laddar den med en tredjeparts snabbladdare och en tredjeparts vanlig samt en apple orginal. 100% batterihälsa.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Skitsnack, du får ut i storleksordningen 10x antal laddcykler som du laddar till 75% kontra 100% och den siffran mellan 90 och 100% ligger i storleksordningen 4x antal laddcykler.
Värme är ett problem men så länge du inte laddar mobilen i solen är det ett ickeproblem i Sverige.

Skitsnack så länge du kan basera det på fakta. ren fakta är att värme dödar dessa typer av batterier. äldre typer såsom nimh och liknande är inte alls lika känsliga för värme. faktum är att dom når full laddning först när dom blivit lätt varma.
Har flera batterier som ligger konstant på 100% laddning mer eller mindre. för något år sedan började ett av de från 2013 få lite problem att dra runt en av sågarna jag har så jag tror väldigt få upplever problem PGA full laddning.
batterier mår bra av full laddning förutom vid lagring.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Intressant ämne och har ingen direkt lösning förutom att hålla iOS uppdaterat, senaste versionen är 14.7.1.

På temat så anser jag att enbart titta på batterihälsa i iOS kan vara något missvisande utan man bör även ta antalet battericykler med i beräkningen. Har man 90%> batterihälsa på 500+ cykler så är det generellt väldigt bra, har du 90% på <200 så mindre bra.

Om man har en Mac så är det enklaste sättet att ladda hem "Coconut Battery" (gratisprogram) men finns även relativt enkelt sätt genom att exportera loggarna direkt i iOS, se länk!

Exempelbilden är från min egna telefon och som ni ser så har jag precis bytt batteri, cirka 9:e juli vilket betyder att jag i snitt använder 1 cykel på dygn. Vill minnas att jag hade "80% health" och runt 900 cykler innan bytet så batteriet ha stått upp helt OK i dryga 3 år.

Personligen orkar jag inte tänka på exakt hur jag laddar eller behandlar batteriet utan kör en mix av trådlös laddning över natten och på jobbet men använder även snabbladdare regelbundet, Apples egna. Vet att det tar mer stryk men att kunna ladda från 30% till 80% på cirka 30 min är nice! Dock undviker jag som många är inne på att helt ladda ur batteriet, sällan jag går under 20% som den "laddhoarder" man är

https://i.imgur.com/61FAqab.png

Wow, mycket härlig information! Jag ska kika och se hur många cyklar som gått, ska bli intressant.

Down the rabbit hole I go…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Min Xs tog 1% av Batterihälsan de första 4 veckorna, sen mattade det av markant. Bytte batteri nästan exakt 2 år efter den inhandlades och nu ca 10 månader senare är den redan nere på 90%. Laddar den inte inom den perfekta zonen speciellt ofta men samtidigt hör jag andra som gör som mig och ändå sitter på 100% efter ett helt år. Jag tycker det är väldigt märkligt och undrar nästan om det är batterilotteri det är frågan om.

Nyfiken fråga: Genomförde du batteribytet genom en auktoriserad Apple-servicepartner eller gjorde du det på "kiosken på hörnet" alt. själv?

Frågar pga att om man inte går genom Apple officiellt så är risken stor (Om inte överhängande) att man inte får ett "Apple Original Batteri" vilket säkerligen har sämre kvalitet ur alla aspekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skitsnack så länge du kan basera det på fakta. ren fakta är att värme dödar dessa typer av batterier. äldre typer såsom nimh och liknande är inte alls lika känsliga för värme. faktum är att dom når full laddning först när dom blivit lätt varma.
Har flera batterier som ligger konstant på 100% laddning mer eller mindre. för något år sedan började ett av de från 2013 få lite problem att dra runt en av sågarna jag har så jag tror väldigt få upplever problem PGA full laddning.
batterier mår bra av full laddning förutom vid lagring.

Och vad har du som källa?
Är rätt stor nörd när det kommer till batterier så jag ser gärna något som backar upp ditt påstående.
Värme är inget problem i Sverige som sagt då vi sällan har 25 grader + om du inte låter mobilen ligga i solen.

Om du vill lära dig något ta en titt här så ser du att mitt antagande är korrekt.
https://batteryuniversity.com/article/bu-808-how-to-prolong-l...

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Nyfiken fråga: Genomförde du batteribytet genom en auktoriserad Apple-servicepartner eller gjorde du det på "kiosken på hörnet" alt. själv?

Frågar pga att om man inte går genom Apple officiellt så är risken stor (Om inte överhängande) att man inte får ett "Apple Original Batteri" vilket säkerligen har sämre kvalitet ur alla aspekter.

Skickade den till Lanmaster som är en auktoriserad Apple-servicepartner. Men jag ska förtydliga då jag skrev slarvigt innan. Under dem första 4 veckorna jag hade telefonen som helt ny (2018) så gick batterihälsan ner 1% VARJE vecka, alltså totalt 96% kvar efter en dryg månads användning.

Vet inte hur det kan vara möjligt att jag bränner slut mina batterier så fort när andra som låter dem dö ett par gånger i veckan eller bara laddar normalt som mig har bra mycket bättre batterihälsa i längden. Kanske är nåt defekt i min Xs som inte ett batteribyte kunde hjälpa

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Och vad har du som källa?
Är rätt stor nörd när det kommer till batterier så jag ser gärna något som backar upp ditt påstående.
Värme är inget problem i Sverige som sagt då vi sällan har 25 grader + om du inte låter mobilen ligga i solen.

Om du vill lära dig något ta en titt här så ser du att mitt antagande är korrekt.
https://batteryuniversity.com/article/bu-808-how-to-prolong-l...

i din länk står det ganska klart och tydligt att temperaturer kan få batteriet att gå sönder ganska omgående dom går in på det ganska hårt också, allt över 30 grader är skadligt vilket jag tycker låter lågt, trodde dom tålde lite mer. batterier kan bli betydligt varmare under användning även om man inte lämnar den i solen, mobiler kan bli glödheta av lite hårt spelande. jag håller alltid mina batterier så frostiga jag kan och det har fått dom att överleva länge. alla typer av batterier trivs bäst i svalare miljöer. 15 grader är nog lite av en sweet spot.
jag är också batteri nörd men jag gillar mer bly batterier som imponerar mig då dom är extremt tåliga, stora hundratals kilo tunga djupcykels batterier är favoriterna :)(jobbat med sådana förr). har laddat ett par batterier "baklänges" alltså bytt polaritet och fortsatt använda dom ett bra tag. givetvis minskar kapaciteten men dom dör inte, det fungerar enbart(vad jag vet och testat) på simplaste sorten av batterier med fritt flytande syra.
Har inga källor men många saker kan du testa själv, tex att spela tunga spel på mobilen.

Litium ger mycket energi per vikt och dom själv urladdar väldigt lite i övrigt är det skrämmande batterier då de väldigt lätt fattar eld om man inte har rätt laddare och styrenhet till dom eller råkar punktera dom. enligt egen erfarenhet verkar de inte bry sig allt för mycket om de är 100% laddade eller ej. jag tror dock att när vi ser 100% så är dom inte helt fulla för att tillverkarna vet att dom mår dåligt av det.
när jag ser denna tänker jag "NOPE!".
https://www.youtube.com/watch?v=CUgbmCSmSNY&t=11s

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har en 12 Pro Max som jag köpte vid release med 100% i batterihälsa. 9 av 10 gånger laddar jag den på en trådlös laddare, har en vid datorn hemma, en på jobbet etc. så kan ladda lite då och då. Jag har aldrig laddat den över natten.
Brukar även sluta att ladda vid ungefär 90%, har för mig jag läst att det i längden inte är lika bra att ladda denna typ av batteri till 100%. Då batteritiden ändå är så bra så brukar 80-90% räcka.

Har man optimerad batteriladdning på och laddar över natten så borde ju inte batteriet ta lika mycket stryk i längden heller.

Permalänk
Medlem

Min 7+ har nu 68% kapacitet. Påbörjar jag ett samtal med 50% laddning så går den ner till under 20% inom några minuter. Har alltid använt apples original-laddare.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Intressant ämne och har ingen direkt lösning förutom att hålla iOS uppdaterat, senaste versionen är 14.7.1.

På temat så anser jag att enbart titta på batterihälsa i iOS kan vara något missvisande utan man bör även ta antalet battericykler med i beräkningen. Har man 90%> batterihälsa på 500+ cykler så är det generellt väldigt bra, har du 90% på <200 så mindre bra.

Om man har en Mac så är det enklaste sättet att ladda hem "Coconut Battery" (gratisprogram) men finns även relativt enkelt sätt genom att exportera loggarna direkt i iOS, se länk!

Exempelbilden är från min egna telefon och som ni ser så har jag precis bytt batteri, cirka 9:e juli vilket betyder att jag i snitt använder 1 cykel på dygn. Vill minnas att jag hade "80% health" och runt 900 cykler innan bytet så batteriet ha stått upp helt OK i dryga 3 år.

Personligen orkar jag inte tänka på exakt hur jag laddar eller behandlar batteriet utan kör en mix av trådlös laddning över natten och på jobbet men använder även snabbladdare regelbundet, Apples egna. Vet att det tar mer stryk men att kunna ladda från 30% till 80% på cirka 30 min är nice! Dock undviker jag som många är inne på att helt ladda ur batteriet, sällan jag går under 20% som den "laddhoarder" man är

https://i.imgur.com/61FAqab.png

113 ladd-cyklar med 90% kapacitet. Kanske är godkänt? Apple sa ju att 500 cyklar med mer än 80% kapacitet är godkänt inom garantitiden.

Skrivet av chksix:

Min 7+ har nu 68% kapacitet. Påbörjar jag ett samtal med 50% laddning så går den ner till under 20% inom några minuter. Har alltid använt apples original-laddare.

Låter som det är ett batteribyte på gång Eller så kanske det är ny telefon på g?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Min 7+ har nu 68% kapacitet. Påbörjar jag ett samtal med 50% laddning så går den ner till under 20% inom några minuter. Har alltid använt apples original-laddare.

Oj, byt batteri! Om du gör det direkt via Apple så kostar det bara cirka 550kr inkl batteri och arbete vilket är väldigt prisvärt!
https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service/battery...

Gör du det via deras auktoriserade servicepartners så kan det kosta något mer. "Telia Care & Repair" (Fd Lan-Master) tar 790:-
https://www.telia.se/privat/support/care-repair/priser

Oavsett så rekommenderar jag dig att det görs via officiell kanal så att du får ett originalbatteri. Dock, i detta fall skulle nog vilket nytt batteri som helst vara bra

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

113 ladd-cyklar med 90% kapacitet. Kanske är godkänt? Apple sa ju att 500 cyklar med mer än 80% kapacitet är godkänt inom garantitiden.

Ja, är inom ramen för vad som är godkänt men absolut värt att hålla ett öga på om det droppar signifikant mer kommande månader.

Givetvis är det också en estimering så man bör också väga om den faktiska upplevda kapaciteten blivit markant sämre, något som kanske inte är helt lätt när telefonen är så pass ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

Hej!

Jag köpte min iPhone 12 i slutet av oktober i förra året. I dagarna som har gått så vart jag inne i inställningarna på telefonen och kollade på batterihälsan.

Till min förvåning ser jag att den maximala kapaciteten (ett mått på batteriets kapacitet i förhållande till när det vart nytt) hade sjunkit till 90%!

Kikade på sambons telefon som är en iPhone 11 Pro, som är 2 år gammal. Hennes enhet ligger fortfarande på 100%(!) kapacitet.

Ovan verkar helt orimligt, med tanken på att jag, till skillnad från henne kör:

1. Automatisk ljusstyrka
2. Inga bakgrundsuppdateringar på icke essentiella appar
3. Optimerad batteriladdning
4. Skärmens låstid på 1 min, sambon har så den aldrig stängs av
5. Jag känner väl att jag generellt har en mer ”optimerad” approach

Den enda reella skillnaden i övrigt är att jag kör med en 3:e parts laddare (certifierad, ofc) och hon kör Apple original. Båda på 18-20 W.

När jag pratade med Apple-supporten så han jag pratade med att Apple bara ersätter batteriet inom garantitiden om ”den skulle ha över 500 laddningscyklar med en maximalkapacitet under 80%”.

Det kan jag köpa (kanske) men att den tappar 10% på knappt 9 månader tycker jag ändå är att ta i.

Hur har ni andra det som har köpt en iPhone i 12-serien? Har ni samma problem? Har ni några tips på vad man kan göra?

Tack så länge!

Nu är det för sent. Men en lithium batteri ska aldrig laddas mer än 80% (förutom några enstaka gånger) och inte laddas ur mer än 20%. Det sistnämnda är mer skadligt. [Taget från ett seminarium av Scania och Ericsson så inte mina egna idéer]

Tror inte min Iphone 7plus tappade mer än 5% på flera år.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nu är det för sent. Men en lithium batteri ska aldrig laddas mer än 80% (förutom några enstaka gånger) och inte laddas ur mer än 20%. Det sistnämnda är mer skadligt. [Taget från ett seminarium av Scania och Ericsson så inte mina egna idéer]

Tror inte min Iphone 7plus tappade mer än 5% på flera år.

Hur laddar man bara 80%? Har inte sett någon inställning för det förutom över natten när den väntar att ladda till 100% tills det närmar sig morgon. Man får nog väga hur praktiskt det är vs livslängd. Vill man inte byta batteri på 5+år. så kanske värt det. Min är köpt september 2018 och den har 93%. Laddat 100% och ner till 10% ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nu är det för sent. Men en lithium batteri ska aldrig laddas mer än 80% (förutom några enstaka gånger) och inte laddas ur mer än 20%. Det sistnämnda är mer skadligt. [Taget från ett seminarium av Scania och Ericsson så inte mina egna idéer]

Tror inte min Iphone 7plus tappade mer än 5% på flera år.

Klart det stämmer men vem orkar hålla på så med en mobiltelefon? Lev lite i stället, värt att ta ett batteribyte down the road vs att behöva tänka på detta hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nu är det för sent. Men en lithium batteri ska aldrig laddas mer än 80% (förutom några enstaka gånger) och inte laddas ur mer än 20%. Det sistnämnda är mer skadligt. [Taget från ett seminarium av Scania och Ericsson så inte mina egna idéer]

Tror inte min Iphone 7plus tappade mer än 5% på flera år.

Tvivlar inte en sekund på det eftersom att Apple själva har funktionen att ladda upp till 80% och resten precis innan man ska använda den.

Det är väl en ”latsak” antar jag

Permalänk
Medlem

Ladda aldrig över natten och ladda aldrig till 100 %.

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Hur laddar man bara 80%? Har inte sett någon inställning för det förutom över natten när den väntar att ladda till 100% tills det närmar sig morgon. Man får nog väga hur praktiskt det är vs livslängd. Vill man inte byta batteri på 5+år. så kanske värt det. Min är köpt september 2018 och den har 93%. Laddat 100% och ner till 10% ibland.

Av vad jag har läst så har Apple med det senaste iOS uppdateringarna lagt in funktionen så att batteriet aldrig laddas mer än till 80%. Det är den funktionen/synkningen som har ställt till problem med vissa telefoner när funktionen togs i bruk som gjort att batteriet blir varmt och tar slut snabbare än vad det borde samt att batterikapaciteten har sjunkit oroväckande. Telefonen kommer köra någon form av synkronisering som tar några veckor där telefonen känner av batterihälsan.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Av vad jag har läst så har Apple med det senaste iOS uppdateringarna lagt in funktionen så att batteriet aldrig laddas mer än till 80%. Det är den funktionen/synkningen som har ställt till problem med vissa telefoner när funktionen togs i bruk som gjort att batteriet blir varmt och tar slut snabbare än vad det borde samt att batterikapaciteten har sjunkit oroväckande. Telefonen kommer köra någon form av synkronisering som tar några veckor där telefonen känner av batterihälsan.

Nja, den laddar till 80%, håller laddningen på 80% fram tills att de börjar närma sig att du brukar ta ur den ur laddningen på morgonen och då laddar den upp till 100%

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Nja, den laddar till 80%, håller laddningen på 80% fram tills att de börjar närma sig att du brukar ta ur den ur laddningen på morgonen och då laddar den upp till 100%

Okej… Då är det jag som missuppfattat det hela.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest