Permalänk
Medlem

Bra laptop inför studier

Hej!

Jag ska strax börja studera och ska köpa min första laptop. Jag har ingen budget riktigt, men låt säga under 15 000, men såklart helst kanske nedåt 10 000 om det går.

Vill att datorn ska kännas trevlig och robust. Så framförallt vill jag ha hjälp med vilka märken/serier som är av bra kvalitet. Den ska ju fraktas fram och tillbaka så jag vill att den ska vara någorlunda stöttålig i alla fall.

Studierna blir väl antagligen inga tyngre program, mest Word, Chrome och Excel skulle jag gissa.

Skulle även vilja ha nån typ av dockningsstation så den ansluts till mina vanliga datorskärmar, eller åtminstone ena av dem.

Gissar att det är få icke-gaming laptops som har 120+ Hz, men går det att få en snygg laptop med hög Hz hade det varit ett stort plus!

Så, är det någon där ute som har bra koll på laptops och har förslag på något jag kan kika på?

Edit; Jag skulle nog säga att skärmen ska vara i alla fall 15" stor! Finns det studentrabatt vore ju även det fint!

Permalänk
Medlem

Jag slår som vanligt i såna här frågor ett slag för Lenovos Carbon X1. Den kan iofs va knepig att få för 10kkr men brukar finnas på lite studentrabatt.
Lätt och robust samt generellt bra tangentbord vilket är viktigt när du ska sitta och skriva rapport efter rapport!

Docka sköter du numera med USB-C som brukar va hyfsat universellt.

Permalänk
Medlem

Hittade denna på Mecenat.

Ser riktigt bra ut. 16 GB 3200 Mhz minne, syns inte på screenshot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Jag slår som vanligt i såna här frågor ett slag för Lenovos Carbon X1. Den kan iofs va knepig att få för 10kkr men brukar finnas på lite studentrabatt.
Lätt och robust samt generellt bra tangentbord vilket är viktigt när du ska sitta och skriva rapport efter rapport!

Docka sköter du numera med USB-C som brukar va hyfsat universellt.

Detta hittar jag på Mecenats hemsida, verkar inte finnas där?

Permalänk
Medlem

@Full det brukar va nån annan sida som har studentrabatt på Lenovos Thinkpads, kommer inte på vad den heter just nu men ska kolla. Tror att det är typ Lenovos tyska sida som även hanterar svenska studentrabatter eller nåt sånt.

Permalänk
Avstängd

Det finns en småmustig video om att just köpa laptop som släpptes igår som kan hjälpa på traven vad Du bör tänka på vid val av laptop:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det finns en småmustig video om att just köpa laptop som släpptes igår som kan hjälpa på traven vad Du bör tänka på vid val av laptop:
https://www.youtube.com/watch?v=3sYNn9RlyOw&ab_channel=LinusT...

Tack för tipset. Såg hela videon och den bekräftade att laptop-marknaden är bara en djungel hahahaha

Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde fokusera på de största attributerna först, och sedan förfina ditt sikte tills du hittar precis vad du letar efter.

Börja med storlek och vikt. Det är vad som främst kommer påverka hur du upplever och använder datorn. Mindre datorer är lättare och mer kompakta, därför är de ofta också byggda i dyrare material som magnesiumlegering. Detta ger dem ofta en premiumkänsla och prissättningen följer därefter. Exempel på dessa är Apple macbook air, Asus Zenbook (personlig favorit), Microsoft surface, Dell XPS (13) eller samsung galaxy book pro m.m. Jag skulle rekommendera en s.k. ultrabook för studier, framför allt på grund av storlek och vikt.

Det är stor skillnad på en 13.3", 14" och 15+" vad gäller hur smidiga de är att ha med sig och använda.
Är själv universitetsstudent och tycker att 14" är en bra sweet-spot. Då får den plats på kaffeborden på ett kafé t.ex. Vad gäller vikt skulle jag inte ta något som väger mer än 1.7-1.8 kg, då blir det tungt i längden om du ska gå runt på campus/stan. Den jag har väger nätta 1.2 kg.

Vad gäller prestanda tycker jag du borde se upp för vilken generation dina komponenter tillhör. Du vill ha den senaste generationen då tidigare inte ofta säljs till fördelaktigt pris, med undantag för rea. Intels senaste generation är de processorer som börjar på 11-tusen, t.ex intel core i5-1135g7. AMD's senaste generation är 5-tusen, t.ex ‎AMD Ryzen 5 5500U.

En ny laptop köpt idag och som kommer användas några år framöver kan tänkas stöta på problem på 8 GB ram, därför skulle jag se till att köpa minst 16 GB,

Vad gäller snygga laptops med hög Hz kan jag rekommendera Asus ROG Zephyrus G14, en kompakt och diskret 14" gaming laptop som finns i flera prisklasser från 10-25 tusen. De har moderna komponenter och dedikerad grafik från Nvidia.

Det är vad jag kunde komma på nu på rak arm, lycka till med ditt köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Jag tycker du borde fokusera på de största attributerna först, och sedan förfina ditt sikte tills du hittar precis vad du letar efter.

Börja med storlek och vikt. Det är vad som främst kommer påverka hur du upplever och använder datorn. Mindre datorer är lättare och mer kompakta, därför är de ofta också byggda i dyrare material som magnesiumlegering. Detta ger dem ofta en premiumkänsla och prissättningen följer därefter. Exempel på dessa är Apple macbook air, Asus Zenbook (personlig favorit), Microsoft surface, Dell XPS (13) eller samsung galaxy book pro m.m. Jag skulle rekommendera en s.k. ultrabook för studier, framför allt på grund av storlek och vikt.

Det är stor skillnad på en 13.3", 14" och 15+" vad gäller hur smidiga de är att ha med sig och använda.
Är själv universitetsstudent och tycker att 14" är en bra sweet-spot. Då får den plats på kaffeborden på ett kafé t.ex. Vad gäller vikt skulle jag inte ta något som väger mer än 1.7-1.8 kg, då blir det tungt i längden om du ska gå runt på campus/stan. Den jag har väger nätta 1.2 kg.

Vad gäller prestanda tycker jag du borde se upp för vilken generation dina komponenter tillhör. Du vill ha den senaste generationen då tidigare inte ofta säljs till fördelaktigt pris, med undantag för rea. Intels senaste generation är de processorer som börjar på 11-tusen, t.ex intel core i5-1135g7. AMD's senaste generation är 5-tusen, t.ex ‎AMD Ryzen 5 5500U.

En ny laptop köpt idag och som kommer användas några år framöver kan tänkas stöta på problem på 8 GB ram, därför skulle jag se till att köpa minst 16 GB,

Vad gäller snygga laptops med hög Hz kan jag rekommendera Asus ROG Zephyrus G14, en kompakt och diskret 14" gaming laptop som finns i flera prisklasser från 10-25 tusen. De har moderna komponenter och dedikerad grafik från Nvidia.

Det är vad jag kunde komma på nu på rak arm, lycka till med ditt köp!

Tack för ett bra svar!

Detta var den billigaste av modellen du föreslog.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rog-zephyrus-g14-g...

Den har en fördel och det är att den är lätt. I övrigt verkar den inte så jättebra på pappret i alla fall. Åtminstone inte de sakerna jag tittat efter

Denna är 1000 kr billigare, har en nyare gen processor samt ett 3060 istället för 1650. Men väger 2.46 kg istället för 1.6 kg.

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=3Y6R8EA&opt=UUW...

Jag är osäker på hur mycket vikten spelar roll. Jag har ca 20 min gångväg att ta datorn.

Hur löser man frågan om hur mycket vikt spelar roll? Jag fyller ett par petflaskor till att väga ca 2,5 kg och går fram och tillbaka med dem i en ryggsäck samma strecka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Tack för ett bra svar!

Detta var den billigaste av modellen du föreslog.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rog-zephyrus-g14-g...

Den har en fördel och det är att den är lätt. I övrigt verkar den inte så jättebra på pappret i alla fall. Åtminstone inte de sakerna jag tittat efter

Denna är 1000 kr billigare, har en nyare gen processor samt ett 3060 istället för 1650. Men väger 2.46 kg istället för 1.6 kg.

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=3Y6R8EA&opt=UUW...

Jag är osäker på hur mycket vikten spelar roll. Jag har ca 20 min gångväg att ta datorn.

Hur löser man frågan om hur mycket vikt spelar roll? Jag fyller ett par petflaskor till att väga ca 2,5 kg och går fram och tillbaka samma strecka!

Förutom vikten bör du också ta storleken i beaktande. I föreläsningssalar osv. är utrymmet ofta väldigt begränsat och jag skulle rekommendera en 13-tummare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Precis som Cenorida säger, enligt min erfarenhet är det väldigt krångligt att ha en dator större än 14" under föreläsningar m.m. De är dyrare, prestanda per krona kommer inte vara maximal. Det du betalar för är smidigheten i att ha en mindre, mer kompakt och lättare dator. Med det sagt är det en högst duglig dator för lättare spel. Din idé om att gå fram och tillbaka med vikter i väskan tyckte jag lät som en jättebra idé för att få känsla för det. Skillnaden mellan 2.5 och 1.6 kg är större än du tror skulle jag gissa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förutom vikten bör du också ta storleken i beaktande. I föreläsningssalar osv. är utrymmet ofta väldigt begränsat och jag skulle rekommendera en 13-tummare.

Skrivet av ChuniaC:

Precis som Cenorida säger, enligt min erfarenhet är det väldigt krångligt att ha en dator större än 14" under föreläsningar m.m. De är dyrare, prestanda per krona kommer inte vara maximal. Det du betalar för är smidigheten i att ha en mindre, mer kompakt och lättare dator. Med det sagt är det en högst duglig dator för lättare spel. Din idé om att gå fram och tillbaka med vikter i väskan tyckte jag lät som en jättebra idé för att få känsla för det. Skillnaden mellan 2.5 och 1.6 kg är större än du tror skulle jag gissa på.

Gick en promenad på strax över 40 minuter. Var inga konstigheter, kan vara mycket tack vare att ryggsäcken är bra "inställd" så man går ergonomiskt.

Fick nån pdf med information inför utbildningen där de faktiskt rekommenderade en skärm på 15"+. Det är en yrkeshögskoleutbildning och jag gissar att alla studier på plats sker i ett och samma klassrum (åtminstone så jag uppfattat det), så då bör de ju också ha koll på att man kan ha en laptop av en större modell utan att det tar upp för mycket utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Gick en promenad på strax över 40 minuter. Var inga konstigheter, kan vara mycket tack vare att ryggsäcken är bra "inställd" så man går ergonomiskt.

Fick nån pdf med information inför utbildningen där de faktiskt rekommenderade en skärm på 15"+. Det är en yrkeshögskoleutbildning och jag gissar att alla studier på plats sker i ett och samma klassrum (åtminstone så jag uppfattat det), så då bör de ju också ha koll på att man kan ha en laptop av en större modell utan att det tar upp för mycket utrymme.

Angående rekommendationen, har du tillgång till en stationär dator? Om inte tror jag det bästa är att köpa en 13-tummare och koppla in den till en extern 24+ tum skärm när du är hemma. Det är guld

Har hört många som sagt att "jag orkar bära en tyngre och större modell", men efter några månader slutar man att ta med sig den till skolan och använder den nästan bara hemma. Idag är de mindre datorerna i princip lika bra som de större att det inte finns någon anledning att köpa en stor, ifall man har råd. Bara så att du blivit varnad

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Angående rekommendationen, har du tillgång till en stationär dator? Om inte tror jag det bästa är att köpa en 13-tummare och koppla in den till en extern 24+ tum skärm när du är hemma. Det är guld

Har hört många som sagt att "jag orkar bära en tyngre och större modell", men efter några månader slutar man att ta med sig den till skolan och använder den nästan bara hemma. Idag är de mindre datorerna i princip lika bra som de större att det inte finns någon anledning att köpa en stor, ifall man har råd. Bara så att du blivit varnad

Instämmer med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Angående rekommendationen, har du tillgång till en stationär dator? Om inte tror jag det bästa är att köpa en 13-tummare och koppla in den till en extern 24+ tum skärm när du är hemma. Det är guld

Har hört många som sagt att "jag orkar bära en tyngre och större modell", men efter några månader slutar man att ta med sig den till skolan och använder den nästan bara hemma. Idag är de mindre datorerna i princip lika bra som de större att det inte finns någon anledning att köpa en stor, ifall man har råd. Bara så att du blivit varnad

Jag har en stationär dator i dagsläget. Tanken är att koppla datorn till en m27q (27" 1440p 170(?)Hz) när jag är hemma, misstänker att jag får köra 1440 med typ 60 Hz dock eftersom att DP-porten är upptagen av min stationära dator.

Jag har fastnat lite för dessa laptops.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5709778 samt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5818040

Med i7 får jag dubbla lagringsutrymmet (som jag dock tror att jag inte behöver..)
Men jag MISSTÄNKER att Ryzen-processorns integrerade grafik presterar bättre än Intels, det är dock mest bara en fördom jag har.

Edit; Ja, det var bara en fördom. Tittade på youtube och det verkar som de presterar ganska exakt lika bra i spel de där två processorerna.

Permalänk
Medlem

Jag tog och beställde denna då man är en otroligt o-lugn människa som inte kan vänta på nåt

https://www.webhallen.com/se/product/331392-ASUS-ZenBook-13-O...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Jag tog och beställde denna då man är en otroligt o-lugn människa som inte kan vänta på nåt

https://www.webhallen.com/se/product/331392-ASUS-ZenBook-13-O...

Väldigt bra val, min zenbook är från 2016 och jag använder den ännu utan problem. Lycka till med allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Jag tog och beställde denna då man är en otroligt o-lugn människa som inte kan vänta på nåt

https://www.webhallen.com/se/product/331392-ASUS-ZenBook-13-O...

Ser bra ut

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Även jag har försökt hitta nån lämplig laptop. Tänkt för studier och lite spelande
Jag har kollat upp dessa två. https://www.inet.se/jamfor?compare=1966123&compare=1966171
Finns det några andra alternativ man borde titta på?

Visa signatur

i5 2500k @ 4.0Ghz | ASRock Z68 Extreme4 Gen 3 | Fractal Design R2 | Gigabyte 5870 CF | Fractal Design Tesla 650W 80+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippE-:

Även jag har försökt hitta nån lämplig laptop. Tänkt för studier och lite spelande
Jag har kollat upp dessa två. https://www.inet.se/jamfor?compare=1966123&compare=1966171
Finns det några andra alternativ man borde titta på?

Värt att nämna att M1 MacBook air också finns i den prisklassen på ca: 11000:- om du är intresserad.

Permalänk

Jag håller inte med de som tycker 2kg är så tyngt att släppa på. Problemet med större laptops är dock att man kan ha med sig väldigt mycket annat i väskan som tar mycket plats och i sin tur väger, Och då blir det en fråga vad för laptop man får plats? Där jag och de flesta förr struntade i att ta med en laptop till skolan varenda dag utan att ha något behov för den.

Så man får tänka till lite hur ofta man vill släpa på en laptop och det är lätt att se vad de andra gör.
Hade jag varit student idag så en surfplatta hade varit smidig.

*edit*
Någon pratade om YH ovanför. Jag ser det som annorlunda än högskoleutbildning. Jag själv gick några utbildningar som dataingenjör, men det var då inte ofta man använde en dator i skolan. Utan mest teori och mycket matematik, man sätt där på föreläsningar och antecknade i kollegieblock, sedan räknade lite i kollegieblocket.
Medans en YH kan det vara tvärt emot och då är det kanske bra att ha en dator med vettigt tangentbord och skärm. Nu börjar jag bli lite äldre och minst skulle ha en 17", då jag knappt kan arbeta med mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippE-:

Även jag har försökt hitta nån lämplig laptop. Tänkt för studier och lite spelande
Jag har kollat upp dessa två. https://www.inet.se/jamfor?compare=1966123&compare=1966171
Finns det några andra alternativ man borde titta på?

2880x1800 känns verkligen helt onödigt på en 14" skärm. Drar mer ström samt att spel blir mycket tyngre att driva. Särskilt jobbigt när det är integrerad grafik i processorn och inte ett ordentligt grafikkort.