Permalänk
Medlem

Wi-Fi i stationär dator för spel

Tja!

Jag sitter och funderar på att installera ett trådlöst nätverk i min burk då jag behöver flytta på den till ett ställe där det inte finns en snygg möjlighet att dra en kabel.

Så jag undrar, ni som kör trådlöst i er stationära och spelar, fungerar det bra? Vad bör man tänka på? Vilket nätverkskort ska man ha, eller finns det annan lösning?
Jag vet att kabel är helt klart bäst.
Datorn kommer att stå ungefär 5 meter i öppen planlösning från routern.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sINsen:

Så jag undrar, ni som kör trådlöst i er stationära och spelar, fungerar det bra?

Jag har allmänt dålig tilltro och erfarenhet av trådlöst men körde det under nån månad när jag bodde inneboende. Det blev i stort sett att jag slutade spela för det var bara lagg och konstanta problem med anslutningen till andra. Sen blev jag ensam där under en längre period och drog sonika en kabel tvärs över golvet till datorn istället, skillnaden var som natt och dag. Visserligen hade jag en väldigt billig liten trådlös mottagare men pga tidigare nämnd dålig tilltro så tvivlar jag på hur mycket bättre det blir med dyrare utrustning. Jag kan ha helt fel men personligen har jag bestämt mig för att fulhet av kabeldragning aldrig igen kommer överväga funktionen.

Permalänk
Medlem

Jag har under det senaste halvåret också blivit tvungen att frångå kabel. Jag kan inte påstå att jag märkt av det över huvudtaget i min spelupplevelse. Jag är dock väldigt "casual" och spelar högst lite rocketleague, pubg m.m någon timme i veckan.

Jag har externa antenner till datorn och en accesspunkt (5 GHz). Det är någon enstaka meter emellan, men med en vägg (inte betong).

Jag skulle så klart föredra kabel om jag hade möjlighet att lösa det på ett praktiskt bra sätt, men det är mer av princip och "bara för att" snarare än att jag har några uppkopplingsproblem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag har allmänt dålig tilltro och erfarenhet av trådlöst men körde det under nån månad när jag bodde inneboende. Det blev i stort sett att jag slutade spela för det var bara lagg och konstanta problem med anslutningen till andra. Sen blev jag ensam där under en längre period och drog sonika en kabel tvärs över golvet till datorn istället, skillnaden var som natt och dag. Visserligen hade jag en väldigt billig liten trådlös mottagare men pga tidigare nämnd dålig tilltro så tvivlar jag på hur mycket bättre det blir med dyrare utrustning. Jag kan ha helt fel men personligen har jag bestämt mig för att fulhet av kabeldragning aldrig igen kommer överväga funktionen.

Beror ju väldigt mycket på vad man har för router och nätverkskort. Om du sitter på en skitrouter från din ISP med en liten USB nano-mottagare så är det såklart inte optimalt.

OT: Köp ett Wifi-6 (ax) instickskort (ex. denna) och para med en kompetent wifi-6 router. Beroende på planlösning kanske det är bättre med mesh-lösning.

Permalänk
Medlem

Jag har en Wifi 6 router i hallen och ett Wifi 6 nätverkskort med extern antenn i sovrummet. Funkar hur bra som helst, oavsett om det är för gaming eller om det är för stora filöverföringar.

Så om du lägger lite pengar på bra grejer så får du också bra resultat.

Permalänk

Sitter och kör med ett Asus PCE-AC68 och har routern ca 6-7 meter ifrån med vägg och öppen dörr emellan sedan år tillbaka. Kör både på 5GHz nätet och 2.4GHz nätet utan märkbara problem över lag. Använder datorn till mestadels spel.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Inaktiv

Kör med valfri 5 ghz wifi 6 router och wi-fi 6 nätverkskort så kommer du se samma resultat som med sladd.

Jag kör 8 meter, 2 träväggar med den lösningen och får ut ca 498 mbit/s med mitt 500/500 nätverk. Pingen är typ 8 istället för 6 med sladd så det är inte ens märkbart. Otroligt stabilt. Att köra med sladd är förlegat.

Skrivet av Andreaz1:

...
Jag kan ha helt fel
...

Jao, det har du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Att köra med sladd är förlegat.

Om man nu inte sitter i ett betonghus i ett wifi-tätt område med massor av gränsande nät som stör - då är alltid kabel *mycket* bättre.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Se bara till att du köper ett nätverkskort med extern antenn så löser det sig alltid. Antennen fast monterad på baksidan av datorn under bordet var inget lyckat, så jag köpte nya antenner med en lite sladd på och ställde på bordet för en rejäl skillnad. Se också till att det är åtminstone två antenner, de billiga är bara 1x1.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Installera inSSIDer på någon enhet som fysiskt står på samma ställe som du vill kolla (en laptop t.ex.) Där ser du hur många användare som finns på olika kanaler och band. Beroende på ålder och typ av hårdvara och land så finns bara en delmängd av alla kanaler som finns med i WiFi-specifikationen. 5 GHz har knepiga lösningar som gör att några kanaler delas med radarinstallationer och då måste WiFi-hårdvaran hoppa till andra "lediga" kanaler. Man ser inte "O-WiFi" signaler som kan sabba signalerna, i värsta fall bara intermittent och som är hopplöst att felsöka. En spektrumanalysator och riktantenner går åt då.

https://www.metageek.com/products/inssider/

tillägg
Försök att hitta en ledig kanal och "lås" den, i användartäta områden är det en "lustig dans" när alla kör på auto-läget och jagar varandra runt runt bland kanalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Tja!

Jag sitter och funderar på att installera ett trådlöst nätverk i min burk då jag behöver flytta på den till ett ställe där det inte finns en snygg möjlighet att dra en kabel.

Så jag undrar, ni som kör trådlöst i er stationära och spelar, fungerar det bra? Vad bör man tänka på? Vilket nätverkskort ska man ha, eller finns det annan lösning?
Jag vet att kabel är helt klart bäst.
Datorn kommer att stå ungefär 5 meter i öppen planlösning från routern.

Öppen planlösning mot routern är ju optimalt..!
Ser inga problem med att stoppa i nån av dessa som har extern antenn på sladd som är knappt en meter lång.
Jag har AC56 (jo jag vet, "gammal och långsam")

https://www.webhallen.com/se/category/3912-Tradlos-PCI-Expres...

Har stabil uppkoppling i källaren (betonghus) med 5-6 i ping

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |