Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Efter mycket trixande fungerar min Neo bra igen.

Tydligen blir det en konflikt när jag har min LG OLED TV ansluten till min GPU via HDMI. Har kopplat bort den nu och kör en separat PC för min TV istället.

Fick även stänga av Adaptive Sync på Neo, men sen fungerade det bra igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Efter mycket trixande fungerar min Neo bra igen.

Tydligen blir det en konflikt när jag har min LG OLED TV ansluten till min GPU via HDMI. Har kopplat bort den nu och kör en separat PC för min TV istället.

Fick även stänga av Adaptive Sync på Neo, men sen fungerade det bra igen.

Så förutom att du måste koppla ur dina andra skärmar och stänga av en del funktioner så fungerar det utmärkt?

Kul ändå om det sker lite förbättringar. Har fortfarande inte skickat tillbaka min G9N även om den ligger nedpackad i kartongen numera med en tydlig plan att skickas i retur om det inte händer något snart hos Samsung/Nvidia/Microsoft/whatever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så förutom att du måste koppla ur dina andra skärmar och stänga av en del funktioner så fungerar det utmärkt?

Kul ändå om det sker lite förbättringar. Har fortfarande inte skickat tillbaka min G9N även om den ligger nedpackad i kartongen numera med en tydlig plan att skickas i retur om det inte händer något snart hos Samsung/Nvidia/Microsoft/whatever.

Helt rätt 😀
Och HDR avstängt såklart.
Förhoppningen är att firmware/nvidia drivers ska komma och magiskt lösa problemen. Det pågår en Reddit-tråd där tydligen både Nvidia och Samsung är delaktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Förhoppningen är att firmware/nvidia drivers ska komma och magiskt lösa problemen.

Det där med firmware har ju pågått sen gamla g9an kom och det är fortfarande problem med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Helt rätt 😀
Och HDR avstängt såklart.
Förhoppningen är att firmware/nvidia drivers ska komma och magiskt lösa problemen. Det pågår en Reddit-tråd där tydligen både Nvidia och Samsung är delaktiga.

Jo, refreshar den tråden nån gång då och då, antar att det är denna du menar

Lite då och då men känns som det än så länge är mer snack än verkstad där annat än att det kommer in ett par nya personer per dag som också bekräftar problemen. Det dyker upp en och annan som säger "allt fungerar perfekt hos mig" men får känslan av att det mer handlar om att man inte riktit vet hur man ser problemen än att dom magiskt skulle fått enheter som är problemfria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jo, refreshar den tråden nån gång då och då, antar att det är denna du menar

Lite då och då men känns som det än så länge är mer snack än verkstad där annat än att det kommer in ett par nya personer per dag som också bekräftar problemen. Det dyker upp en och annan som säger "allt fungerar perfekt hos mig" men får känslan av att det mer handlar om att man inte riktit vet hur man ser problemen än att dom magiskt skulle fått enheter som är problemfria.

Ja, det stämmer. Håller med dig, men samtidigt är detta enda valet i detta format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Ja, det stämmer. Håller med dig, men samtidigt är detta enda valet i detta format.

Synd bara att denna (och andra större skärmar) har så låg upplösning. Finns så klart tekniska skäl till det men ändå. Har faktiskt testat att köra min Acer X27 (27", 4K, FALD, 144 hz) en del och det är en riktigt trevlig skärm, som hade varit ännu bättre som typ dubbelt så stor och med 8K. 55" OLEDen på väggen bakom har absolut sina fördelar men fler pixlar är inte en av dom (G9N har färre pixlar än båda).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Synd bara att denna (och andra större skärmar) har så låg upplösning. Finns så klart tekniska skäl till det men ändå. Har faktiskt testat att köra min Acer X27 (27", 4K, FALD, 144 hz) en del och det är en riktigt trevlig skärm, som hade varit ännu bättre som typ dubbelt så stor och med 8K. 55" OLEDen på väggen bakom har absolut sina fördelar men fler pixlar är inte en av dom (G9N har färre pixlar än båda).

Nja. Behövs i dagsläget inte mer än 1440p för gaming.
Snabb uppdateringsfrekvens, snabb svarstid, bra färger och att den faktiskt fungerar är mycket viktigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Nja. Behövs i dagsläget inte mer än 1440p för gaming.
Snabb uppdateringsfrekvens, snabb svarstid, bra färger och att den faktiskt fungerar är mycket viktigare.

Varför står det ena mot det andra? Med samma logik skulle vi inte haft Internet och mobiltelefoner

Sen kanske man gärna vill använda samma skärm för både gaming och arbete för att slippa ha flera "datorhörnor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Varför står det ena mot det andra? Med samma logik skulle vi inte haft Internet och mobiltelefoner

Sen kanske man gärna vill använda samma skärm för både gaming och arbete för att slippa ha flera "datorhörnor".

Verkar vara svårt att lösa, då vi har haft problem med att få snabbhet och bra svärta i skärmar sedan vi lämnade bildrör i början av 2000-talet.
Har ändå gått 20 år nu och har fortfarande inga riktigt bra platta skärmar.

Du har som vanligt rätt i vad du skriver, men det verkar svårt att uppnå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Verkar vara svårt att lösa, då vi har haft problem med att få snabbhet och bra svärta i skärmar sedan vi lämnade bildrör i början av 2000-talet.
Har ändå gått 20 år nu och har fortfarande inga riktigt bra platta skärmar.

Du har som vanligt rätt i vad du skriver, men det verkar svårt att uppnå.

På det temat

https://www.digitaltrends.com/computing/crt-monitor-modern-ga...

(notera videon i artikeln https://www.youtube.com/watch?v=V8BVTHxc4LM)

Permalänk
Medlem

Ja är det inte en tragisk utveckling? Nu hade det förmodligen inte fungerat att ha en 65 tum bildrörstv i vardagsrummet, men ändå sorgligt.

Neo är faktiskt fantastisk på svärta, uppdateringsfrekvens och responstid, men skiten måste ju fungera också.

Permalänk
Medlem

Whoa! Såg precis den här! Firmware 1006.1 för Neo!

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/pcl782/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Whoa! Såg precis den här! Firmware 1006.1 för Neo!

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/pcl782/...

Men ingen verkar ha lyckata ladda ner den, än mindre se vad den egentligen gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Men ingen verkar ha lyckata ladda ner den, än mindre se vad den egentligen gör?

Man kan ju undra vad Samsung sysslar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Man kan ju undra vad Samsung sysslar med.

Säga vad man vill men det är iaf spänning inblandat med Samsungs skärmar jämfört med OLED

Permalänk
Medlem

Från Reddit tråden

"New firmware released (27/08/21)

Samsung just released a new firmware, version 1006.1. Still not downloadable from their various sites, probably something with their CDN, but should be up shortly when Samsung gives a damn about their customers, lol. Will update results as they become available.

Nvidia update (28/08/21)

Manuel from Nvidia just got back to me via PM and confirmed that the problem is indeed on Samsung's side:

"Sorry for the late reply. I wanted to provide you with an update. We were able to reproduce the behavior although from the driver side, it appears we are sending the information correctly so I assume this is an issue which will need to be addressed by Samsung."

Permalänk
Medlem

Typiskt i denna branchen dock. Man säger att felet är någon annans så att att man inte behöver göra något.
Tröttsamt.

Tycker det är värdelöst av Nvidia att skärmar fortfarande är aktiva i Nvidia CP som om de vore påslagna trots att de är avstängda om anslutna via HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Typiskt i denna branchen dock. Man säger att felet är någon annans så att att man inte behöver göra något.
Tröttsamt.

Tycker det är värdelöst av Nvidia att skärmar fortfarande är aktiva i Nvidia CP som om de vore påslagna trots att de är avstängda om anslutna via HDMI.

Det här lär väl @laxpudding kunna beskriva i detalj men jag har för mig att HDMI portarna är aktiva om inte TVn är helt avslagen, typ att man drar ut strömsladden (eller HDMI sladden då så klart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Typiskt i denna branchen dock. Man säger att felet är någon annans så att att man inte behöver göra något.
Tröttsamt.

Tycker det är värdelöst av Nvidia att skärmar fortfarande är aktiva i Nvidia CP som om de vore påslagna trots att de är avstängda om anslutna via HDMI.

Eller tvärtom, att dp anslutna ses som bortkopplade när de bara är på standby

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Det här lär väl @laxpudding kunna beskriva i detalj men jag har för mig att HDMI portarna är aktiva om inte TVn är helt avslagen, typ att man drar ut strömsladden (eller HDMI sladden då så klart).

Det är inte Nvidias fel utan skärmen som fortfarande svarar på HPD och meddelar EDID till grafikkortet. Finns ju fördelar med att skärmen är "aktiv" utan att vara igång, likt att man vill släcka ned den utan windows kastar om skrivbordet och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns ju fördelar med att skärmen är "aktiv" utan att vara igång, likt att man vill släcka ned den utan windows kastar om skrivbordet och liknande.

Just detta^
Windows11 löser ju det med DP anslutna skärmar. Enda anledningen jag kör insider preview.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är inte Nvidias fel utan skärmen som fortfarande svarar på HPD och meddelar EDID till grafikkortet. Finns ju fördelar med att skärmen är "aktiv" utan att vara igång, likt att man vill släcka ned den utan windows kastar om skrivbordet och liknande.

Borde vara valbart om man vill ha det så eller ej

Nu stör den ju ut min Neo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Borde vara valbart om man vill ha det så eller ej

Nu stör den ju ut min Neo.

Well, andra skärmar har ju inga problem att användas annat än på egen hand och G9N har som bekant rätt många andra problem så kanske man likt NVidia ska dra slutsatsen att det är där problemen finns.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns mycket GPU-tillverkarna (och skärmtillverkarna) skulle kunna arbeta på med att förbättra handhavande och praktiskt användning som passar olika behov. Ganska stilla på den fronten vad gäller utveckling och förbättring. Man är väl mer intresserad av att sälja ny hårdvara.

Som tekniken är konstruerad är reglerna för hur apparaterna ska bete sig den att så länge skärmen meddelar sin existens via HPD och metadata så ska det tolkas som att den är aktiv och tar emot bildsignal. Så har Samsungen det beteende det har med "aktiv vila" löser man det vanligaste klagomålet om att Windows kastar om skrivbordet. Vilket då ger problem i en annan situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Well, andra skärmar har ju inga problem att användas annat än på egen hand och G9N har som bekant rätt många andra problem så kanske man likt NVidia ska dra slutsatsen att det är där problemen finns.

AMD GPU:er har väl inte detta problem?

Dessutom har vi väl inga andra skärmar i 5120x1440 i 240 Hz? Så ganska dålig slutsats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

AMD GPU:er har väl inte detta problem?

Dessutom har vi väl inga andra skärmar i 5120x1440 i 240 Hz? Så ganska dålig slutsats.

Aldrig Inte på länge haft någon AMD GPU (annat än inbyggda) så kan inte svara på det.

Osäker på vad upplösningen och uppdateringsfrekvensen har med det hela att göra?

Sen har väl NVidia drivrutinerna och korten en del tillkortakommanden oavsett detta dock.

Edit:

AMD köpte väl ATI en gång i tiden och om jag inte minns fel så hade jag nån gång en ATI GPU

Permalänk
Medlem

Utan att behöva läsa igenom hela tråden, som verkar handla om båda versionerna av Samsungs 32:9 Odyssey-skärmar, vad är det för fel på dem? Hade förväntat mig att de skulle vara förfinade versioner av CRG9 utöver ny funktionalitet.

Jag köpte CRG9 i stort sett direkt när den kom. De två fel som varit är främst att dels kan jag inte boota min dator med skärmen inkopplad, Asus-moderkortet vägrar känna igen att en skärm är inkopplad och ger ett felkodspip. Så jag får stänga av den och sätta på TVn för att få fram bilden för dekryptering av mina diskar eller gå in i UEFI. Sen har den flera gånger slutat visa bild/acceptera bildkälla vilket lösts genom att typ byta DP-port, göra hard reset eller liknande. Hände mindre efter jag lyckades trycka in en firmwareuppdatering som aldrig släpptes väst och har egentligen inte haft det problemet mer på typ ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Utan att behöva läsa igenom hela tråden, som verkar handla om båda versionerna av Samsungs 32:9 Odyssey-skärmar, vad är det för fel på dem? Hade förväntat mig att de skulle vara förfinade versioner av CRG9 utöver ny funktionalitet.

Jag köpte CRG9 i stort sett direkt när den kom. De två fel som varit är främst att dels kan jag inte boota min dator med skärmen inkopplad, Asus-moderkortet vägrar känna igen att en skärm är inkopplad och ger ett felkodspip. Så jag får stänga av den och sätta på TVn för att få fram bilden för dekryptering av mina diskar eller gå in i UEFI. Sen har den flera gånger slutat visa bild/acceptera bildkälla vilket lösts genom att typ byta DP-port, göra hard reset eller liknande. Hände mindre efter jag lyckades trycka in en firmwareuppdatering som aldrig släpptes väst och har egentligen inte haft det problemet mer på typ ett år.

Första posten här summerar läget rätt bra

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/p0gloy/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Aldrig Inte på länge haft någon AMD GPU (annat än inbyggda) så kan inte svara på det.

Osäker på vad upplösningen och uppdateringsfrekvensen har med det hela att göra?

Sen har väl NVidia drivrutinerna och korten en del tillkortakommanden oavsett detta dock.

Edit:

AMD köpte väl ATI en gång i tiden och om jag inte minns fel så hade jag nån gång en ATI GPU

Osäker på om ditt gamla grafikkort kan driva en Neo, men du kan väl prova?

Jag hade själv ett ATI till min Pentium 120 MHz PC 1996

Tror faktiskt det är just uppdateringsfrekvens som är problemet. Det är när jag har TVn ansluten via HDMI och inställd på 60 Hz som det funferar som sämst.
Kör jag den i 120 Hz, så verkar den fungera bättre ihop med Neo.
Tror som sagt att detta är ett Nvidia-konfliktproblem som förmodligen hade undvikits om Nvidia hade kopplat bort TVn när den är avstängd.