Postnord returnerar importpaket

Permalänk
Medlem

Postnord returnerar importpaket

Jag har väntat i ett par veckor på två paket från USA. Äntligen kom de till Sverige i måndags (13 september) och tullklarerades. Idag skickades de tillbaka till avsändaren. Postnord kan inte ge mig någon information om varför paketen skickades tillbaka, och uppmanar mig att istället fråga avsändaren varför Postnord skickade tillbaka paketen.

Paketen innehöll elektronik och ett par böcker.

Vad är det som händer egentligen? Galenskap. Finns det något jag kan göra för att få mina paket som jag betalat mycket pengar för?

Permalänk
Medlem

Betala du avgifter, moms mm när det var i tullen? Annars gissar jag på att det är det som missats

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Betala du avgifter, moms mm när det var i tullen? Annars gissar jag på att det är det som missats

Dels betalade jag tull och moms vid köpet enligt IOSS, dels skickades paketen tillbaka innan jag fått information om att betala tull, etc. De låg endast i tullklarering i ca 24h innan de returnerades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Dels betalade jag tull och moms vid köpet enligt IOSS, dels skickades paketen tillbaka innan jag fått information om att betala tull, etc. De låg endast i tullklarering i ca 24h innan de returnerades.

Ok, det är inget som det kanske är importförbud på eller liknande?
Eller felaktigt deklarerad av sändaren.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Luktar felaktig hantering/deklaration från avsändaren

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Postnord returnerar paket utan att avsändaren eller mottagaren kan göra något om avsändaren missat att sätta på en CN22-blankett, eventuellt även om uppgifterna på blanketten är uppenbart felaktiga. Enligt nya regler från Världspostföreningen kan hela världens postväsenden välja att skicka tillbaka försändelsen till avsändaren om det inte finns elektronisk förhandsinformation om försändelsen (åtminstone om det krävs tulldeklaration), men jag vet inte om Postnord gör det. Det kan vara något sådant som skett.

Skrivet av Ferrat:

Ok, det är inget som det kanske är importförbud på eller liknande?
Eller felaktigt deklarerad av sändaren.

Är det importförbud på innehållet ska försändelsen överlämnas till Tullverket och så får Tullverket ta reda på om mottagaren har tillstånd. Då destrueras väl dessutom innehållet om mottagaren inte skulle ha rätt tillstånd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Postnord returnerar paket utan att avsändaren eller mottagaren kan göra något om avsändaren missat att sätta på en CN22-blankett, eventuellt även om uppgifterna på blanketten är uppenbart felaktiga. Enligt nya regler från Världspostföreningen kan hela världens postväsenden välja att skicka tillbaka försändelsen till avsändaren om det inte finns elektronisk förhandsinformation om försändelsen (åtminstone om det krävs tulldeklaration), men jag vet inte om Postnord gör det. Det kan vara något sådant som skett.

Då tulldeklarationen trillat av mitt paket som kompisar skickade från kanada så bad postnord bara om en ny tulldeklaration på paketets innehåll, mycket mail fram och tillbaka till postnord. När de var nöjda så fick vi betala tull/moms.
Sen skickade de tillbaka paketet i alla fall. De kunde inte förklara varför de skickat tillbaka paketet men tyckte vi skulle ta vidare ärendet med canada post och att de skulle förklara varför postnord skickat tillbaka ett paket som var momsat och tullat.
Canada post var bara: ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Då tulldeklarationen trillat av mitt paket som kompisar skickade från kanada så bad postnord bara om en ny tulldeklaration på paketets innehåll, mycket mail fram och tillbaka till postnord. När de var nöjda så fick vi betala tull/moms.
Sen skickade de tillbaka paketet i alla fall. De kunde inte förklara varför de skickat tillbaka paketet men tyckte vi skulle ta vidare ärendet med canada post och att de skulle förklara varför postnord skickat tillbaka ett paket som var momsat och tullat.
Canada post var bara: ???

När var detta. Det har ändrats lite på dessa regler under året

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

När var detta. Det har ändrats lite på dessa regler under året

I våras.

Permalänk
Medlem

Gud vad de ska ändra reglerna hela tiden, både vad gäller import och tullhantering. Fy bubblan vad krångligt det verkar vara att beställa saker utanför EU.

Dessutom, varför kan inte PostNord själva agera och ta reda på varför de returnerar ett importpaket? Det borde vara det första steget, och att hänvisa till avsändaren blir nästa steg.

@Santrium
Trist att du (och även andra i samma situation) ska behöva vara med om sådana här saker. Hoppas det löser sig tillslut.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.