Sony Playstation 5 får mjukvarustöd för extra lagring

Permalänk
Melding Plague

Sony Playstation 5 får mjukvarustöd för extra lagring

Betaversionen följs nu av den mjukvaruuppdatering som gör det möjligt att utöka konsolens 825 GB med en NVME-enhet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Tycker det är konstigt att detta inte fanns vid release.

Permalänk
Sjusovarn

Kommer ni göra några tester och jämföra hastigheter på PC vs. PS5 och huruvida PS5 kommer kunna använda all them speeds?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av My2nd:

Kommer ni göra några tester och jämföra hastigheter på PC vs. PS5 och huruvida PS5 kommer kunna använda all them speeds?

Jag vet inte om det är några cross platform-spel som på allvar använder ps5ans lagringsarkitektur ännu. Men kan ju vara något att testa framöver!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolgrävare

En efterlängtad update!

Nu saknas bara:

  • VRR

  • 1440p

  • Folders

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Snyggare och billigare lösning än Xbox "minneskort", och säkert bättre. Kommer undvika ett sådant in i det längsta på min Xbox.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Snyggare och billigare lösning än Xbox "minneskort", och säkert bättre. Kommer undvika ett sådant in i det längsta på min Xbox.

Snyggare vet jag inte riktigt hur du menar, krångligare är det ju iallafall. Måste skruva upp ps5 för att sätta dit extra minneskort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

En efterlängtad update!

Nu saknas bara:

  • VRR

  • 1440p

  • Folders

Och en seriös konkurrent till Game Pass.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zogez:

Snyggare vet jag inte riktigt hur du menar, krångligare är det ju iallafall. Måste skruva upp ps5 för att sätta dit extra minneskort.

Nackdelen med Xbox lösning är att det är ett proprietärt format. Nackdelen med Sonys lösning är att färdiga kit med lagring och kylning behöver komma ut snarast för att slippa den djungel med NVMe's (bara ett fåtal är kompatibla) och kylare (än värre) för att få en fungerande lösning.

Personlien tycker jag ändå Sonys lösning var bättre här. Bra att de inte hittade på ett eget Memory Stick NVME-proprietärt format iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nackdelen med Xbox lösning är att det är ett proprietärt format. Nackdelen med Sonys lösning är att färdiga kit med lagring och kylning behöver komma ut snarast för att slippa den djungel med NVMe's (bara ett fåtal är kompatibla) och kylare (än värre) för att få en fungerande lösning.

Personlien tycker jag ändå Sonys lösning var bättre här. Bra att de inte hittade på ett eget Memory Stick NVME-proprietärt format iallafall.

Jag håller med, och jag tror att det kommer komma ut moduler som kommer vara uttryckligen gjorda för PS5. Själv har jag avvaktat med att köpa PS5 av främst två skäl, Gran Turismo 7 har inte kommit ut än och att det inte går att utöka lagringen än, vilket jag ser som ett måste för jag är trött på att behöva frigöra så otroligt mycket lagringsutrymme för att kunna installera mjukvaruuppdateringar, vilket ju får som konsekvens att upp emot 50-75 GB av lagringen måste reserveras för detta ändamål.

Jag räknar väl dock med att det blir lätt att hitta en kompatibel modul till mars nästa år...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Trycker det är konstigt att detta inte fanns vid release.

Det där är faktiskt en lustig grej: många videokameror från Blackmagic Design släpps med firmwares som saknar stöd för vissa delar av hårdvaran och vips några veckor eller månader senare kommer det uppdateringar som plötsligt ger stöd för dem. Synnerlig utveckling mellan hårdvara & mjukvara tycker jag!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Snyggare vet jag inte riktigt hur du menar, krångligare är det ju iallafall. Måste skruva upp ps5 för att sätta dit extra minneskort.

Krångligare är snudd på en överdrift, eller hur? Du lyfter av chassit och skruvar lös en (1) skruv, sen sätter du in hårddisken. Det är mindre krångel än att bygga minsta pall från IKEA, eller för den delen sätta in en hårddisk i en dator vilket jag tror folk knappast kallar "krångligt" här på Sweclockers
Nåja, jag tar gärna "krångel" med att skruva i en skruv jämfört med att vara låst till de monopolistiska priser som följer om företaget sätter priserna på lagringen (Sony gjorde det med PS Vita, Xbox gör det fortfarande).

Jag ser fram emot att kunna slänga in en större hårddisk i konsolen utan att de kostar skjortan, länge leve konkurrens

Permalänk
Medlem

I dagens fynd tipsas om 980 PRO @ ca 1600 kr för en 1TB sticka.
Prisjakt listar inte våra vänner på Amazon.se...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Krångligare är snudd på en överdrift, eller hur? Du lyfter av chassit och skruvar lös en (1) skruv, sen sätter du in hårddisken. Det är mindre krångel än att bygga minsta pall från IKEA, eller för den delen sätta in en hårddisk i en dator vilket jag tror folk knappast kallar "krångligt" här på Sweclockers
Nåja, jag tar gärna "krångel" med att skruva i en skruv jämfört med att vara låst till de monopolistiska priser som följer om företaget sätter priserna på lagringen (Sony gjorde det med PS Vita, Xbox gör det fortfarande).

Jag ser fram emot att kunna slänga in en större hårddisk i konsolen utan att de kostar skjortan, länge leve konkurrens

Jag håller helt med, det är väldigt konstigt att göra något som är simpelt och tar 2 minuter till ett problem.
Vem har inte en skruvmejsel hemma?
Det måste vara en mardröm för dessa att byta batterier i tv-dosa och brandvarnare :/

Sen är ju kompabiliteten av lagringsenheter också en icke fråga, det är bara att köpa en av de två som Sony rekommenderar eller kolla med återförsäljaren(eller tillverkaren), hur svårt ska det vara?
Förmodligen så får dessa lagringsenheter klisterlappar eller så framkommer det säkert i marknadsföringen framöver "passar bra till PS5".

Xbox och Vitas lösning är inte mycket att hänga i granen, det är sen gammalt.

Sen så tycker jag att det är konstigt att vissa verkar ha lagrings panik, det är ju nästan svårt att fylla enheten med spel som inte har kompabilitet med extern(USB) idag.
Har faktist inte hört någon som ens klagat över Series S än.

Med det sagt så är jag nog förvånad över att uppdateringen släpps redan nu, de kanske borde testat och rekommenderat tydligt fler modeller innan de öppnar upp för detta, kanske blir en del som köper billigt skit som inte duger, med så lösa specifikationer.
Det kan ju bli så att de fungerar nu men inte senare, när spelen pressar enheterna mer, dock så kanske man kan flytta spelen emellan inbyggda och expanded lite snabbt i så fall,

Permalänk
Medlem

Är nog en av få som tycker 3D Audio på TV ska bli intressant att testa.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Snyggare vet jag inte riktigt hur du menar, krångligare är det ju iallafall. Måste skruva upp ps5 för att sätta dit extra minneskort.

Jag vet inte hur du gör, men jag brukar inte montera hårddisken på utsidan på min dator. Det menar jag med, "inte så snyggt".

Att skruva upp en lucka och stänga igen känns som ett tvåminutersjobb och resultatet är bättre. Kom igen nu, även om du har Xbox (vilket jag också har) måste du väl ändå tycka att ett minneskort är rätt yxigt?

Edit: Såg att detta minneskort dessutom är ungefär 50 % dyrare än att köpa en t.ex Samsung 980 Pro.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag vet inte om det är några cross platform-spel som på allvar använder ps5ans lagringsarkitektur ännu. Men kan ju vara något att testa framöver!

Finns heller inga first party spel till PS5 som använder PS5ans lagringsarkitetktur heller, även de spel de sa att de var omöjliga att göra utan den.

Då det inte finns något som kräver den typen av hastighet på SSD i verkligeheten och kommer troligen heller aldrig att komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Finns heller inga first party spel till PS5 som använder PS5ans lagringsarkitetktur heller, även de spel de sa att de var omöjliga att göra utan den.

Källa på det? Eller menar du att dom använder det men att det inte hade behövts (vilket isåfall väl bara är en gissning egentligen)?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Gandir:

Finns heller inga first party spel till PS5 som använder PS5ans lagringsarkitetktur heller, även de spel de sa att de var omöjliga att göra utan den.

Då det inte finns något som kräver den typen av hastighet på SSD i verkligeheten och kommer troligen heller aldrig att komma.

Jag antar att du kanske sett game huts analys av ratchet and clank?

Men att ingenting kommer att utnyttja lagringsarkitekturerna i ps5/seriesx eller directstorage på pc ser jag inte som ett sannolikt scenario personligen.

Att alla dessa bolag skulle lagt så mycket utvecklingstid på något och höjt produktionskostnaderna på sina produkter på något som aldrig kommer att användas känns inte sannolikt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Är nog en av få som tycker 3D Audio på TV ska bli intressant att testa.

Har du provat med hörlurar och har något bra exempel? Jag visste inte att det fanns för hörlurar redan, vet inte heller om jag har nån titel som är bra på det.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag vet inte hur du gör, men jag brukar inte montera hårddisken på utsidan på min dator. Det menar jag med, "inte så snyggt".

Att skruva upp en lucka och stänga igen känns som ett tvåminutersjobb och resultatet är bättre. Kom igen nu, även om du har Xbox (vilket jag också har) måste du väl ändå tycka att ett minneskort är rätt yxigt?

Edit: Såg att detta minneskort dessutom är ungefär 50 % dyrare än att köpa en t.ex Samsung 980 Pro.

https://www.windowscentral.com/sites/wpcentral.com/files/styles/larger_wm_brw/public/field/image/2020/12/seagate-expansion-card-2.jpg

Och det finns väl idag bara ett val för xboxen storleksmässigt?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Trycker det är konstigt att detta inte fanns vid release.

Det trycker inte jag.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Snyggare vet jag inte riktigt hur du menar, krångligare är det ju iallafall. Måste skruva upp ps5 för att sätta dit extra minneskort.

Verkligen jättekrångligt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elakekocken:

Det trycker inte jag.

Ok.

Permalänk
Medlem

Var iväg och köpte en 2TB Samsung idag. Lätt och installera och har satt den på nedladdning av en massa spel nu.

Diskussionen om att göra som Sony eller MS har gjort är inte så intressant för mig. Jag vill helst ha hårddiskarna på insidan, temp lagringar kan få vara på utsidan. Har svårt att se att jag kommer ta ut disken igen om inte den eller PS5’an går sönder. Räknar med att 2 TB skall räcka tills PS6 kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Snyggare och billigare lösning än Xbox "minneskort", och säkert bättre. Kommer undvika ett sådant in i det längsta på min Xbox.

Fördelen med Microsofts (lite mer användarvänliga) lösning är att man kan ha flera SSD:er och byta ut dem utan att behöva skruva isär konsolen. Men då är priset den stora nackdelen. 2500 kr för en 2.4 GB/s SSD på 1 TB är ju ett skämt. Du kan få tag på en sån för under tusenlappen idag.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Även ”system features” har en uppdatering tillgänglig om man går in och söker på ps5an i inställningarna. Oklart vad den gör - fick upp en förfrågan att komplettera min profil när den installerats.

Handkontrollerna har också ny firmware tillgänglig. (Klickar man bort förfrågan om att uppdatera så kommer den tillbaka om några dagar)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag antar att du kanske sett game huts analys av ratchet and clank?

Men att ingenting kommer att utnyttja lagringsarkitekturerna i ps5/seriesx eller directstorage på pc ser jag inte som ett sannolikt scenario personligen.

Att alla dessa bolag skulle lagt så mycket utvecklingstid på något och höjt produktionskostnaderna på sina produkter på något som aldrig kommer att användas känns inte sannolikt.

Höjts? Cerny sa ju att det skulle sänka kostnaderna?

Jag ser fram emot rena titlar eller när teknik i stil med Direct storage blir utbrett till PC, jag är lite orolig över att Sonys PC intresse kan komma att hålla tillbaka utnyttjandet av snabb lagring😒
Titlarna som släppts än så länge går det nog att bara slänga mer RAM på, alltså att man förmodligen kan buffra upp tillräckligt där för att kompensera för relativt långsam lagringsenhet.
Hela Ratchet&Clank ligger ju på 33GB, så 16GB RAM bör ju räcka, kan man tycka.
Kanske blir vanligare med 32GB RAM när DDR5 breder ut sig med.

Men håller med om att det är konstigt ifall prestanda inte kommer användas denna generation, Series X och PS5 verkar ju kosta ungefär lika mycket att tillverka, varför skulle Sony då lagt så mycket energi och resurser på något som inte kommer användas.
En annan farhåga är att folk köper dåliga lagringsenheter och sen när den snabba hastigheten ska användas så blir det ramaskri för att de får problem, vilket kan leda till lägre prestandakrav(mindre potential för utvecklare) ifall Sony viker sig för detta.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fearnox:

Höjts? Cerny sa ju att det skulle sänka kostnaderna?

Jag ser fram emot rena titlar eller när teknik i stil med Direct storage blir utbrett till PC, jag är lite orolig över att Sonys PC intresse kan komma att hålla tillbaka utnyttjandet av snabb lagring😒
Titlarna som släppts än så länge går det nog att bara slänga mer RAM på, alltså att man förmodligen kan buffra upp tillräckligt där för att kompensera för relativt långsam lagringsenhet.
Hela Ratchet&Clank ligger ju på 33GB, så 16GB RAM bör ju räcka, kan man tycka.
Kanske blir vanligare med 32GB RAM när DDR5 breder ut sig med.

Men håller med om att det är konstigt ifall prestanda inte kommer användas denna generation, Series X och PS5 verkar ju kosta ungefär lika mycket att tillverka, varför skulle Sony då lagt så mycket energi och resurser på något som inte kommer användas.
En annan farhåga är att folk köper dåliga lagringsenheter och sen när den snabba hastigheten ska användas så blir det ramaskri för att de får problem, vilket kan leda till lägre prestandakrav(mindre potential för utvecklare) ifall Sony viker sig för detta.

I vilken sammanhang har han sagt att lagringslösningen i ps5 är en kostnadsreduktion?

Angående spelets storlek på disk och hur mycket minne dess resurser kräver så kan ju det skilja sig en hel del. Inte minst på grund av komprimering.

Men här handlar det ju också om hur snabbt man kan fylla minnet. Så att bara ha mer ram är ju inte lösningen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

I vilken sammanhang har han sagt att lagringslösningen i ps5 är en kostnadsreduktion?

Angående spelets storlek på disk och hur mycket minne dess resurser kräver så kan ju det skilja sig en hel del. Inte minst på grund av komprimering.

Men här handlar det ju också om hur snabbt man kan fylla minnet. Så att bara ha mer ram är ju inte lösningen.

Road till PS5, kommer krävas mindre tid att optimera spel än för långsam lagringsenhet, alltså mindre tid på brottning med MB/S och optimeringar.
Bandesigner kommer inte heller behöva lägga ner tid på att skapa intressanta buffringszoner.
Det behövs alltså bland annat beta testande för att se hur mycket man kunde få ut förut, eftersom att begränsningen var så stor, nu så är det inte så tajt längre.
Det finns ju också en viss gräns för tolerans när det kommer till hur fort objekt dyker upp, ta till exempel i GTA5 när bilar dyker upp från ingenstans eftersom att de inte hunnit ladda än, eller att vissa saker är väldigt suddiga tills de laddat klart.

En annan sak som bör säkna kostnaderna är ju att det ska vara mycket enklare att konvertera till att skapa PS5 spel än vad det var att gå emellan system tidigare, det ska nu ta flera månader mindre tid tydligen.

Om du har ett spel på 30GB och flyttar datan som behövs(tror inte att en bana bör ta mer än 10GB) till RAM när man startar, så kan såklart RAM användas istället för M.2 lagringen.
Vad gör det för skillnad förutom att det bör vara till och med ännu snabbare överföring att det forslas emellan RAM och VRAM istället för NVMe och VRAM?
Att skicka data från lagringen till RAM i början bör ju inte heller ta så lång tid ens med en 550MB/S SSD(S-ATA), alltså upp till 20 sekunder, ifall ens 10GB behövs för att starta banan.

Processorn ska tydligen göra utvecklingstiden kortare enligt en utvecklare 2019:
"“It will be a huge step up,” he said. “It gets rid of so many restrictions with how many calculations we can do on the fly, we have so many ideas which are very hard, or even impossible to implement in the current generation of consoles. Also it actually reduces development time significantly as less time needs to be spent on optimisation.”

Gaming bolt