NVME-ssd syns bara när ingen annan disk är ikopplad

Permalänk
Medlem

NVME-ssd syns bara när ingen annan disk är ikopplad

Som titeln lyder, den upptäcks ensam, utan andra saker ipluggade.

Mitt moderkort, ASUS b450-plus har en slot för m2 diskr, som delar bandbredd med två specifika sata-portar. Men även utan någonting i dem så syns ändå inte nvme-disken med andra hårddiskar i. Inte ens usb-sticka för os-installation kan användas samtidigt som nvme-ssdn.

Jag har försökt allt möjligt i BIOS, framförallt pillat runt med CSM. Men ingenting av det har lett mig framåt

Någon som har några idéer på hur detta kan lösas?

Permalänk
Medlem

Hade liknande (samma?) problem nyligen.

Har en gammal vanlig sata-ssd och hade skaffat en m2 nvme där jag tänkte installera win 11. Installation (Clean från usb) gick bra till en början, men när datorn startar om efter några min när den var klar med usb-minnet så kunde den inte boota från nvme'n ändå. Den hittades inte som ett bootbart alternativ i bios (eller "uefi" heter det väl numera när jag har secure boot på, csm av, tpm på).

Fick koppla ur gamm-ssd'n, installera win. När datorn omstartar vid installationen så ryckte jag ur usb-minnet och win-installationen fortsätter. Sedan hittas nvme som bootbart alternativ. Kunde sedan koppla in gamm-ssd'n (som också är ett bootbart alt. då win 10 är kvar där ännu) och allt är nu frid o fröjd.

Men du verkar redan ha kopplat ur allt utom din m2(?) så det kanske inte hjälpte dig :/ rycka ur usbminnet vid omstart under installationen kanske hjälper? glhf

Har asrock b550

edit: kanske jag missförstår lite också.. du lyckas kanske installera win och allt är frid o fröjd. men om du kopplar in annan ssd efter detta får du problem? Isf hjälper nog inte mina erfarenheter

Permalänk
Rekordmedlem

Har du den senaste biosversionen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Hade liknande (samma?) problem nyligen.

Har en gammal vanlig sata-ssd och hade skaffat en m2 nvme där jag tänkte installera win 11. Installation (Clean från usb) gick bra till en början, men när datorn startar om efter några min när den var klar med usb-minnet så kunde den inte boota från nvme'n ändå. Den hittades inte som ett bootbart alternativ i bios (eller "uefi" heter det väl numera när jag har secure boot på, csm av, tpm på).

Fick koppla ur gamm-ssd'n, installera win. När datorn omstartar vid installationen så ryckte jag ur usb-minnet och win-installationen fortsätter. Sedan hittas nvme som bootbart alternativ. Kunde sedan koppla in gamm-ssd'n (som också är ett bootbart alt. då win 10 är kvar där ännu) och allt är nu frid o fröjd.

Men du verkar redan ha kopplat ur allt utom din m2(?) så det kanske inte hjälpte dig :/ rycka ur usbminnet vid omstart under installationen kanske hjälper? glhf

Har asrock b550

edit: kanske jag missförstår lite också.. du lyckas kanske installera win och allt är frid o fröjd. men om du kopplar in annan ssd efter detta får du problem? Isf hjälper nog inte mina erfarenheter

Nej jag kan inte ens ha i en Usb-sticka, för då syns inte ssdn i UEFI :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du den senaste biosversionen ?

Jajemen. Ska testa att flasha en äldre version och se om det hjälper men är skeptisk...

Permalänk
Medlem

Hittade detta men känns som om du redan gått igenom detta!?
https://www.asus.com/support/FAQ/1044083/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless