Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Hos flera andra är just nu bundet billigare än rörligt. Kolla vad du får på 2 respektive 3 år.

Fick faktiskt mycket sämre på bundet.

Skrivet av anon333222:

Grymt jobbat. Gäller att spela ut bankerna mot varandra. Har lite mer än 2 år kvar på mitt bundna med Danske Bank.

Fördelen med rörligt är att om de höjer som f*n efter tre månader så byter du bank. Du har ju rörligt!

Exakt!

Skrivet av blunden:

Det man förhandlar om är egentligen en ränterabatt, dvs. antalet procentenheter under deras listränta. Rabatten brukar gälla ett år, och sedan behöva förhandlas om. Så länge inget oförutsett hänt under den tiden brukar man kunna få minst samma rabatt nästa gång. Det som är rörligt är att listräntan kan röra sig upp och ner lite, men det handlar normalt om små rörelser.

För att "höja som fan" för dig efter 3 månader måste de höja lika många procentenheter för alla sina kunder med rörligt lån. Det vore ett effektivt sätt att direkt förlora alla dessa kunder.

Ja just det, hon sa något om det. Tack bra att veta!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Inaktiv

Ska eventuellt sälja bostadsrätt till våren och har fått lånelöfte från banken:

Bottenlån 2 975 000 - Ränta 1,65 %
Topplån 200 000 - Ränta 3,65 %

Låst ränta i 5 år på Bottenlånet
10 års amortering på Topplån

Är detta något att ha eller tror ni att man kan få bättre från andra banker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon115862:

Ska eventuellt sälja bostadsrätt till våren och har fått lånelöfte från banken:

Bottenlån 2 975 000 - Ränta 1,65 %
Topplån 200 000 - Ränta 3,65 %

Låst ränta i 5 år på Bottenlånet
10 års amortering på Topplån

Är detta något att ha eller tror ni att man kan få bättre från andra banker?

Antar att det är Länsförsäkringar eftersom de är de enda som kör med "topplån" fortfarande. Du kan få bättre nästan var du än vänder dig. Kolla SBAB, Danske Bank, om du har låg belåning (max 60%) kolla Stabelo/Avanza.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Blev nu erbjuden 1,14 rörligt på Länsförsäkringar. 1 år 1,29.

Tror ni dom höjer som fan efter 3 månader eller hur brukar det fungera? Blev faktiskt lite chockad när hon sa 1,14. 85% belåning är kund hos dom sen innan. Tacksam för svar!

När jag var hos Länsförsäkringar skulle jag få bättre rörligt med 85% belåning, MEN de kör topplån från 75-85% , och topplånet var på typ 3-4%
är du helt säker att du slapp topplån hos dem?

saxat från deras hemsida: När du tecknar ett bolån kan du låna upp till 85 procent av den nya bostadens värde. Av dem är 75 procent bottenlån, den största delen av ditt bolån, och 10 procent topplån. Topplån har oftast en högre ränta än bottenlån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Antar att det är Länsförsäkringar eftersom de är de enda som kör med "topplån" fortfarande. Du kan få bättre nästan var du än vänder dig. Kolla SBAB, Danske Bank, om du har låg belåning (max 60%) kolla Stabelo/Avanza.

Detta är från Sparbankerna faktiskt och kommer ha en belåningsgrad på 85 % så blir väl att kolla SBAB och Danske Bank

Permalänk
Skrivet av Galming:

När jag var hos Länsförsäkringar skulle jag få bättre rörligt med 85% belåning, MEN de kör topplån från 75-85% , och topplånet var på typ 3-4%
är du helt säker att du slapp topplån hos dem?

saxat från deras hemsida: När du tecknar ett bolån kan du låna upp till 85 procent av den nya bostadens värde. Av dem är 75 procent bottenlån, den största delen av ditt bolån, och 10 procent topplån. Topplån har oftast en högre ränta än bottenlån.

Tack. Skrev direkt och frågade. Visste att något var lurt!!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon115862:

Ska eventuellt sälja bostadsrätt till våren och har fått lånelöfte från banken:

Bottenlån 2 975 000 - Ränta 1,65 %
Topplån 200 000 - Ränta 3,65 %

Låst ränta i 5 år på Bottenlånet
10 års amortering på Topplån

Är detta något att ha eller tror ni att man kan få bättre från andra banker?

Alltså. Det är skitdåligt! Jag körde med 83% belåningsgrad danske bank 3 år bundet 1,18%. Är du med i Saco/TCO?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Alltså. Det är skitdåligt! Jag körde med 83% belåningsgrad danske bank 3 år bundet 1,18%. Är du med i Saco/TCO?

Är med i Lärarförbundet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon115862:

Ska eventuellt sälja bostadsrätt till våren och har fått lånelöfte från banken:

Bottenlån 2 975 000 - Ränta 1,65 %
Topplån 200 000 - Ränta 3,65 %

Låst ränta i 5 år på Bottenlånet
10 års amortering på Topplån

Är detta något att ha eller tror ni att man kan få bättre från andra banker?

Acceptera inte det där.
Från danske bank kan du få 1.18% på 3 år om du är med i rätt fack, kolla deras webbsida.

När jag förhandlade med länsförsäkringar så fick jag det till 1.24% på 3 år och då lovade dom att sätta samma ränta på topplånet och eftersom LF är dom enda som kör med topplån ska du absolut inte gå med på högre ränta där

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

Tack. Skrev direkt och frågade. Visste att något var lurt!!

Skrivet av anon115862:

Är med i Lärarförbundet

Men då är du med i TCO. Ring Danske Bank så löser det sig. 1,18 3 år eller 1,32% Rörligt . Skit i LF.

Permalänk
Medlem

Dom jag upplever det enklast att förhandla mer utan övriga krav från deras sida är SEB.

1 kort samtal brukar räcka, och aldrig tal om att man måste flytta sparande eller liknande.

Permalänk
Medlem

Har ansökt om ett lån hos SBAB och fått det beviljat, men ska på möte hos Länsförsäkringar imorgon och ansöka om ett hos dem med... ska bli spännande o se vad de erbjuder.

Har väl gått under en sådär 7 år och funderat på att skaffa gemensam ekonomi. Vi har SEB och Swedbank idag och tänkte inte slå ihop oss hos någon av de två iallafall.

Vore ju rätt skönt att kunna ha allt samlat hos ett bolag, men man låter ju kostnaderna få styra mer oftast. Som SEKO-medlem så får jag ju utan extra kostnad hemförsäkring hos Folksam, den ingår i medlemsavgiften. Sedan så Trygg-Hansa överlägset billigast på bilförsäkring, mindre än hälften jämfört med flera andra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Har ansökt om ett lån hos SBAB och fått det beviljat, men ska på möte hos Länsförsäkringar imorgon och ansöka om ett hos dem med... ska bli spännande o se vad de erbjuder.

Har väl gått under en sådär 7 år och funderat på att skaffa gemensam ekonomi. Vi har SEB och Swedbank idag och tänkte inte slå ihop oss hos någon av de två iallafall.

Vore ju rätt skönt att kunna ha allt samlat hos ett bolag, men man låter ju kostnaderna få styra mer oftast. Som SEKO-medlem så får jag ju utan extra kostnad hemförsäkring hos Folksam, den ingår i medlemsavgiften. Sedan så Trygg-Hansa överlägset billigast på bilförsäkring, mindre än hälften jämfört med flera andra.

Tänk på topplånsdelen om du lånar mer än 75%. Om de inte kan matcha SBAB. Strunta i LF!

Permalänk
Skrivet av Verdurakh:

Acceptera inte det där.
Från danske bank kan du få 1.18% på 3 år om du är med i rätt fack, kolla deras webbsida.

När jag förhandlade med länsförsäkringar så fick jag det till 1.24% på 3 år och då lovade dom att sätta samma ränta på topplånet och eftersom LF är dom enda som kör med topplån ska du absolut inte gå med på högre ränta där

Så du hade både bottenlån på 75% och ett topplån på 10% men dom löste det genom att sätta samma ränta? Jag får svar imorgon hur det blir för mig. 👍

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Så du hade både bottenlån på 75% och ett topplån på 10% men dom löste det genom att sätta samma ränta? Jag får svar imorgon hur det blir för mig. 👍

Ja precis, så det blev den lägre räntan på båda så i effekt var det inget topplån.

Men dom kunde ändå inte slå Danske Bank i ränta så det blev inget.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Tänk på topplånsdelen om du lånar mer än 75%. Om de inte kan matcha SBAB. Strunta i LF!

Med mäklarerbjudandet så var LFs erbjudande med 1.19% mer attraktivt än SBABs 1.64%. 😁

Topplånet blir bara på ca 80 000 kr till 1.79%. Det betalar vi av på två år ungefär.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Med mäklarerbjudandet så var LFs erbjudande med 1.19% mer attraktivt än SBABs 1.64%. 😁

Topplånet blir bara på ca 80 000 kr till 1.79%. Det betalar vi av på två år ungefär.

1 år, danskebank 1,20%. Även om du inte är fackmedlem i tco/Saco.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Med mäklarerbjudandet så var LFs erbjudande med 1.19% mer attraktivt än SBABs 1.64%. 😁

Topplånet blir bara på ca 80 000 kr till 1.79%. Det betalar vi av på två år ungefär.

Så tänker jag med!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

Så tänker jag med!

Men varför vill du göda din bank? Topplån har knappt några banker längre. Är det något som gör att du håller dig fast vid LF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men varför vill du göda din bank? Topplån har knappt några banker längre. Är det något som gör att du håller dig fast vid LF?

1,19% är väl helt ok? Topplånets vara eller inte vara är ju jordnötter i sammanhanget. 1,2 eller 1,8 på 80k ger en skillnad på mindre än 30 kr i räntekostnad efter avdrag per månad - med antagandet att ingen amortering görs.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

1 år, danskebank 1,20%. Även om du inte är fackmedlem i tco/Saco.

Hos SBAB är lånet beviljat och klart. Det gick ju snabbt eftersom de endast kör med "fasta räntor" som sätts utifrån förhållandet mellan lånebelopp och värdet på villan/bostadsrätten. Men jag kommer som sagt inte tacka ja till deras erbjudande.

Länsförsäkringar är först just nu eftersom de ligger bra till om man ser till den totala kostnaden utöver lånet också, om man ska räkna in det. Det är smidigt också att de har ett kontor ute på Ingelsta här i Norrköping så man slipper åka in till stan där övriga banker huserar. Hur eller hur så ska vi boka in ett möte till med dem och flytta över våra banktjänster till dem iallafall. Där är det samma kostnad som hos våra respektive banker vi har idag.

Danske Bank hade jag också sökt lånelöfte hos först innan LF, men de hörde aldrig av sig.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Men varför vill du göda din bank? Topplån har knappt några banker längre. Är det något som gör att du håller dig fast vid LF?

Absolut inte. Men dom andra bankerna jag varit hos ger ca 1.4-1.6% och kan inte matcha 1,14. Sen är det så helt klart att jag har allt samlat där redan nästan. 20% rabatt på alla försäkringar. Visst kanske blir samma i slutändan som dom andra bolagen..

Danske Bank pratar ni om. Jag kommer inte ens vidare på deras hemsida. Tekniskt fel och tänker inte vara med i något FACK för att ta lån.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Danske Bank pratar ni om. Jag kommer inte ens vidare på deras hemsida. Tekniskt fel och tänker inte vara med i något FACK för att ta lån.

Appen som DB kör med är dessutom rena stenåldern medan den från LF är rätt trevlig.

Är själv en väldigt nöjd LF-kund. Deras rabatt på försäkringar blir lätt en inlåsning men då länge man förhandlar bolåneräntan till vettig nivå är det ju lugnt.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

Absolut inte. Men dom andra bankerna jag varit hos ger ca 1.4-1.6% och kan inte matcha 1,14. Sen är det så helt klart att jag har allt samlat där redan nästan. 20% rabatt på alla försäkringar. Visst kanske blir samma i slutändan som dom andra bolagen..

Danske Bank pratar ni om. Jag kommer inte ens vidare på deras hemsida. Tekniskt fel och tänker inte vara med i något FACK för att ta lån.

Men alltså. Du måste ju inte vara med i Facket för att få bolån. Dra lite i slidersen så kan du få 1,20% ett år bundet utan fackmedlemsskap.

https://danskebank.se/privat/produkter/bolan

Sen håller jag med att Danske Banks gränssnitt är skitdåligt. Men det fungerar.

Annars kan du testa compricer.se med deras mittbolån. Så slipper du en massa kreditupplysningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av [SH]:

Appen som DB kör med är dessutom rena stenåldern medan den från LF är rätt trevlig.

Är själv en väldigt nöjd LF-kund. Deras rabatt på försäkringar blir lätt en inlåsning men då länge man förhandlar bolåneräntan till vettig nivå är det ju lugnt.

LF fungerar bra. Har kvar mitt konto där och den dagen jag lämnar DB för en bank som inte kräver helkund så återvänder jag dit.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, är det ens lönt att gå till vårt bokade möte med en bankman på Swedbank, givet vad SBAB erbjuder?

Har skrivit på kontrakt för en bostadsrätt för 5,0 miljoner och 3,5 miljoner lån d.v.s. 70%. Enligt SBAB:s kalkyl kan vi då få en ränta bunden på 2 år för 1,01%. Det tycker jag ser otroligt lågt ut.

Sambon har förvisso en del aktier på Swedbank som de kanske gillar och vi kör vår gemensamma ekonomi där redan, men finns det ens en chans att de kan gå så lågt som 1,01%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Vad tror ni, är det ens lönt att gå till vårt bokade möte med en bankman på Swedbank, givet vad SBAB erbjuder?

Har skrivit på kontrakt för en bostadsrätt för 5,0 miljoner och 3,5 miljoner lån d.v.s. 70%. Enligt SBAB:s kalkyl kan vi då få en ränta bunden på 2 år för 1,01%. Det tycker jag ser otroligt lågt ut.

Sambon har förvisso en del aktier på Swedbank som de kanske gillar och vi kör vår gemensamma ekonomi där redan, men finns det ens en chans att de kan gå så lågt som 1,01%?

Vad har du att förlora? Vet inte vilka banker som är mest desperata efter kunder just nu men är alltid någon som jagar marknadsandelar. Är ju bara öppna mötet med vad ni fått och höra vad de kan göra bättre.

Avanza ger ju också samma nivå med enda krav på max 60% belåning så om de vill att ni skall ha fler affärer hos dem så får de ju gå ner mer i pris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Duder:

Vad tror ni, är det ens lönt att gå till vårt bokade möte med en bankman på Swedbank, givet vad SBAB erbjuder?

Har skrivit på kontrakt för en bostadsrätt för 5,0 miljoner och 3,5 miljoner lån d.v.s. 70%. Enligt SBAB:s kalkyl kan vi då få en ränta bunden på 2 år för 1,01%. Det tycker jag ser otroligt lågt ut.

Sambon har förvisso en del aktier på Swedbank som de kanske gillar och vi kör vår gemensamma ekonomi där redan, men finns det ens en chans att de kan gå så lågt som 1,01%?

Vi du optimera din dit så messar du bara bankmannen att du har fått erbjudande från SBAB på 1,01% bundet två år. Kan ni matcha? Annars är det skitsamma liksom. Gå INTE med att flytta pensionspar eller bli helkund om ni inte kan få årsavgiften för internetbank/kort eliminerad. Jag ringer en gång per år till Danske Bank och ber de ta bort avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

LF fungerar bra. Har kvar mitt konto där och den dagen jag lämnar DB för en bank som inte kräver helkund så återvänder jag dit.

Det är inte tillåtet att kräva det för ett bolån. Enda kraven är att man öppnar ett transaktionskonto för betalning av lånet, och så att man har en hemförsäkring förstås.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Det är inte tillåtet att kräva det för ett bolån. Enda kraven är att man öppnar ett transaktionskonto för betalning av lånet, och så att man har en hemförsäkring förstås.

Kravet kan ju vara att man flyttar allt för att få den räntan. Inga konstigheter enligt mig.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||