Permalänk
Medlem

Köpa AMD Ryzen 7 PRO 5750GE

Kan man köpa CPU:n i titeln, AMD Ryzen 7 PRO 5750GE, någonstans i Europa? Har sett den på eBay till ordentligt överpris, samt på Littlebit.at (som endast säljer till återförsäljare).

Finns det någon annanstans man kan få tag i CPU:n?

Permalänk

någon specifik anledning till att du söker just den cpu´n framför vanliga 5700G som går att hitta lite här och var?
https://www.webhallen.com/se/product/338332-AMD-Ryzen-7-5700G...

specmässigt verkar det ju bara vara en 5700g med låst TDP till 35W? och presterar relativt lika marginellt sämre i prestandatester.

underklocka brukar alltid gå oavsett om den är upplåst för överklockning eller ej.
men du kanske vet något jag inte vet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

någon specifik anledning till att du söker just den cpu´n framför vanliga 5700G som går att hitta lite här och var?
https://www.webhallen.com/se/product/338332-AMD-Ryzen-7-5700G...

specmässigt verkar det ju bara vara en 5700g med låst TDP till 35W? och presterar relativt lika marginellt sämre i prestandatester.

underklocka brukar alltid gå oavsett om den är upplåst för överklockning eller ej.
men du kanske vet något jag inte vet.

Det finns framförallt två anledningar till att jag vill ha just denna CPU, dels har den stöd för ECC-minne vilket 5700G inte har, samt att 5750GE verkar vara något mer handplockad för energieffektivitet än både 5700G och 5750G. CPU:n är till en passivt kyld arbetsstation med 64GB ECC-minne.

Hoppas att 5750GE ska gå att få tag på, annars hade jag tänkt köpa en 5750G och låsa den till 35W, så som du skriver.

Permalänk
Skrivet av Santrium:

Det finns framförallt två anledningar till att jag vill ha just denna CPU, dels har den stöd för ECC-minne vilket 5700G inte har, samt att 5750GE verkar vara något mer handplockad för energieffektivitet än både 5700G och 5750G. CPU:n är till en passivt kyld arbetsstation med 64GB ECC-minne.

Hoppas att 5750GE ska gå att få tag på, annars hade jag tänkt köpa en 5750G och låsa den till 35W, så som du skriver.

ok hade ingen koll på stöde för ECC men förklarar ju en del iaf.

dock verkar ju ingen av de du nämner ha någon bredare tillgänglighet.

hittade några på ebay men var typ €500+ vilket vara rätt standardpris för de bägge 5750 iom att de bara verkar säljas i oem datorer och inte löst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Vad är det för användningsfall du vill uppfylla?

Såvida det inte är viktigt med "officiell support" så kan du köra ECC-minnen med icke-pro versionen också.

Sedan undrar jag om det är någon speciell anledning till att du väljer en APU? Behöver du grafikdelen till något speciellt? Varför inte en välja en en 3800x el en 5800x som du kör i ECO-mode (om du vill att den skall gå svalt)? Då får du ju dessutom Pcie4.0-stöd med på köpet.

Permalänk
Skrivet av FriendOfPi:

Såvida det inte är viktigt med "officiell support" så kan du köra ECC-minnen med icke-pro versionen också.

Nej, APU:er stödjer inte ECC om de inte är i Pro-version. Åtminstonde inte med något känt moderkort. Endast processorer utan grafik verkar ha fungerande inofficiellt ECC-stöd.

Citat:

Sedan undrar jag om det är någon speciell anledning till att du väljer en APU? Behöver du grafikdelen till något speciellt? Varför inte en välja en en 3800x el en 5800x som du kör i ECO-mode (om du vill att den skall gå svalt)? Då får du ju dessutom Pcie4.0-stöd med på köpet.

Finns många användningsområden där dessa skulle passa. För en liten server, eller en arbetsstation till jobbet är ett par utmärkta användarfall där diskret grafik är fullständigt onödigt.

Permalänk
Skrivet av Santrium:

Kan man köpa CPU:n i titeln, AMD Ryzen 7 PRO 5750GE, någonstans i Europa? Har sett den på eBay till ordentligt överpris, samt på Littlebit.at (som endast säljer till återförsäljare).

Finns det någon annanstans man kan få tag i CPU:n?

Själv köpte jag nyligen en 5650GE av Computersalg, till en server. Även proshop listar den. Men som du säger så verkar det svårt med 5750GE för närvarande.

Permalänk
Skrivet av drAgonear:

Nej, APU:er stödjer inte ECC om de inte är i Pro-version. Åtminstonde inte med något känt moderkort. Endast processorer utan grafik verkar ha fungerande inofficiellt ECC-stöd.

Är du helt säker på det? Enligt svaren från AMD's gubbar i den här reddit-tråden Reddit: fyi_ecc_on_raven_ridge_appears_to_be_working så betyder bara "osupportat" att AMD inte har gjort någon validering eller testning av ECC i icke-pro produkter, men de har inte avsiktligen låst ner någonting.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Skrivet av FriendOfPi:

Är du helt säker på det? Enligt svaren från AMD's gubbar i den här reddit-tråden Reddit: fyi_ecc_on_raven_ridge_appears_to_be_working så betyder bara "osupportat" att AMD inte har gjort någon validering eller testning av ECC i icke-pro produkter, men de har inte avsiktligen låst ner någonting.

Det har framkommet många gånger efter den tråden (även på AMD-redditen) att det inte verkar gå att få igång ECC med icke-pro APU:er. AMD har kommunicerat som du säger, men i tester funkar endast icke APU:er, samt PRO-APU:er.

Är även bekräftat av vissa moderkortstillverkare (åtminstonde Asrock) att bland APU:er funkar ecc bara på PRO. Gäller även de moderkort där ECC normalt funkar på ordinarie processorer.

Permalänk

Se exempelvis https://www.asrock.com/MB/AMD/B450%20Pro4/index.asp#Specifica...

Citat:

*For Ryzen Series APUs (Picasso, Cezanne, Renoir and Raven Ridge), ECC is only supported with PRO CPUs.