När aktivering av Windows misslyckas även med troubleshoooter (0xc0000022)

Permalänk
Medlem

När aktivering av Windows misslyckas även med troubleshoooter (0xc0000022)

Hejsan gott folk.
Jag fick den koden ut ur ingenstans på Windows 11 Pro (2021-11-09), med watemark om att aktivera Windows.
Då började felsökning och jag kom då rätt snabbt fram till att det var System Platform Protection Service som var problemet, för den styr aktivering av programvara rent generäellt verkar det som i Windows miljön, alltså inte enbart MS produkter. Slutar den att fungera så slutar även Office, Adobe Photoshop mm att fungera.

Jag startade en chat med Microsoft support, och blev dirigerad till en till level2 tech (fick det gratis), men han kom bara fram till att det var att ominstallera. Vilket jag vägrade i mitt inre att acceptera, så jag fick nåt mail med steg hur jag skulle processera efter att jag ominstallerat, har inte läst det, det fungerar mest troligt.
Mina egna efterforskningar gav förljande resultat:
Hittade nåra guider om att ta ägandeskapet över en registerfil, med mitt admin konto =fail
DSIM image restore alla tre kommandon, = No Error = Fail
Scannow /sfc gav nåt fel, reparerade =Fail

Hittade denna guide som löste problemet helt, allstå en komplett guide med att ge rätt användare (Network Service) behörighet till denna tjänst i registret på två ställen, och skapa en mapp som troligen systemet verkar ha raderat, eller att den aldrig funnits (mest troligt).

Man behöver inte ens skapa ett nytt Admin konto, som nästan alltid fungerar i många fall när windows hittar på att inte vilja fungera som tänkt.

Här är guiden

https://scottiestech.info/2020/07/28/fix-windows-activation-failed-due-to-software-protection-service-error-code-0xc0000022/comment-page-1/

Jag hoppas det kan hjälpa för den som får problemet.
Ser att det finns nån enstaka tråd om detta här på forumet, och på andra ställen via google sök, men inga riktiga lösningar som fungerar, och det var bara tur att jag fann denna guiden.
Nu påstår jag inte att den är den definitiv på något sätt men den är mer komplett än dom andra.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.
Skärm: Innicn 27M2V

Permalänk
Medlem

Tack för att du delar med dig. Tänk om fler gjorde som du!! 😊👍

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***