CDON portar fler handlare efter kunder lurats på Marketplace

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHead:

Jag ligger inte ute med pengar, men har en faktura hos Qliro för en telefon som aldrig dök upp (från mobileshop). Är nu inne på tredje eller fjärde veckan sedan jag började kontakta dem i detta ärende, och det går inte att få dem till att makulera fakturan ens, de bekräftar heller inte min avbeställning. Jag menar, i mitt fall så behöver de ju inte betala tillbaka något, bara skrota ordern och skrota fakturan!

Helt otroligt dåligt skött.

Verkligen. Ringt dom?

Det finns väl en liten chans att Qliro redan betalat till mobileshop, jag vet faktiskt inte hur det funkar, om det är fakturaköp där skulden alltså tas över av Qliro (eller Klarna för den delen)?

Inte för att det borde spela någon roll för dig som kund, men det skulle inte förvåna mig om Qliro inte är så sugna på att skriva av fakturan rakt av om dom redan betalt stålar till Mobileshop.

Hur som helst bör ju dom bara kunna makulera fakturan mot dig, och sen kötta vidare med problemet internt, men tyvärr så har man ju under åren lärt sig att företag överlag sällan är så sugna på att ta några ekonomiska smällar själva....

Det som är extra dåligt är ju att det är just för sådana här fall som man använder bolag som Qliro, Klarna, Paypal etc, tråkigt att höra att det inte fungerar. Återkom gärna med en update på hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Har du handlat direkt från mobileshop eller handlade du via cdon?

Jag hade skickat kronofogden direkt om cdon, bara förklara ditt ärende och att du vill att de driver in skulden. Är det mobileshop är du nog körd, tyvärr.

Nja, läs mitt inlägg igen, jag har inte betalat något, bara att en irriterande faktura ligger kvar hos Qliro. Den kommer såklart att strykas så småningom, just nu är jag mest irriterad på att det tar sån tid, och att man blivit tvungen att lägga mass tid och kraft på detta.

Permalänk
Medlem

Allt för att förhindra att det här inte händer igen i framtiden – Allan Junge Jensen, VD på CDON

Öh..... Jag tror inte det är det är vad du menar? Åtminstone hoppas jag det

Permalänk
Avstängd

Sweclockers är så roligt, alltid så mycket hat. Det är ju faktiskt inte CDON som lurat folk. Lättare sagt än gjort att veta vad deras aktörer kommer göra i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Verkligen. Ringt dom?

Det finns väl en liten chans att Qliro redan betalat till mobileshop, jag vet faktiskt inte hur det funkar, om det är fakturaköp där skulden alltså tas över av Qliro (eller Klarna för den delen)?

Inte för att det borde spela någon roll för dig som kund, men det skulle inte förvåna mig om Qliro inte är så sugna på att skriva av fakturan rakt av om dom redan betalt stålar till Mobileshop.

Hur som helst bör ju dom bara kunna makulera fakturan mot dig, och sen kötta vidare med problemet internt, men tyvärr så har man ju under åren lärt sig att företag överlag sällan är så sugna på att ta några ekonomiska smällar själva....

Det som är extra dåligt är ju att det är just för sådana här fall som man använder bolag som Qliro, Klarna, Paypal etc, tråkigt att höra att det inte fungerar. Återkom gärna med en update på hur det går.

Jo, jag skulle tro att det är så som du säger, att Qliro redan betalt Mobileshop för detta. Det är dock inte mitt problem - jag har inte fått någonting, så det finns ingen chans att de kommer att få några pengar från mig för en produkt som inte levererats. Hur de sköter sånt här sinsemellan är deras bekymmer.

Mobileshop har alltså skickat ut en leveransorder till Postnord, och i och med det så kan de tydligen skicka sin faktura, i det här fallet till Qliro. Man kan ju verkligen ta sig en funderare över denna rutin, och det har ju mycket riktigt visat sig att det varit bluff, fulspel och rena bedrägerier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Sweclockers är så roligt, alltid så mycket hat. Det är ju faktiskt inte CDON som lurat folk. Lättare sagt än gjort att veta vad deras aktörer kommer göra i framtiden.

Ah, det klassiska "hatkortet" som varenda influencer drar såfort det riktas någon form av saklig kritik mot denne.
Dags att lära sig skilja på vad som är vad.

Det är absolut inte CDON som lurat folk nej men eftersom 99% av konsumenterna uppfattar att man handlat av CDON bör man kunna ta för givet att samtliga säljare på siten är auktoriserade och godkända av just CDON.

Nu är det förvisso bra att de tar fullt ansvar men de har uppenbarligen haft 0 rutiner och processer för vilka de släppt in på siten.

Permalänk
Medlem

Cost of doing business för dessa bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Sweclockers är så roligt, alltid så mycket hat. Det är ju faktiskt inte CDON som lurat folk. Lättare sagt än gjort att veta vad deras aktörer kommer göra i framtiden.

Men de har i slutändan ansvaret för vad som förekommer på deras hemsida och marknadsplats. Dessutom så lovar de ju att de bara har seriösa aktörer på sin marknad. Så kritiken är rätt riktad här.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Sweclockers är så roligt, alltid så mycket hat. Det är ju faktiskt inte CDON som lurat folk. Lättare sagt än gjort att veta vad deras aktörer kommer göra i framtiden.

Internet (och världen rent allmänt) hade varit en mycket trevligare plats om folk kunde skilja på hat och kritik. Det är inte samma sak.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Beställer bara från CDON om det levereras av CDON!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det är fan guld och grönaskogar att jag fick tillbaka pengarna.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Bra jobbat att de städar och styr upp det lite. Inte haft något strul de gånger jag beställt där iallafall.
Förhoppningsvis inte i fortsättningen heller.

Permalänk
Medlem

Hittade ett till blufföretag på CDON som "säljer" surfplattor med oändligt lager. Företaget har varken lokaler, kontaktuppgifter, eller hemsida. Inte ett av dem CDON nu plockat bort.

Undvik CDON som en pest.

Trygg Ehandel bör verkligen diskvalificera CDON från att använda deras varumärke.

Permalänk
Medlem

Handlar aldrig på CDON eller Amazon, de är scalpers.

Permalänk
Medlem

Länge sedan man handlade något via cdon. Det ser inte ut att ha blivit bättre de senaste åren heller.

Precis när de började sälja hårdvara var de kanon vill jag minnas..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Men de har i slutändan ansvaret för vad som förekommer på deras hemsida och marknadsplats. Dessutom så lovar de ju att de bara har seriösa aktörer på sin marknad. Så kritiken är rätt riktad här.

Ja, men du kan ju lova hur mycket du vill, men du kan ju faktiskt inte veta eller ta ansvar för andras dåliga uppförande? Det bästa de kan göra är att göra sig av med de sura äpplena och kompensera sina kunder på något sätt?

Permalänk
Hedersmedlem

Gött att se att exempelvis Xstra Digital Storage är kvar på CDON Mycket seriös aktör som inte alls ljuger om lagersaldo och på det viset "lånar" pengar av intet ont anande kunder...
Kan finnas spår av ironi ⬆️

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Sweclockers är så roligt, alltid så mycket hat. Det är ju faktiskt inte CDON som lurat folk. Lättare sagt än gjort att veta vad deras aktörer kommer göra i framtiden.

De ska inte gnälla sen på att amazon konkurrerar ut de och skylla på att konsumenterna bidrar till de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Ja, men du kan ju lova hur mycket du vill, men du kan ju faktiskt inte veta eller ta ansvar för andras dåliga uppförande? Det bästa de kan göra är att göra sig av med de sura äpplena och kompensera sina kunder på något sätt?

Så klart man kan. Företagen har ansvar vad som dyker upp på deras hemsida och vad som säljs under deras namn. Framförallt när CDON påstår att de granskat företag noga innan de gett sitt godkännande av användning av deras market.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

CDON är verkligen en pina.
1 gång nekade de mig för jag hade lagt för mycket i varukorgen..
1 gång fick jag inte välja frakt alternativ innan ordern lades då fick jag eposta dem fram & tillbaka 15 gånger tills de fattade något så enkelt.
sen köpte de upp Discshop som jag gillade(snyft).
Handlar aldrig där sedan många år sen deras försök att efterapa amazon verkar ju lyckat eller nej mest pinsamt.
Kan förstå att de är störst om man ska gå efter gilla markeringar på prisjakt.. folk har ju ingen smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det är fan guld och grönaskogar att jag fick tillbaka pengarna.

Fick du brevet och den roliga tiden gratis då?
Kan varken säja att jag haft varken något bra intryck av CDON Ebay eller Amazone för den delen de senaste åren. Men inte handlat från svenska Amazon än. Lär bli kanske senare.
Behöver nya fläktar till min GPU.
Jag är inte avis.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Fick du brevet och den roliga tiden gratis då?
Kan varken säja att jag haft varken något bra intryck av CDON Ebay eller Amazone för den delen de senaste åren. Men inte handlat från svenska Amazon än. Lär bli kanske senare.
Behöver nya fläktar till min GPU.
Jag är inte avis.

Nä jag fick ingenting sådant hemskickat, utan det stod bara på postnord att produkten är registrerad och sen var det bara varit knäpptyst.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tar inte i CDON med tång och har inte gjort på länge. Spelar ingen roll vilket erbjudande det skulle vara även om säljare är CDON själva.
Är glad för det nu Hahaha.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Fick ni återbetalning automagiskt eller fick ni jaga på supporten, maila VD&co via Investors länkarna?

Märkligt beteende ändå efter orderberkäftelsen är det bara tystnad. VD skriver till kvällsblaskan, de lottar ut PS5or på fejjan.

Men de lyckas inte få ut något så simpelt som ett mail till berörda kunder som handlat av denne eller de fyra partners till CDON? Väl det minsta man kan begära.

Istället väljer man att neutralisera sina kunder med total tystnad, stänga ner chat och alla kontaktvägar till supporten? Support email har en turnaround på minst 7+dagar and counting...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Amazon fungerar liknande och dessa problem finns där med men hanteras MYCKET snabbare...

Nu har jag inte riktigt klart för mig när Amazon gick från att vara en nätbokhandel till att bli ett skyltfönster, men jag misstänker att även de hade inkörningsproblem i början av expansionen.

Skrivet av evil penguin:

Jag blir ju spontant lite nyfiken om lagen inte redan tvingar dem att hantera reklamationer oavsett vad de har för underleverantörer?

I detta fall är väl CDon underleverantör av tjänsten "marknadsföring". De har nog sett till att inte räknas som säljare.

Skrivet av SuperSverker:

Om jag vill köpa något från Sussies El och hembakat, så köper jag det väl direkt därifrån, ...

Anta att Sussies El och hembakat erbjuder exakt det du vill ha till bästa pris, men du inte känner till att de existerar. Hur kommer du då på att det är där du ska handla?

Den här typen av "marknadsplatser" borde vara ett bra sätt för skötsamma mindre företag att nå fler kunder, och självklart kommer mindre hederligare aktörer också att försöka tjäna en hacka på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

I detta fall är väl CDon underleverantör av tjänsten "marknadsföring". De har nog sett till att inte räknas som säljare.

Kanske, men det är väl där jag undrar var isf den gränsen går.
Om man verkligen kan förmedla köpet, ta betalt själv och skicka en orderbekräftelse i eget namn utan att formellt vara säljaren?
Nu var det visserligen ett tag sedan jag handlade hos CDON, men det enda som stod då om den part som jag skulle kalla underleverantören är att varan "skickas av: x".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

... det enda som stod då om den part som jag skulle kalla underleverantören är att varan "skickas av: x".

För något år sedan köpte jag en UV-lampa för nagellackshärdning via CDon.
På all dokumentation (följesedlar, faktura, etc.) framgick tydligt vilket företag som var säljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kanske, men det är väl där jag undrar var isf den gränsen går.
Om man verkligen kan förmedla köpet, ta betalt själv och skicka en orderbekräftelse i eget namn utan att formellt vara säljaren?
Nu var det visserligen ett tag sedan jag handlade hos CDON, men det enda som stod då om den part som jag skulle kalla underleverantören är att varan "skickas av: x".

Jag har för mig att det står säljs av: X på CDON numera

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

För något år sedan köpte jag en UV-lampa för nagellackshärdning via CDon.
På all dokumentation (följesedlar, faktura, etc.) framgick tydligt vilket företag som var säljare.

Skrivet av jnsson:

Jag har för mig att det står säljs av: X på CDON numera

Okej, förmodar att de har ändrat detta då, kanske just för att undvika det ansvar som det tidigare verkade högst sannolikt att de borde ha.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Lite komiskt ändå med tanke på att detta är, i princip, vad varenda hårdvarubutik i Sverige sysslat med det senaste året. Få folk att beställa och betala för varor som inte funnits tillgängliga inom en överskådlig framtid.😄

Fifty shades of grey?😄

Fast det stämmer ju inte, det har någon gång slagit fel och i början var de inte klart hur illa läget var men många har hedrat de beställningar som legat i ett år pga detta, efter det har de flesta större aktörer har sålt enbart sådant som är bekräftat. Vidare så listar de inte produkten som tillgänglig, vilket det konstant görs på CDON.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood