Asus ROG STRIX B550I-ägare - vilken NIC-revision har ni?

Permalänk
Medlem

Asus ROG STRIX B550I-ägare - vilken NIC-revision har ni?

Jag var precis på väg att slå till på ett Asus STRIX B550-I på mellandagsrean när jag hittade information om att de första versionerna av den integrerade nätverkskretsen Intel I225-V har hårdvaruproblem med steppings vilket resulterar i stabilitetsproblemen och den första versionen inte fungerar alls under Linux.

Då den kommer agera server är detta en deal-breaker.

Intel ska ha fixat det i B3-versionen redan förra året men det kan ta bra tid innan det kommer in i moderkort > butikshylla.

Är det någon här som nyligen köpt ett på svenska marknaden (inet/Komplett/Webhallen) och har möjlighet att kontrollera vilken revision av nätverkskretsen du har på ditt kort (B1/B2/B3) ni har? Hade varit guld värt. [exempel]

Om kretsen är märkt med SLNMH så är det B3, alltså den senaste och korrigerade varianten.

Är det en tidigare variant är det PCI-kort som gäller om en vill ha pålitligt Ethernet och jag får hitta på något annat.

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Vive la liberté!

Köpt ett sådant kort från Komplett nu den 24e, fick en med SLNMH
Windows 11 Ready och Ryzen 5000 Ready etiketter på kartongen.

Permalänk
Medlem

Har ett med B2 kort.
Tidiga UEFI gjorde att kortet hoppade från Gbit och ner till 100Mbit lite då och då.
Senaste 3-4 UEFI versioner och nyare FW/drivisar till nätverkskortet och dom problemen är borta.