Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Jag letar bil och behöver inget speciellt. Vill bara få så mycket som möjligt för pengarna.
Just nu finns följande med på listan:

  • MG 5

  • MG ZS EV

  • Opel Corsa-e

  • VW ID.3

  • Mini Cooper SE

Samtliga uppfyller mina krav, att ta mig från A till B och är elbilar.
Men de är inte alls lika, har provkört alla förutom MG 5. När det är gjort bestämmer jag mig efter helhetskänslan och priset.

De ligger ju i samma prisklass. Brukar tidningarna jämföra en Renault Megane och en BMW 1-serie?

Vad tyckte du om dem du provkört?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nu missförstår du det jag skriver, vad jag menar är att det som toppstyrande i dom flesta fall är budgeten och därefter vilken typ av bil, visst kan många börja sin bilaffär med " vi vill ha en kombi" men det som kommer styra affären är likväl budgeten.
Sker ju också att många ändrar vad dom är ute efter när dom får se vad deras budget räcker till, så därför menar jag att det mer rätt att jämföra saker som t.ex. ljudnivå mellan bilar som kostar ungefär samma.
Folk jämför inte bilar som dom vet att dom inte har råd med (eller belopp dom inte vill lägga) utan dom jämför bilar som ligger inom deras budget, därefter kanske en del sorterar bort kombi eller sportbil beroende på vad man är ute efter.

Att tidningar jämför bilar i samma storlek och typ stämmer, men där tar dom också upp kostnaden i jämförelsen som ett plus eller minus.

Ja, det har jag inte sagt något om, jag har faktiskt sagt precis det. De har en budget och är ute efter en viss typ av bil som är den typen som bäst matchar deras preferenser. Har som sagt aldrig hört om någon som går in helt blint med bara en budget, de vill t.ex. veta vad för kombi de har råd så de kollar inte ens på en liten stadsbil.

Skrivet av MacAllan:

Du har kanske inte sagt rakt ut att Teslan är den bästa bilen, men sättet du skriver på gör att iaf jag (och andra verkar det som) får den uppfattningen.

Så genom att skriva att Model 3 är medelmåttig bland sportigare sedaner vad gäller ljudnivån och sämre än bilar som inriktar sig mer på komfort som Enyaq så tolkas det som att jag tycker Teslan är den bästa bilen? Hur kommer man fram till de slutsatserna egentligen? Vad är ens "bästa bilen"? Bäst på vad? Bäst för vem?

Skrivet av MacAllan:

Sen som redan nämnts så tror även jag många betecknar en elbil som just en typ av bil och då tittar dom på vilken typ av elbil dom får för sina pengar.

Ja så kan det helt klart vara, men det kommer som sagt med många problem när man jämför helt olika typer av bilar med plus/minus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så genom att skriva att Model 3 är medelmåttig bland sportigare sedaner vad gäller ljudnivån och sämre än bilar som inriktar sig mer på komfort som Enyaq så tolkas det som att jag tycker Teslan är den bästa bilen? Hur kommer man fram till de slutsatserna egentligen? Vad är ens "bästa bilen"? Bäst på vad? Bäst för vem?

Jag kom fram till den slutsatsen eftersom jag upplever dig som väldigt passivt aggresiv, något som är vanligt när man går i försvarsställning. Du började t.ex. vår diskussion med att kalla mig döv.

Skrivet av Aktsu:

Ja så kan det helt klart vara, men det kommer som sagt med många problem när man jämför helt olika typer av bilar med plus/minus.

Fast om "elbil" är en typ av bil, så blir det inte konstigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag kom fram till den slutsatsen eftersom jag upplever dig som väldigt passivt aggresiv, något som är vanligt när man går i försvarsställning. Du började t.ex. vår diskussion med att kalla mig döv.

Nej det gjorde jag inte, jag sa att om man inte hör skillnad på däckljud och transmissionsljud så måste man vara döv vilket var tänkt som ett skämt, det är en uppenbar överdrift. Det var efter du hittade på att man inte kan höra skillnad på de olika ljuden vilket också är en uppenbar överdrift så jag försökte skoja till det, men jag lyckades uppenbarligen inte uttrycka mig bra nog för att förmedla det.

Skrivet av Chippen2188:

Fast om "elbil" är en typ av bil, så blir det inte konstigt.

Jämförelserna blir rätt konstiga tycker jag, i var fall om vi vill försöka säga att bil X är Y. Typ som du vill säga att Model 3 är bullrig bara för att den är mer högljudd än familje-SUVarna, familje-SUVarna har mindre lastutrymme än Renaults transportbilar så med exakt samma logik som du använder är familje-SUVarna då inte speciellt rymliga. Förstår du inte varför jag tycker det är orimligt att jämföra biltyper och försöka säga något negativt om en bil? Familje-SUVarna som går på el är mycket rymliga om man jämför inom deras segment och jämför med fossilvarianterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej det gjorde jag inte, jag sa att om man inte hör skillnad på däckljud och transmissionsljud så måste man vara döv vilket var tänkt som ett skämt, det är en uppenbar överdrift. Det var efter du hittade på att man inte kan höra skillnad på de olika ljuden vilket också är en uppenbar överdrift så jag försökte skoja till det, men jag lyckades uppenbarligen inte uttrycka mig bra nog för att förmedla det.

Jämförelserna blir rätt konstiga tycker jag, i var fall om vi vill försöka säga att bil X är Y. Typ som du vill säga att Model 3 är bullrig bara för att den är mer högljudd än familje-SUVarna, familje-SUVarna har mindre lastutrymme än Renaults transportbilar så med exakt samma logik som du använder är familje-SUVarna då inte speciellt rymliga. Förstår du inte varför jag tycker det är orimligt att jämföra biltyper och försöka säga något negativt om en bil? Familje-SUVarna som går på el är mycket rymliga om man jämför inom deras segment och jämför med fossilvarianterna.

Jag förstår att du tycker det är orimligt, och du får gärna tycka det. Det jag inte kan förstå är varför det är så viktigt för dig att man grupperar bilarna så som du grupperar dom. Alla har ju sina egna krav, behov och budget när man tittar på en ny bil. Man kollar på dom bilar som är intressanta för en själv, som man skulle kunna tänka sig. Vissa är för små, vissa är bullriga, vissa känns billiga, vissa har uselt navigationssystem osv. I slutändan väljer man den bil man var mest nöjd med och som uppfyller kraven man har.

En familj skulle utan tvekan kunna ha en Model 3 som familjebil, precis som att man skulle kunna ha en VW ID.4. Det kan ju vara något så enkelt som att man är okej med att tappa det stora lastutrymmet i ID.4 till förmån för Teslas superchargers. Det är ju inte så att M3 har ett litet bagageutrymme.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fick en OBD dongle i julklapp. Monterade den i min Ioniq 5 idag. Uttaget sitter under facket for säkringar till vänster om ratten.
Installerade Car Scanner i en android telefon. Startade Car Scanner och valde bil till Ioniq 5, på samma rad fanns också EV6. Monterade OBD dongeln i bilen. Parade telefonen med donglen. Efter att ha tittat på Björn Nylands video om OBD installation trodde jag att det behövde göras en hel del inställningar, men när jag startade Car Scanner och valde Dashboard fick jag en fördefinierad profil, som såg ut som Björn Nylands.
Startade laddning för att se vilka värden jag får när jag laddar hemma. Jag har en enfas laddstation, ansluten till en 13 A säkring. Bilen laddas enligt OBD:n med initialt 2,34 W, men efter några timmar med 2,6 kW. Det är inte så imponerade, men att ladda från 50% till 80 % gär på ca 8 timmar.
Såg också att 12V batteriet fick laddning. Spänningen steg från 13,7V till 14,1V initialt, men efter några timmar var spänningen 12,8V. Vet inte hur laddsessionen slutar eftersom batteriet i telefonen blev urladdat.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag förstår att du tycker det är orimligt, och du får gärna tycka det. Det jag inte kan förstå är varför det är så viktigt för dig att man grupperar bilarna så som du grupperar dom. Alla har ju sina egna krav, behov och budget när man tittar på en ny bil. Man kollar på dom bilar som är intressanta för en själv, som man skulle kunna tänka sig. Vissa är för små, vissa är bullriga, vissa känns billiga, vissa har uselt navigationssystem osv. I slutändan väljer man den bil man var mest nöjd med och som uppfyller kraven man har.

En familj skulle utan tvekan kunna ha en Model 3 som familjebil, precis som att man skulle kunna ha en VW ID.4. Det kan ju vara något så enkelt som att man är okej med att tappa det stora lastutrymmet i ID.4 till förmån för Teslas superchargers. Det är ju inte så att M3 har ett litet bagageutrymme.

Det handlar helt enkelt om att jämföra bilar som ger relevanta jämförelser, är jag ute efter en komfortabel SUV så är det intressanta hur den bilarna jämför sig med andra komfortabla SUVar. Då vill jag ju veta veta vilken av de komfortabla SUVarna som är tystast, bekvämast, går längst osv. Det är inte speciellt intressant att den är tyst jämfört med en helt annan typ av bil. Sedan kan jag ju kolla i andra kategorier efter bilar som utmärker sig i den kategorin på de preferenserna jag är ute efter, en sportig sedan som är bekvämare än de andra sportiga sedanerna kanske faktiskt fungerar även om jag först ville ha en bekväm SUV.

Så länge vi inte objektivt kan ranka hur bekväm en bil är på en skala är det svårt att få en överblick över vilka bilar är de där man satsat lite mer på t.ex. komfort om vi kollar på alla typer av bilar samtidigt. Speciellt eftersom de flesta biljournalister kommer jämföra bilarna inom biltypen som de alltid gjort.

Oavsett jämförelser skulle jag inte säga att den nya Model 3 är bullrig som du tycker, den gamla hade jag fått hålla med dig men den nya har högre vägljud än vissa bilar men är inte bullrig enligt mig. Å andra sidan kommer jag från sportigare bilar som haft samma ljudnivå eller värre på fossilsidan så det påverkar såklart.

Permalänk
Medlem

Jag tror vi kommer se flera kinesiska elbilar snart.

Att tänka på:
-bilen måste vara jord för svenskt klimat, tråkigt att tappa hälften av batterikapaciteten på vintern, eller att bilen äts upp av vägsalt
-Krocksäkerhet, jag tror många nya märken oavsett kinesiska eller andra inte har samma erfarenhet av att bygga krocksäkra bilar. (det betyder inte att det inte kan finnas krocksäkra bilar, men att man verkligen ska se krocktester m.m. så att de är)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tror vi kommer se flera kinesiska elbilar snart.

Att tänka på:
-bilen måste vara jord för svenskt klimat, tråkigt att tappa hälften av batterikapaciteten på vintern, eller att bilen äts upp av vägsalt
-Krocksäkerhet, jag tror många nya märken oavsett kinesiska eller andra inte har samma erfarenhet av att bygga krocksäkra bilar. (det betyder inte att det inte kan finnas krocksäkra bilar, men att man verkligen ska se krocktester m.m. så att de är)

Det tror jag också. Fisker Ocean, MG5, DFSK seres 5, div bilar från xpeng och nio kommer ju också strax.

Fisker ocean ser fö ut som en riktigt trevlig bil, dessutom med 1800kg dragvikt. Osäker om man vågar köpa första bilen som företaget får ut dock.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Det tror jag också. Fisker Ocean, MG5, DFSK seres 5, div bilar från xpeng och nio kommer ju också strax.

Fisker ocean ser fö ut som en riktigt trevlig bil, dessutom med 1800kg dragvikt. Osäker om man vågar köpa första bilen som företaget får ut dock.

Fisker ocean ser riktigt trevlig ut. Men ska levereras och servas av mekonomen vilket känns lite konstigt 😅

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tror vi kommer se flera kinesiska elbilar snart.

Att tänka på:
-bilen måste vara jord för svenskt klimat, tråkigt att tappa hälften av batterikapaciteten på vintern, eller att bilen äts upp av vägsalt
-Krocksäkerhet, jag tror många nya märken oavsett kinesiska eller andra inte har samma erfarenhet av att bygga krocksäkra bilar. (det betyder inte att det inte kan finnas krocksäkra bilar, men att man verkligen ska se krocktester m.m. så att de är)

Det lär komma en hel del, men ska de nå upp till våra krav på säkerhet, bekvämlighet och liknande så brukar det sluta med att de inte är så värst billiga längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag har inget annat än ditt ord på att en Tesla Model 3 skulle bli mindre bullrig med aftermarket.

Två år gammal video. Det var 20tkr han betala.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Omg! 😂

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det handlar helt enkelt om att jämföra bilar som ger relevanta jämförelser, är jag ute efter en komfortabel SUV så är det intressanta hur den bilarna jämför sig med andra komfortabla SUVar. Då vill jag ju veta veta vilken av de komfortabla SUVarna som är tystast, bekvämast, går längst osv. Det är inte speciellt intressant att den är tyst jämfört med en helt annan typ av bil. Sedan kan jag ju kolla i andra kategorier efter bilar som utmärker sig i den kategorin på de preferenserna jag är ute efter, en sportig sedan som är bekvämare än de andra sportiga sedanerna kanske faktiskt fungerar även om jag först ville ha en bekväm SUV.

Så länge vi inte objektivt kan ranka hur bekväm en bil är på en skala är det svårt att få en överblick över vilka bilar är de där man satsat lite mer på t.ex. komfort om vi kollar på alla typer av bilar samtidigt. Speciellt eftersom de flesta biljournalister kommer jämföra bilarna inom biltypen som de alltid gjort.

Oavsett jämförelser skulle jag inte säga att den nya Model 3 är bullrig som du tycker, den gamla hade jag fått hålla med dig men den nya har högre vägljud än vissa bilar men är inte bullrig enligt mig. Å andra sidan kommer jag från sportigare bilar som haft samma ljudnivå eller värre på fossilsidan så det påverkar såklart.

Intressant ändå hur diskussionen gått från Model Y där jag påpekade att den var bullrig och egentligen sämre på allt än sina konkurrenter till att försvara tesla med att model 3 är inte lika bullrig. Nu vidhåller jag att Y och 3 är lika bullriga varje gång jag kör dessa bilar men du verkar få specialutgåvor av model 3 som just precis lanserats dagen efter man provkörd och dessa har blivit mycket tystare.

Du gör dig också bara dum i ditt tidigare svar när du börjar säga att en 5 sits suv borde man ju jämföra med en tresits transportbil med 20 mils räckvidd för den har bättre lastutrymme. Det är löjlig argumentation och det är just därför folk tycker argumenten för Tesla ofta blir så tramsiga och defensiva med halmgubbar.

Hade navigerat till superchargern och förkonditionerat, batterierna i model Y som säljs i dagsläget är verkligen skräp jämfört med vad man kan förvänta sig från en Tesla om man kollar model 3 laddkurvor. Även om jag hade tyckt om model Y så hade jag inte köpt den nu enbart pga batteriet. Ska man offra ljudnivå och komfort för supercharger måste det ju vara bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vad tyckte du om dem du provkört?

Rangordnar dem

Körglädje:
Mini Cooper SE
VW ID.3
MG Marvel R
MG ZS EV
Peugeot e-208
Opel Corsa-e
Peugeot e-2008

Helhetsintryck:
MG Marvel R
VW ID.3
Mini Cooper SE
MG ZS EV
Peugeot e-208
Peugeot e-2008
Opel Corsa-e

Mest för pengarna (nuvarande priser):
MG ZS EV
Opel Corsa-e
MG Marvel R
VW ID.3
Mini Cooper SE
Peugeot e-2008
Peugeot e-208

Skulle säga att alla bilar på listan är okej och fyller någon funktion på marknaden. Förutom kanske Peugeot e-208? Om man inte bryr sig väldigt mycket om märke och design får man mycket mer för pengarna från Opel (för tillfället iaf), som är samma bil egentligen.

Mini Cooper SE står högst upp på min lista, men tycker att den är för dyr med tanke på räckvidden. Så blir inte den utan någon fin kampanj.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Intressant ändå hur diskussionen gått från Model Y där jag påpekade att den var bullrig och egentligen sämre på allt än sina konkurrenter till att försvara tesla med att model 3 är inte lika bullrig. Nu vidhåller jag att Y och 3 är lika bullriga varje gång jag kör dessa bilar men du verkar få specialutgåvor av model 3 som just precis lanserats dagen efter man provkörd och dessa har blivit mycket tystare.

Jag tycker som sagt inte de är speciellt bullriga nu längre nej. Den förra jag hade tyckte jag var bullrig, men där var det många som inte höll med mig heller. Det är inga specialutgåvor ut helt enkelt den nya versionen, det är markant skillnad mellan den gamla och nya så det märks om man testat den nya. Men den är som sagt inte klassledande för det, och Enyaq osv lär vara tystare.

Lägre vägljud är för övrigt en anledning till att jag överväger att byta Model 3 mot Model S. Kör inte speciellt mycket på småvägar längre så använder inte sportigheten i Model 3 så mycket.

Skrivet av Gainsgoblin:

Du gör dig också bara dum i ditt tidigare svar när du börjar säga att en 5 sits suv borde man ju jämföra med en tresits transportbil med 20 mils räckvidd för den har bättre lastutrymme. Det är löjlig argumentation och det är just därför folk tycker argumenten för Tesla ofta blir så tramsiga och defensiva med halmgubbar.

Det jag säger är att säga att en sportigare bil är bullrig för den har högre vägljud än en mer bekväm bil är som att säga att en bekväm bil har dåligt med lastutrymme för att en transportbil har mer. Det är bilar byggda för olika saker så att den är sämre på en sak gör inte nödvändigtvis att den är kass på det området. Sedan kan man såklart tycka att den nivån som Model 3/Y är på är bullrig men det är rent individuellt och ingen universell sanning.

Det är du som bygger halmgubbar när du medvetet förvränger mina påståenden alternativt lyckas jag verkligen inte förklara vad jag menar. Oavsett så börjar diskussionen bli lite rundgång så vi kanske bör släppa den oavsett, i grund och botten handlar den nog bara om vilken nivå man tycker är en acceptabel nivå av vägljud och där finns det inget rätt eller fel.

Skrivet av Gainsgoblin:

Hade navigerat till superchargern och förkonditionerat, batterierna i model Y som säljs i dagsläget är verkligen skräp jämfört med vad man kan förvänta sig från en Tesla om man kollar model 3 laddkurvor. Även om jag hade tyckt om model Y så hade jag inte köpt den nu enbart pga batteriet. Ska man offra ljudnivå och komfort för supercharger måste det ju vara bättre.

Att värma batterier kan ta väldigt lång tid beroende på hur kalla de var när den startade. Det gäller alla bilar och kidet kan krävas 1-2 timmar för att nå full effekt om de är riktigt kalla vintertid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Rangordnar dem

Körglädje:
Mini Cooper SE
VW ID.3
MG Marvel R
MG ZS EV
Peugeot e-208
Opel Corsa-e
Peugeot e-2008

Helhetsintryck:
MG Marvel R
VW ID.3
Mini Cooper SE
MG ZS EV
Peugeot e-208
Peugeot e-2008
Opel Corsa-e

Mest för pengarna (nuvarande priser):
MG ZS EV
Opel Corsa-e
MG Marvel R
VW ID.3
Mini Cooper SE
Peugeot e-2008
Peugeot e-208

Skulle säga att alla bilar på listan är okej och fyller någon funktion på marknaden. Förutom kanske Peugeot e-208? Om man inte bryr sig väldigt mycket om märke och design får man mycket mer för pengarna från Opel (för tillfället iaf), som är samma bil egentligen.

Mini Cooper SE står högst upp på min lista, men tycker att den är för dyr med tanke på räckvidden. Så blir inte den utan någon fin kampanj.

Tack! Får vi skicka iväg dig att testa Tesla, Volvo V40 och Polestar?
De kanske inte är vad du tänkt köpa men intressant att se hur du rankar de mot de andra.

Jag är nog mest intresserad av:
MG Marvel R
VW ID.3
Mini Cooper SE

Men Marvel är ju en SUV och helt annan typ av bil.

Tror det kommer många andra intressanta bilar snart.

En del svenska konsultbolag har faktiskt varit med och utvecklat (minst en) av Nios bilar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tack! Får vi skicka iväg dig att testa Tesla, Volvo V40 och Polestar?
De kanske inte är vad du tänkt köpa men intressant att se hur du rankar de mot de andra.

Ja, de ska förhoppningsvis provköras nu i vår
Har ingen bil för tillfället, sålde min bensinare när jag flyttade närmre jobb. Därför är det lite bökigt att ta sig runt och provköra. Så då blev de andra prioriterade.

Eftersom att jag endast ska köra inom staden vardagligt och kanske iväg 10-15 mil 15-30 gånger per år så kan jag ej motivera de dyrare bilarna. Har satt min budget på ca 4000 kr /mån inklusive försäkring och vinterdäck. Fast vill gärna hamna kring 3000 kr.

Skrivet av Herr Kantarell:

Tror det kommer många andra intressanta bilar snart.
En del svenska konsultbolag har faktiskt varit med och utvecklat (minst en) av Nios bilar.

Ja, tror det kommer bättre utbud snart. Är personligen lite trött på alla suvar.
Tänkte hoppa på leasing Q1 22 så finns det förhoppningsvis mer på marknaden när den tar slut.

Känns som att Kina kommer dominera i de lägre prissegmenten. Lite tråkigt att VW-gruppen (som jag annars gillar) ej verkar hänga med där.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tror vi kommer se flera kinesiska elbilar snart.

Att tänka på:
-bilen måste vara jord för svenskt klimat, tråkigt att tappa hälften av batterikapaciteten på vintern, eller att bilen äts upp av vägsalt
-Krocksäkerhet, jag tror många nya märken oavsett kinesiska eller andra inte har samma erfarenhet av att bygga krocksäkra bilar. (det betyder inte att det inte kan finnas krocksäkra bilar, men att man verkligen ska se krocktester m.m. så att de är)

Risken är är man blir stående i veckor i väntan på nån plastdetalj efter att ha kört på en kanin. Alla reservdelar lär bli beställningsvaror. Själv sugen på en mer "prisvärd" Kina elbil men detta oroar mig då jag bor på landet och någon kör alltid på något varje vinter med en av familjens bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Risken är är man blir stående i veckor i väntan på nån plastdetalj efter att ha kört på en kanin. Alla reservdelar lär bli beställningsvaror. Själv sugen på en mer "prisvärd" Kina elbil men detta oroar mig då jag bor på landet och någon kör alltid på något varje vinter med en av familjens bilar.

Om bilen blir stående efter att ha kört på en kanin så bör man nog överväga kvaliteten på bilen
Plastdetaljerna beställs och sedan lämnar man in bilen när dom kommit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guineapig:

Risken är är man blir stående i veckor i väntan på nån plastdetalj efter att ha kört på en kanin. Alla reservdelar lär bli beställningsvaror. Själv sugen på en mer "prisvärd" Kina elbil men detta oroar mig då jag bor på landet och någon kör alltid på något varje vinter med en av familjens bilar.

Problemet är att prisvärda kinesiska bilar sällan är så himla prisvärda när de väl är anpassade efter våra krav på säkerhet, komfort, kvalitet och så. MG är ju inte så billiga om man ska köpa dem exempelvis, däremot billiga att leasa men det lär ju vara sponsrat av företaget (läs den kinesiska staten) för att de ska ta marknadsandelar på denna nya marknad för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Rangordnar dem

Körglädje:
Mini Cooper SE
VW ID.3
MG Marvel R
MG ZS EV
Peugeot e-208
Opel Corsa-e
Peugeot e-2008

Helhetsintryck:
MG Marvel R
VW ID.3
Mini Cooper SE
MG ZS EV
Peugeot e-208
Peugeot e-2008
Opel Corsa-e

Mest för pengarna (nuvarande priser):
MG ZS EV
Opel Corsa-e
MG Marvel R
VW ID.3
Mini Cooper SE
Peugeot e-2008
Peugeot e-208

Skulle säga att alla bilar på listan är okej och fyller någon funktion på marknaden. Förutom kanske Peugeot e-208? Om man inte bryr sig väldigt mycket om märke och design får man mycket mer för pengarna från Opel (för tillfället iaf), som är samma bil egentligen.

Mini Cooper SE står högst upp på min lista, men tycker att den är för dyr med tanke på räckvidden. Så blir inte den utan någon fin kampanj.

Vad kosta opeln då? Om den var bättre än e208?
Titta på båda innan vi tog en e208 och övermilen då på den var 66kr milen Peugeot 11kr annars var det samma pris på bilarna och max 2000 mil kunde man få på dom då, ville haft 2500mil.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Risken är är man blir stående i veckor i väntan på nån plastdetalj efter att ha kört på en kanin. Alla reservdelar lär bli beställningsvaror. Själv sugen på en mer "prisvärd" Kina elbil men detta oroar mig då jag bor på landet och någon kör alltid på något varje vinter med en av familjens bilar.

Det blir samma problem med alla bilar. Konkurransen tvingar fabrikanterna att köpa där det är billigast. Kina, Vietnam, Turkiet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vad kosta opeln då? Om den var bättre än e208?
Titta på båda innan vi tog en e208 och övermilen då på den var 66kr milen Peugeot 11kr annars var det samma pris på bilarna och max 2000 mil kunde man få på dom då, ville haft 2500mil.

Vi funderar på en e208, ska försöka komma iväg och provköra i dagarna

Är ni nöjda? Vilken utrustningsnivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vad kosta opeln då? Om den var bättre än e208?
Titta på båda innan vi tog en e208 och övermilen då på den var 66kr milen Peugeot 11kr annars var det samma pris på bilarna och max 2000 mil kunde man få på dom då, ville haft 2500mil.

3099 inkl ultimate-paket, försäkring och 1500 mil.
Stora skillnaden är utrustningen man får.

Billigaste offerten jag har fått på e-208 är 2599 + försäkring men då är det bara active-paketet.

Ett utrustningsurval från Opeln:

  • backkamera

  • parkeringssensorer fram och bak

  • keyless open & start

  • LED Matrix strålkastare

  • alcantara klädsel

  • 10" pekskärml

  • mörktonade rutor bak

  • aktiv filhållningsassistans

Bad jag om liknande utrustning på Peugeoten hamnade jag på över 4000 kr.

Men, med det sagt, så jämför jag bara priserna just nu. Jag vet att Opeln har varit dyrare och Peugeoten billigare tidigare i år jämfört med nuvarande priser.

Övermil för Opeln är på 12 kr /mil vad jag kan se.

Eller så har jag bara fått dåliga priser på Peugeoten? Någon som hittat bra pris på GT-pack?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tycker som sagt inte de är speciellt bullriga nu längre nej. Den förra jag hade tyckte jag var bullrig, men där var det många som inte höll med mig heller. Det är inga specialutgåvor ut helt enkelt den nya versionen, det är markant skillnad mellan den gamla och nya så det märks om man testat den nya. Men den är som sagt inte klassledande för det, och Enyaq osv lär vara tystare.

Lägre vägljud är för övrigt en anledning till att jag överväger att byta Model 3 mot Model S. Kör inte speciellt mycket på småvägar längre så använder inte sportigheten i Model 3 så mycket.

Det jag säger är att säga att en sportigare bil är bullrig för den har högre vägljud än en mer bekväm bil är som att säga att en bekväm bil har dåligt med lastutrymme för att en transportbil har mer. Det är bilar byggda för olika saker så att den är sämre på en sak gör inte nödvändigtvis att den är kass på det området. Sedan kan man såklart tycka att den nivån som Model 3/Y är på är bullrig men det är rent individuellt och ingen universell sanning.

Det är du som bygger halmgubbar när du medvetet förvränger mina påståenden alternativt lyckas jag verkligen inte förklara vad jag menar. Oavsett så börjar diskussionen bli lite rundgång så vi kanske bör släppa den oavsett, i grund och botten handlar den nog bara om vilken nivå man tycker är en acceptabel nivå av vägljud och där finns det inget rätt eller fel.

Att värma batterier kan ta väldigt lång tid beroende på hur kalla de var när den startade. Det gäller alla bilar och kidet kan krävas 1-2 timmar för att nå full effekt om de är riktigt kalla vintertid.

Problemet verkar väl vara att du vill se model 3 som en sportbil och lägga den i något unikt fack. Vi andra ser nog model 3 som en vanlig mindre sedan med enda skillnaden att den har mycket effekt eftersom de flesta elbilar har det.
Jag är inte den enda som tycker du bygger ganska skeva halvgubbar så jag lutar nog mot att du inte kan förklara det du vill förmedla speciellt bra.

Nej det går ju inte att objektivt säga vilken ljudnivå som är okej eller inte, vi kan dock konstatera att teslor generellt är mer högljudda än sina konkurrenter.

Hade kört 40 minuter innan, lämnat den på värmning för att åka iväg och navigerade till laddaren så hade nog haft bilen i aktivt arbete runt 70 min innan jag kopplade in laddaren. Det var runt -10C så inte ens kallt egentligen, Model Y som säljs i dagsläget har bara mycket sämre batterier än model 3. Det har ju dock AMS också konstaterat då ID4 laddar snabbare än den model y som säljs just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Problemet verkar väl vara att du vill se model 3 som en sportbil och lägga den i något unikt fack. Vi andra ser nog model 3 som en vanlig mindre sedan med enda skillnaden att den har mycket effekt eftersom de flesta elbilar har det.
Jag är inte den enda som tycker du bygger ganska skeva halvgubbar så jag lutar nog mot att du inte kan förklara det du vill förmedla speciellt bra.

Ja det kanske är så, jag kommer från Tyskarnas motsvarigheter som 3-serie, A4 osv. Något unikt fack vet jag inte om det är då det är en väldigt vanlig kategori.

Skrivet av Gainsgoblin:

Nej det går ju inte att objektivt säga vilken ljudnivå som är okej eller inte, vi kan dock konstatera att teslor generellt är mer högljudda än sina konkurrenter.

Ja, om man ser bilar som Enyaq osv som konkurrenterna så är det nog så (har inte testat någon av Enyaq, ID4 osv), jag ser som sagt de typiska mellanklass-sedanerna som konkurrenterna (3-serie, A4, osv, Polestar 2 och i4 bland elbilarna) och där är det inget utmärkande då de aldrig varit de tystaste bilarna på vägen utan oftast bara okej. Får se om i4 utmärker sig positivt i den kategorin eller om den hamnar kring där 3-/4-serie ligger.

Skrivet av Gainsgoblin:

Hade kört 40 minuter innan, lämnat den på värmning för att åka iväg och navigerade till laddaren så hade nog haft bilen i aktivt arbete runt 70 min innan jag kopplade in laddaren. Det var runt -10C så inte ens kallt egentligen, Model Y som säljs i dagsläget har bara mycket sämre batterier än model 3. Det har ju dock AMS också konstaterat då ID4 laddar snabbare än den model y som säljs just nu.

Kan säga att om bilen stått utomhus i -10 ett tag så räcker inte 40 minuters körning plus förvärmning för att få full hastighet hos Teslorna. Det är mycket massa som skall värmas upp och batteriet behöver vara kring 45 grader för att nå sin maximala hastighet så det kan ta ett tag. Du borde oavsett fått över 70 kW vid den nivån enligt de kurvor som finns för batterierna från Kina, så att batteriet var kallt är en rimlig slutsats.

Permalänk
Medlem

Att hitta den perfekta elbilen är allt annat än lätt. Tidigare hade jag en Model S och förra året provkörde jag en massa elbilar i jakten på en ersättare. Efter att ha provkört Porsche Taycan, Audi E-tron, Mercedes EQC, Polestar 2, ID3 och Tesla Model X / 3 så fick det bli en Model 3 Performance.

Tyvärr kommer jag behöva byta ut Model 3 mot något större till våren. En mer lättlastad familjebil står på önskelistan.

I år har jag provkört BMW iX, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq5, MG ZS EV / Marvel, Kia EV6 och Tesla Model Y. Av dessa är det tre bilar som jag kan tänka mig att äga. BMW iX, Kia EV6 och Model Y.

BMW iX (xDrive 40):
+ Överlag mycket trevlig att köra. Rolig och tyst
+ Mycket rymlig för passagerare
+ Mycket bra räckvidd på xDrive 50
~ Infotainment systemet var bättre än genomsnittet men ordentligt slött i jämförelse med Tesla och Polestar. Man förväntar sig mer i denna prisklass.
- Förvånadsvärt litet bagageutrymme
- För gungig. Det kan bero på att jag körde xDrive 40 som inte har luftfjädringen. xDrive 50 har luftfjädring och den ska man kunna konfigurera

Kia EV6 (GT-Line):
+ Hyfsade köregenskaper för att vara SUV-aktig bil
+ Man kan ställa in stolen riktigt bra och sitta relativt lågt. Man slipper därmed traktor-körstilen som många SUVar har
+ Stort utrymme i baksätet, men man sitter lite lågt - ungefär som i en Model 3
+ Bra prissättning på bas-modellen. Helt ok på Plus AWD också. Om jag skulle privatleasa någon av dessa och inte vilja lägga en förmögenhet så är Kia EV6 bas-modellen för 4700kr/mån oslagbart.
- Lite plottrig i interiören. Blank-svarta ytor är hopplösa
- Manuell inställning av rattposition, vilket gör det omöjligt att ha det som en del av förarprofilen
- Begränsat bagageutrymme då rutan sluttar kraftigt
- GT-Line har en fetare ljudanläggning och verkar inte ha något riktigt förvaringutrymme för laddkablar under lastgolvet.

Model Y (LR):
+ Den SUV jag kört som har sportigast köregenskaper. Kul att köra. Jag upplever den inte alls som stötig utan det är snarare utmärkt att det finns en SUV som inte hamnar i självgungning så fort man kör lite aktivt med den.
+ Gott om lastutrymme och gigantisk extra-utrymme under lastgolvet.
+ Förmodligen den enda Tesla där baksätet är rymligt och trevligt
- Räckvidden och laddningen är OK (bättre än många andra SUVar) men inte i nivå med andra Tesla-bilar. Batteriet är mindre än i Model 3.
- Eftersom det är en större och tyngre variant av Model 3 så är den sämre än en Model 3 på flera punkter. Sämre räckvidd, sämre prestanda osv.
- Model Y delar även nackdelar som även finns på Model 3 som tråkig ratt och dålig hantering av vindrutetorkare

Skoda Enyaq och Hyundai Ioniq5 är också bra bilar men lite för tråkiga på vägen.

Jag har även funderat lite på BMW i4, men av de bilder jag sett så har den riktigt litet baksäte som inte skulle få plats med barnstolar.

Vi får se vad det blir... kanske en Model Y i brist på andra alternativ. Hade någon gett mig en bil gratis hade BMW iX varit ett hett alternativ.