TV/extern hårddisk som tillåter inspelning samtidig som man tittar på annat?

Permalänk

TV/extern hårddisk som tillåter inspelning samtidig som man tittar på annat?

Min pappa tittar på en gammal tjock-tv och har en DVD-spelare med inbyggd hårddisk för inspelning. Nu installeras fiber i huset så han måste förnya sig. Många moderna TV-apparater har inbyggd PVR via extern hårddisk, men jag antar att man inte kan titta på ett program samtidigt som man spelar in ett annat? Hårddiskinspelare är inte heller så vanliga som de en gång var. Eller billiga. En annan sak, trots att det ingår 10 - 12 kanaler i hyran krävs det CA-modul och kort (som han har fått) för att kunna se åtminstone HD-versionerna av kanalerna. Finns det någon enkel och budgetvänlig lösning på problemet?

Rubrik förtydligad /moderator
Permalänk
Avstängd

De flesta leverantörer brukar ha en "box" som alternativ till CA. Det brukar finnas en med inspelningsmöjlighet också. Troligen behöver han inte ens köpa ny tv, även om de tjocka varianterna inte riktigt visar "hd kvalitet".
Vem är kabelleverantören? Kan ju vara enklast att ringa/maila dem och fråga. 👍

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är dags att bita i det sura äpplet och spendera lite på en uppgradering. Du får ju exempelvis en 55" 4K Samsung (så inget no-name skräp) för runt 6000kr plus lite till för en extern hårddisk för PVR. Du kommer på "budgetmodellerna" inte kunna spela in ett program samtidigt som du ser på ett annat men om du drar dit en nätverkskabel får du ju tillgång till typ SVT-play och liknande tjänster där man kan se på program i efterhand.

Separata hårddiskinspelare säljs fortfarande men marknaden är så liten att jag inte tycker att de är prisvärda numera.

Permalänk
Medlem

Säg vad och hur han kommer att ta emot sin signal/tv. Annars kan du inte få ett vettigt svar utan bara killgissningar.

Permalänk
Skrivet av m97marro:

De flesta leverantörer brukar ha en "box" som alternativ till CA. Det brukar finnas en med inspelningsmöjlighet också. Troligen behöver han inte ens köpa ny tv, även om de tjocka varianterna inte riktigt visar "hd kvalitet".
Vem är kabelleverantören? Kan ju vara enklast att ringa/maila dem och fråga. 👍

Ibland är det enklare än man tror!

Pappa hade fått uppfattningen att leverantören inte hade några boxar och att det analoga nätet skulle stängas ner om någon månad. Jag tittade på deras hemsida och naturligtvis hade de boxar. T.o.m. en med tre mottagare för dubbla inspelningar samtidigt som man tittar på en tredje kanal!!! Jag ringde dem för att höra vad som var lämpligt och det mynnade ut i att de kommer att fortsätta sända analoga signaler i det nya nätet och har inga planer på att sluta med det. I synnerhet inte i det området, "med tanke på klientelet som bor där" (det är ett seniorboende). Ny TV blir det i alla fall, sen får vi se om han fortsätter med sin gamla hårddiskinspelare eller köper en ny box för att få tillgång till HD.

Stort tack för era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-hatten:

Ibland är det enklare än man tror!

Pappa hade fått uppfattningen att leverantören inte hade några boxar och att det analoga nätet skulle stängas ner om någon månad. Jag tittade på deras hemsida och naturligtvis hade de boxar. T.o.m. en med tre mottagare för dubbla inspelningar samtidigt som man tittar på en tredje kanal!!! Jag ringde dem för att höra vad som var lämpligt och det mynnade ut i att de kommer att fortsätta sända analoga signaler i det nya nätet och har inga planer på att sluta med det. I synnerhet inte i det området, "med tanke på klientelet som bor där" (det är ett seniorboende). Ny TV blir det i alla fall, sen får vi se om han fortsätter med sin gamla hårddiskinspelare eller köper en ny box för att få tillgång till HD.

Stort tack för era svar!

Är det Boxer som är hans TV-leverantör? Om han får fiber så är det väl bättre att ändå gå över till IPTV?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Är det Boxer som är hans TV-leverantör? Om han får fiber så är det väl bättre att ändå gå över till IPTV?

Nej, det är kabel via någon lokal leverantör. Han är dessutom snart 94 så stora förändringar i livet, i synnerhet av tekniskt "komplicerad" art, är inte det han drömmer om.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lasse-hatten:

Nej, det är kabel via någon lokal leverantör. Han är dessutom snart 94 så stora förändringar i livet, i synnerhet av tekniskt "komplicerad" art, är inte det han drömmer om.

"lokal leverantör" – det kan fortfarande vara precis vad som helst. Det finns (tyvärr) sjuttioelva kombinationer av hur man tar emot linjär-TV idag och det man behöver veta från början är vad som kommer ut ur antennkontakten, analogt, DVB-T, C eller till och med S – eller om det är en lösning som bygger på att man hyr/köper specifika IPTV-boxar utan någon inblandning av antennkontakter.

Tyvärr är ju informationen kring dessa detaljer aldrig skriven i klartext någonstans eftersom bolagen, kommunala eller privata, i sina försöka att vara "begripliga" istället gömmer all relevant teknisk info.

Och utan den information är det omöjligt att ge konkreta råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Skulle säga att det är dags att bita i det sura äpplet och spendera lite på en uppgradering. Du får ju exempelvis en 55" 4K Samsung (så inget no-name skräp) för runt 6000kr plus lite till för en extern hårddisk för PVR. Du kommer på "budgetmodellerna" inte kunna spela in ett program samtidigt som du ser på ett annat men om du drar dit en nätverkskabel får du ju tillgång till typ SVT-play och liknande tjänster där man kan se på program i efterhand.

Separata hårddiskinspelare säljs fortfarande men marknaden är så liten att jag inte tycker att de är prisvärda numera.

Samsung är inte no-name, men deras "budget TVs" är näst intill skräp i min erfarenhet. Haft flera olika som är riktigt kass för viss sorts tittande. Dock kollar man bara typ nyheterna eller mycket som går gå typ SVT/tv4 är de kanske inte mycket Sämre än vilken TV som helst