Har ni datorn på golvet eller bordet?

Permalänk
Medlem

Datorn står på en hylla bakom en 55-tums OLED som används som dess enda skärm.

Permalänk
Medlem

Bordet självklart, varför gömma sin skapelse med glasdörrar och snygg kabeldragning på golvet med dammråttorna?

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Tog "annat" eftersom min är upphängd under skrivbordsskivan.

Samma för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Bordet men hade jag hittat en bra lösning som hade passat de höj- och sänkbara skrivbordet så hade jag nog haft den på golvet för att få mer plats

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kabelhantering/kabelspiral/kabelspiral-svart-10-mm-p31633

Massa pill och jobbigt när man behöver dra om en kabel, men det funkar.

Permalänk
Medlem

Inne i skrivbordet. Vilket nästan är vid golvet.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Mitt huvudmodermodem sitter i en CPU-hållare hängandes under skrivbordet. Frigör skrivbordsyta, minskar ljud, samt gör att robotdammsugaren kan jobba obehindrat över golvet under den dagliga covid-promenaden.

Permalänk
Medlem

Har datorn på en hylla uppe vid taket. Där tar den ingen plats, kanske att den blir lite varmare där men har en liten fläkt på sommaren.

Permalänk
Medlem

Problemet i mitt fall är att jag inte har något bra sätt att fästa/ha kablarna under bordet men ska ta en titt om tillverkaren har något som kan passa. Kabelspiral på de övriga är ett bra tips tack!

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Datorn står på en hylla bakom en 55-tums OLED som används som dess enda skärm.

Tragiskt, nog förtjänar datorn bättre. Eller brukas den enbart för film och/eller serier? Då är det inte fy skam.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Golvet på en datorhållare för att enkelt kunna flytta den vid städning. Har inga rutor i chassit, så inget som behöver tittas på dagligen. Känner också att ljudnivån upplevs som lägre när den står under bordet.

Permalänk

I sängen, speciellt på kalla vinterdagar.

Annars såklart på golvet. Men jag tycker frågeställningen framstället som att någon stor betydelse.
De flesta vill ha datorn så långt bort som möjligt så den ej stör. -Att sätta datorn i garderoben är inte fel, men det kommer med en hel del tekniska problem. Man väljer då att placera datorn vid sin arbetsplats där den stör minst och beroende på hur ens arbetsplats ser ut så finns det olika val. Att placera datorn på golvet är då ofta väldigt praktisk. Sedan exklusiva "cpu-hållare" är kanske bättre, men då ska man köpa en sådan ihop med en arbetsbänk som passar alla chassin man har.
Och idag vill man ofta ha höj och sänkbar bord.

*edit*
Jag menar garderobsrum vad det nu heter. En pytteliten garderob ska man ej ha datorer i. Såklart man även bör ha dimensionerat ventilation i dessa rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I sängen, speciellt på kalla vinterdagar.

Annars såklart på golvet. Men jag tycker frågeställningen framstället som att någon stor betydelse.
De flesta vill ha datorn så långt bort som möjligt så den ej stör. -Att sätta datorn i garderoben är inte fel, men det kommer med en hel del tekniska problem. Man väljer då att placera datorn vid sin arbetsplats där den stör minst och beroende på hur ens arbetsplats ser ut så finns det olika val. Att placera datorn på golvet är då ofta väldigt praktisk. Sedan exklusiva "cpu-hållare" är kanske bättre, men då ska man köpa en sådan ihop med en arbetsbänk som passar alla chassin man har.
Och idag vill man ofta ha höj och sänkbar bord.

Att placera datorn i garderoben är ett markant stort fel om man inte har väldigt god luftcirkulaton där.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Körde på golvet först men då vi har katter så blev jag till slut trött på att rengöra luftfiltren på chassi.
Nu har jag den på bordet - har man byggt nåt vackert vill man ju sitta o glo på det ibland

Permalänk
Medlem

På en ombyggd IKEA Niskafors med 2 skärbrädor som förhöjning. Går att rulla och lägga tangentbord, mus och diverse utrustningar på översta hyllan.

Bild kommer till helgen.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Hängandes under bordet i en "Cpu-hållare".. 😅

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Stort chassi+litet skrivbord=dator på golvet.

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Att placera datorn i garderoben är ett markant stort fel om man inte har väldigt god luftcirkulaton där.

*edit*
Jag som lantbyggdsbo såg att min ordval Garderob var fel. Jag tänker på ett Garderobsrum som man brukar ha i landet vid sovrumet, där denna typ är på minst 10kvm2

Man märker ganska snabbt om det är ett problem. Bara öppna dörren och märka vops här är det varmare än övriga huset. Men lösningen kommer med så många tekniska problem så det är mer bara servrar som man placerar så. Och dessa brukar dra lite mer effekt än en vanlig dator dessutom kanske dygnet runt och då blir det väldigt viktigt med cirkulation..

Permalänk
Medlem

Mitt Lian Li V2120X chassi har hjul istället för ben, golvet. Finns ingen anledning att ha datorn på skrivbordet om det finns plats på golvet imo.

Permalänk
Medlem

Står på en egensnickrad hylla som hänger under bordet.

Permalänk
Skrivet av shogou:

Har haft mina chassin på golvet, väggen och på skrivbordet.

Men nu med senaste bygget kör jag en sån här https://www.ikea.com/se/sv/p/uppspel-cpu-staell-med-hjul-moer...

CPU-ställ 😂

Permalänk
Medlem

Behövde få upp den en bit från golvet, så jag köpte faktikst en hurs och kör den intill skrivbordet

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Byggde en plattform på hjul ... har under skrivbordet. Skrivbordet rent och inget damm i datorn från golvet.

Samma lösning som jag använder. Mitt P183 med CP-850 väger en hel del, så hjulen gör det mycket lättare att vid behov komma åt baksidan utan att repa golvet.

Permalänk

I kombination XL-låda och snål så jag skriker när jag skiter så har jag burken ståendes på 4 st uppochnedvända värmeljushållare i glas för att minimera intrånget av damm i burken. Tittar man enbart på det värdelösa dammfiltret i botten på burken så skulle jag gissa att dessa värmeljushållare (heter det så?) har minskat dammet med säkert 400% per tidsenhet om inte mer.

Permalänk
Medlem

En vit nr200 på skrivbordet, tycker den är snygg. (Plus att jag skulle känna ett behov av att ta isär och blåsa rent oftare än en gång varannan månad om den stod på golvet. Regeln med inneboende katter är Det kommer att bli fullt med katthår.). (En kort tid hade jag maskinen på en vit ikea-hurtsgrej, ihålig, som fungerade bra damm- och estetiskt men den hade viss akustik med maskinen och det är svårt att tåla vissa typer av oljud)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Skaffade ett chassi och tänkte fråga vilket som är bäst, ska man ha det på golvet eller på bordet? Har man på bordet borde man väl få mindre damm? Men har man det på bordet kan kanske vibrationer kan vara ett störande moment?

Kan vara kul att se hur det är fördelat så jag har även med en undersökning

Jag har ett datorbord så den har faktiskt ett fack för där man ska ha datorn. Så varken eller.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

På golvet på Ikeas "CPU-hållare".

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Hade jag haft ett mindre, och kanske snyggare, chassi så hade jag nog haft den på bordet, men nu får den stå på golvet och suga damm.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Köpte ett ”skärmställ” att placera datorn på för att få upp den en bit från golvet. Snyggare än många andra alternativ!

https://www.maxgaming.se/sv/skarmstativ/hoj-sankbart-skarmsta...

Permalänk
Medlem

I källaren, arbetsrummet är knäpptyst

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

I bokhyllan bredvid skrivbordet.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards