Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Byte av moderkortssocket, någon som kan?

Permalänk
Medlem

Byte av moderkortssocket, någon som kan?

Köpte ett moderkort med böjda pins på sig häromdagen från en forummedlem. Kort sagt bröt jag av en pin när jag skulle justera dom, och dom andra ser inte heller roliga ut idag. Såg att man kan köpa lösa sockets på t.ex. eBay mfl. Kollade youtube och det ser ut som det kan fungera om någon duktig löder. Jag har varken utrustning själv eller provat att löda tidigare så känns som lite för hög svårighetsgrad att börja med ett sånt projekt.

Så finns det någon i Stockholmsområdet som kan hjälpa mig byta socket på mitt Z590 moderkort (LGA1200)? Eller om ni vet någon firma som löser sånt. Är det inte alltför dyrt kan det ju vara värt. Absolut inte det dyraste kortet men trist lik förbannat om man bara ska kasta det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus prata ju just med gigabyte om kostnaden för detta, för Newegg skulle det kostat $100, så för en privatperson i Sverige räkna med ett par tusen, dvs troligen tyvärr inte värt det. (Klart du kan kolla runt men tror det är svårt att hitta något prisvärt)
Gissar att det krävs en del utrustning som inte ens de flesta hobbyister har, i minsta fall en reflow ugn så även klurigt att hitta en som kan testa mest bara för att.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Utrustningen för att löda dessa är väldigt dyr så troligen inget en valig svenson har hemma i garaget...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fick tag i en firma här i centrala Stockholm som kunde tänka sig ge sig på det, men om det funkar eller ej låter jag vara osagt. Jag tänkte prova iaf då priset var helt ok och kan vara kul att agera testkanin. Om det funkar kan ju det leda till mer business för dom också. Vi får se! Beställt en ny socket och får hem den runt 25 feb.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Ska även kontakta webhallen och höra vad dom tror det går på att skicka in till Asus. Men säkerligen alldeles för dyrt. kul att kolla iaf!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Fick tag i en firma här i centrala Stockholm som kunde tänka sig ge sig på det, men om det funkar eller ej låter jag vara osagt. Jag tänkte prova iaf då priset var helt ok och kan vara kul att agera testkanin. Om det funkar kan ju det leda till mer business för dom också. Vi får se! Beställt en ny socket och får hem den runt 25 feb.

intressant att få veta i sånt fall skulle vara att få veta vad du fick för pris? och är det något du får betala för oavsett om dom lyckas eller inte ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

intressant att få veta i sånt fall skulle vara att få veta vad du fick för pris? och är det något du får betala för oavsett om dom lyckas eller inte ?

Han sa att jag kunde räkna med iaf 1h arbetstid á 700kr. Jag tror att det sticker iväg förbi det men kommer se till att ha det avtalat innan jag låter dom gå loss. Knappt värt som det är när moderkortet ligger på rea för 3200kr. Kan inte tänka mig annat än att att jag åker på att betala oavsett resultat. Men jag kan tänka mig att "ta en för laget" om det innebär att även andra kan få hjälp i framtiden. Går inte ut med något firmanamn än då jag dels inte vet om dom vill det men även ifall resultatet inte blir som man hoppats på. Siktar på att få det gjort innan månadsskiftet iaf.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag är kanske lite knäpp, men tänker att det är dumt att kasta saker hursomhelst om det går att reparera. Kollade själv på att köpa hem grejer och prova på, men insåg rätt snabbt att man då nästan måste börja laga rätt mycket för att få igen dom pengarna. Hittade nån reworkstation för ett par tusen så det går säkert att komma undna hyfsat billigt, även om det inte klasss som proffsgrejer.

Men å andra sidan, kan man laga sånt kan man ju spara in mycket deg i framtiden.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Hur har det gått?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur har det gått?

Ingenting alls än så länge. Väntar på att nya socketen ska anlända. Står att den beräknas vara framme 24 Feb

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Boys! Idag kom nya socketen. Blev ett dyrt kalas. Åkte på tullar också. Det värsta är att ett sånt mobo kostsr 2300 nu på Webbis. Får se hur man gör. Kanske bara skickar vidare. Knappt värt besväret nu. Haha

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

2590 var det visst. Får se. Lite sugen bara som rent experiment.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk

Kul att du gett dig på detta Böjda pins kan kan lätt bli en dyr saga dessvärre.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Kul att du gett dig på detta Böjda pins kan kan lätt bli en dyr saga dessvärre.

Firman skickade nyss sms om att sockeln är bytt och moderkortet är klart. Om det fungerar eller ej märker jag inte förrän ikväll då jag måste ta min 10900K från nuvarande setup och testa med.
Tanken var att köpa hem en 11900K, men eftersom jag aldrig kom så långt har jag bara den att testa med

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

@mrnez: Vad blev kostnaden för sockelbytet till slut (ny sockel + arbete)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@mrnez: Vad blev kostnaden för sockelbytet till slut (ny sockel + arbete)?

Det blev ungefär dubbelt så dyrt mot vad som var sagt från början via tele. Jag visste om en ökning med 300kr från det samtalet då dom blev tveksamma redan vid inlämningen, men det slutade på 1400kr plus sockeln för runt 300kr. Köpte sockeln via UK då jag inte ville vänta månader, och då blev den istället 5 ggr dyrare än från Kina. Tyvärr.

Just detta kort var det kanske inte riktigt värt att lägga ner så pass mycket med tanke på att ett nytt kort kostar 3190 i affär idag. Fungerar det kommer det vara billigare än nytt, men jag hade ju självklart köpt nytt istället med facit i handen. Men som sagt, fungerar det är det iaf räddat! Alltid något!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

@mrnez: Ändå billigare än jag hade gissat på, då finns det ju faktiskt situationer där det möjligtvis kan vara värt det. Bra att veta, det brukar dyka upp någon sån här tråd då och då men jag har aldrig sett någon som faktiskt fullföljt. Så tack för ditt bidrag till Sweclockers samlade kunskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@mrnez: Ändå billigare än jag hade gissat på, då finns det ju faktiskt situationer där det möjligtvis kan vara värt det. Bra att veta, det brukar dyka upp någon sån här tråd då och då men jag har aldrig sett någon som faktiskt fullföljt. Så tack för ditt bidrag till Sweclockers samlade kunskap

Nu blir det att riva datorn och sno prollen. Så får vi se om det lirar som det skall
Såg att kondningarna på moderkortet som sitter i mitten av sockeln så att säga är lite missfärgade, så förmodar att det beror på värmen, om dom kört för varmt kanske. Men jag provar och återkommer

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Det ser mörkt ut gubbar. Ingen display. Skärmen flashar till som vanligt och går från rött till vitt sken, och sen rött igen, varpå "no display" dyker upp.

Checklights på moderkortet är också helt döda, dvs CPU/RAM/VGA/BOOT LED som normalt ska lysa upp.

Ska gå igenom allt igen samt prova att cleara CMOS, men utöver det får jag nog säga att det inte känns helt optimistiskt vid det här laget. :/

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

För att förtydliga: datorn startar upp, belysningen på moderkort, RAM, fläktar och grafikkort drar igång, grafikkortsflältarna spinner också, men that's it

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

För att förtydliga: datorn startar upp, belysningen på moderkort, RAM, fläktar och grafikkort drar igång, grafikkortsflältarna spinner också, men that's it

Undrar om du kan få tillbaka pengarna du la ut för att de skulle byta sockeln då det inte funkade eller det va kanske ett jobb där garantin försvann när du gick utanför dörren deras 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Undrar om du kan få tillbaka pengarna du la ut för att de skulle byta sockeln då det inte funkade eller det va kanske ett jobb där garantin försvann när du gick utanför dörren deras 😂

Ska snacka lite med dom imorgon. Lovade även att skicka bild om det gick igång osv, men dom är jäkligt schyssta. Och på inlämningskvittot kom vi överens om att det kostar mig oavsett slutresultat, så jag kommer inte jiddra med dom angående det. Däremot tror jag att dom dragit på för mycket värme då komponenterna som socketen sitter monterad runt ser lite småbrända ut, och förmodligen är anledningen till att det inte bootar. Så det ska jag diskutera vidare med dom.

Kanske kan få lite "tillgodo" för framtida jobb. Vem vet!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Beroende på vad deras svar är under morgondagen ser jag gärna att projektet kan gå vidare till någon kunnig på forumet som kanske lyckas skrämma liv i det. Så om någon önskar att pilla vidare på det är det bara att höra av er!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Det är ett ASUS ROG STRIX Z590-F Gaming LGA1200 om jag inte tidigare nämnt det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q