Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Varför inte? Size matters! Är själv team OLED men alla kanske inte har råd att lägga nästan det dubbla för en 77" OLED?
Gigantisk skillnad i faktiskt yta på 65 vs 77. Tittavstånd etc. kan också avgöra.

15k är en del för en LCD ja men om du inte ska röra dig ner i det yttersta budgetsegmentet utan vill upp till en mellanmodell / low top tier vilket en Q80A är så det ett riktigt attraktivt pris!

En stor bajskorv är inte bättre än en något mindre guldklimp
Mvh
Oled-fanboy

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Skall köpa ett par nya hörlurar för att använda till båda dator och PS5. Inget behov av att det skall vara top of the line utan bara bättre än de jag har idag. Vilka av de två i förslagen i tipstråden anses vara bäst: "Logitech G 432 Gamingheadset" eller "EPOS H3". Misstänker spontant EPOS H3 men det är bara p.g.a. att det är dyrare.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

En stor bajskorv är inte bättre än en något mindre guldklimp
Mvh
Oled-fanboy

Ibland räcker det med att vara nöjd med att man själv är nöjd. Personligen funkar inte OLED för oss pga användningsmönstret och ett ljust vardagsrum som vi inte vill täcka med mörkläggande gardiner/persienner. En LCD är inte bajs i allas ögon, olika fall, olika behov.

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

En stor bajskorv är inte bättre än en något mindre guldklimp
Mvh
Oled-fanboy

Moget men trevlig fredag och helg! 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Ibland räcker det med att vara nöjd med att man själv är nöjd. Personligen funkar inte OLED för oss pga användningsmönstret och ett ljust vardagsrum som vi inte vill täcka med mörkläggande gardiner/persienner. En LCD är inte bajs i allas ögon, olika fall, olika behov.

Vissa har svårt för det där med användningsområden.
Bara för att någonting är dyrt så tror det att det passar precis alla, just för att dyrt är det bästa😉

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Vissa har svårt för det där med användningsområden.
Bara för att någonting är dyrt så tror det att det passar precis alla, just för att dyrt är det bästa😉

Nää, tror samtidigt han sa det lite med glimten i ögat Men det finns många som vill få med andra i sin övertygelse, och det är kanske fint.. men OLED är inte någon sorts helhetslösning för alla, inte än för oss "vanliga" konsumenter. Mycket beror ju på vad man uppgraderar ifrån och vilka krav (och plånbok) man har. Har man bestämt sig för att allt annat än "svartare än svart" suger, ja få finns det en grej och då är det OLED. Då är man nog så mån om att behålla svärtan i bilden så man anpassar rummet efter TV:n. Jag själv t ex kan mycket väl tänka mig ett "biorum" framöver med en stor fin OLED, men då behöver jag bo större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Nää, tror samtidigt han sa det lite med glimten i ögat Men det finns många som vill få med andra i sin övertygelse, och det är kanske fint.. men OLED är inte någon sorts helhetslösning för alla, inte än för oss "vanliga" konsumenter. Mycket beror ju på vad man uppgraderar ifrån och vilka krav (och plånbok) man har. Har man bestämt sig för att allt annat än "svartare än svart" suger, ja få finns det en grej och då är det OLED. Då är man nog så mån om att behålla svärtan i bilden så man anpassar rummet efter TV:n. Jag själv t ex kan mycket väl tänka mig ett "biorum" framöver med en stor fin OLED, men då behöver jag bo större.

Jag har en Samsung Q80R 65". Dvs 2019 QLED (LCD).
Jag är sjukt nöjd. Däremot blir det en OLED eller rättare sagt White OLED nästa gång jag köper TV. Får hoppas de hinner komma i stora pack och gå ned i pris först bara. Vill ha 75-80" för max 20k.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Varför inte? Size matters! Är själv team OLED men alla kanske inte har råd att lägga nästan det dubbla för en 77" OLED?
Gigantisk skillnad i faktiskt yta på 65 vs 77. Tittavstånd etc. kan också avgöra.

15k är en del för en LCD ja men om du inte ska röra dig ner i det yttersta budgetsegmentet utan vill upp till en mellanmodell / low top tier vilket en Q80A är så det ett riktigt attraktivt pris!

+1
Instämmer!

Passar på att inflika en relevant frågeställning - vad är det bästa valet mellan ovannämnd tv samt Sony XR75X90J för samma peng om den ska användas enkom för film/tv-tittande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har en Samsung Q80R 65". Dvs 2019 QLED (LCD).
Jag är sjukt nöjd. Däremot blir det en OLED eller rättare sagt White OLED nästa gång jag köper TV. Får hoppas de hinner komma i stora pack och gå ned i pris först bara. Vill ha 75-80" för max 20k.

Har samma, fick dock en med flammig skärm "inom spec" samt så är det ett mörkare streck från toppen till botten i mitten av skärmen. Stör mig även enormt när man ska titta på HDR material att FALD inte är tillräckligt bra så delar runt det ljusa lyser upp.
Tanten som vägrar köra utan undertexter underlättar inte saken. Förmodligen OLED nästa gång om inte det finns bättre då.. (5-10 år)

Med säkerhet inte Samsung igen 🤦🏼‍♂️ bara glömma att titta på hockey 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Ibland räcker det med att vara nöjd med att man själv är nöjd. Personligen funkar inte OLED för oss pga användningsmönstret och ett ljust vardagsrum som vi inte vill täcka med mörkläggande gardiner/persienner. En LCD är inte bajs i allas ögon, olika fall, olika behov.

Skrivet av edson:

Moget men trevlig fredag och helg! 😎

Jag försökte vara lite smått ironisk

Det finns absolut lägen där LCD ger mer valuta för pengarna. Men jag skulle hävda att de blir färre och färre.

Trevlig helg kära teknikentusiaster!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Jag försökte vara lite smått ironisk

Det finns absolut lägen där LCD ger mer valuta för pengarna. Men jag skulle hävda att de blir färre och färre.

Trevlig helg kära teknikentusiaster!

Helt med och fattade

Önskar detsamma och nu är man jäkligt nyfiken på vad QD-OLED-panelerna kan ge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Jag försökte vara lite smått ironisk

Det finns absolut lägen där LCD ger mer valuta för pengarna. Men jag skulle hävda att de blir färre och färre.

Trevlig helg kära teknikentusiaster!

Förstod det och håller med Trevlig helg!

Permalänk
Medlem

En annan nackdel med OLED enligt mig är att man måste köra motion smoothing för videomaterial i 24 fps även om signalen är 24 eller 120 Hz. Det samma gäller för 30 fps med 60/120 Hz.
Jag har själv en 55" OLED och scener med mycket vitt/ljus ser hemskt ut vid panoreringar om man inte har minst "cinematic movement" aktiverat, och jag är inte helt glad i att behöva köra såna artificiella förbättringar då det ibland orsakar artefakter. Om jag fattat det rätt så beror detta på OLEDS låga responstid, så det blir ingen naturlig utsmetning i panoreringar.

När min projektor som jag bara använder för film dör blir det troligen inte en OLED som ersätter utan en stor LCD med FALD.

Permalänk
Medlem

Sitter själv och funderar på att byta ut min 65" CX mot en 75" LCD, just av den enkla anledningen att det är orimligt att betala 30k för en tv. Fasen tycker ju att 15k är att ta i..

Mem sen gillar jag även den där "korniga" bilden man kan få med en lcd, den får man ju inte med en oled :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har en Samsung Q80R 65". Dvs 2019 QLED (LCD).
Jag är sjukt nöjd. Däremot blir det en OLED eller rättare sagt White OLED nästa gång jag köper TV. Får hoppas de hinner komma i stora pack och gå ned i pris först bara. Vill ha 75-80" för max 20k.

Har en 55" Q70R (2019) och är också sjukt nöjd, fortfarande Balanserad bild och härlig HDR! Kommer kunna behållas länge känns det som (bytte från en LG 42"). Kommer nog ha hunnit hända en del innan det är dags att byta/ersätta denna som main-TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam:

https://www.inet.se/produkt/5412486/evga-geforce-rtx-3060-ti-...

Ett av de bästa 3060 Ti, EVGA FTW3 Ultra, för (med marknaden i åtanke) otroligt schyssta 6999

"Pris vid publicering: 4 500 kronor"

Återigen. Hade det där varit ett 3070 TI hade priset varit ett fynd. Tom för ett 3080. Men detta passar in i "X i lager tråden" och inte fynd.

För exempel. 3070 TI har "Rekommenderat pris enligt Nvidia: 6 500 kronor" och med tredjeparts kylare osv borde ligga runt tusenlappen över. Då vore 6999 ett fynd.

Mvh.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

"Pris vid publicering: 4 500 kronor"

Återigen. Hade det där varit ett 3070 TI hade priset varit ett fynd. Tom för ett 3080. Men detta passar in i "X i lager tråden" och inte fynd.

För exempel. 3070 TI har "Rekommenderat pris enligt Nvidia: 6 500 kronor" och med tredjeparts kylare osv borde ligga runt tusenlappen över. Då vore 6999 ett fynd.

Mvh.

6999 kr är ett jättebra pris för ett nytt 3060ti med den kylaren. Det är priset jag säljer av mina begagnade 3060 non Ti för med betydligt sunkigare kylare och ett år på nacken, och de säljer som smör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

6999 kr är ett jättebra pris för ett nytt 3060ti med den kylaren. Det är priset jag säljer av mina begagnade 3060 non Ti för med betydligt sunkigare kylare och ett år på nacken, och de säljer som smör.

Instämmer och med tanke på att flera år gamla 1080 Ti-kort går för nära 5000kr så får detta anses vara ett "kap".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

"Pris vid publicering: 4 500 kronor"

Återigen. Hade det där varit ett 3070 TI hade priset varit ett fynd. Tom för ett 3080. Men detta passar in i "X i lager tråden" och inte fynd.

För exempel. 3070 TI har "Rekommenderat pris enligt Nvidia: 6 500 kronor" och med tredjeparts kylare osv borde ligga runt tusenlappen över. Då vore 6999 ett fynd.

Mvh.

Pris vid publicering. Dem priserna kommer vi nog aldrig få se igen. Om du ska vänta tills dessa priserna sjunker så mycket blir det om ca 2 år på begagnad marknad.
Inte i butik.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Pris vid publicering. Dem priserna kommer vi nog aldrig få se igen. Om du ska vänta tills dessa priserna sjunker så mycket blir det om ca 2 år på begagnad marknad.
Inte i butik.

Ja. Jag håller med. Men nu är reglerna (enligt mods) sådana att det måste anses som ett fynd. Jag ser inte det som ett fynd oavsett marknad.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

One mans trash is another mans treasure... Är fyndtråden verkligen så belastad att denna diskussion måste finnas? Tycker nån att det är ett fynd så gör säkert någon annan det med.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

One mans trash is another mans treasure... Är fyndtråden verkligen så belastad att denna diskussion måste finnas? Tycker nån att det är ett fynd så gör säkert någon annan det med.

Ändrar inte faktum att flera andra grafikkorts"tips" har tagits bort tidigare från Dagens fynd. Dom ska postas i respektive tipstråd.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625960-3060-3070-i-la...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mumu55:

Produkt: MSI Optix MAG342CQR 34" VA 1ms 144Hz Ultrawide 3440x1440 1500R Böjd
Länk: https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/gamingskarm-32...
Kategori: Skärmar
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5258711
Pris: 3990 kr

  • 34"

  • 21:9 UltraWide

  • VA-panel

  • 3440x1440

  • 1ms

  • 144Hz

  • 300 Nits

  • DCI-P3 92.57%

  • sRGB 118.25%

  • 1x DP (1.4)

  • 2x HDMI (2.0)

  • Ont om pålitliga tester verkar det som

Datablad hos MSI

En sak jag ofta saknar när det gäller skärmar och dess information är hur jobbigt gränssnittet är. För många är det kanske inget att bry sig om för de ställer in den en gång liksom. Men jag är rätt frustrerad på min skärm nu då jag växlar mellan tre datorer och gränssnittet är extremt segt. En liten joystick man får trycka på för att få fram en meny typ tre-fem sekunder efter man tryckt och oftare än varannan gång funkar det inte alls. Denna meny har val för ingång, om den valda ingången inte är aktiv, annars får man välja en annan meny som är lika seg och där stega sig fram till ingången. Samma gäller för att stänga av skärmen, vilket man inte behöver göra om man inte vill förstås, men i standby så blinkar den med en kraftig vit diod typ var tredje sekund och den står i sovrummet så det är ett måste här.

Jag vill ha en skärm som helst inte lyser alls eller åtminstone inte lyser mycket när den är av. Med en knapp för att stänga av den och en knapp för att växla ingång. Ställa in ljusstyrka och liknande får gärna ligga i någon form av meny men grundläggande funktionalitet måste vara enkelt åtkomlig.

För att få veta detta måste man läsa recensioner, som sällan lägger någon vikt vid detta, och dessutom ofta inte handlar om exakt samma modell utan en snarlik, som kan ha en helt annan lösning för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En sak jag ofta saknar när det gäller skärmar och dess information är hur jobbigt gränssnittet är. För många är det kanske inget att bry sig om för de ställer in den en gång liksom. Men jag är rätt frustrerad på min skärm nu då jag växlar mellan tre datorer och gränssnittet är extremt segt. En liten joystick man får trycka på för att få fram en meny typ tre-fem sekunder efter man tryckt och oftare än varannan gång funkar det inte alls. Denna meny har val för ingång, om den valda ingången inte är aktiv, annars får man välja en annan meny som är lika seg och där stega sig fram till ingången. Samma gäller för att stänga av skärmen, vilket man inte behöver göra om man inte vill förstås, men i standby så blinkar den med en kraftig vit diod typ var tredje sekund och den står i sovrummet så det är ett måste här.

Jag vill ha en skärm som helst inte lyser alls eller åtminstone inte lyser mycket när den är av. Med en knapp för att stänga av den och en knapp för att växla ingång. Ställa in ljusstyrka och liknande får gärna ligga i någon form av meny men grundläggande funktionalitet måste vara enkelt åtkomlig.

För att få veta detta måste man läsa recensioner, som sällan lägger någon vikt vid detta, och dessutom ofta inte handlar om exakt samma modell utan en snarlik, som kan ha en helt annan lösning för detta.

Kan inte annat än att hålla med just när det gäller gränssnittet för att hantera inställningarna! Precis som du skiftar jag ingång flera gånger dagligen samt ändrar bild-läge. Nuvarande skärm (Samsung Odyssey G9) sköter det bäst hittills. Tidigare skärmar från bl.a. BenQ har varit bedrövliga. Sega som sirap i responsen och en meny som mer liknar en labyrint. Dessutom med extra finessen att ha flera knappar där texten/ikonerna är lika svarta som ramen de sitter på. Idiotiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoeSun:

Kan inte annat än att hålla med just när det gäller gränssnittet för att hantera inställningarna! Precis som du skiftar jag ingång flera gånger dagligen samt ändrar bild-läge. Nuvarande skärm (Samsung Odyssey G9) sköter det bäst hittills. Tidigare skärmar från bl.a. BenQ har varit bedrövliga. Sega som sirap i responsen och en meny som mer liknar en labyrint. Dessutom med extra finessen att ha flera knappar där texten/ikonerna är lika svarta som ramen de sitter på. Idiotiskt.

Jo det är katastrof. Jag har en LG och allt som finns är den diffusa joysticken under loggan, inga knappar alls. Och eftersom menyn är så seg så vet man aldrig om man har råkat trycka tre gånger eller ingen gång medan man väntar på att den ska reagera liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är katastrof. Jag har en LG och allt som finns är den diffusa joysticken under loggan, inga knappar alls. Och eftersom menyn är så seg så vet man aldrig om man har råkat trycka tre gånger eller ingen gång medan man väntar på att den ska reagera liksom.

Jag har en LG 34GN850-B, tycker joysticken är väldigt responsiv, upplever inte alls det problemet du beskriver. Men det kanske är olika beroende på modell.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Voff89:

Jag har en LG 34GN850-B, tycker joysticken är väldigt responsiv, upplever inte alls det problemet du beskriver. Men det kanske är olika beroende på modell.

Jo de kanske har förbättrat det. Jag har en 34UM95 tror jag den heter. Men visst, inne i menyn är den inte katastrof, men att få upp menyn är segt och mer så från standby eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husko17:

Produkt: Reolink RLC 810A 8MP PoE kamera
Länk: https://reolink.com/se/product/rlc-810a/
Kategori: Smart hem
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5698410&s=sort_lage...
Pris: 750 kr med rabattkod dereo20offse

Var hittade du den rabattkoden?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Var hittade du den rabattkoden?

Cashbacker.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterk76:

Produkt: AMD Ryzen 5 5600X
Länk: https://www.amazon.se/-/en/dp/B08166SLDF/ref=sr_1_1?crid=2ORZ...
Kategori: Datortillbehör
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5588360
Pris: 1893kr

EDIT: Nu är priset höjt till 2898kr

Nån som hann köpa ? =D

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850