vad anser ni om att sweclocker lottar ut grafikkort?

Permalänk
Avstängd

vad anser ni om att sweclocker lottar ut grafikkort?

det kommer definitivt bli svårt att få tag i en gpu när nästa gen kommer ut. vad sägs om en tävling där vi postar screencaps av våran hårdvara och dom som har sämst grafikkort kommer först i kön på att köpa ut kort från redaktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

det kommer definitivt bli svårt att få tag i en gpu när nästa gen kommer ut. vad sägs om en tävling där vi postar screencaps av våran hårdvara och dom som har sämst grafikkort kommer först i kön på att köpa ut kort från redaktionen.

Jag har en gammal C64, jag kan ta en bild, vinner jag nu?
Nej det verkar inte direkt vara en bra idé, vad vore poängen? Visa vem som råkar samla retro? Jag har 5 aktiva datorer hemma med varierande hårdvara och 80% av en till, några av dessa som fortfarande rullar är 10-20 år gamla delar i.

Om de nu ska ha lotteri så kan det lika gärna vara just lotteri, en lott per medlem som anmäler oavsett vem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Blir lättare att få tag på GPU för varje dag som går, sen att det alltid är svårt att få tag på kort vid release kommer ju inte förändras.

Speciellt Sverige där Komplett oftast får ensamrätt första månaden och sedan ligger Sverige väldigt lågt på listan av ÅF som får större mängder jämfört med andra ÅF i Europa.

Sämst hårdvara är väl enkelt att förfalska eller ta fram någon gammal häck från gardeboren för att vinna.

Lotta ut får man inte göra ( man får ajaba från Lotteriinspenktionen ), men har svårt att se hur man skulle göra en rättvis tävling av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Blir lättare att få tag på GPU för varje dag som går, sen att det alltid är svårt att få tag på kort vid release kommer ju inte förändras.

Speciellt Sverige där Komplett oftast får ensamrätt första månaden och sedan ligger Sverige väldigt lågt på listan av ÅF som får större mängder jämfört med andra ÅF i Europa.

Sämst hårdvara är väl enkelt att förfalska eller ta fram någon gammal häck från gardeboren för att vinna.

Lotta ut får man inte göra ( man får ajaba från Lotteriinspenktionen ), men har svårt att se hur man skulle göra en rättvis tävling av det.

"Gratislotterier behöver ingen registrering eller licens
Registrering eller licens krävs inte för lotterier där deltagande inte kräver betalning av en insats (exempelvis ”gilla och dela” i sociala medier) eller om det sker under privata former med låga belopp Läs mer om vad som gäller i 3 kap. spellagen (2018:1138)."

Så visst kan Swec köra ett lotteri där ett registrerat konto får en lott gratis och på så vis är med och tävlar om hårdvara de vill göra sig av med t ex

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag hade inte tvekat en sekund på att sälja det vidare om det finns pengar att tjäna även fast jag behöver nytt grafikkort och sitter på ett GTX 660.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av alexman:

det kommer definitivt bli svårt att få tag i en gpu när nästa gen kommer ut. vad sägs om en tävling där vi postar screencaps av våran hårdvara och dom som har sämst grafikkort kommer först i kön på att köpa ut kort från redaktionen.

1. Lotterilagen.
2. Vart kommer grafikkorten ifrån? Redaktionen har ingen förtur till några grafikkort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Necrophor:

"Gratislotterier behöver ingen registrering eller licens
Registrering eller licens krävs inte för lotterier där deltagande inte kräver betalning av en insats (exempelvis ”gilla och dela” i sociala medier) eller om det sker under privata former med låga belopp Läs mer om vad som gäller i 3 kap. spellagen (2018:1138)."

Så visst kan Swec köra ett lotteri där ett registrerat konto får en lott gratis och på så vis är med och tävlar om hårdvara de vill göra sig av med t ex

Jo fast jag tror att det måste vara ett lotteri då, alltså inget krav på någon prestation. Lotta ut slumpmässigt är fine, men att välja någon baserat på något de sagt, skrivit, gissat eller fotat är något annat.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av alexman:

det kommer definitivt bli svårt att få tag i en gpu när nästa gen kommer ut. vad sägs om en tävling där vi postar screencaps av våran hårdvara och dom som har sämst grafikkort kommer först i kön på att köpa ut kort från redaktionen.

Vilka kort ska vi "sälja" ut? Vi har varken kort vi kan sälja, eller möjlighet att agera butik.
Fin tanke men låter mer som något inet, webbis eller komplett kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

det kommer definitivt bli svårt att få tag i en gpu när nästa gen kommer ut. vad sägs om en tävling där vi postar screencaps av våran hårdvara och dom som har sämst grafikkort kommer först i kön på att köpa ut kort från redaktionen.

Som många redan skrivit så kommer det inte fungera. Var och en som redan har ett kort kommer ställa upp i tävlingen för att försöka få något gratis såklart...
Mitt tips är att titta på marknaden om du känner att du är i stort behov av ett kort.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kenneth:

Vilka kort ska vi "sälja" ut? Vi har varken kort vi kan sälja, eller möjlighet att agera butik.
Fin tanke men låter mer som något inet, webbis eller komplett kan göra.

tänkte till Q3 när rdna3 7000 serien kommer

ja kanske inte låter perfekt. försöker brainstorma ideér för att undvika scalpers. utgår från att det kommer återigen bli tomt på webhallen o liknande. självklart går det att fuska men fusk är väl kanske en bättre chans än att bottar köper upp allt 1minut efter släpp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Som många redan skrivit så kommer det inte fungera. Var och en som redan har ett kort kommer ställa upp i tävlingen för att försöka få något gratis såklart...
Mitt tips är att titta på marknaden om du känner att du är i stort behov av ett kort.

handlar inte om stort behov. min dator tuggar på. känner mig inte ivrig att bränna upp på 300% mrsp för gammal skit. jag vill ha ett nytt kort för grundpriset. flertal andra länder har lag mot ockerpriser och tvingas sälja till msrp

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

handlar inte om stort behov. min dator tuggar på. känner mig inte ivrig att bränna upp på 300% mrsp för gammal skit. jag vill ha ett nytt kort för grundpriset. flertal andra länder har lag mot ockerpriser och tvingas sälja till msrp

Nvidia lanserade RTX 3080 med 12GB utan riktpris/MRSP.
Det är inte otänkbart att de kommer göra så för hela 4000-serien så att de kan justera priset eftersom.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

handlar inte om stort behov. min dator tuggar på. känner mig inte ivrig att bränna upp på 300% mrsp för gammal skit. jag vill ha ett nytt kort för grundpriset. flertal andra länder har lag mot ockerpriser och tvingas sälja till msrp

Ja, Sverige har också lag mot ockerpriser.
https://lagen.nu/1989:978

Men du vet nog själv att detta knappast är ockerpriser. Det är efterfrågan som sätter priser och vad folk är villig att betala för en produkt.
Sedan får du självklart tycka att det inte är rimligt, men då är det bara att vänta tills det blir bättre priser eller annan produkt kommer in.

Ge mig ett exempel på ett GPU som gått upp 300%

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

flertal andra länder har lag mot ockerpriser och tvingas sälja till msrp

Det man säljer till MSRP är FE korten samt AMDs referenskort.
AMDs går att köpa på deras hemsida om man har tur nog, jag gjorde det själv.
Nvidias FE kort går att köpa i de länderna som de säljs i, bl.a Tyskland och UK men de är extremt bottade av scalpers, så även där gäller det att ha tur och perfekt timing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

tänkte till Q3 när rdna3 7000 serien kommer

Sweclockers redaktion kommer knappast att ha några kort att sälja ut då heller.
Det är ju inte så att de har en massa kort som bara ligger och skrotar på redaktionen.
Recensionsexemplar får de oftast bara låna för att kunna testa.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Rör inte våra grafikkort!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Det man säljer till MSRP är FE korten samt AMDs referenskort.
AMDs går att köpa på deras hemsida om man har tur nog, jag gjorde det själv.
Nvidias FE kort går att köpa i de länderna som de säljs i, bl.a Tyskland och UK men de är extremt bottade av scalpers, så även där gäller det att ha tur och perfekt timing.

I Finland säljs faktiskt till MSRP pris hos någon(några?) ÅF för någon ASUS modell liksom proshop och vissa andra internationella ÅF gör och gjort det hela tiden men problemet är ju att korten är ju slut hela tiden och går ju inte att boka och att få tag på ett sånt när det tar slut i lager så fort det kommer in kan väl jämnställas med chansen att vinna på lotto så det spelar ingen större roll. Jag försökte ett par månader, sen gav jag upp.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional