Skärmen självnersläcker sig 20 gånger i rad vid uppstart efter att ha vilat avslagen

Permalänk

Skärmen självnersläcker sig 20 gånger i rad vid uppstart efter att ha vilat avslagen

Jag har en gammal Acer V223HQL skärm som jag vet kommer måste bytas förr eller senare, än så länge funkar den...men inte tillfredsställande

Mitt problem är att skärmen vägrar tändas upp enbart efter att den varit släckt i flera timmar, t.e.x man lämnar datorn på under natten
& när jag kliver upp på morgonen & ska starta fanskapet det är då den självnersläcker sig just innan bilden ska till & visa sig
samtidigt som den blå dioden fortsätter lysa, det sker efter att man tryckt på ON och det förväntas ta två sekunder innan bilden kommer

Det som löser problemet är en repetition där jag måste tryclka ON-OFF skärmen ca 20 gånger i rad varpå den stegvis! börjar exponera bild i närmre 1 sek!.....innan den självnersläcker sig, men på kanske 20 ON-OFF omstarten så stabiliseras bilden alltid helt plötsligt utan anledning, sedan har jag bild utan avbrott tills jag släcker skärmen i flera timmar.

Och viloläge är inte aktiverat hörde ni det!!! så fråga inte jag har kollat alla inställningar i energisparalternativ och dom är deaktiverade

Kanske att monitorsladden ändå är defekt då det saknas 1 av 2 skruvar på kontakten som går in i grafikkorts-porten så att den kanske inte bottnar riktigt, men det trodde datorkillen på firman inte spelad någon roll, och hade det vart så borde jag väl aldrig fått bild.
Han tror inte att det är fel på grafikkortet, det hade han kollat.

Permalänk
Vila i frid

Det är 100% säkert att din skärm innehåller svullna kondensatorer. Kan du löda, har en lödstation och vet hur man ser skillnad på polaritet på kondensatorer kostar det max 50 spänn att ågärda själv. Att lämna in den för reparation är inte att tänka på, köp isf ny skärm.

Permalänk
Medlem

Det här får mig att minnas en crt vi hade när jag växte upp som barn. Den stod och blinkade någon minut innan den gick igång men ju längre vi hade kvar den desto längre blinkade den. Innan den gav upp så slog jag på den när jag kom hem från skolan sisådär vid 14-15 tiden så att den blivit varm nog att ge bild vid 19-20 så man kunde kolla på Arkiv-X ^_^

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Det är 100% säkert att din skärm innehåller svullna kondensatorer. Kan du löda, har en lödstation och vet hur man ser skillnad på polaritet på kondensatorer kostar det max 50 spänn att ågärda själv. Att lämna in den för reparation är inte att tänka på, köp isf ny skärm.

Svullna kondensatorer?, det var nått nytt, låter snarare som att datorn har en kropp och behöver medicineras
Jag önskar att jag kunde se skillnad på polaritet på kondensatorer men jag saknar både kunskap och lödkolv innan dessa 50 spänn.

Allt jag bad om var en diagnos, och nu har jag fått det, jag upplever att det har blivit värre först denna månad efter ett år av att ha varit bättre, förr-förra året däremot så släckte skärmen ner sig enbart när jag råkat lämnad skärmen avslagen mot en hemsida med dominant svart layout!, sedan 3 veckor har det blivit problem med vita bakgrunder som t.e.x detta forum utstrålar, varför tror du att den kondensatoriska svullnaden tidigare tog denna hänsyn? till polariteten mellan ljusa och mörka bakgrunder för att orka upplysa eller inte?.

Är detta en progressiv sjukdom? flera kondensatorer sväller för varje år antar jag? och kommer detta leda till att skärmen till slut aldrig tänds mer? Hur många månader eller år ger du skärmen?

Förut rörde sig om kanske 13 omstarter
Nu är det uppe i 20 innan stabil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Svullna kondensatorer?, det var nått nytt, låter snarare som att datorn har en kropp och behöver medicineras
Jag önskar att jag kunde se skillnad på polaritet på kondensatorer men jag saknar både kunskap och lödkolv innan dessa 50 spänn.

Allt jag bad om var en diagnos, och nu har jag fått det, jag upplever att det har blivit värre först denna månad efter ett år av att ha varit bättre, förr-förra året däremot så släckte skärmen ner sig enbart när jag råkat lämnad skärmen avslagen mot en hemsida med dominant svart layout!, sedan 3 veckor har det blivit problem med vita bakgrunder som t.e.x detta forum utstrålar, varför tror du att den kondensatoriska svullnaden tidigare tog denna hänsyn? till polariteten mellan ljusa och mörka bakgrunder för att orka upplysa eller inte?.

Är detta en progressiv sjukdom? flera kondensatorer sväller för varje år antar jag? och kommer detta leda till att skärmen till slut aldrig tänds mer? Hur många månader eller år ger du skärmen?

Förut rörde sig om kanske 13 omstarter
Nu är det uppe i 20 innan stabil

Ja.
Ja.
Det är omöjligt att säga, men den har nog inte så lång tid kvar. För att spara dig frustration, köp en ny skärm. Modellen är vad, tio till tolv år gammal? Det var en billig skärm från början och det är väl ganska imponerande att den fortfarande, i någon form lever.

Köp en ny.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Kloppstock:

varför tror du att den kondensatoriska svullnaden tidigare tog denna hänsyn?

Därför att jag repararerat datorer sedan 1982 och har en liten hum om hur fel yttrar sig. Under en kort session 2010-2014 gjorde jag det på heltid och micklade då med lite drygt 3000 företags- och privatpersoners datorer och tillhörande utrustning. Runt hundratalet där svullna kondingar varit anledningen. Värst var det med datorer och tillbehör tillverkade mellan ca 2002 till 2008.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensatorpest

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Därför att jag repararerat datorer sedan 1982 och har en liten hum om hur fel yttrar sig. Under en kort session 2010-2014 gjorde jag det på heltid och micklade då med lite drygt 3000 företags- och privatpersoners datorer och tillhörande utrustning. Runt hundratalet där svullna kondingar varit anledningen. Värst var det med datorer och tillbehör tillverkade mellan ca 2002 till 2008.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensatorpest

Det tvivlar jag inte på, ut an jag ställde en motfråga om det är möjligt att den slocknade vid mörka bakgrunder i windows

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kloppstock:

Det tvivlar jag inte på, ut an jag ställde en motfråga om det är möjligt att den slocknade vid mörka bakgrunder i windows

När skärmar blir gamla och hårdvaran fallerar, till exempel pga av svullna kondensatorer som inte orkar hålla spänningsnivåerna, kan det bli en del märkliga fenomen som ofta går att koppla till något som färgen på en bakgrund eller liknande. En LCD-panel fungerar genom att släppa igenom och till sin begränsade förmåga blockera ljus. Så beroende på panelkonstruktionen och kristallernas ursprungsläge kan det för vissa paneler kräva mer energi för att visa svart eftersom den aktivt måste blockera ljus snarare än att passivt släppa igenom ljuset från bakgrundsbelysningen. Fast det är bara en möjligt förklaring bland flera möjliga.

Men annars: du säkert inser själv är att skärmen är kaputt. Den har gjort sitt. Vad är det egentligen du vill ha svar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

När skärmar blir gamla och hårdvaran fallerar, till exempel pga av svullna kondensatorer som inte orkar hålla spänningsnivåerna, kan det bli en del märkliga fenomen som ofta går att koppla till något som färgen på en bakgrund eller liknande. En LCD-panel fungerar genom att släppa igenom och till sin begränsade förmåga blockera ljus. Så beroende på panelkonstruktionen och kristallernas ursprungsläge kan det för vissa paneler kräva mer energi för att visa svart eftersom den aktivt måste blockera ljus snarare än att passivt släppa igenom ljuset från bakgrundsbelysningen. Fast det är bara en möjligt förklaring bland flera möjliga.

Men annars: du säkert inser själv är att skärmen är kaputt. Den har gjort sitt. Vad är det egentligen du vill ha svar på?

Tack, LP. Din forumsnärvaro är fenomenal! Dina svar lika så.

TS: Make money money, go shopping.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

När skärmar blir gamla och hårdvaran fallerar, till exempel pga av svullna kondensatorer som inte orkar hålla spänningsnivåerna, kan det bli en del märkliga fenomen som ofta går att koppla till något som färgen på en bakgrund eller liknande. En LCD-panel fungerar genom att släppa igenom och till sin begränsade förmåga blockera ljus. Så beroende på panelkonstruktionen och kristallernas ursprungsläge kan det för vissa paneler kräva mer energi för att visa svart eftersom den aktivt måste blockera ljus snarare än att passivt släppa igenom ljuset från bakgrundsbelysningen. Fast det är bara en möjligt förklaring bland flera möjliga.

Men annars: du säkert inser själv är att skärmen är kaputt. Den har gjort sitt. Vad är det egentligen du vill ha svar på?

Tack, det låter som en trolig förklaring till den forna energi-trycksvärtan, nu har ju kristallerna möblerat om sig igen och vill inte släppa in ljuset heller, får ställa om skärmen till infrarött

Hur lite en LCD skärm på 21 tum kan kosta

Skrivet av Dreijer:

Tack, LP. Din forumsnärvaro är fenomenal! Dina svar lika så.

TS: Make money money, go shopping.

Tänk om jag inte har så mycket pengar då

Min Acer är tillverkad så sent som 2013 post dom svåraste peståren så den har inte levt så länge trots allt

Jag försöker hitta en motsvarande 21 (54 cm) tums skärm för under 1000 kr
går sådär https://store.acer.com/sv-se/bildskarmar?screen_size=10178
och det vore kränkande att köpa en begagnad skärm

Vad menar CDon med skärmar av luft (utan bild) för 300 kr
https://cdon.se/hemelektronik/asus-led-skarm-p79821860?gclid=...
Den här infon säger väl inte ett jota om tum-storleken?
"ASUS - LED-skärm sku: 13020-05748000, brand: ASUS, ean: 754272900000"

Permalänk
Medlem

Inte för att sno tråden men varje gång jag ställer mig upp och lämnar datorn så blinkar min skäm till.
Jag rör inte ens bordet.... Det är skrämmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Vad menar CDon med skärmar av luft (utan bild) för 300 kr
https://cdon.se/hemelektronik/asus-led-skarm-p79821860?gclid=...
Den här infon säger väl inte ett jota om tum-storleken?
"ASUS - LED-skärm sku: 13020-05748000, brand: ASUS, ean: 754272900000"

Enligt SKU-nummret så är det en IO-plåt för B560-A, d.v.s. en sån där plåt med hål för kontakterna som sitter mellan moderkortet och chassit. CDON har tyvärr ingen ordning, majoriteten av produkterna i datorskärmskategorin är inte datorskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är 100% säkert att din skärm innehåller svullna kondensatorer. Kan du löda, har en lödstation och vet hur man ser skillnad på polaritet på kondensatorer kostar det max 50 spänn att ågärda själv. Att lämna in den för reparation är inte att tänka på, köp isf ny skärm.

Sorry jag är lite full, men det kostar bara 50 kr om din tid är värdelös

Godkväll.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av thom.g:

Sorry jag är lite full, men det kostar bara 50 kr om din tid är värdelös

Hihi! Den är iaf inte lika värdelös som att bänka sig framför TV4 och Farmen med en påse popkorn. Har man aldrig lött förrut har man världens chans att lära sig något nytt för en billig penning och att f = 1/2piRC men bara om kondensatorerna är hela och verkligen har värdet C som märkningen påstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Hihi! Den är iaf inte lika värdelös som att bänka sig framför TV4 och Farmen med en påse popkorn. Har man aldrig lött förrut har man världens chans att lära sig något nytt för en billig penning och att f = 1/2piRC men bara om kondensatorerna är hela och verkligen har värdet C som märkningen påstår.

Sant. Farmen och TV4 borde man få betalt för att kolla på. För övrigt vill jag inte påstå att jag kan något om det du skriver om kondensatorer men jag vet iaf vilken ände på en lödkolv man ska hålla i. Avslöjar inte hur jag lärt mig det ;D

EDIT: Glömde bort vad jag skulle säga egentligen... Brukar kolla på tronixfix på youtube när han lagar saker. Det är något sjukt tillfredställande att se på tycker jag. Så kanske skulle öva lödkolvskills på min gamla hp skärm som la av idag...?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Tack, det låter som en trolig förklaring till den forna energi-trycksvärtan, nu har ju kristallerna möblerat om sig igen och vill inte släppa in ljuset heller, får ställa om skärmen till infrarött

Hur lite en LCD skärm på 21 tum kan kosta

Tänk om jag inte har så mycket pengar då

Min Acer är tillverkad så sent som 2013 post dom svåraste peståren så den har inte levt så länge trots allt

Jag försöker hitta en motsvarande 21 (54 cm) tums skärm för under 1000 kr
går sådär https://store.acer.com/sv-se/bildskarmar?screen_size=10178
och det vore kränkande att köpa en begagnad skärm

Vad menar CDon med skärmar av luft (utan bild) för 300 kr
https://cdon.se/hemelektronik/asus-led-skarm-p79821860?gclid=...
Den här infon säger väl inte ett jota om tum-storleken?
"ASUS - LED-skärm sku: 13020-05748000, brand: ASUS, ean: 754272900000"

Kränkande? Haha…
Försök hitta en ny skärm som är i princip gratis då.
Det är redan konstaterat att din skärm är trasig.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall skärmen har en extern trafo är det ganska vanligt att den externa trafon går sönder. Brukar gå att ersätta med något generiskt eller ebay/amazon-alternativ så handlar det om hundralappar.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Hihi! Den är iaf inte lika värdelös som att bänka sig framför TV4 och Farmen med en påse popkorn. Har man aldrig lött förrut har man världens chans att lära sig något nytt för en billig penning och att f = 1/2piRC men bara om kondensatorerna är hela och verkligen har värdet C som märkningen påstår.

Fast man kan inte lära sig nått nytt om man inte vet hur man ska göra, chansen är stor att man sabbar hela skärmen om jag sitter själv, och jag har inga vänner, så om jag hade en vän som ägde en lödstation och lär mig för 50 kr så hade jag kunnat tänka mig att försöka lära mig nått nytt

Skrivet av Laxpudding:

Ifall skärmen har en extern trafo är det ganska vanligt att den externa trafon går sönder. Brukar gå att ersätta med något generiskt eller ebay/amazon-alternativ så handlar det om hundralappar.

Det är nån reservdel, sedan ska man klara av att installera den nya delen också

Hur kollar jag om min skärm har exern travo? det rör sig iaf om Acer V223HQL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Hur kollar jag om min skärm har exern travo? det rör sig iaf om Acer V223HQL

Vad jag kan se så verkar den modellen använda en vanlig C13 apparatkabel, så strömhanteringen sitter då internt i skärmen istället för i en extern dosa på kabeln.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Kloppstock:

chansen är stor att man sabbar hela skärmen om jag sitter själv

Fegis!

Om man är observant noterar man att han missade en trasig kondensator. Hans LCD hade alltså två trasiga kondingar.

Permalänk
Medlem

Jag har en LG flatron du kan få om du bor i Stockholm.
LG flatron E2240t
https://www.inet.se/produkt/2203675/lg-22-tft-e2240t-pn-led

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av perost:

Vad jag kan se så verkar den modellen använda en vanlig C13 apparatkabel, så strömhanteringen sitter då internt i skärmen istället för i en extern dosa på kabeln.

Då finns det väl inte så mycket mer å göra åt det alternativa travo-problemet, om man är proffs skulle man alltså öppna skärmen och löda på den interna travon?

Skrivet av hasenfrasen:

Fegis!

https://www.youtube.com/watch?v=umsr1suOZ28

Om man är observant noterar man att han missade en trasig kondensator. Hans LCD hade alltså två trasiga kondingar.

Tack du, så du lärde dig själv också via en youtube video?

Det ser lätt ut att titta på när andra gör det, mindre bra att tänka på sig själv utföra samma, att bara plocka isär skärmen kan nog blir bökigt för en ADD-HD ohändigt otåligt curlingbarn, en gång lödde jag när jag gick på elprogrammet & det vart inte ett vackert kretskort utöver att jag var långsammast av alla, men jag borde skruva upp skärmen genom denna video & bekräfta antalet defekta kondensatorer efter att jag har en ny skärm

Just nu löser jag det genom att vända bort skärmen in mot väggen under natten samtidigt som jag sätter på skärmsläckarens svarta skärm efter 1 minut, på så vis stänger jag aldrig skärmen, den kanske överlever så i flera...veckor!

Dom kallar kondensatorer för capasitors för att verkligen förklara vad en kondensators funktion kan vara.
Braid är alltså avlödningstråd, undra om vi har det hemma sedan gammalt? jag vill inte vara & rota i den där verkstaden av vissa skäl utöver att jag tvivlar på min förmåga att hantera vår lödstation certifierad på 60-talet ev.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har en LG flatron du kan få om du bor i Stockholm.
LG flatron E2240t
https://www.inet.se/produkt/2203675/lg-22-tft-e2240t-pn-led

Jag sa visst att jag inte ville ha begagnat, men jag måste å andra sidan spara pengar för livspusslet

Jag kan tänka mig ta emot den gåvan om jag får betala din fraktkostnad för att skicka den med posten!! till en annan stad då jag inte bor i Stockholm. Ett erbjudande du (inte) kan tacka nej till väl?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Kloppstock:

Tack du, så du lärde dig själv också via en youtube video?

När det begav sig fanns inte ens telefonmodem att köpa. Min farbror som underhöll Decca radiofyrar lärde mig att bygga radiosändare för FM. Träplatta med mässingsspikar man lödde på. BC107, En C och några R som förspänning och LC på kollektorn med justerbar C med ett 9-volts batteri. Det slutade med att byns TV-reparatör bad mig sluta experimentera när jag kom upp i 10 watt utstrålad antenneffekt eftersom det störde hans verksamhet att laga radio och TV, 500 meter därifrån.

Nyfikenhet och upptäckarlusta, det är vad som drivers människosläktets evolution. En kopp kaffe tack. //Radioamatör Lindeman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Jag sa visst att jag inte ville ha begagnat, men jag måste å andra sidan spara pengar för livspusslet

Jag kan tänka mig ta emot den gåvan om jag får betala din fraktkostnad för att skicka den med posten!! till en annan stad då jag inte bor i Stockholm. Ett erbjudande du (inte) kan tacka nej till väl?

Jag har tyvärr ingen vettig kartong, annars hade det inte varit något problem!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har tyvärr ingen vettig kartong, annars hade det inte varit något problem!

Det är inge bråttom, du kan gärna skicka ett PM om eller när du hittar nån kartong
så får vi diskutera vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Det är inge bråttom, du kan gärna skicka ett PM om eller när du hittar nån kartong
så får vi diskutera vidare

Noteras! Jag får beställa något stort på jobbet helt enkelt, ahlsell brukar vara duktiga på oversize 😅

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Noteras! Jag får beställa något stort på jobbet helt enkelt, ahlsell brukar vara duktiga på oversize 😅

Beställ en skärm

Idag tog det 10 minuter och 50 ON-tryck innan den gick igång, man får absolut inte glömma
bort att lämna skärmen på bortvänd under natten